TAŤKA SPOUSTY ŽÁNRŮ
Byl u toho už od sedmdesátek. Don Daglow, nadšenec, který nevytvořil žádnou z her, které si dnešní generace pamatuje, ale vytvořil spousty her, bez nichž by dnešní hry vypadaly úplně jinak. Don je také herec a zábavný chlapík, který o své minulosti, která zásadně ovlivnila herní průmysl, hovoří otevřeně a vtipně. Rozhovor Pavla Dobrovského s Donem si nenechte ujít.
HRAJEME, NEBO SE DÍVÁME
Kuba Kovář se v tomto tématu pokouší zevrubně mapovat vývoj cutscén/animaček ve hrách a jejich význam, zejména pro vyprávění příběhu. Role tohoto prvku ve hrách se průběžně mění – někdy už se víc díváme, než hrajeme, jindy slouží cutscény jako odměna, což je nejčastěji zmiňovaný účel třeba ve Final Fantasy VII. Jak je to ale s cutscénami obecně?
KŘESŤANSKÉ HRY
Stejně jako existuje křesťanský rock, pop či metal, existují i hry, které ve svém obsahu akcentují témata blízká křesťanské víře. Aleš Smutný ve svém článku vypichuje zajímavé příklady, shrnuje historii i vývoj tohoto specifického subžánru a upozorňuje na zajímavé experimenty.
RECENZUJEME: BORDERLANDS 3
Ať už na recenze v Levelu dáte, nebo ne, pořád se je snažíme dělat poctivě. Žádné recenzování z review eventů, hodnotíme jen vydané hry. Borderlands 3 byla a je pro řadu lidí jednou z nejdůležitějších her podzimu, protože cítí šanci, že ji budou hrát řadu dalších měsíců. Stejně jako Borderlands 2. Jaký má na hru názor Honza Olejník (ve spolupráci s hrající společnicí Gábinou Šuterovou, která hru recenzovala pro Games viz tady), se dozvíte v recenzi.
CO MOHOU HRY UDĚLAT PRO VESMÍR
Hry s vesmírnou tématikou ukazují nějakou fantaskní vizi cestování a života ve vesmíru, klidně i na Marsu. Na pozadí však probíhá spolupráce herních studií a tvůrců s lidmi a organizacemi, které reálně posílají lidstvo do vesmíru. A je to spolupráce vzájemně výhodná. Co mohou udělat hry a herní tvůrci třeba pro NASA? Dozvíte se to v článku Ondry Kocha.
DEJME MLADÝM ŠANCI
Scéna herního vývoje není jenom o těch několika známých studií v ČR a SR. Ve skutečnosti se tu dějí zajímavé „věci“ na pozadí. Jednou z nich je i studio Outside the Fox, složené ze studentů Matfyzu, které vytváří zajímavý projekt Silicomrades, který měli tvůrci šanci prezentovat na Gamescomu. Jaké to je, vyvíjet projekt v akademickém prostředí, ale s komerčními ambicemi, jaký to byl zážitek, potkat se s profíky na Gamescomu, o tom píše Honza Horčík.
RETRO 1.: ROLLCAGE
Retro sekce v tom čísle je mimořádně nabušená. Honza Olejník se v Retronaut sekci vrátil ke své lásce – šíleným závodům Rollcage, kde neplatí prakticky žádná pravidla gravitace. Proč je tahle totální závodní arkáda pořád zajímavým herním kusem, se dozvíte v článku.
RETRO 2.: SÉRIE ANNO
Ondra Koch se pustil do rekapitulace historie a vývoje série Anno, která sice nepatří mezi ty nejznámější, alespoň v ranku budovatelských strategií, na světě, ale presto žije, vyvíjí se a má miliony fanoušků. Zejména v Evropě. Kdo ji dělá, jak hra vznikla, kam směřuje. Jde o zajímavé téma.
RETRO 3.: STŘELBA PŘES MÍŘIDLA
Tenkrát poprvé je rubrika, se kterou přišel Pavel Dobrovský a snaží se v ní představit historii herních prvků, které dnes považujeme za běžné, ale někdo je musel vymyslet a poprvé implementovat. Tentokrát se Pavel zaměřil na střelbu přes mířidla, což je prvek spojený s realistickým ztvárněním střelby. Možná jste nevěděli, že jednou z her, které celou tuto mechaniku posunuly na jinou úroveň, byla Vietcong od českého studia Pterodon. Kdo ale použil tento prvek poprvé? Pavel vám to všechno řekne.
… A NA PLAKÁTECH NAJDETE
Výběr plakátů každý měsíc je obtížný. Čtveřice lidí vybírá, co by si sami nejraději nalepili na stěnu či dveře záchodu. Není jednoduché se shodnout. V tomto čísle padla volba na hlavní art Borderlands 3 a Gears 5. Snad to někomu přijde k užitku. Jen připomínáme, že plakáty dostávají jenom předplatitelé a kupující v prodejnách JRC a Brloh.
LEVEL VYCHÁZÍ I V ELEKTRONICKÉ VERZI
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi za 99 korun - je tedy o padesát korun levnější než na stáncích. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Alza Media, Floowie a O2 Knihovna si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah LEVEL 298 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.
CHCEME VÁS SLYŠET
S blížícím se 300. číslem se chceme přesvědčit o tom, že vidíte smysl v tom, co děláme. Že vidíte smysl v Levelu. Chceme vás tedy poprosit – posílejte e-maily na redakce@level.cz, pište na Facebook a Twitter. Nebo si vzpomeňte na staré časy a klidně pošlete papírový dopis. Zkrátka, dejte nám vědět, co si myslíte. Co se vám na Levelu nelíbí a co máte naopak rádi. Zkuste nám navrhnout změny, témata článků nebo obecná vylepšení. Oslovte své známé, o kterých víte, že si LEVEL dříve kupovali, a zkuste od nich zjistit, proč už jej nekupují. Nabídněte nám svou pomoc. Jednoduše řečeno, dejte o sobě vědět.