Age of Empires: Definitive Edition nebude jen o hezčí grafice a rozlišení 4K. Tvůrci sáhli i na různé herní prvky a aktualizovali dnes už zastaralé věci. Ostatně Age of Empires je už více jak dvě dekády stará hra, a tak není divu, že spoustou dnes už standardních mechanik svého času ještě nedisponovala.
Jde například o možnost nastavovat jednotkám shromažďovací body, které jsou pro vesničany zároveň „inteligentní“ – tedy že vesničan jen nepřijde na určené místo a nebude se dloubat v nose, ale rovnou začne pracovat. Tvůrci také přidají možnost Attack Move, zvýší populační limit na 250–300, přidají klávesu pro výběr flákajících se vojáků či vesničanů, řazení jednotek do fronty, nebo posouvání mapy pomocí pravého tlačítka myši a další vylepšení.
Všechno to jsou drobnosti, ale v praxi vám udělají z původních Age of Empires alespoň částečně moderní strategii s prvky, na které jste za posledních 10+ let zvyklí, což třeba aktuální StarCraft: Remastered nedělá. Jakkoliv se můžeme bavit o tom, zda je to dobře či ne, v praxi to hraní moc neusnadňuje. Za sebe jsem tedy rád, že se vývojáři nebáli vedle grafiky sáhnout i na samotnou hru a tu a tam něco upravit, přidat a pozměnit.
zdroj: Archiv
Aby toho nebylo málo, oznámil Microsoft také definitivní edice pro Age of Empires II a Age of Empires III. O nich zatím ale nevíme vůbec nic a na vydání si nejspíš ještě nějakou dobu počkáme. Snad nebude Age of Empires: Definitive Edition takový prodejní průšvih, aby to Microsoft od plánů na remaster dalších dvou dílů odradilo.
Už jen díky nadšené fanouškovské komunitě hráčů by se to ale stát nemělo. Je to právě komunita, která tohle všechno začala a které teď můžeme děkovat za definitivní edici všech tří hlavních dílů, a do jisté míry také za oznámení čtyřky. To a spoustu dalších věcí prozradili aktuální i bývalí tvůrci série v téměř dvanáctiminutovém historickém „dokumentu“.
Ten se ale z velké části zaměřuje jen na úplný začátek studia Ensemble a vývoj prvního dílu, který vznikl až po delším čase, neboť Ensemble se tvorbou her zpočátku nezabývali. Nejdříve totiž šlo o firmu Ensemble Corporation vyvíjející byznysový software například pro banky. Byznysu se dařilo, a tak si jeden ze zakladatelů firmy Tony Goodman založil separátní firmu s názvem Ensemble Studios.
zdroj: Archiv
V ní se už zrodil nápad na první Age of Empires. Jen to mělo celé jeden menší problém – nikdo v Ensemble neměl s vývojem her žádné zkušenosti. Sami tvůrci teď na přiloženém videu přiznávají, že vůbec netušili, do čeho jdou, jak to je či není těžké, a co si můžou nebo nemůžou dovolit. Věděli jen jedno: bavil je Warcraft, Command & Conquer a Civilization.
Netrvalo dlouho, a základní idea byla na světě – spojit hratelnost Warcraftu a Command & Conqueru s ekonomickými prvky Civilizace. A tak se začalo pracovat na něčem, z čeho nakonec vzešlo první Age of Empires. Tvůrci se ve videu podělili i o jednu vtipnou „historku z natáčení“, kdy hru prezentovali tehdejšímu šéfovi Microsoftu Billu Gatesovi. Tomu se projekt líbil, ale napadlo ho, že by ho měl Microsoft propagovat jako vzdělávací nástroj, a ne jako hru.
S tím ovšem vývojáři nesouhlasili a říkali, že se z toho hráči sice mohou i něco dozvědět, ale že zábava je tady na prvním místě. Gatese se jim podařilo přesvědčit, no a zbytek už je historie. Historie o několika pokračováních, kdy prý na dvojce chtěli všichni pracovat už jen kvůli hromadě nápadů, které se jim do jedničky nevešly.
zdroj: Archiv
Age of Mythology zase vzešla z lásky tvůrců k fantasy a ze snahy hratelnost inovovat víc, než jak by jim to dovolilo historicky akurátní zasazení hlavní série. Age of Empires III pak přidala lehké RPG prvky ve formě města, fyziku, moderní grafiku, a posunula celé zasazení hry do Ameriky.
Třeba se v době vydání Age of Empires II: The Age of Kings – Definitive Edition dočkáme podobného dokumentu, primárně zaměřeného na vývoj dvojky. Mezitím tu máme ještě přiložené video o hudbě pro Age of Empires: Definitive Edition, která se mimochodem nahrávala v Praze.
Nevím jak vy, ale já už třeba úplně zapomněl, že ona ikonická hlavní melodie v prvním dílu vůbec nebyla. Přišla až s druhým dílem, a tak ji skladatel Todd Masten napsal i pro Definitive Edition, nechal ji v Praze nahrát, a nakonec ve hře bude. 66členný orchestr ji zplodil během jediného dne a výsledkem je zhruba dvacet minut hudby, kterou si poslechneme už za necelé dva měsíce.
zdroj: Archiv
Age of Empires: Definitive Edition vyjde 19. října, jen a pouze na PC (Windows 10). Betaverze začíná už dnes, 22. srpna, a přihlásit se do ní můžete skrze Age of Empires Insider Program. Skrze něj budete mít díky dotazníkům možnost ovlivnit i samotný vývoj, alespoň tedy podle oficiálních stránek hry. S jedničkou už toho před vydáním asi moc neuděláte, ale třeba váš feedback tvůrci zapracují do patchů, nebo si z něj vezmou inspiraci do dvojky.