Battlefield: Vietnam - preview
zdroj: tisková zpráva

Battlefield: Vietnam - preview

26. 2. 2004 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Osvědčená herní formule Battlefieldu 1942 spojená s velmi populárním prostředím vietnamského konfliktu ani nenabízí příliš prostoru pro zklamání. Co vše BF: Vietnam za 18 dnů nabídne, odhaluje obsáhlé preview.

Autor: Kate
Publikováno: 26.února 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Ať už jste atmosféře multiplayerově orientované akce Battlefield 1942 propadli nebo ne, jisté je, že tato hra své tvůrce Digital Illusions ani jejich vydavatele Electronic Arts rozhodně nezklamala a dosud se jí prodalo celkem 2,8 milionu kusů. Ohlášení pokračování bylo tedy jen otázkou času a jak dobře víte, nemuseli jsme čekat ani příliš dlouho. Battlefield: Vietnam byl poprvé oznámen v červnu 2003, pouhých devět měsíců po vydání originálu v září 2002 a tedy ještě dříve než stihl vyjít druhý datadisk pro BF1942, Secret Weapons of World War II. Pojďme se tedy podívat, na co se můžeme přesně za 18 dnů těšit.

 Vietnam je v kurzu
Battlefield 1942 dostalo navzdory trochu odfláknutému singleplayeru na výsluní hned několik věcí. Klíčem k úspěchu se stal celkem jednoduchý, ale stále dostatečně zábavný a rychlý týmový styl hry, množství lokací ze čtyř válečných oblastí, a pochopitelně i spousta druhů ovladatelné bojové techniky po vzoru starší Operace Flashpoint.

Battlefield: Vietnam přitom bude situován jen do jedné části světa, i když autoři se dušují, že rozmanitosti hra nabídne až až. Připomínat historické pozadí vietnamského konfliktu (1964-1975) naštěstí není úkolem tohoto článku. V případě, že by vás však toto americké fiasko zajímalo, doporučuji stručné shrnutí celé války v češtině.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vývojáři přiznávají, že největší překážkou, kterou museli překonat, bylo navržení fyziky helikoptér tak, aby byla dostatečně funkční, ale zároveň každý zvládl tyto stroje jednoduše ovládat. Další potíží bylo prý také vytvoření dostatečně zalesněného a realisticky vypadajícího prostředí při zachování relativně slušné rychlosti hry, ale k tomu se ještě vrátíme v posledním odstavci preview.

 Staronový systém herních tříd
Za demokratické síly budou ve hře na výběr příslušnosti k americké armádě (US Army), mariňákům (US Marines), ARVN (Army of the Republic of Vietnam) nebo Zeleným baretům (US Special Forces). Vaše postava se bude moci pochopitelně přidat i na druhou stranu „barikády“ k Severovietnamské armádě (NVA) nebo k Vietcongu. Každá z těchto skupin vás ještě nechá lehce usměrnit vzhled vojáka, resp. u každé bude na výběr několik typů postav a podob tváří.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Battlefieldu 1942 měl hráč na výběr z pěti herních tříd. Pro připomenutí to byly Assault, Anti-tank, Scout, Engineer a Medic. Podle volby byla hráči přidělena i nabídka zbraní a vybavení - primární a sekundární zbraň, prostředek na boj z blízka a další doplňky jako třeba granáty. V Battlefield: Vietnam však budou herní třídy jen čtyři. Tou, která vypadne, se stane medik, jehož úkoly (resp. možnost nést med-kity) přeberou některé zbývající typy vojáků. Osobně se domnívám, že odstranění medika nebude mít na hratelnost nějaký výrazný vliv a neznám ani nikoho, kdo by tuto třídu považoval za nějak extra zábavnou.

Nové, nebo spíš zbývající čtyři třídy v BF: Vietnam tedy budou Assault, Heavy Assault, Recon/Scout a Engineer. Na první pohled se dvě změnily, nicméně při podrobnějším prozkoumání byste došli k závěru, že jediné, co se liší, jsou názvy. Herní třída Assault (útočná síla, pěšáci) zůstává prakticky stejná, možnosti a typ vybavení třídy protitankového specialisty přebírá Heavy Assault a Engineer zůstává klasickým inženýrem. Třída Scout byla přejmenována u amerických jednotek na Recon, ovšem její povinnosti zůstanou opět v podstatě stejné. Menší rozdíl spatřuji jen v tom, že americké straně bude Recon sloužit spíš jako sniper a průzkumník, kdežto u NVA/Vietcongu bude moci Scout též líčit různé pasti.

 Typy map
Battlefield: Vietnam nabídne 14 rozdílných misí, umístěných do 11 lokacích, z čehož si lehce spočítáte, že trojice prostředí se ve hře objeví dvakrát. Půjde o levely Hue, Quang Tri, a Ho Chi Minh Trail. Hra bude v singleplayeru obsahovat čtyři hlavní typy map – Assault, Mission, Conquest a Siege.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pro Assault bude určeno celkem devět map a půjde na nich klasicky o to, že jedna strana útočí na objekty té druhé, která se samozřejmě brání. Mission styl hry budete moci okusit pouze na dvou mapách. Jedna strana zde plní seznam úkolů, přičemž ta druhá se jí v tom snaží všemožně zabránit. Siege mód se objeví pouze na jedné mapě v podobě obsazování nepřátelské základny. Na dvou posledních mapách půjde hrát i Conquest, ve kterém jde o získávání kontroly nad danými body a přilehlým územím.

 Džungle a mobilní spawn-pointy
Pokud vás zajímají prostředí, do kterých zavítáte, vězte, že kromě různých částí husté džungle to budou třeba i rozbombardované ulice města Quang Tri nebo Hue, vysokohorské oblasti a také okolí různých řek či mokřiny. Díky členitému terénu prý Battlefield: Vietnam nabídne řadu nových taktických možností – už jen kvůli husté vegetaci si budete muset dávat opravdu dobrý pozor, protože nepřítel může nepozorovaně zaútočit prakticky odkudkoliv.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Novinkou oproti původnímu BF1942 se stane také možnost přesouvat tzv. spawn-pointy (místa, kde se hráči vstupují do hry) nebo dokonce vlajky druhé straně zabírat a ničit, čímž se dá eliminovat znovuobjevování jejích vojáků ve hře (toto bylo možné už na některých mapách pro datadisk Secret Weapons of WWII).

 Bohatá výzbroj
Assault třída většiny amerických skupin bude mít jako zbraň nablízko bojový nůž, ale jen příslušníci speciálních jednotek jej budou moci také vrhat. Útočná síla NVA bude disponovat mačetami, vynalézavý Vietcong si místo toho poradí se zemědělským srpem, tedy nožem na sekání trávy.

Coby primární zbraň ponesou Američané útočnou pušku M16, alternativně si ale budete moci zvolit i brokovnici Mossberg. Zelené barety pokropí nepřátele z Car-15, NVA tradičně vezme do ruky útočnou pušku AK-47 a Vietcong zase její horší obdobu AKMS. Jako sekundární zbraně zde budou figurovat pistole TT33 (u NVA/VC), minomet M19 nebo M1911 (US Army, mariňáci, ARVN) a pistole .357 Magnum, ke které však budou mít přístup jen speciální jednotky. Příslušnici Assault třídy jakékoliv strany budou moci nést ještě střepinové granáty a pouze Special Forces budou místo nich vybaveny velkými lékárničkami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Třídy Recon a Scout budou mít coby součást vybavení dalekohled, kouřové granáty a ve většině případů i různé pušky s optikou (M21, M40 atd.). Sekundární zbraně budou obdobné jako u třídy Assault. Zvědové Vietcongu kromě toho ponesou i signalizační světla (světelné rakety), která se budou na vegetací pokrytých nebo nočních mapách jistě hodit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Herní třída Engineer pochopitelně využije nářadí – symbolicky francouzák, dále různé minomety a miny. Inženýři Vietcongu a NVA budou disponovat ještě lopatou, NVA pak ponesou rovněž štípačky na ploty. Nejpomalejší třída Heavy Assault hráčům poskytne těžké zbraně v podobě nejrůznějších raket (RPG2, RPG7V), Američané a ARVN oslní granátometem M79, případně M72 LAW (Light Anti-tank Weapon).

Celkově se ale ve hře objeví ještě další modely či obdoby zmiňovaných zbraní. Každá ze tříd se v každé skupině bude totiž alespoň trochu lišit, některé více (speciální jednotky a Vietcong toho opravdu příliš společného mít nebudou), jiné méně. Dohromady se můžete těšit asi na 30 kousků typických „hraček“ své doby.

 Vozidla, helikoptéry a stíhačky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mezi dopravními prostředky Američanů nebudou chybět transportní ani útočné helikoptéry s namontovanými zbraněmi. Třeba takový Chinook nabídne dvě místa s M60 a jednu pozici pro kulometčíka u M60D. Do vzduchu se ale budete moci dostat i jako piloti letounu F4 Phantom nebo bombardéru A7 Corsair. Chybět nebudou ani tanky (klasicky Patton, Sheridan) a různá obrněná vozidla. Na dopravování větších skupin vojáku a materiálu po vodě poslouží Tango ATC, mobilní plovoucí hangár, který má rovněž přistávací plochu pro helikoptéry. V užších říčních korytech přijde zase vhod rychlý člun s několika pozicemi pro kulometčíky.

Ani Severovietnamská armáda nebude mít o dopravní prostředky nouzi. Z vrtulníků můžeme jmenovat třeba víceúčelový Mi 8, nebo jeho transportní verzi Mi 8 Cargo, ve které se bude moci současně přepravovat až 6 vojáků. Z letounů se objeví hlavně Migy, modely 17 a 21. Pro pozemní boj a obranu využije NVA třeba sovětský tank T-54 nebo PT-76. K dispozici bude rovněž džíp, nákladní vozidlo a také scooter (Vespa) pro dva, se kterým se sice dostanete poměrně rychle všude, nicméně jako jeden z mála prostředků nebude pochopitelně vybaven žádnou zbraní (druhý pasažér bude moci maximálně střílet z pistole). Celkem se za obě strany objeví asi 20 druhů mobilní bojové techniky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Trio multiplayerových módů
Battlefield: Vietnam nabídne trojici hlavních multiplayerových modů, kdy půjde o Conquest, Evolution a Custom Combat. Jak jsme tedy již zmiňovali i v novinkách, v tomto pokračování už se nesetkáme s Deathmatchem ani Capture the Flag. Zmiňovaný Conquest (dobývání území) se nijak nezmění od svého předchůdce v původním BF1942, kde se stal mimochodem nejhranějším stylem hry. Mód Evolution bude zase prakticky jen jeho rozšířenější obdobou (někdy se o něm hovoří také jako o Expanded Conquest) a hlavní odlišností se stane přenášení výsledků hry z jedné mapy na druhou.

Poslední dostupný styl hry Custom Combat by se mohl dočkat velké popularity, protože popouští uzdu hráčské fantazii. Na každé CC mapě si totiž budete moci přesně zvolit, kdo s kým zde bude bojovat a také omezit každé straně arzenál zbraní a dostupné dopravní prostředky. Sami tvůrci uvádí příklad, že si budete moci třeba vytvořit mapu, kde proti sobě (!) budou bojovat mariňáci a speciální jednotky, přičemž všichni budou vybaveni pouze puškami.

 Boti jako živí?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Umělá inteligence u počítačem řízených vojáků byla v minulé hře eufemisticky řečeno poněkud kolísavá. Je sice pravda, že Battlefield 1942 nikdy neměl být hrou, ve které by nejúžasnější zážitky nabízela řežba s boty, nicméně i tak si jejich chování říkalo o pořádný nášup chytré kaše. Jisté změny přinesly v tomto ohledu už i dřívější patche, ovšem s počátkem prací na Battlefield: Vietnam museli prý vývojáři přistoupit k radikálním změnám. Ty si vynutil především jiný typ prostředí, vyžadující odlišné chování. Tvůrci říkají, že jejich ambicemi bylo naprogramovat boty tak, aby se chovali jako lidé a my hráči jsme měli dokonce problémy s jejich rozeznáním od živých kolegů. Myslím, že takové „problémy“ by nikomu nevadily, ale obávám se, že potíže nastanou přeci jen trochu jinde.

 Technické zpracování
„Grafický engine jsme nijak neupravovali,“ říkají vývojáři z kanadské pobočky Digital Illusions. „Prostě jsme jej kompletně vyhodili a od základů jsme pro BF: Vietnam vytvořili nový renderovací engine. Na mapách, pokrytých hustou vegetací a s takovým množstvím detailů, by se prostě s využitím staré technologie nedalo vůbec hrát.“ Fyzika všech vozidel však zůstává stejná. Trochu zamrzí například to, že ani menší stromky nebo keříky nebudeme moci s tanky převálcovat - prostředí, ať bude vypadat sebelíp, zůstane prakticky nedotknutelné, což znamená i nezničitelné. O skvělé efekty vybuchujících napalmových bomb však pochopitelně ochuzeni nezůstaneme.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Šlágry doby
Kromě překopané grafiky se změn dočkala i zvuková a hudební stránka. Nejčastěji zmiňovaným rysem je v tomto ohledu možnost pustit si v některých vozidlech a letounech rádio. Nabídka skladeb nebude tak široká jako třeba ve GTA: Vice City, nicméně i tak jsou tvůrci na svoji sbírku dobových hitů patřičně hrdí. Písničky jako War od Edwina Starra nebo Somebody to Love od Jefferson Airplane dokonale dokreslují celkovou atmosféru doby, kterou můžete nasát v posledním traileru (The Trashmen - Surfin Bird).

 Systémové nároky
Vydání Battlefield: Vietnam je naplánováno na druhou polovinu března 2004, což se týká i České republiky díky místní pobočce Electronic Arts. Spolu s plnou verzí hry by měly vyjít i nástroje pro tvůrce modů (nová verze Mod Development Toolkit) a vylepšený editor map. Většina redaktorů světových serverů, kteří měli možnost vyzkoušet virtuální Vietnam na vlastní kůži, nikterak neskrývá své nadšení, i když zmínky o přehnané hardwarové náročnosti se už staly téměř pravidelným závěrem každého zahraničního preview.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv zatím nebyly oznámeny oficiální minimální požadavky, dle zkušeností většiny našich kolegů se minimem stane Pentium 4 a 512 MB RAM. Pokud jsou tyto zvěsti pravdivé, zřejmě asi není třeba nic víc dodávat. Protože EA překvapivě neplánují vydání žádného dema Battlefield: Vietnam, dozvíme se pravdu nejdříve až spolu s plnou verzí hry.

Stáhněte si: Trailery

Související články: Novinky, Recenze Battlefield 1942 a jeho dvou datadisků



Kate
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora)


 
 
Kate

Nejnovější články