Kdo staví hrad, nezlobí - Medieval Engineers je středověký sandbox od tvůrců Space Engineers
zdroj: tisková zpráva

Kdo staví hrad, nezlobí - Medieval Engineers je středověký sandbox od tvůrců Space Engineers

13. 1. 2015 14:45 | Preview | autor: Petr Poláček |

Začalo to pozváním Marka Rosy z Keen Software, abychom se přišli podívat na jejich novou hru, než s ní seznámí veřejnost. Zvědavost je pěkná mrcha a o pár dní později jsme s Pavlem mířili do pražských kanceláří týmu, který slaví úspěchy s budovatelským sandboxem Space Engineers. Rozebírali jsme sice po cestě různé varianty, ale do poslední chvíle ani jeden z nás netušil, co Keen Software připravují. Když se pak na prvních záběrech videa, které najdete v článku, rozeběhl chlapík zalesněnou krajinou po louce až ke zřícenině hradu, pomyslel jsem si něco o narážce na Kingdom Come, ale nechápavě se díval dál a definitivně mi všechno docvaklo až ve chvíli, kdy se na obrazovce objevil název Medieval Engineers. Najednou dávalo všechno smysl a bylo jasné, že až se hra objeví v první verzi v early access sekci na Steamu, budou se po celém světě stavět v masivním množství virtuální hrady. Na rovinu se tedy přiznám, že přenesení funkčního konceptu z vesmíru do středověku považuju za logický a výborný nápad z hlediska tvůrčího (protože chci stavět a bořit hrady), ale též obchodního (protože v tom určitě nejsem sám).

Marek Rosa a jeho kolegové z týmu, který i kvůli vývoji Medieval Engineers narostl zhruba na čtyřicítku vývojářů, věří, že tlak a podnět od hráčů jsou nejlepším motorem kreativity. Navíc se jim nelíbila představa, že by s vývojem dalšího projektu čekali bůhvíjak dlouho až do „dokončení“ Space Engineers. Proto se rozhodli rozjet paralelní vývoj další hry, která ale zároveň těží z několikaletého vývoje Space Engineers – sdílí technologii a stejný budovatelský základ, který však lze dále rozvíjet v rámci odlišné tematiky i prostředí jiným směrem. Směrem, ze kterého pak zpětně může a měl těžit i projekt Space Engineers.

Přesně před rokem tedy začali tvůrci se studiem materiálů o středověkých technologiích a obecně sběrem informací o dané době a problematice (ano, došlo i na Da Vinciho). V průběhu dalších měsíců začaly práce na prvních blocích, ale naplno se vývoj projektu Medieval Engineers rozběhl až v říjnu minulého roku s příchodem nových grafiků a programátorů.

A nyní, o tři a půl měsíce později, už hra existuje oficiálně a vy se můžete podívat na záběry z kreativního módu, poskládané do videa s jednoduchým příběhem a hudbou od Karla Antonína (Miner Wars 2081, Space Engineers, SpaceShock), které v kostce předvádí, co bude základem první verze Medieval Engineers až vyjde v průběhu následujících týdnů či měsíců na Steamu. Marek Rosa sice prozradil předběžný termín, ale musím si ho nechat pro sebe, protože tvůrci chtějí první verzi nabídnout veřejnosti až ve chvíli, kdy bude fungovat dle jejich představ. Stejně jako v případě Space Engineers pak chtějí základní verzi pravidelně (týden co týden) vylepšovat, upravovat a rozšiřovat.

První verze Medieval Engineers každopádně nabídne ničím neomezené stavění hradů i technologických struktur, úpravu terénu, kutání dungeonů a další činnost v rámci kreativního módu. Ničím neomezené znamená, že kvůli stavění se hráč nemusí zabývat těžbou materiálů či výrobou nástrojů, protože bude mít všechno k dispozici. Velmi důležité rovněž je, že hned od první verze nabídne Medieval Engineers podporu Steam Workshop, takže všechny hráčské výtvory budou shromážděné hezky na jednom místě. Jde o jednu z výhod, která plyne z vývoje Space Engineers.

Jakkoli už základní verze nabídne řadě hráčů uspokojení ze stavění a dobrovolného bourání hradů, tvrzí či opevnění, plány tvůrců do budoucna jdou dál už nyní, jakkoli jsou termínově nekonkrétní. Vedle volného budovatelského režimu se tvůrcům rodí v hlavách koncept survival režimu, ve kterém by hráč začínal někde v 5. století našeho letopočtu a postupně se probudoval až do 15. století s tím, že by si ale všechno musel hezky sám odmakat.

zdroj: youtube.com

Musel by těžit materiály (dřevo, ruda apod.), aby mohl vyrábět nástroje a mechanické stroje ke zpracování jiných materiálů a výrobě materiálu, který mu pak umožní další stavění. Na záběrech videa jsou třeba k vidění mechanická soukolí poháněná fyzickou silou stavitele, ale tvůrci by rádi v budoucnu zapojili i jiné druhy energie včetně větrné nebo vodní. Ale to už jsou opravdu jen nápady, které během prezentace padly s odkazem na delší časový horizont.

Stejnou dataci má ostatně i plánovaný multiplayer mód. Marek Rosa kladně odpověděl na možnost multiplayerového budování hráčů sdružených do frakcí, ale ještě zajímavěji se jeví možnost, že spolu budou dva hráči soupeřit vzájemným dobýváním hradů. Je třeba zdůraznit, že hlavně s pomocí strojů jako trebuchet, jehož základní stavba (ano i zbraně musí hráč blok po bloku postavit a sám obsluhovat) využití je k vidění i na videu.

Medieval Engineers nemá být RPG, proto jestli vůbec dojde k implementaci boje na ostří kladiv (žádné zbraně, sorry) přímo mezi staviteli, pak bude zpracovaný jednoduše až primitivně. Tvůrci nechtěli zacházet do detailů, protože na vývoj multiplayerových funkcí je ještě dost času. Nejdříve je potřeba hru dostat k první early access verzi, ve které už možná bude fungovat jedna z důležitých technologických vymožeností oproti Space Engineers – strukturální integrita.

Velmi zjednodušeně jde o prvek, který kontroluje, aby ve světě nemohly vznikat nelogické struktury. Třeba aby hráč nemohl postavit obrovskou kopuli na příliš dlouhém a tenkém těle věže. Tělo v takovém případě váhu neudrží a celá struktura se zbortí. Medieval Engineers rozhodně nemá být detailní simulací středověkého budovatelství, ale základy hry se řídí a budou řídit fyzikálními zákony, což platí i o chování materiálů z rozstřílených struktur – například. 

Strukturální integrita je rovněž jedno z vylepšení, která původně vznikla během vývoje Medieval Engineers, ale těžit z něj bude i Space Engineers. K dalším prvkům, které se díky vývoji nové hry objeví nebo již objevily ve Space Engineers patří procedurálně generovaný terén, podpora DirectX 11, přírodní povrch, automaticky generované detaily některých bloků, mechanické bloky (tzn., dokáží přenášet třeba pohybovou energii) nebo sloučené bloky, které umožňují přítomnost vícero bloků v jednom místě a prošlapávají tím cestu k detailnějším a komplikovanějším strukturám. 

Přestože se Keen Software v nabídce dostupných bloků, nástrojů, materiálů a mechanických částí hodlají držet středověkých reálií, fanouškovské komunitě nebudou bránit v tvorbě všemožných modifikací, stejně jako ve Space Engineers. A kdo se alespoň letmo podíval, jaké úžasné šílenosti ve Space Engineers hráči vytváří, musí nutně tušit, že se nenechají zahanbit ani v Medieval Engineers. K něčemu je přeci potřeba všechnu tu generovanou krajinu s lesy, loukami, pohořími a kopci, co se dají prošpikovat tajnými únikovými chodbami z hradu, využít… A Keen Software na všechno sami nestačí, protože několik desítek tisíc hlav v rámci hráčské komunity vymyslí vždycky víc, než desítka vývojářů.

Proto dostanou do rukou co nejlépe funkční nástroj a volné ruce, aby si s ním dělali, co se jim zlíbí. A navrch i malou motivaci v podobě blíže neupřesněného zvýhodnění, pokud jako hráči Space Engineers zatouží vyzkoušet i early access Medieval Engineers, jak uvádí Marek Rosa v blogpostu, který podrobně vysvětluje, co vývoj Medieval Engineers znamená pro vývoj Space Engineers a opačně. Přesvědčil se totiž už dříve, že hráčům je potřeba říkat vše na rovinu, aby se nešířily spekulace a fámy. Upřímná komunikace a vydávání updatů jsou ostatně jedním ze základů úspěchu Space Engineers, který Keen Software umožňuje nejenom poklidnou existenci, ale hlavně růst a možnost kreativně se realizovat při vývoji nových projektů ve vzájemné symbióze s hráči a fanoušky.

Ať už early access model uznáváte, tolerujete nebo považujete za největší zlo v historii herního průmyslu, nelze popřít, že Keen Software dokázali, že s ním umí zacházet. To co nám s Pavlem předvedli z Medieval Engineers bylo alespoň pro mě dostatečně přesvědčivé, abych měl na odchodu dojem, že Keen Software přesně ví, co dělají a pro koho to dělají, aniž by se nechávali vlastním úspěchem kreativně svázat. A nemůžu říct, že by něco podobného bylo v herní branži pravidlem, jinak bych podobně dobrý pocit z chystané hry zažíval častěji než jednou za uherský rok.

Další informace o Medieval Engineers se dozvíte na homepage, případně sledujte firemní blog, kde se pravidelně objevují informace ze zákulisí vývoje. Již velmi brzy také můžete čekat další díl naší série Tea Club, ve kterém vám Medieval Engineers představí šéf studia Marek Rosa.

Nejnovější články