Gothic 4 - preview
zdroj: tisková zpráva

Gothic 4 - preview

19. 5. 2008 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Na dosavadní trilogii plynule naváže, ale lecčím možná skalní fanoušky naštve. Přesto, kdo by nechtěl poroučet větru a dešti nebo hrdinovi koupit vlastní domeček, kde bude kovat zbraně? NOVÉ INFO

Autor: Levis
Publikováno: 19.května 2008

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Ještě než Gothic III stihl zapadat pod nánosem prachu, rakouský vydavatel JoWood se s vývojáři z Piranha Bytes ocitl na ostří nože. Bylo proto předem jasné, že pokračování (i datadisk Forsaken Gods) vytvoří někdo jiný. Tím šťastným studiem se nakonec vloni v srpnu stal Spellbound, známý díky sérii Desperados. A přestože čtvrtý Gothic na své předchůdce plynule naváže, lecčím nejspíš tradiční fanouškovskou komunitu pořádně pobouří.

Série se sice těší výborné prodejnosti na starém kontinentě, obzvlášť v německy mluvících zemích, ale to už v současnosti nestačí. JoWood (sloučený s distributorem DreamCatcher z USA) tedy od začátku klade tvůrcům požadavek, aby hrou dokázali upoutat pozornost i Američanů. Odsud je také odvozen (minimálně tamní) název Arcania: A Gothic Tale, který má za cíl (bez legrace) zpřetrhat všechny možné asociace s původní trilogií. Zpočátku zvolený podtitul "Genesis" měl symbolizovat nový začátek, ale tento je přecejen ještě odvážnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Rybář proti králi
Od konce trojky, na jehož příběh bude navazovat, uplynulo deset let. Starý dobrý bezejmenný hrdina původní triogie se stal králem Myrtany a nechal se zcela pohltit nově nabytou mocí. Postupně ztratil všechny přátele a nakonec i přízeň čarodějnic osudu, které ho původně vyslaly na cestu. Babiznám tedy nezbude, než si najít novou ovečku - nevinného rybáře z jednoho z ostrovů na jihu, kam zkažený král právě podnikl invazi, drze prezentovanou jako snahu o sjednocení země.

V tomto ohledu jde tedy o změnu, protože na ostrově se bude odehrávat celý příběh (oproti dobrodružství na pevnině ve trojce). Všechna území budou přístupná od samého začátku a co do rozlohy se vyrovnají minulému dílu. Ostrov se rozdělí na různé klimatické zóny, takže tu nebude chybět poušť, sníh, lesy nebo podzemní sopky. Herní svět má být drsný a pohyb po něm nebezpečný, dle čehož se bude chovat i hrdina.

Úplná volnost konání naštěstí zůstane. Buďto čarodějnice poslechnete a krále svrhnete, zkusíte mu domluvit, nebo se k němu třeba i přidáte. A pokud máte pocit, že by vás to stálo příliš energie, třeba si otevřete obchůdek se zbraněmi a na všechno ostatní se vykašlete. Každému dle libosti...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V posledně jmenovaném případě se však připravíte o spoustu zážitků z putování. Různé skupiny obyvatel na ostrově si k vám totiž postupně vybudují nějaký vztah. Staňte se opravdovým hrdinou a kam přijdete, tam vás poznají a po zásluze oslaví. Ale udělejte nějakou hloupost nebo splňte úkol pro jasného záporňáka a hned uvidíte, jak budou lidé reagovat - v jedné vesnici po vás začnou házet kameny, v jiné třeba naúčtují přemrštěnou částku v krčmě.

 Ve stylu World of Warcraft
Ačkoliv uživatelské rozhraní ještě není ve své finální podobě, vývojáři moc dobře ví, čeho chtějí dosáhnout a jako inspiraci opakovaně uvádí World of Warcraft. Na prvních vypuštěných obrázcích chybí, takže si jej musíte představit: v levém dolním rohu obrazovky osm slotů pro skilly, vedle toho ukazatele staminy, života, many a zkušenosti, napravo pak tabulka pro ovládání bojových činností. Tedy skoro to samé co ve trojce, jen s rozšířeným políčkem o zbraních a bojování.

Aby byla hra přístupnější americkému publiku, dojde tu a tam i k různým kompromisům. Při otevření deníčku s questy uvidíte na mapce, které předměty už jste k danému úkolu posbírali a kam ještě musíte dorazit. Tvrdé jádro fanouškovské komunity by zjednodušení určitě dohnalo k nepříčetnosti, a tak ve hře nebude chybět možnost aktivovat tradiční nastavení bez asistence i pomůcek pro nováčky (a Američany :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Trollové, draci a báby bylinářky
Co se týče soubojů, autoři si zatím novinky nechávají pro sebe a mluví akorát o vlastnostech známých z předchozích dílů. Stále bude platit, že čím více se rozmáchnete, tím spíš ztratíte staminu, čímž odpadne bezmyšlenkovité rubání. Vedle toho nebude chybět odrážení protivníkových ran, vytváření komb i náhlé ostré výpady proti nepříteli (flurry). Stejně tak se do hry dostane automatické zaměření, které zafunguje ve chvíli, kdy se na svůj cíl na pár vteřin zadíváte, tzn. ukážete kurzorem.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Z nepřátel se vrátí celé tradiční obsazení série - od lupičů po trolly, draky a skřety. Vedle nich opět budete moci lovit lesní zvěř (jinou než ve trojce) a sbírat její zuby, které přijdou vhod obvzlášť při kupčení na trzích. A kdo má radši kytičky, ochotně strčí čumák do hlíny a zahraje si na bábu bylinářku, protože správnou kombinací sesbíraných rostlin bude možné docílit nejednoho zajímavého alchymického pokusu. Vařit lektvary se sice dalo už ve trojce, ale nebylo to zdaleka tak sotisfikované jako zde.

 Opatrně a po kouscích
Větší důraz bude ve čtyřce kladen na kování zbraní, při němž si budete moci vybrat rukojeť i čepel, případně překovat už nalezený meč k obrazu svému (raději než jej vyhodit a kupovat celý nový). A aby toho nebylo málo, během hry dostanete několik příležitostí změnit zaměření vaší postavy, nejspíš přeřazením talentových bodíků opět po vzoru World of Warcraft.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po kouscích se tentokrát také vyzbrojíte - namísto celých oblečků totiž ve hře najdete jednotlivé vrstvy oděvu, od prošívaného oblečku až po brněné košile. Autoři tímto hodlají vyhovět všem hráčům, kteří by si přáli vytvořit vlastní postavu. A komu by ani to nestačilo, opatří si štít s neznámým erbem nebo svému oblečku dodá na jedinečnosti ozdobnou dekorací. Další odlišení bude nejspíš představovat jízda na hřbetech různých zvířat, kdy si zvolíte z široké nabídky koní - oproti původním plánům však vývojáři na toto téma poslední dobou nemluví a není tak úplně jasné, zda se tu nakonec objeví.

 Čáry máry
Vítanou změnou bude jistě i to, že k lokání uzdravovacích lahviček už se hrdina nebude muset uprostřed bitvy zastavit na místě a riskovat, že ho mezitím někdo setne, protože celá animace se znatelně zrychlí (byť stále ne na úroveň Diabla). Celá hra má být jinak mnohem vyváženější, aby nedocházelo k opakování Gothicu III, v němž člověk bez problémů vymlátil celou hordu skřetů, ale schovaný divočák v lese mu pořádně zatopil.

A co kouzlení, ptáte se? Rybářský hrdina bude oplývat novou schopností měnit počasí i chod dne a noci. Potřebujete prolézt okolo stráží a nechcete riskovat, že vás spatří? Stačí, abyste vykouzlili déšť a obě hlídky s radostí zmizí do teplého vyhřátého domečku. Vedle toho nebude chybět vrhání ohnivých koulí a celé sety kouzel pro každou z tříd, do nichž se vaše postava postupně vyprofiluje. Třeba lučištníci si přivlastní téměř druidovské znalosti, díky nimž dovedou poroučet zvířatům a rostlinám.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky ze hry najdete časem v galerii

Jednotlivé questy mají být propracovány do větší hloubky a vždy řádně objasněny, abyste pro jejich splnění měli dostatek motivace (zvlášť třeba v případě, že budete plnit úkol pro skřety). Úsilí vývojářů směřuje i k tomu, aby vás vedlejší questy neodváděly příliš daleko od hlavní příběhové linky. Multiplayer se ani tentokrát konat nebude.

Mezi nápady, které teprve čekají na převedení do čtyřky, je i možnost koupit hrdinovi vlastní domeček, kam by se mohl vracet z cest pro odpočinek, uschování předmětů nebo kování vlastních zbraní. Zde opět musím doplnit, že hráč mohl mít domeček už i v prvním Gothicu, ale v něm ho pouze dostal od známých a nemohl ho využívat k tolika účelům. Odhadovaná doba hraní má dosáhnout na šedesát až osmdesát hodin hrubého času, během nějž potkáte i staré známé postavy Gorna, Miltena, Diega a Lestera. V hledáčku dabérů hlavních postav hry jsou lidé, kteří je dabovali již v předchozích dílech.

 Odlišný filtr
Čtyřku bude pohánět Vision Engine od Trinigy (stejně jako třeba neméně slibný Dungeon Hero), jehož schopnosti (vč. podpory DirectX 10) demonstrují okolní screenshoty z raného buildu. Nemá smysl se rozplývat nad jednotlivými detaily krajinky a lesních mýtinek (pokud si například stoupnete pod strom, nejen, že všechno uvidíte v realisticky ztlumeném světle, ale slunce bude přes jednotlivé listy jemně prosvítat jako ve skutečnosti). Zmíním však jediný, zatím nerozpoznatelný prvek - mezi evropskou a americkou verzí bude ještě jeden zásadní rozdíl v podobě grafického filtru. Američané dostanou balení s lehčími odstíny a více barvami, zatímco evropská verze bude laděná do temnějších a melancholičtějších barev.

Zdroje: Gamespot, IGN, World of Gothic, Gothicz.net, PC Games, fanstránky a diskusní fóra

Související články: Novinky, Vše o Gothic III
 
Levis
autorovi je 19 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars

 
 
Levis

Nejnovější články