Armored Warfare - jak vzniká a kam míří tanková akce od RPG mágů z Obsidianu
zdroj: tisková zpráva

Armored Warfare - jak vzniká a kam míří tanková akce od RPG mágů z Obsidianu

31. 10. 2015 14:30 | Preview | autor: Adam Homola |

Společně s herním průmyslem se mění i studia. Veteráni se zapuštěnými kořeny se musí dříve či později adaptovat, jinak uvadnou a nahradí je draví nováčci. Pochopili to i RPG mágové ze studia Obsidian Entertainment, které byste si s free to play tankovou akcí pravděpodobně nikdy nespojili. Přesto už od března minulého roku víme o Armored Warfare a od října tohoto roku si ji mohou všichni zahrát. Tanková akce se přesunula do stádia otevřené bety a právě při té příležitosti jsme navštívili kanceláře Obsidianu ve slunné Kalifornii.

Studio známé pro svá propracovaná RPG dělá prostřednictvím Armored Warfare velký krok stranou. Důležitost kroku podtrhuje nejen chlebodárce a vydavatel My.com s kořeny v největší ruské internetové firmě Mail.ru Group. V Obsidian nyní pracuje kolem 160 vývojářů, přičemž Armored Warfare se věnuje něco málo přes 100 z nich.

Velké interní skupině tvůrců pomáhají skrze outsourcing ještě jednotky grafiků z druhé strany zeměkoule a několik outsourcingových manažerů. Externích spolupracovníků není dohromady víc než 12, přičemž na hře pracují v jednu chvíli třeba jen dva nebo tři grafici z Asie - podle naléhavosti termínů a potřeby rychle dokončit například velký obsahový update.

Armored Warfare zdroj: tisková zpráva

Kooperativní PvE mise

Vývojáři nepracují s páskou přes oči a se špunty v uších. Jsou si moc dobře vědomi konkurence v podobě World of Tanks. Proto svoji hru staví hned od začátku do pozice "té jiné" tankové akce. V jádru hry a základních rysech byste mezi oběma tankovými onlineovkami asi příliš rozdílů nenašli, ale o to se tvůrci ani nesnaží. Odlišnosti spočívají v na pohled drobných věcech, které ve výsledku obě hry dostatečně odliší. Vedle očividného zaměření se na moderní tanky a dobu je jedním z hlavních pilířů hry i kooperativní mód. Ten se jmenuje prostě PvE a společně s několika dalšími spoluhráči se v něm postavíte počítačem řízeným tankům.

PvE mise jsou něco, s čím se v původního návrhu hry nepočítalo. Tvůrci jich pár udělali jen kvůli testování herních systémů, ale netrvalo dlouho a první nadšené reakce povznesly postradatelnou testovací funkci na plnohodnotný herní režim. Z PvE se stala důležitá třetina hry, která nemá suplovat příběhovou singleplayerovou kampaň, ale minimálně by se jí chtěla časem alespoň trochu přiblížit. Vývojáři krizí identity netrpí a mají jasno: Armored Warfare je multiplayerová akční hra. Tečka. Nicméně do, nyní přeci jen trochu holých, kooperativních misí plánují přidat náznak příběhu a časem jich slepit několik do sebe.

Armored Warfare zdroj: tisková zpráva

Ve výsledku bychom se tak mohli dočkat jakýchsi mini příběhů o třeba pěti šesti kooperativních misích, které by na sebe vzájemně navazovaly. Větvené dialogy, hluboká morální dilemata a tunu příběhových možností ale smetli tvůrci ze stolu prakticky okamžitě. Od podobných věcí tu je například Pillars of Eternity. Ano, příběhu bude víc, PvE dostane nějakou hlubší strukturu, ale klasické kampaně se v Armored Warfare nedočkáme asi nikdy.

Že s PvE trefili vývojáři hřebíček na hlavičku, dokazují statistiky. Během hraní Armored Warfare jste pod neustálým dohledem měření, tudíž vývojáři vidí prakticky v reálném čase, co funguje a co ne. A PvE mise fungují, hraje je prý zhruba 30 procent všech hráčů a číslo stále narůstá. Stejně tak narůstá i celkový počet hráčů - těch je teď přes 1,2 milionu a každý den přibývají tisíce dalších. PvE je zároveň prostorem pro větší kreativní experimentování. V rámci PvP chtějí vývojáři zachovat jádro hratelnosti co nejjasnější a skutečně čistě pozemní, v PvE bychom se mohli časem dočkat i jiných prvků moderního bojiště, tedy například helikoptér.

Armored Warfare zdroj: tisková zpráva

Mapy

Když už jsme nakousli měření a statistiku, nejde nezmínit mapy. Zpočátku byly spíše, ale právě měření a ohlas hráčů zapříčinil o jejich zvětšení. Nejde přitom jen o nadcházející Operation: Reactor, která je zatím největší mapou ve hře. Obecný trend by měl být dle slov tvůrců takový, že s malými mapami se ve hře příliš často setkávat nebudeme. Také se nechystají příliš vertikální mapy, vzhledem k neschopnosti tanků zacílit na cíle postavené příliš vysoko či příliš nízko. Naopak se můžeme těšit na větší variabilitu a vůbec bohatší prostředí. Důkaz toho mohou být chystané mapy Coastal Threat (PvP), Operation: Cerberus (PvE) a Operation: Albatros (PvE).

Všechny mapy jsou a budou stále založeny na smyšlených lokalitách. Vývojáři mi řekli, že vytvářet mapy podle reálných míst 1:1 v plánu skutečně nemají. Maximálně se mohou nějakou existující lokací lehce inspirovat, ale topografii a všechny prvky ovlivňující hratelnost (stromy, budovy, kopce, vodu...) tam už nasází dle vlastního uvážení. Potom vše otestují ve studiu, následně na testovacím serveru a nakonec mezi hráči. A pokud heatmapy odhalí nějakou méně fungující část či jiný problém, mapa se ihned rozebere na části a slepí se celá znova. Takhle jsou tvůrci odhodlaní ladit mapy a ostatně i jiné části hry tak dlouho, než se přiblíží k pomyslné dokonalosti.

zdroj: Archiv

Reálná fikce

Co dokonalé naopak nikdy nebude, je realismus. O ten se Obsidian snaží v maximální možné míře po vizuální stránce. Součástí týmu je člověk, jemuž nemalou část pracovní doby zabírá neustálé přeměřování všech detailů. Není tenhle tank o centimetr delší? Je tohle dělo správně dlouhé? Jsou šroubky na téhle straně tanku přesně tam, kde mají být? Tvůrci řeší skutečně i jednotlivé šroubky, detaily pásu a podobné drobnosti, kterých si drtivá většina hráčů za prvé nevšimne a za druhé je nebude vůbec řešit. Pro zapálené fanoušky armádní techniky by mělo být podobné pedantství ale velkým plusem.

Už jste jistě odtušili, že tvůrci se sice snaží realitě přiblížit, ale ne jí dosáhnout. Pořád tu máme co dočinění s akční hrou, nikoliv s přísnou simulací. Proto se všechny statistiky tanků nastaví nejprve tak, aby co nejvíce odpovídaly realitě a na základě testování se pak upravují a ladí tak dlouho, dokud daný tank prostě nepůsobí dobře. Vývojářům se jednoduše nesmí stát, že by do hry přidali příliš silný tank, který by nedokázal nikdo ani škrábnout.

A naopak tu nemá co dělat ani slaboučké vozítko s minimální výdrží. V případě takových vozidel je tvůrci vždy posílí nebo naopak oslabí a snaží se na nich najít jiné silné či slabé stránky, které by mohly do celkového balancu hry sedět a nerozbít ho. Balanc a zábavnost hraje prim, tudíž co se statistik týče, jde realismus stranou. Realitě lehce přidá i chystaný vizuální model poškození, který můžete zapnout či vypnout. Tvůrci totiž ví, že někteří hráči chtějí mít po celou dobu zápasu krásně naleštěný tank, zatímco jiní si libují ve škrábancích a chtějí mít na konci zápasu poničenou trosku.

Armored Warfare zdroj: tisková zpráva

E-sporty

Žijeme v době, kdy vývojáři každé kompetitivní multiplayerové hry musí nad e-sporty alespoň trochu uvažovat. Podobným úvahám se nevyhnul ani v Obsidian, kde ale k věci přistupují velmi opatrně a nesnaží se nic lámat přes koleno. Na rozdíl třeba od Blizzardu, který o některých svých hrách přemýšlí jako o e-sportech už od začátku, si dávají vývojáři Armored Warfare načas. Hra se teprve nedávno přehoupla do fáze otevřené bety, kterou čeká ještě spousta úprav a ladění, tudíž z pohledu tvůrců není kam spěchat.

Nyní se tedy čeká na reakce komunity. Pokud hráči sami usoudí že je AW hodno jejich času, píle a snahy, budou vývojáři e-sportovní stránku hry s chutí podporovat. Z několika rozhovorů s vývojáři jsem ale nabyl dojmu, že v této chvíli na to ještě nejsou připraveni - ani hra, ani studio. Nejprve je prý potřeba dodělat hru, implementovat specifické technologie na pozadí a teprve potom začít e-sport stránku seriózně řešit.

Armored Warfare zdroj: tisková zpráva

Budoucnost

Je nad slunce jasné, že Armored Warfare má za sebou jen první opatrné krůčky. Otevřená beta běží chvilku a hru čeká hromada aktualizací. Těm se nevyhne ani budování základny - doplňková funkce, s jejímž růstem se do budoucna počítá stejně jako s pestřejší nabídkou vozidel, které nejsou tanky - různá průzkumná vozítka, protitanková vozidla apod. Ty mají většinou kola a nikoliv pásy a tak se mohou dostat rychleji a lépe na určená místa.

Chystají se ale pochopitelně také nové tanky. Tvůrci mi prozradili, že výroba jednoho tanku trvá zhruba pět až šest týdnů. Nejdřív zabere několik dnů jen shánění a zpracovávání materiálů, načež následuje měření a ladění detailů, komunikace s grafiky, animátory, apod. A po pěti týdnech má Obsidian hotový tank. Ještě pro letošek jich přitom mají vývojáři naplánovaných několik - můžete se těšit na Challenger 2, M1A2, T-90MS, Leopard 2A6, CRAB, BMPT-72, M8 Thunderbolt a B1 Draco.

Armored Warfare zdroj: tisková zpráva

Vedle nich chystají také mód Observer a custom zápasy, obojí vydají ještě letos. Poté se má dostavit již avizovaný náznak "příběhu", loot systém, vylepšení budování základny, replaye a v neposlední řadě také pořádný end game obsah. Vývojáři toho mají v plánu hodně a sami dobře ví, že si ukousli pořádně velké sousto. Naštěstí pro ně i pro hráče to vypadá, že mají čas. Vydavatel my.com to s hrou myslí smrtelně vážně a Obsidian taky - tvůrci hodlají hru podporovat a vylepšovat tak dlouho, jak to bude dávat smysl.

Nejnovější články