Emperor: Battle for Dune - preview
zdroj: tisková zpráva

Emperor: Battle for Dune - preview

20. 4. 2001 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Nejen že je Emperor nástupcem legendární Duny, ale jedná se i o premiéru Westwoodu s herním 3D enginem, což už stojí za pozornost.


Emperor: Battle for Dune - preview

Autor: Bergy
Publikováno: 20.dubna 2001

 Opravdový nástupce legendy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dune 2 snad netřeba představovat. Tato oficiálně první opravdová real-time strategie vstoupila do dějin jako průkopník nového, do té doby neznámého žánru počítačových her. To byly ještě zlaté časy, kdy prakticky každá nová hra byla něčím fascinujícím a kdy ještě nikdo netušil, jaký bude mít Dune 2 dopad na vývoj dalších her, potažmo dalších RTS. Dune 2 byla vskutku originální hrou, která se navíc odehrávala v prostředí úchvatného Herbertova knižního veledíla. Jejími tvůrci byla pochopitelně firma Westwood, která je dodnes, i přes fakt, že se dlouho usilovně bránila přechodu na 3D strategie, považována za naprostou špičku ve svém oboru.

Stejná společnost vydala před necelými dvěma lety i Dune 2000, která měla zkrátit dlouhé čekání na stále odkládané Tiberian Sun. Jednalo se o jakési retro, které mělo připomenout zlaté časy, v žádném případě se nejednalo o pokračování, jak si mnozí mysleli a možná proto se Dune 2000 setkala s velkým nepochopením. Já přijal tento titul velmi kladně, rád jsem si s nostalgií zavzpomínal na starou dobrou Dune 2 a přesně takhle to lidé z Westwoodu mysleli - nebyl tedy žádný důvod proč spílat autorům a označovat Dune 2000 za škvár. Nic na plat, tohle všechno je už za námi, teď nás čeká velice blízká budoucnost v podobě Emperor: Battle for Dune, což není nic jiného, než zbrusu nové pokračování bojů o planetu Dune neboli Arrakis (její skutečný název).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Třetí rozměr
Asi největší a také nejdiskutovanější změnou oproti všem starším hrám z dílny Westwoodu, je samozřejmě proměna dvojrozměrné grafiky a izometrického pohledu v kompletní 3D zpracování se vším všudy. Těšit se tedy můžeme nejen na líbivé prostředí hry a skvělé vizuální efekty, ale i na daleko vyšší hardwarové nároky, než jsme byli zvyklí (minimální konfigurace by měla být PII 400 a 64 MB RAM). Zajímavé ale je, že ještě když se dokončoval Red Alert 2 (což není zas tak dávno), nechali se hlavní představitelé této proslulé softwarové společnosti slyšet, že je potřeba tvořit počítačové hry hlavně pro masovou veřejnost. Tedy nejen pro ty, kteří vlastní výkonnou 3D kartu, ale i pro obyčejné smrtelníky se starými šunkami, kterých je stále více než dost, a proto není důvod uvažovat (ani výhledově) o vytváření 3D strategií.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nicméně názory přicházejí a zase odcházejí, ne jinak tomu bylo i v tomto případě a tak i ve Westwoodu zahájili práce na své první 3D strategii. Mě osobně těší fakt, že si k této premiéře vybrali znovu téma nesmrtelné Duny a já doufám, že stejně jako tomu bylo v případě Dune 2, bude Emperor předzvěstí nových a dosud nepoznaných herních zážitků.

Řada herních časopisů se ovšem nechala strhnout a začala ve svých barvitých preview rozebírat úvahy o tom, jak se bude nová Duna s volně pohyblivou 3D kamerou hrát. Úskalí většiny 3D RTS totiž spočívá právě v tom, že pohledy a úhly kamer nemaje žádných hranic, působí hráčům mnohdy velké problémy a o potíže s orientací v bitevní vřavě určitě žádný stratég nestojí. Je asi pochopitelné, že o podobné nářky a výčitky ze stran hráčů nestojí ani Westwoodi, a proto na to šli jak se říká pěkně od lesa. Kamera tedy pohyblivá bude, ale její možnosti budou omezené tak, aby nedocházelo k různým nedopatřením a ztrátám orientace. De facto si budete moci kameru trochu poštelovat, ale jinak bude pohled fixován, což by mělo zaručit dokonalou přehlednost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nelineární děj
Další dobrou zprávou je skutečnost, že změny by se měly dotknout i samotného herního systému. Ten je u většiny současných RTS už velmi omšelý, koho by také bavilo neustále dokola procházet určitým počtem pevně lineárních misí. I tomuto stereotypu se však vývojáři Westwoodu snažili vyhnout, a proto se dočkáme menší inovace. Základem bude celých 33 teritorií, na kterých se budou odehrávat jednotlivé bitvy. Na tom samozřejmě není nic zvláštního, ale fakt, že hráč bude mít možnost sám volit, na kterých územích se bude bojovat, to už zní velice lákavě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Postup v kampaních tedy bude nelineární, navíc bude možné z jednotlivých vámi obsazených lokalit přivolávat posily a zvyšovat tak své šance v náročných misích, ve kterých by měl nepřítel jinak navrch. Ale pozor, tím že posílíte armádu jednoho teritoria, oslabíte své síly v tom místě, odkud jste vojsko přivolali a toho muže nepřítel okamžitě využít.

Jednotlivých misí by tak mělo být okolo stovky, přičemž ne vždy půjde je o dobyvačné útoky. Jak jsem již naznačil, některé mise budou čistě obranného charakteru, kdy bude nutné prostě jen udržet své pozice. Také se ale může stát, že budete z nějaké části mapy úplně vytlačeni a to se jen tak někde nevidí. V ostatních hrách totiž většinou musíte buď udržet svá postavení stůj co stůj nebo prostě skončíte. Zde se budete moci stáhnout, získat posily a pokusit se znovu dobýt to, co jste předtím ztratili.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Spojenecké pakty
Boje se ovšem nebudou odehrávat jen na nám dobře známé Duně (Arrakis), ale i na dalších planetách. Podíváme se tak například na industriální Giedi Primu, což je domovina Harkonennů, která vypadá opravdu pekelně. Pravým opakem je pak mateřská planeta vznešených Atreidů nesoucí název Caladan, přezdívaná také jako mořský ráj. Nachází se zde totiž spousta přírodních skvostů, o které se Atreiďané dokáží patřičně postarat. Poslední krajinou, kam se s Emperorem vydáme, je vzdálená planeta Sigma Draconis, jenž je celá pokryta ledem a sněhovou přikrývkou, ovšem tajemným Ordosům se toto místo natolik zalíbilo, že se rozhodli se zde usadit a vybudovat mocnou říši.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Emperorovi se také krom starých dobrých Atreidů, Harkonnenů a Ordosanů setkáme s dalšími pěti národnostmi, za které sice nepůjde přímo hrát, ale budeme s nimi moci navazovat spojenectví. Pochopitelně se nebude moci spolčovat každý s každým. Například Fremeni (původní obyvatelé Arrakis) by nikdy nespolupracovali s prašivými Harkonneny a podobně.

Výhoda aliance s některou frakcí není v přímé vojenské podpoře, kdy by někdo bojoval za vás, ale v možnosti využití některých spojeneckých jednotek, zbraní a nových technologií ke svým vlastním účelům, ovšem ne vždy to bude zadarmo. Krom již zmíněných Fremenů se setkáme ještě s Ixany, Sardaukary, Vesmírnou Gildou a národem Bene Tleilax.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nové technologie
V Battle for Dune také najdeme celou řada nových jednotek. U budov je novinek jen poskromnu, povětšinou to jsou jen vylepšené staré modely továren a věží. Jednotky však prošli určitou modernizací a tak třeba u Atreidů, kterým zůstal velice oblíbený Sonic tank, přibyl Minotaurus a Mongoose - dva velice silní obrněnci. První jmenovaný je účinný proti nepřátelské pěchotě (k tomu mu dopomáhají čtyři kanóny) a druhý stroj svým raketometem (schopným střílet i za jízdy) může zase zavařit kterékoli pancéřované jednotce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Harkonneni se odlišují svými plamenometnými vojáky a také velice silnými, ale těžkopádnými zbraněmi. Důkazem toho může být Buzzsaw (monstrózní cirkulárka doplněná dvěmi děly) nebo Devastator (mech disponující dvěma plazmovými kanóny a možností totální autodestrukce). Stejně jako Buzzsaw je velmi originální jednotka zvaná Inkvine, která velice připomíná středověký katapult, jenže v hi-tech provedení a s vlastním pohonem. Je využívána k metání toxických náloží na nepřátelské pozice.

Tajemní Ordosové samozřejmě rovněž disponují nějakou tou novinkou. Tento národ je proslulý hlavně speciálními technologiemi a stroji, které se dokáží sami opravovat. Krásným příkladem toho budiž Kobra kanón (mobilní kanón, který se může rozložit a získat tak unikátní 360° palebný úhel) a Laserový tank se vznášedlovým pohonem. Ovšem i takto vyspělý národ začal používat i poněkud starší zbraně. Konkrétně pěchota byla vybavena minomety, které dokáží ostřelovat cíle schované za zdmi. Je to sice velmi jednoduchá zbraň, ale také velice praktická.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Teď si uvědomuji, že jsem málem zapomněl na jednu veledůležitou věc. Ano i v nové Duně se setkáme s všudypřítomnými písečnými červy, které přivolává pohyb strojů a vojáků po písčitém povrchu planety Arrakis. Určitě nemluvím jen za sebe, když jsem kolikrát proklínal tyto tvory, kteří mi během pár vteřin schramstly tolik potřebné jednotky. V Battle for Dune to nebude o nic lepší, spíše naopak, protože se zde budou vyskytovat hned 3 druhy červů. Odlišovat se budou velikostí a ti opravdu monstrózní mi už teď nahánějí pořádnou hrůzu, běda každému kdo se ocitne v jejich chřtánu.

 Už abychom si zahráli
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tímto jsme si tedy v kostce probrali základní rysy Emperora a nevím jak vy, ale já jsem ve velkém očekávání. Ani ne tak kvůli nové grafice, která je určitě také velmi důležitá, ale hlavně jsem zvědav na onen slibovaný nelineární průběh celé strategie. Ten by mohl být klíčový k celkovému úspěchu této hry. Zatímco přechod na 3D byl jen nutností, kterou si vyžádal technologický vývoj her a hlavně fakt, že 2D se dnes už opravdu nenosí.

Je tu ale ještě další otázka, jejíž odpovědi se dočkáme až s příchodem samotné hry. Mám tím na mysli umělou inteligenci (AI), o které se zatím vývojáři pochopitelně zmiňují jen v samých superlativech, ale moc dobře všichni víme, jaká pak bývá skutečnost. Na druhou stranu věřím, že Westwood vše zvládne a brzy tuto hru zdárně dokončí, čímž dá nám hráčům šanci, okusit po dlouhé době, snad zase něco originálního.

Bergy
připravil: jd





Nejnovější články