Black & White 2 - mega-preview
zdroj: tisková zpráva

Black & White 2 - mega-preview

15. 9. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Strategie Black & White 2 by se dala odbýt slovy, že si v roli všemocného Boha toužícího po oddanosti celého světa budete moci dělat naprosto vše, co se vám zlíbí, ale s tím jsme se nespokojili a shrnujeme veškeré info.

Autor: Korgull
Publikováno: 15.září 2005


Obrázek zdroj: tisková zpráva 7. října 2005. Tento den se dočkáme pokračování úspěšné real-time strategie s názvem Black & White (recenze původní hry&Creature Isle) slavného vývojáře Petera Molyneuxe a týmu Lionhead Studios. Patříte-li mezi těch "pár" jedinců, kteří by se opět rádi stali Bohem, možná vám přijde vhod toto preview, v němž shrnujeme dosud známé informace. Podle nich se Black & White 2 jeví jako vskutku ambiciózní projekt, i když nebude od začátku obsahovat multiplayer. Ten by však podle tvůrců mohl přijít po vypuštění hry do obchodů, a to formou datadisku, anebo patche. V každém případě s ním prý počítají, dokonce projekt jeho prostřednictvím vyvažují, avšak v tuto chvíli jim záleží primárně na kvalitě singleplayeru.

Podle vlastních slov Petera Molyneuxe jde především o to, aby byla B&W 2 hrou, kterou si rád zahraje každý. Proto je složena ze dvou částí - konstruktivní (péče o obyvatele, kreaturku, budování města, atd), kterou ocení zejména něžnější část hráčského publika a destruktivní (budování armád, plenění a ničení), jež se zcela jistě bude zamlouvat spíše agresivněji založeným jedincům. Takže se na to, co pro nás Lionhead Studios připravují, pojďme podívat blíže.

 Jsi Bůh - dělej si, co chceš
Příběh vás postaví do role Řeků, kteří se budou snažit ovládnout svět, jenž si nyní nárokují schopní Aztékové. Bude to velmi volný příběh, skýtající množství rozmanitých misí. Za jejich splnění dostanete odměnu v podobě jakéhosi příspěvku, díky němuž budete moci odemknout další obsah.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Black & White 2 by se dala odbýt slovy, že si v této hře prostě budete moci dělat naprosto vše, co se vám zlíbí. Ostatně, jste Bůh, tak proč to těm pidižvíkům dole pořádně nezavařit. Nacházíte-li však ve vašem srdci s lidskou chátrou více soucitu, můžete pro ni vytvořit ráj na zemi. Jak se ke svým poddaným budete chovat, je tedy čistě na vás. Můžete být hodní, můžete být zlí, můžete být neutrální. Ovlivnit vždy budete moci pouze omezené území, jehož rozloha je dána tím, kolik lidí ve vás věří. Podobně jako v původní hře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Ráj na zemi
Své božské schopnosti vyzkoušíte na některé z pěti národností - Řekové, Egypťané, Japonci, Aztékové a Seveřané. Poddané (jejich jména prý hra sebere ze seznamu kontaktů ve vašem e-mailu) si vypipláte od malé vesnice až po ohromnou metropoli. Každý z národů se přitom pochlubí specifickou architekturou. Ta piplačka přichází pochopitelně v úvahu především v případě, že zvolíte cestu mírovou a věnujete největší část svých božských povinností právě výstavbě a pomoci vašim vyznavačům. Ti zcela jistě ocení, když pro ně navrhnete město, které bude krásné na pohled a nejlépe i s nějakým architektonickým divem, stejně jako když bude navíc ještě vybavené dostatečným množstvím chrámů pro vaše vzývání. Chybět samozřejmě nesmí neustále plné sýpky.

Nemyslete si, že to všechno je jen na vás. Obyvatelé vašeho světa jsou schopni si vystačit sami, ale přeci jen by se jim nemuselo dařit úplně tak, jak byste si představovali, takže když tu a tam urychlíte stavbu některé náročnější budovy, buď tak, že přiložíte svoji šikovnou božskou ručku k dílu, anebo za sebe vyšlete své božské stvoření, určitě neprohloupíte. Případně můžete občany organizovat. Už jsme přeci říkali výše, že si budete moci dělat, co vás napadne.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zahrnuje to i vytržení konkrétního človíčka od jeho práce a jeho přenesení na práci jinou. Že by nechápali, co po nich chcete, se prý bát nemusíte. Jsou na to chytří dost, stačí vhodně naznačit. Například tím, že ho postavíte blízko nedostaveného baráku, člobrdovi naznačíte, aby pokračoval ve stavbě. To se týká i dalších profesí, které budou k zajištění funkčnosti vaší komunity potřeba - farmáři, pastevci, ad. Obyvatelé herního světa mají jinak svůj život. Přes den pracují, umí ale také odpočívat a bavit se. Všechno to budete moci pozorovat a ovlivňovat.

Asi od Black & White 2 nečekáte, že by se vám populace rozrůstala tak, jako je běžné v jiných hrách, tedy že postavíte domek a z něj pak začnou vypadávat noví panďuláci. A čáp vám nové človíčky taky nosit nebude. Dost místa k životu, příjemné prostředí a adekvátní počet obytných domů samozřejmě budou důležité a mohou přilákat spoustu obyvatel z okolních vesnic a měst (ti musí žádat o povolení vstupu), ale samo o sobě by to tak úplně nestačilo. Však to znáte. Je to ta nejstarší rovnice na světě - muž plus žena rovná se spousta malých baculatých.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Kdyby snad hrozilo, že se při velkém pracovním nasazení dva lidé opačného pohlaví nepotkají, můžete tomu pomoci a nasadit některé dva osamocené jedince do těsné blízkosti. To by bylo, aby za nějaký čas - zvlášť když se do toho pořádné vložíte a zajistíte zdravé a čisté prostředí, případně si trochu pohrajete s počasím a necháte slunce pražit na svět déle, než je zvykem - k sobě ti dva nenašli cestu.

 Na válečné stezce
Vydáte-li se cestou války, na nějaké velké budování a zvelebování nebude čas. Lidičky prostě navlečete do brnění a půjdete plenit. To ovšem neznamená, že byste se nemohli věnovat výstavbě metropole se stejnou péčí. Když už budete v ráži, můžete zkusit vytvořit pro změnu peklo na zemi, anebo pevnost všech pevností. Válčení a dobývání bude beztak vaší prioritou, takže tomu bude třeba přizpůsobit výstavbu - co nejméně komfortu a co nejvíce všeho, co souvisí se zbraněmi a armádou. I váš božský mazlíček tu nebude ani tak pro potěchu, jako spíš pro postrach, jedno koho. Stejně se ho mohou bát vaši lidé, jako nepřátelé. On také nebude řešit, zda právě ukousl hlavičku vlastnímu nebo cizímu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Armáda může být skutečně pompézní. Molyneux hovořil až o tisícovkách jednotek. Záležet bude na velikosti vašeho města a počtu jeho obyvatel. Budete mít šermíře, lučištníky, jízdu i obléhací stroje (např. katapulty). Celkem se má představit okolo 50 typů jednotek. Stejně jako v předchozí hře, i v této bude moci být v čele armády vámi vychovaná potvora nadměrného vzrůstu. Až se s ní pustíte do plenění nepřátel, nebude od věci dávat pozor na to, co děláte, protože může snadno dojít k tomu, že v zápalu boje pobijete i vlastní vojáky.

Mimochodem, vzhled i chování vašeho "mazlíčka" budou přímo úměrné péči, kterou mu věnujete. Když ho budete mučit, vychováte z něj nelítostné válečné monstrum. Vašemu "zaměření" bude odpovídat také vzhled města. Jako zlému Bohu se vám bude naskýtat pohled na temnou a ne zrovna přitažlivou architekturu. Kam šlápne vaše Zvětšit zdroj: tisková zpráva krvelačná bestie, tam vše zahyne. A naopak.

Zpět k armádě. Každá jednotka bude nabývat zkušeností. A to deseti stupňů. Až dosáhne nejvyššího, stane se elitní, změní styl bojování a nabude nových schopností. Jak si vyhrajete s kombinacemi jednotek, je na vás. Můžete vytvořit například seskupení tvořené najednou lučištníky a katapulty a ovládat ho jako jeden celek. Manipulace s formacemi má být vůbec jednodušší. Každé větší skupině můžete říci, aby následovala jinou větší skupinu, případně lze poslat za daným cílem celou armádu. Kombinací a strategických možností má hra skýtat nespočet, zvlášť když se k tomu připočte propracovaná fyzika herního světa. Aby také ne, když na ní pracuje zkušený herní designér Ron Miller (Starcraft, Warcraft, ad.).

 I dobří se potřebují bránit
Armádu budete potřebovat i v případě, že si budete hrát na hodného Boha. Nedá se nic dělat, ale za hradbami může číhat nebezpečí, přestože jste už od pohledu mírumilovní. Mimochodem, když už byla řeč o hradbách, ty budou rovněž nezanedbatelnou částí hry a nepůjde je prorazit jen tak pouhým sekáním mečem. Na jejich vizuálním pojetí se pochopitelně odrazí kultura národa, za který budete v té dané chvíli hrát. Ale zpět k bojování. Povedete-li tedy boj obranný, můžete se ho zúčastnit přímo i vy jako Bůh, vhodit na nepřátele například obrovský balvan a kutálet jím přes jejich šiky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Využít budete moci i ohnivé koule, štíty a různé zázraky. Ostatně, jste Bůh, takže i to spadá do vaší kompetence. Výbuchy sopek, otřásající se země, padající hvězdy z nebe, vodní a ohnivé stěny, blesky - to pro vás bude hračka. Do seznamu zázraků patří mimochodem i uzdravování či přímo kříšení mrtvých. Toto kouzlo ale není omezeno pouze na lidi. Stejně tak dobře jím můžete "vylepšit" růst obilí a dřevin.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Božská stvoření
Určitě jste pochytili, že bez nějakého přerostlého domácího mazlíčka by to v této hře nešlo. Opět ho budete mít na "provázku" a vybrat si tentokrát budete moci pouze ze čtyř druhů - opice, lev, býk a vlk (vývojáři jinak plánují po vydání hry dát k dispozici ke stažení ještě další druhy). První díl B&W nebya co se týče vašeho miláčka tak dokonalý. Jednou z chyb, které tvůrci přiznávají, bylo to, že jste vlastně neměli moc dobrý přehled o jeho aktivitách a pokud jste se stali některé z nich svědky a chtěli jste jej za něco plísnit, anebo naopak pochválit, museli jste se přepnout do speciálního interface.

V B&W 2 se prý dočkáte mnohem inteligentnějšího stvoření a budete mít o jeho činnostech mnohem lepší přehled. Lekcemi, které mu udělíte na základě jeho konání, ho budete učit myslet určitým směrem. Podle toho, jak se k němu budete chovat a co ho necháte dělat, se navíc bude fyzicky přizpůsobovat. Může být fakt roztomilé, kulaťoučké i hubené jak proutek, ale stejně tak svalnaté a naprosto strašidelné a brutální. Může si s lidmi ve vašem městě hrát, ale může je i žrát.

Další zajímavá věc, která v této hře půjde zařídit, se týká režimu myšlení vašeho zvířátka. Někdy bude třeba, aby kreaturka (jinak třeba mírumilovná) zakročila proti nepříteli, jenž zaútočil na vaše město a nebude žádoucí, aby myslela sama za sebe. Proto budete mít k dispozici jisté ikonky jako "Free Will" (svobodná vůle), "Builder" (stavitel), "Entertainer" (bavič) nebo "Soldier" (voják), které nastaví režim jejího myšlení. V případě zmíněného napadení města, je vhodné ji dát do režimu "Soldier", kdy se promění v nekompromisního robota poslouchajícího vaše rozkazy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Slyšet nepřítele myslet
Zajímavou vlastností hry bude rovněž to, že doslova uslyšíte svého počítačového soupeře myslet. Stejně jako vy, i on je Bohem, takže sem tam nahlédne do vaší kuchyně a zhodnotí situaci například slovy: "Aaaa, tys postavil spoustu domů - tak to se asi chystáš vytvořit armádu!" Své aktivity bude průběžně přizpůsobovat těm vašim a budit tak ve vás dojem, že hrajete proti někomu "živému".

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak, tolik bychom toho měli k hratelnosti. Snad ještě jen dodám (pokud byste to nepochopili z výše uvedeného už sami), že tím, čím se má B&W 2 od svého předchůdce v tomto ohledu lišit, je smíchání prvků RPG a RTS. Podle Molyneuxe původní hra ve skutečnosti nenesla žádné prvky RTS. Fakticky se nedalo mluvit o budování měst a podobných věcech. I když se to prý na první pohled nezdá, B&W 2 vám toho má nabídnout opravdu mnohem více. 

 Intuitivní ovládání
Každopádně, s hratelností je nerozlučně spojeno ovládání a uživatelské rozhraní. Jak se zdá, Black & White 2 jej bude mít vychytaný tak, že v podstatě žádný ani nebude potřeba. Peter Molyneux prohlásil, že se snaží o to, aby vše, co je potřeba nabízel přímo herní svět. Proto půjde většina věcí ošéfovat pouhým pohybem myši po mapě. Hra vám dokonce sama navrhne, jaké budovy by bylo momentálně nejlepší postavit. Je to jednoduché, nebudou potřeba žádná menu.

Samozřejmě, že pokud máte pocit, že se bez různých "meníček" prostě neobejdete, nezoufejte, také tam budou, ale skrytá. Záleží prostě na vás, co se vám bude zdát pohodlnější. Stejně jednoduše se dozvíte vše potřebné i o svých poddaných. Stačí přes ně přetáhnout myší a nad jejich hlavami se zobrazí bublina s jejich potřebami, tužbami a dalšími informacemi, na kterých můžete stavět svůj další postup.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Grafika
Po grafické stránce se hra jeví velice dobře. Že je 3D asi není třeba zdůrazňovat. Kamera vám dá maximální volnost. Můžete ji přiblížit a podívat se svým poddaným přímo do tváře, stejně jako se můžete vzdálit dokonce výš než létají ptáci a vychutnat si přímo božský pohled na svět pod vámi. S detaily tvůrci nešetří. Nejvíce se vyřádili na samotných kreaturkách, ale nezanedbali ani další věci, takže uvidíte trávu vlnící se ve větru, pečlivě animované postavičky obyvatel i zvířeny, přičemž vše je opět podáno takovým tím roztomilým stylem připomínajícím dětské kreslené filmy. Neméně pozornosti věnovali efektům (hra mj. zahrnuje celý sytém počasí) a fyzice herního světa. HW nároky mají být: Intel Pentium 4 1.6 GHz nebo ekvivalentní procesor, 512 MB RAM, 3,5 GB místa na harddisku, grafická karta s podporou Pixel Shaderů 1.1, DVD-ROM 8x a zvuková karta kompatibilní s DirectX 9.0c.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky pevnému skloubení prvků RTS a RPG, systému dobra/zla, velmi inteligentnímu interface postavenému pouze na myšce, skvělé grafice i fyzice by Black & White 2 mělo být více než regulérním nástupcem původního díla. Na zhodnocení toho, jak to všechno výše uvedené bude fungovat v praxi, si ještě pár týdnů budete muset počkat. Jak už bylo řečeno v úvodu, v Evropě hra vyjde na začátku října. U nás se jí dočkáte někdy v polovině onoho měsíce, samozřejmě s českým manuálem.

Zdroje: homepage, GameSpot, CVG, IGN, 1UP

Stáhněte si: Trailer, Videa

Související články: Novinky, Black & White recenze,Black & White: Creature Isle recenze



Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 26 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí


 
 
Korgull

Nejnovější články