Just Cause 4 nabídne zase o něco bláznivější akci – dojmy z E3
zdroj: Square Enix

Just Cause 4 nabídne zase o něco bláznivější akci – dojmy z E3

23. 6. 2018 17:00 | Preview | autor: Patrik Hajda |

Rico Rodriguez se je zpět v již čtvrtém dílu ztřeštěné akce v otevřeném světě, kterou jistě všichni znáte jako Just Cause. Každá další návštěva exotické lokace byla bláznivější, vždy opatřena něčím novým, co ještě víc prohloubilo už tak totální sandbox. A platí to i v případě Just Cause 4 a není tím myšleno jen tornádo z traileru.

Vrací se Rico, jeho děsný dabing, výbušná akce i béčková zápletka. Dohromady jde jako vždy o úsměvnou zábavu, což platí i o prezentaci na E3. Přednášející sršel vtipem a hláškami tak trapnými, až jsem si na chvíli pomyslel, že jsem skutečně na rozpáleném fiktivním ostrově Solis kdesi u Jižní Ameriky. Myslím to v dobrém, skutečně šlo o nejzábavnější prezentaci, které jsem se na výstavišti zúčastnil.

I samotná ukázka ze hry ve mně naštěstí zanechala kladný dojem. Docela překvapivě, protože první trailer mě vůbec nenadchnul. Hra v něm vypadala k nerozpoznání od trojky a jako inovace nastoupilo pouze tornádo. Ale když jsem celou věc viděl v pohybu a zjistil, že tornádo je jen zlomek opravdu zajímavých novinek, musel jsem uznat, že čtyřka toho přináší mnohem víc.

zdroj: Archiv

Radši po větru

První pohled na exotickou krajinu je jako v případě všech Just Cause jednoduše dech beroucí. I když nepůjde o nijak výrazný posun od Just Cause 3, tak otevřený svět vytvořený ve vlastním enginu Apex studia Avalanche vypadá pořád k světu. O trochu hezčí a uvěřitelnější bude třeba díky vylepšenému větru, který tentokrát sází na fyziku a není zde jen pro okrasu. Tušíte správně. Má přímý vliv na váš wingsuit i padák. Dokáže vás zrychlit, zpomalit nebo dokonce vynést do výšin.

Vítr je asi tou nejméně atraktivní novinkou, ale rozhodně ne nezajímavou, protože s ní pracují i další nové prvky. Například balóny. Ještě si pořádně neumím představit, kolik zábavy si s nimi ke konci roku užijete. Stejně jako dříve trysky můžete nově na libovolné objekty navěsit několik balónů napuštěných héliem a zdvihnout tak cokoliv, co není přimontované.

Využití v praxi? Osm balónů umožní levitaci celého kontejneru, zatímco třeba deset trysek (počet byl značně navýšený) na jednom z jeho konců se postará o pohon. Voilà, máte vzducholoď domácí výroby (případně beranidlo). Nebo možná potřebujete něco někam přepravit. Připevněte na to balóny, zapojte to za auta a hurá na výlet s přívěsem (nebo demoliční koulí). Kolona vznášejících se obrněných vozidel vypadá opravdu směšně, ale snadno si takto přitáhnete obrovský arzenál k základně, kterou se chystáte srovnat se zemí.

A do třetice všeho dobrého ještě jeden příklad, než se pustíte do vlastního fantazírování o využití balónů. Schválně, koho už napadlo zreplikovat „donáškovou službu lidí“ z Metal Gear Solid V? V předchozích dílech jsem často sahal po střelbě do raket, které se následně rozletěly v libovolném směru a někdy dokonce trefily cíl. Nyní je nasměrujte třeba pomocí klasického stahovacího lana, opatřete balóny a vyšlete na druhou stranu řeky v perfektní přímce. Samozřejmě za předpokladu, že je bezvětří a nedýchá vám na záda tornádo.

zdroj: Archiv

Rico není největší pohroma

A když je tedy řeč o tom tornádu, tak se na něj podívám blíže, ale pořád z dostatečné vzdálenosti. Jeho síla ve světě působí – řekl bych – přirozeně. Jedete-li ve vozidle, začnete nad ním v určitém směru ztrácet kontrolu. Když se přitahujete na laně, je vidět, jak spolu síly soupeří. A otevřít v takové situaci padák je vyloženě kravina.

Tornádo s sebou bere vše, co není pořádně připevněné k zemi. Pohled na nespoutanou přírodu se těžko popisuje, ale efekt je takřka dechberoucí. Ve vzduchu se točí auta, autobusy, různé konstrukce a spousta trosek, které se postupně trousí na zem a nemůže se tak stát, že by se vám tornádo ztratilo. Stačí jít po stopách zkázy.

Tornádo samozřejmě představuje nebezpečí i pro vás, ale zároveň ho můžete využít ve svůj prospěch. Pomocí masivních "větrných kanónů" ho usměrníte směrem, který vám vyhovuje. Bylo nám sice řečeno, že výskyt tornád je věc náhody, ale z příběhového hlediska prý míří do velké obytné oblasti. Proč? To už musíte odhalit sami.

Nicméně tornádo není jedinou přírodní katastrofou. Setkáte se s ním jen v biomu zelených plání, zatímco v poušti se poperete s písečnou bouří, v pralese s prudkým lijákem a v zasněžených horách s blizardem. Ukázka bohužel pokryla jen tornádo, což ale k vyvolání wow efektu bohatě stačilo.

zdroj: Archiv

RPG na ruce

Vždycky jsem chtěl použít podobný dvojsmyslný výraz. Prvním smyslem je nezajímavý standard – neodmyslitelná bazuka, která vyřeší nemálo problémů. Druhým smyslem je novinka, která do Just Cause 4 zavádí zajímavý RPG prvek. Připraveni? Těšte se na vylepšování vašeho multifunkčního zařízení s vystřelovacím hákem.

Možností bude opravdu spousta, nám však byly představeny pouze dvě. Jednou z nich je možnost spojit ještě mnohem víc objektů dohromady pomocí lan, druhou je v podstatě takový opak. Spojíte dvě věci dohromady, přitáhnete je k sobě navzájem, načež mezi nimi dojde k výbuchu a rozletí se do všech stran. Netuším, jakým stylem si budete odemykat nové schopnosti nátepníku, ale jisté je to, že si ho budete upravovat na míru.

Ukázka byla zakončená pohledem na probíhající válku mezi vašimi rebely a nepřátelskou armádou. Bojovalo se podél řeky, kde každá ze stran zaujímala pozice na jednom z břehů. Kulky svištěly vzduchem, plameny spalovaly okolí, bojovníci padali po desítkách. Do válečné vřavy se můžete zapojit a pomoci své straně, zároveň ale jde o zajímavý ukazatel. Tam, kde se právě vehementně válčí, hledejte svou další misi.

4 ≠ 3

Před prezentací mi bylo celkem jedno, co uvidím, protože ve mně první trailer vyvolal falešný dojem toho, že půjde pouze o Just Cause 3 s tornádem (z tohoto dílu jsem nebyl zdaleka tak nadšený, jako z Just Cause 2). Po prezentaci jsem opravdu rád, že jsem se ve hře zmýlil. Just Cause 4 plánuje mnohem víc novinek, které opravdu posunou sandbox na další level ve smyslu vaší volnosti při řešení „světových“ problémů. Navíc se na to moc dobře kouká. Já už tedy koukám na 4. prosince, kdy hra vyjde na PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Nejnovější články