Grand Prix 4 - preview
zdroj: tisková zpráva

Grand Prix 4 - preview

1. 4. 2002 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Nehledě na konkureční F1 tituly od Electronic Arts a UbiSoftu kutí legendární Geoff Crammond čtvrtý díl svých závodů Grand Prix a v podrobném preview jsme prozkoumali, co vše se na nás chystá.

Autor: Ladis
Publikováno: 1.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Skoro každý sudý víkend je pro mě ve znamení formule 1. Vše začíná naladěním italské Tele+ Digital F1, kdy mám možnost sledovat speciální záběry ze závodů šampionátu, které se oficiálně vysílají po velkoplošných displejích podél trati a na monitorech v pitu. Neporovnatelné oproti záběrům na RTL či Primě, ze kterých toho divák moc nemá. Většina střihu +F1 je věnována pohledům z kokpitu jezdců ve všech možných úhlech. Pod tímto "luxusem" si doslova užívám páteční trénink, sobotní kvalifikaci a nakonec například nedělní závod na Sepangu v Malajsii. Štastný nad "vítězstvím" svého favorita už jen chrochtám blahem nad večerním programem na TCM Polska - dávají legendární film Grand Prix - "povinná literatura" každého fanouška formulí1. Nakonec mam to potěšení podělit se s vámi o své nadšení, pramenící z dostupných informací o připravované hře Grand Prix 4 společnosti Microprose pod vedením génia Geoffa Crammonda. Tato hra totiž bude opravdovou bombou na poli simulací "efjedniček".

 Ohlédnutí do minulosti F1 her
Již minulé Grand Prix 3 se staly tím pravým simulátorem F1 a nic na tom nemění ani nové F1 2001 od EA Sports, které se pomalu, ale jistě stávají pouhým chutným předkrmem připravované delikatesy z dílny Geoffa Crammonda, jež nese název Grand Prix 4. Jakkoliv GP3 vycházeli z přepracovaného enginu GP2, nabízeli na tehdejší dobu absolutní hratelnost, pramenící z vynikající grafiky, dokonalé realističnosti, fyzikálního enginu a schopné AI, jež byly později ještě více zkokonaleny a vydány v oficiálním GP3 2000 addonu (recenze), obsahující mimo tyto vylepšení i licenci pro sezónu 2000, což jistě potěšilo.

I přes neprůstřelnost svého fešného kabátu měli GP3 své malé mušky, jako například 2D mechaniky v pitu a komisaře podél trati, ne absolutně přesně vymodelované tratě či jednotný model vozů všech stájí. To vše napravuje a další kvalitativní atributy zahrnuje očekávaný titul Microprose - Grand Prix 4. Pojďme se nyní podívat se do zákoutí kuchyně Geoffa Crammonda, který s použitím GPS při modelování, osobními návštěvami závodních tratí a využitím četných konzultací se stájí Arrows dá již brzy světlo světa spatřit tomuto velmi nadějnému titulu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zákulisí vývoje
Nejpodstatnějšími změnami oproti GP3 budou naprosto přesné tratě, přechod do 3D spolu s využitím motion capturingu, co se týče mechaniků v pitu a komisařů podél trati, odlišné modely monopostů jednotlivých stájí, znatelně vylepšená grafika a zvuky a neposledně také kvalitnější fyzikální a kolizní engine, přispívající spolu s vylepšenou AI k maximální možné realističnosti. Není toho málo, co říkáte? Dle slov autorů byste se ve hře GP4 měli cítit jako skutečný pilot F1 ve svém voze.

Zajímavostí je, že hra je souběžně s PC verzí (důraz kladen na hardcore simulaci) připravována i pro konzoli Xbox od Microsoftu (pojato více arkádovitě) a není vyloučena (ale ani potvrzena) možná konverze pro ostatní herní platformy. Očekávaný měsíc vydání je červen 2002, ještě není známo, pro kterou platformu vyjde titul nejdříve. Každopádně samotný kód hry je již témeř hotov, nyní programátory nejvíce zaměstnává vychytávání a oprava chyb ve hře spolu s optimalizací pro jednotlivé platformy. Vývoj GP4 již defacto nastal spolu s vytvářením GP3, kdy množství nashromážděných dat, informací a materiálů Zvětšit zdroj: tisková zpráva z minulých titulů uspíšil dobu nutnou k dokončení GP4. Rovněž efektivní rozdělení týmu Microprose na dvě části, z nichž každá má na starost různou práci na GP4, dává tušit tomu, že ohlašovaný červen by mohl být skutečně reálným termínem.

Na vývoji GP4 pracuje v rámci Microprose (specializuje se na grafiku, tratě, převod kódu hry na XBOX aj.) a Geoffovy společnosti Simergy (programuje fyzikální engine a umělou inteligenci) celkem 25 lidí - z toho polovinu tvoří programátoři a polovinu grafici s designéry. Pojďme si nyní rozebrat jednotlivé atributy očekávaného GP4.

 Licence na minulou sezónu
Samozřejmostí je licence FIA na sezónu 2001. Otázkou je, proč Microprose nekoupili práva pro sezónu aktuální. Údajně tak učinili z důvodu maximální realističnosti, kdy vycházeli z již existujících a ověřených dat za minulou sezónu a nechtěli nijak "spekulovat" s daty pro šampionát současný. Díky licenci pro rok 2001 se setkáme ve hře se všemi jezdci, kteří absolvovali poslední závod minulé sezóny. Bohužel tak přijdeme o možnost zajezdit si například s McNishem či Satem. Podobně budeme mít možnost závodit pouze za týmy minulé sezóny - Ferrari, McLaren, Williams, Benetton, BAR, Jordan, Arrows, Sauber, Jaguar, Minardi, Prost bez účasti Toyoty. Jedinou možností tak zřejmě bude aplikace nadšenci vytvořeného neoficiálního patche, který zaktualizuje data.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pozitivně působí smysl autorů pro i ten nejmenší detail, na který kladou velký důraz. Například tratě z GP3 budou zcela přepracovány, s využitím nejmodernějších technologií, založených na bázi globálního polohovacího systému (GPS). Použity byly i videosekvence závodních okruhů a tisíce fotografií - jak oficiálních, tak i soukromých, které autoři pořídili přímo na trati. Díky těmto materiálům budou textury ve hře zcela věrohodné, odpovídající reálu. Zaujal mě i fakt, že samotní autoři si přímo na okruzích dělali množství nákresů a poznámek - je zřejmé, že vědí, proč vkládají do hry tolik úsilí.

 Vylepšení grafiky
Grafika hry se dočká oproti GP3 významné kvalitativní změny. GP4 mají podporovat nejmodernější hardware (nutností bude vlastnit 3D kartu), díky čemuž se setkáme s dokonale provedeným nasvícením scény, realistickými stíny na trati i v kokpitu, HW T&L, full-screen antialiasingem, environmentálním mapováním vozů nebo realistickými odlesky na mokrém povrchu. Dokonalostí pak je zobrazení proudu horkého vzduchu v okolí motoru s použitím bump-mappingu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již jsem se zmínil o implementaci 3D grafiky, co se mechaniků v pitu a traťových komisařů týče. Veškeré osoby budou díky použití motion capturingu animovány zcela realisticky, například v nedávném videu máte možnost vidět, jak mechanici po splnění svého úkolu běží zpět do boxů. Pro motion capture použili Microprose skutečných mechaniků ze stáje Arrows, která jim krom konzultací poskytla k dispozici v rámci digitalizace objektů i vůz F1 a množství různých komponent, jako zdviháky apod.

Vítanou změnou oproti GP3 je i implementace autentických modelů monopostů jednotlivých stájí. Ve hře se tak budeme moci setkat s celkem 11 odlišnými vozy, samozřejmě krom modelu odlišnými i svými fyzikálními vlastnostmi. Jistě zaujme i existence virtuálního kokpitu, ve kterém se budeme moci libovolně volně rozhlížet. Bonbónkem pak bude 3D kompletně vytvořená garáž, ze které se bude během tréninku a kvalifikace startovat s možností shlédnou aktuální dění na trati a našeho aktuálního stavu na interaktivním monitoru, umístěného nad kokpitem vozu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Herní módy
Krom grafiky se oproti GP3 znatelně zlepší i ozvučení. GP4 budou podporovat EAX s využitím reverb efektů v pitu, tunelech, pod mosty. Samozřejmostí je tak 3D zvuk, novinkou je možnost slyšet všech 22 vozů na startovním roštu. Změn se dočkalo i ozvučení motoru s využitím reálných samplů, komunikace přes rádio či ozvučení mas lidí okolo vás. GP4 budou zahrnovat celkem pět herních módů - tradiční Practise a Quick Race, Non-Championship race, kdy již budeme před samotným závodem absolvovat trénink a kvalifikaci. Oproti Quick Race přibude možnost nastavení počtu kol. Vrcholem je pak šampionát, kdy budeme během roku postupovat po jednotlivých tratích - přesně jako ve skutečnosti. Zahrnut je i arcade mód Quicklaps, umožňující soupěřit o nejlepší zajetý čas.

Ve hře se setkáme s dynamickým počasím, což v praxi znamená, že během závodu se slunečné počasí může změnit na oblačno až déšť, kdy pak některé části trati budou pod vodou, zatímco jiné již budou suché. Díky tomu se přidá na strategičnosti, kdy bude potřeba optimalizovat zastávky v boxech s ohledem na výměnu pneumatik, paliva apod.

 Pro všechny typy virtuálních závodníků
Grand Prix 4 bylo vyvíjeno s cílem zaujmout jak začínající hráče formulí1, tak i skalní fandy, pročež se počítá s rozsáhlými možnostmi nastavení obtížnosti od rookie přes amateur, semi pro, pro až po ace. K dispozici vám tradičně budou i různá ulehčení ovládání vozu v podobě automatického přibržďování, automatické převodovky, správného natočení vozu po kolizi, nezničitelnosti, asistence trakce a řízení, zobrazováním optimálního rychlostního stupně a ideální linie průjezdu zatáčkami.

Novinkou je implementace manuální spojky, takže hardcore fandové jistě využijí její "přednosti". Replay závodu bude zahrnovat až 90 minut, počítá se s množstvím kamer, zajímavě zní umístění kamer v helmě a v "téčku" nad hlavou jezdce. Co naopak zamrzí, je absence kariéry či internetového hraní - licence to autorům neumožňuje. Multiplayer tak zahrnuje pouze hru po sériovém kabelu mezi 2 počítači (PC), mód modem to modem (PC), možnost závodění s kamarády po LAN až v osmi hráčích (PC) a klasický split screen - až ve čtyřech lidech pro XBOX či ve dvou na PC.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Důraz na fyzikální engine
Hlavní důraz, jak již bylo řečeno, byl kladen na fyzikální engine, který má na starosti sám Geoff Crammond. Ten si vytyčil cíl předvést hráči, jaké je to sedět v reálném monopostu F1. Fyzikální engine zahrnuje i takové vychytávky, jako otáčení monopostu kolem své osy při kolizi - jako při skutečných závodech - mrkněte na video a sami uvidíte, jak dokonale odvedl Geoff svou práci. Každý tým má unikátní a jedinečný fyzikální model vozu - s Ferrari či Williamsy vyhrajete mnohem snáž, než s takovými Minardi. S fyzikálním enginem úzce souvisí i možnost nastavení množství prvků vozu - přítlačná křídla, nastavení převodovky, tlaku pneumatik a mnoha dalších.

Umělá inteligence má navázat na dobře odvedenou práci v minulých dílech. Škoda jen, že jednotliví oponenti nebudou disponovat vlastním charakterem jako v TOCA Race Driver (bylo by skvělé, kdyby si třeba Montoya pamatoval, jak jste ho pře 10 koly vyblokovali a vrátil vám to i s úroky), ovšem i tak budou reagovat odlišně, individuálně. Díky přístupnému kódu hry je šance na budoucí neoficiální patche a různé editory, vytvořené nadšenci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dle dostupných informací, prozatím i relativně nenáročným HW požadavkům (doporučen výkonový ekvivalent Pentia III na 750 MHz, 128 MB RAM a 32MB DirectX 8.0 kompatibilní grafická karta) a kvalit nedávno vypuštěného videa ze hry se máme opravdu nač těšit!

Stáhněte si: Video (6 MB)

 
Ladis
připravil: jd


 
 

Nejnovější články