Autor: Levis Publikováno: 19.května 2008 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Od konce trojky, na jehož příběh bude navazovat, uplynulo deset let. Starý dobrý bezejmenný hrdina původní triogie se stal králem Myrtany a nechal se zcela pohltit nově nabytou mocí. Postupně ztratil všechny přátele a nakonec i přízeň čarodějnic osudu, které ho původně vyslaly na cestu. Babiznám tedy nezbude, než si najít novou ovečku - nevinného rybáře z jednoho z ostrovů na jihu, kam zkažený král právě podnikl invazi, drze prezentovanou jako snahu o sjednocení země. V tomto ohledu jde tedy o změnu, protože na ostrově se bude odehrávat celý příběh (oproti dobrodružství na pevnině ve trojce). Všechna území budou přístupná od samého začátku a co do rozlohy se vyrovnají minulému dílu. Ostrov se rozdělí na různé klimatické zóny, takže tu nebude chybět poušť, sníh, lesy nebo podzemní sopky. Herní svět má být drsný a pohyb po něm nebezpečný, dle čehož se bude chovat i hrdina. Úplná volnost konání naštěstí zůstane. Buďto čarodějnice poslechnete a krále svrhnete, zkusíte mu domluvit, nebo se k němu třeba i přidáte. A pokud máte pocit, že by vás to stálo příliš energie, třeba si otevřete obchůdek se zbraněmi a na všechno ostatní se vykašlete. Každému dle libosti... V posledně jmenovaném případě se však připravíte o spoustu zážitků z putování. Různé skupiny obyvatel na ostrově si k vám totiž postupně vybudují nějaký vztah. Staňte se opravdovým hrdinou a kam přijdete, tam vás poznají a po zásluze oslaví. Ale udělejte nějakou hloupost nebo splňte úkol pro jasného záporňáka a hned uvidíte, jak budou lidé reagovat - v jedné vesnici po vás začnou házet kameny, v jiné třeba naúčtují přemrštěnou částku v krčmě. Ve stylu World of Warcraft Ačkoliv uživatelské rozhraní ještě není ve své finální podobě, vývojáři moc dobře ví, čeho chtějí dosáhnout a jako inspiraci opakovaně uvádí World of Warcraft. Na prvních vypuštěných obrázcích chybí, takže si jej musíte představit: v levém dolním rohu obrazovky osm slotů pro skilly, vedle toho ukazatele staminy, života, many a zkušenosti, napravo pak tabulka pro ovládání bojových činností. Tedy skoro to samé co ve trojce, jen s rozšířeným políčkem o zbraních a bojování. Aby byla hra přístupnější americkému publiku, dojde tu a tam i k různým kompromisům. Při otevření deníčku s questy uvidíte na mapce, které předměty už jste k danému úkolu posbírali a kam ještě musíte dorazit. Tvrdé jádro fanouškovské komunity by zjednodušení určitě dohnalo k nepříčetnosti, a tak ve hře nebude chybět možnost aktivovat tradiční nastavení bez asistence i pomůcek pro nováčky (a Američany :) Co se týče soubojů, autoři si zatím novinky nechávají pro sebe a mluví akorát o vlastnostech známých z předchozích dílů. Stále bude platit, že čím více se rozmáchnete, tím spíš ztratíte staminu, čímž odpadne bezmyšlenkovité rubání. Vedle toho nebude chybět odrážení protivníkových ran, vytváření komb i náhlé ostré výpady proti nepříteli (flurry). Stejně tak se do hry dostane automatické zaměření, které zafunguje ve chvíli, kdy se na svůj cíl na pár vteřin zadíváte, tzn. ukážete kurzorem. Z nepřátel se vrátí celé tradiční obsazení série - od lupičů po trolly, draky a skřety. Vedle nich opět budete moci lovit lesní zvěř (jinou než ve trojce) a sbírat její zuby, které přijdou vhod obvzlášť při kupčení na trzích. A kdo má radši kytičky, ochotně strčí čumák do hlíny a zahraje si na bábu bylinářku, protože správnou kombinací sesbíraných rostlin bude možné docílit nejednoho zajímavého alchymického pokusu. Vařit lektvary se sice dalo už ve trojce, ale nebylo to zdaleka tak sotisfikované jako zde. Větší důraz bude ve čtyřce kladen na kování zbraní, při němž si budete moci vybrat rukojeť i čepel, případně překovat už nalezený meč k obrazu svému (raději než jej vyhodit a kupovat celý nový). A aby toho nebylo málo, během hry dostanete několik příležitostí změnit zaměření vaší postavy, nejspíš přeřazením talentových bodíků opět po vzoru World of Warcraft. Čáry máry Vítanou změnou bude jistě i to, že k lokání uzdravovacích lahviček už se hrdina nebude muset uprostřed bitvy zastavit na místě a riskovat, že ho mezitím někdo setne, protože celá animace se znatelně zrychlí (byť stále ne na úroveň Diabla). Celá hra má být jinak mnohem vyváženější, aby nedocházelo k opakování Gothicu III, v němž člověk bez problémů vymlátil celou hordu skřetů, ale schovaný divočák v lese mu pořádně zatopil. A co kouzlení, ptáte se? Rybářský hrdina bude oplývat novou schopností měnit počasí i chod dne a noci. Potřebujete prolézt okolo stráží a nechcete riskovat, že vás spatří? Stačí, abyste vykouzlili déšť a obě hlídky s radostí zmizí do teplého vyhřátého domečku. Vedle toho nebude chybět vrhání ohnivých koulí a celé sety kouzel pro každou z tříd, do nichž se vaše postava postupně vyprofiluje. Třeba lučištníci si přivlastní téměř druidovské znalosti, díky nimž dovedou poroučet zvířatům a rostlinám. další obrázky ze hry najdete časem v galerii Jednotlivé questy mají být propracovány do větší hloubky a vždy řádně objasněny, abyste pro jejich splnění měli dostatek motivace (zvlášť třeba v případě, že budete plnit úkol pro skřety). Úsilí vývojářů směřuje i k tomu, aby vás vedlejší questy neodváděly příliš daleko od hlavní příběhové linky. Multiplayer se ani tentokrát konat nebude. Mezi nápady, které teprve čekají na převedení do čtyřky, je i možnost koupit hrdinovi vlastní domeček, kam by se mohl vracet z cest pro odpočinek, uschování předmětů nebo kování vlastních zbraní. Zde opět musím doplnit, že hráč mohl mít domeček už i v prvním Gothicu, ale v něm ho pouze dostal od známých a nemohl ho využívat k tolika účelům. Odhadovaná doba hraní má dosáhnout na šedesát až osmdesát hodin hrubého času, během nějž potkáte i staré známé postavy Gorna, Miltena, Diega a Lestera. V hledáčku dabérů hlavních postav hry jsou lidé, kteří je dabovali již v předchozích dílech. Odlišný filtr Čtyřku bude pohánět Vision Engine od Trinigy (stejně jako třeba neméně slibný Dungeon Hero), jehož schopnosti (vč. podpory DirectX 10) demonstrují okolní screenshoty z raného buildu. Nemá smysl se rozplývat nad jednotlivými detaily krajinky a lesních mýtinek (pokud si například stoupnete pod strom, nejen, že všechno uvidíte v realisticky ztlumeném světle, ale slunce bude přes jednotlivé listy jemně prosvítat jako ve skutečnosti). Zmíním však jediný, zatím nerozpoznatelný prvek - mezi evropskou a americkou verzí bude ještě jeden zásadní rozdíl v podobě grafického filtru. Američané dostanou balení s lehčími odstíny a více barvami, zatímco evropská verze bude laděná do temnějších a melancholičtějších barev. Zdroje: Gamespot, IGN, World of Gothic, Gothicz.net, PC Games, fanstránky a diskusní fóra Související články: Novinky, Vše o Gothic III |
Levis | |
autorovi je 19 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars |