Jedna kolonie a šmytec
Nový mód se jmenuje No Colonizer a jak název napovídá, nedovolí vám zakládat nové kolonie. Budete si muset vystačit s osadami, které najdete na mapě. Tahle novinka se bude líbit především vojensky laděným hráčům, kterým vyhovuje menší říše a více taktický přístup ke mapě světa s velmi omezenými zdroji.
Mapa světa teď nově také obsahuje speciální lokality s vlastním interiérem, planetární dungeony, za jejichž úspěšný průzkum, čti masakr obránců, získá daná armáda nějaký ten mocný, ale dočasný buff a k tomu samozřejmě loot. Některé slabší jednotky nepřátel pohybující se po mapě se vám na místo boje nyní pokusí buď upláchnout nebo žadonit o milost, což značně zredukuje počet nadbytečných střetů.
Hra prošla změnami také v ekonomické rovině a o slovo se tak hlásí terénní bonusy produkce surovin. Pokud hráč ovládne v například zalesněné teritorium, už nepotřebuje stavět extra infrastrukturu a rovnou dostane bonus k produkci potravin. Terén zároveň navyšuje sílu speciálních vylepšeních daného sektoru. Tomu se teď přizpůsobuje i strom výzkumu, který obsahuje technologie k obhospodařování terénu.
zdroj: Archiv
Bohatství ohněm
Vyznavači taktiky spálené země si také přijdou na své, protože teď za své barbarské pustošení kolonií a přilehlých území získají odměnu v podobě surovin. Bránící hráč si tak musí dávat pozor a pokud možno svou obrannou strategii budovat tak, aby svému agresivnímu protihráči nedal příliš ekonomické převahy zadarmo.
Každá z ras už bude začínat se speciálními startovními bonusy, což prý povede k větší pestrosti v rámci hratelnosti. K tomu navíc každý hráč do začátku obdrží technologicky pokročilou jednotku z druhé třídy výzkumného stromu, tedy něco, k čemu by se dostal až tak za dvacet tahů.
Řádně si polepší také Amazonky - jejich technologický strom teď značně posílí schopnosti manipulace s přírodou a divokou faunou. Ochočování bude ve znamení čím dál tím silnějších potvor a dojde to až k dinosaurům a tyrannosaurovi, po němž je update pojmenovaný. Zaradují se i vyznavači piklí a utajených operací. Nový interface zpřehlední vyhlídky na úspěch podvratných operací. S tím pomůže i poradce, který vám naznačí, co je třeba udělat pro navýšení šancí na úspěch dané akce.
Úsvit doktrín
Update celkově upravuje mechanismus výzkumu. Doktríny jednotlivých ras jsou nyní výraznější a strom technologií nově nabízí i možnost využít zkratek k dosažení tajných technologií bez nutnosti vyzkoumání všech podružných technologií.
Změnami prošel v zájmu přehlednosti i interface. Některá okna byla spojena dohromady tak, aby hráč nemusel stále listovat tam a zpět. Viditelnější jsou i jednotky, jak na strategické, tak i na taktické bitevní mapě. Už žádné nechtěné terénní kamufláže a překvapivé útoky. Zpřehlednění se dočkala i globální mapa při maximálním oddálení kamery: každý zabraný sektor je nyní plně vybarvený podle majitele, namísto původního pouhého obrysu teritoria.
Důmyslnější AI a výuková hra
Soupiska novinek a vylepšení je opravdu dlouhá a vyjmenovat všechny zlepšováky už tak výborné hry by jistě ještě několik odstavců hravě spolklo. Možná by slušelo ještě zmínit vylepšení AI, která nyní (prý) mnohem lépe staví a udržuje své pokročilejší armády a také si dokáže jasně stanovovat cíle své strategie.
Položkou, která v naší recenzi schytala výtku, je tutoriál. Hráči si stěžovali, že je příliš detailní pro nováčky a pro žánrové veterány zas až příliš podrobně vysvětluje i některé naprosto očividné prvky.
Zvláště nováčkům teď přijde vhod mnohem důmyslnější přístup. Po dokončení tutoriálu si budou moci zvolit hru na zkoušku s průvodcem před samotnou kampaní, kde se ujistí, že všem důležitým mechanikám opravdu rozumí a dokážou tuto znalost efektivně využít.
Pokud vás k hraní původní verze nepřesvědčila moje recenze a raději jste prozatím mávli nad hrou rukou, nyní máte možnost změnit svůj postoj, stejně jako tenhle obří update mění původní hru.