Šéfové (a šéfky) herního světa
Hry už dávno nejsou jen garážovou záležitostí. Přesto si s sebou stále nesou určitý nádech nadšení, zápalu pro věc a upřímnosti, která se ve světě velkého byznysu příliš nenosí. V herním průmyslu se ročně točí stovky miliard dolarů, přitom řadu úspěšných herních firem ale stále vedou obyčejní muži a ženy. Někteří z nich stojí spíše v pozadí dění, jiní se naopak nebojí jít s kůží na trh a pro mnohé hráče pak ztělesňují nenáviděnou korporátní stránku herní branže. Jak moc ovlivňují, co hrajeme, ale i na jejich osudy a názory, se podívala v hlavním tématu tohoto čísla Gábina Šuterová.
A v těžkých vahách pokračujeme. V hlavním rozhovoru tohoto čísla nabízíme dvě ženy, které pracují na nových hrách ze světa Hvězdných válek. Legendární autorka Uncharted a Legacy of Kain Amy Hennig a neméně slavná producentka prvních dvou dílu série Assassin's Creed Jade Raymond, se v licencovaném rozhovoru (původně vyšel v magazínu VentureBeat) rozpovídají nejen o Hvězdných válkách, ale i o složité tvorbě herních příběhů.
Velkému byznysu se věnujeme ještě v jednom článku tohoto čísla. Na základě několika příkladů se zamýšlíme nad tím, zda je pro tvorbu rozsáhlých AAA her nutné zapojení několika set vývojářů. Na jedné straně tu totiž máme firmy jako Ninja Theory nebo Bethesda, které se spokojí s omezeným počtem lidí, a na straně druhé společnosti typu Ubisoft nebo Rockstar Games, které do vývoje jedné hry zapojí klidně 1000 osob. Který přístup je lepší?
Herní podhoubí
Na tvorbu her jsme se ale v Levelu 259 podívali i z opačné strany. A opět se částečně dotýkáme tvorby Bethesdy, která se v novém Falloutu snaží propojit odlišné platformy a na příští rok plánuje jak editor pro PC verzi, tak podporu modifikací pro Xbox One a PS4 verze. Toto snažení lze chápat jako pokus o zrovnoprávnění všech tří verzí Falloutu 4. Historicky byly totiž hry se silnými moderskými komunitami na konzolích jednoznačně znevýhodněny. Jaký vliv mají ale fandovské modifikace na kulturu videoher obecně?
Zatímco komunitní modifikace mají na herní scénu bezesporu pozitivní vliv, v jiných případech může komunita tvůrcům pořádně zatopit. V článku Dana Kremsera se dozvíte, jak tvůrci populárních MOBA her jako Dota 2 nebo League of Legends bojují proti toxickým dopadům hráčů, jejichž jediným cílem je ničit zážitek všem ostatním.
A konečně, herní podhoubí pravidelně mapujeme i v rámci české herní kotliny. V posledních měsících jsme tak nemohli přehlédnout snahu Martina Mastného, který se svou onlineovku Novus Inceptio odhodlal nabídnout v programu Early Access na Steamu. Jak se mu daří a co plánuje se svým ambiciózním projektem do budoucna, se Martina ptal Honza Horčík.
Horror, horror, vysoká jsi!
V novém Levelu toho najdete ale ještě mnohem víc. Recenze na Star Wars Battlefront, Just Cause 3, Anno 2205 a další herní hity předvánočního trhu. Téma Jirky Pavlovského o úrovni herních hororů v porovnání s filmovými. Články Honzy Olejníka o hudebních hrách a nových hardwarových periferiích od Valve. Tradiční retro Pavla Dobrovského o Jagged Alliance nebo Mission Critical. Komentář Dana Vávry o Falloutu 4 nebo rozsáhlé shrnutí uplynulého roku od Petra Poláčka.
LEVEL vychází i v elektronické verzi!
LEVEL je vedle papírové podoby k dispozici i v elektronické verzi, ve které stojí pouhých 79 korun a je tedy o dvacku levnější než na stánku. Všechny podstatné informace o tom, jak elektronický Level získat, najdete v tomto článku. Prostřednictvím aplikací Publero a Floowie si také e-verzi Levelu můžete přečíst na webu nebo na zařízeních s iOS či Androidem. Stačí k tomu mít jen JEDEN účet, a tím pádem i JEDEN zakoupený časopis.
Podrobný obsah Levelu 259 si prostudujte na stránkách level.cz, kde zároveň najdete všechny potřebné informace o předplatném, o autorech a obecně redakci Levelu. Se svými postřehy na konto Levelu nás zastihnete na emailu redakce@level.cz nebo na Facebook stránce Levelu.