Jak nám sami vývojáři řekli v Kolíně nad Rýnem, základní vizí, kterou se řídili, bylo ve hře zachytit „pravdu ukrytou za mýtem“. Všichni známe mytologické vyprávění o trojské válce, plné božských zásahů, šípů vedených nadpřirozenou rukou, mořských oblud, nadlidsky silných hrdinů, kteří jsou vlastnoručně schopní pobít šiky nepřátel.
No a přesně toho se v Troy nedočkáme. Hra místo toho ukáže, jak to asi skutečně, historicky mohlo vypadat a z čeho se následně ony mýty vyvinuly. Například onen minotaur: Místo toho, abyste do boje vedli opravdový zrůdný hybrid býka a člověka, za vás bojuje obrovský a silný válečník navlečený do býčí kůže, aby zastrašil nepřátele. Takhle nějak se podle vývojářů rodí pověsti.
Hrdinové ovšem nadlidsky silní budou, to bylo z krátké ukázky naprosto zřejmé. Možná nečekejte zas takové smrt rozsévající mlátičky jako v Total War: Three Kingdoms, ale Achilles bude každopádně schopný povraždit skoro všechno, co mu přijde do cesty. A bude velmi těžké ho vyřadit z boje, natožpak zabít, což dává smysl – místní hrdinové, Achájci a Trojané, jsou totiž zároveň vůdci svých vlastních unikátních frakcí.
zdroj: Creative Assembly
Úzké zaměření cyklu Total War Saga znamená, že dějištěm nebude celá středomořská oblast v době trojské války, že nebudeme moct hrát za Asyřany nebo Chetity. Místo toho je dějištěm chystaného Total Waru skutečně pouze a jedině trojská válka. Protagonisty a antagonisty jsou její hrdinové.
Leckoho to asi zklame, protože simulace různých civilizací víc než tisíc let před naším letopočtem by mohla být skutečně fascinující. I tehdejší doba nahrávala tvorbě různých impérií a dařilo se Egyptu, mykénské civilizaci, Babylonii i Chetitům, aspoň dokud nepřišel strašlivý, stále ještě zcela nevysvětlený kolaps pozdní doby bronzové.
A pro mě osobně to není jediné zklamání. Uznávám, že jde spíš o otázku osobního vkusu, ale byl bych daleko raději, kdyby se tvůrci vykašlali na historické reálie a naplno se ponořili do světa mýtů a legend. Oba Warhammery i Three Kingdoms předvedly, že Total War může naprosto skvěle fungovat v součinnosti s fantastickými elementy, a Trója by podle mého tenhle dojem jen podpořila.
Proč se omezovat celkem nudnými hoplítskými taktikami, narušenými maximálně tak nějakou ztečí válečných vozů, když byste mohli na bojiště – po vykonání příslušných obětí – sesílat Diovy blesky? Nebo by je Zeus jako samostatná entita s vlastní vůlí mohl dokonce sesílat sám! Hrdinové by mohli být skutečně nesmrtelní, dokud je nezradí jejich patron na Olympu, mohli by vládnout zbraněmi požehnanými samotným Héfaistem…
Kdo ví, třeba se autoři s historickými omezeními poperou dobře a jejich „pravda za mýty“ bude schopná hratelnost patřičně oživit. Bojím se ale, že narazí na stejný problém jako Thrones of Britannia nebo Wrath of Sparta, řecké DLC k Total War: Rome II – frakce si budou navzájem příliš podobné, taktika bude příliš uniformní a výsledkem bude něco nezajímavého. Něco s pachutí promarněného potenciálu.
Snad se pletu. Uvidíme v roce 2020 na PC.