Mafia 2 - preview (2.část)
zdroj: tisková zpráva

Mafia 2 - preview (2.část)

10. 4. 2009 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Druhá polovina obšírného preview pojednává o městě Empire City, činnosti policie, soubojích, strastech a slastech NPC, schopném enginu a srovnávání s GTA.

Autor: Ještěr
Publikováno: 10.dubna 2009

PRVNÍ ČÁST PREVIEW ČTĚTE ZDE

 Město jako tohle z vás smyje všechny hříchy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva První verze scénáře pro Mafii 2 vznikla již roku 2003, kdy se delegáti tvůrců vydali do New Yorku a pořídili tam tisíce fotografií. Proběhla spousta výzkumů, kdy se zabývali designem každé mise. Všechno ve hře má svou skutečnou předlohu. Existuje databázi tisíce obrázků a fotografií budov, vozů, přístrojů, lidí i měst. Empire City bude dvakrát větší než Lost Heaven z prvního dílu. Má tedy rozlohu okolo 10 čtverečních mil (jen tak pro srovnání – skutečný New York se placatí na nějakých 800 km2). Vše se – na rozdíl od GTA ale i městskému režimu novějších her z rodiny NFS – považuje za prozkoumatelné hned při první volné chvilce.

Finální Empire City je statečným křížencem New Yorku (klasické sídlo mafie, ale příliš ploché a jednotvárné pro honičky apod.) a San Franciska (menšinově, spíš jen konkrétní místa a budovy) a to včetně konfiskace nejznámějších soudobých staveb (Brooklynský most, Empire State Building, Chryslerův mrakodrap, Golden Gate Bridge a další). Přestože budou s největší pravděpodobností opět zakamuflovány pod podivnými názvy, jedná se o charakteristické a z velké dálky viditelné orientační body. Přeci jen, za volantem budete mít nezřídka plné ruce práce. Ptáte se, proč ne tradiční Al Caponeho bašta na středozápadě – Chicago? „Chicago jsme z návrhu vyškrtli, jelikož jím bylo ovlivněno už město prvního dílu,“ vysvětluje Dan Vávra z 2K Czech lidem neznalým Mafie 1.

Co získáte rozlohou k dobru ve městě, o to bohužel přijdete v přilehlých kotěhůlkách a západákovech: "Venkov okolo Empire City je tentokrát menší než v Lost Heaven. Hlavním důvodem bylo, že hlavní děj nenutí Vita dělat moc výletů mimo město," objasňuje lídr projektu tuto redukci a znovu tak potvrzuje absolutní dominanci nosné linie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
starší obrázky od výrobce

 Tahle čtvrť smrdí
Empire City samotné obklopuje síť dálnic, nadzemní / podzemní dráhy a protéká jím i jistá řeka, ústící na konci metropole do moře. Tohle pobřeží se dělí na Southport a Oysterbay (Zátoka ústřic), místo mnoha hal a jeřábů. Opodál leží Millville, industriální (hutní) díra s propletencem kolejí a velkou spoustou komínů, tyčících se podél obrovských skladišť. Podle vývojářů se má jednat o skvělé a bezpečné místečko pro nejrůznější vylomeniny s autem. Poněkud odlišná atmosféra na nás asi čeká v Chinatownu nebo Little Italy, kde Američané nejsou dvakrát vítáni, stejně jako to bude jiné na předměstích Hunters a Greenfield, kde město pomalu přechází v přírodu. Nebo ve snobských distriktech Kingston a Riverside. Nebo na Sand Islandu, což je mimochodem černá můra policie plná uliček, dvorečků a živých plůtků, kde se dlouhatánské ruce zákona snadno ztratí i lapka třetí kategorie. Čtvrtí má být dohromady dvacet a žádný jejich motiv se nemá vyloženě opakovat (!).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za kompaktní vzhled a autenticitu města odpovídá Pavel Čížek – "lead city artist" 2K Czech byl v podstatě architektem celého Empire City. A že se má tento človíček čím ohánět – ve městě bude možno mj. využívat taxíky (např. když nechcete riskovat přestupek po dobře zmáknuté misi), courat po obchodech nebo fastfoodech (tenkrát ještě spíše "greasy spoons" – jídlo i pití zlepší váš zdravotní stav, pokud na tom po nějaké přestřelce nejste slavně). Můžete také třeba nervózně přešlapovat na zastávkách MHD (bude hra úspěšně simulovat zpoždění slabších šoférů? :) a asi trilion dalších blbin, které potěší. Vitova rodná hrouda se zdá být také enormně bohatá na rozsáhlé interiéry, což se promítne i do samotných misí (šušká se, že jedna taková štreka vás zavede do slévárny a další zase do velmi pedantsky zpracované observatoře nejen s teleskopem, ale i planetárními modely, projekčním sálem, hvězdnou oblohou…).

 Když nějakej idiot uklouzl na banánový slupce, koho z toho viní?
Jelikož činnost policie v prvním dílu často připomínala křížové výpravy, dojde k rozumné redukci jejího vlivu na hru (tedy žádná bláznivá honička jen proto, že jste na nějaké zapadlé křižovatce přejeli na červenou). Maximální povolená rychlost samosebou stále existuje a policie už za drobné renoncy nezatkne nejen vás, ale také soupeře ve hře. Skutečně, na rozdíl od jedničky budou policisté otravovat i jiné delikventy, takže nemusíte být vždy cílem číslo jedna ani zdaleka jediným zatčeným. No a jste-li doposud jen malá ryba a oháníte se pouhými pěstmi, netřeba se bát, že by se k vám týpek na druhé straně zákona zachoval jako řezník. Prozatím.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Optimistické řečičky o benevolentnosti ne vždy spravedlivého oka zákona jdou ale bokem, jakmile vám prokážou nějakou hodně šerednou vraždu. Podle toho, kolik zla spácháte, tolik pošle velitelství jednotek do ulic. Tyto jednotky budou schopny rozeznat jak vaše auto, tak vás. Přepucujete-li v servisu auto i sebe, třeba přežijete o něco déle. Nebude také od věci zastavit se občas na radnici a odložit tam jistou sumičku jako úplatek – radní dokáží být velice vstřícní a zákona je přece potřeba i jinde. Avšak kdo plánuje v ulicích pořádat pravidelné pogromy na chodce a dláždit chodníky mrtvolami nebohých civilistů, ten se policii, ale nejen policii, stejně nevyhne. A protože Mafie na velkém zabíjení zájem také nemá, mohou nastat problémy i s vlastní mafiánskou rodinou.

Pokud vás policie (jen tak na okraj – když vás nahání obtloustlý policejní vepřík, setřesete ho mnohem snadněji) nebo rivalská grupa zažene do slepé uličky, vyrukuje hra s novým způsobem krytí spolu se schopností střelby naslepo, nebo mířením zpoza krytí, které je prý mnohem lepší prvního dílu. Ovšem ne všechno vám zabezpečí dobré krytí, protože část prostředí bude zničitelná, takže bedny nebo tenké zdi vás na moc dlouho neochrání, pokud vůbec.

 Ukaž se tu ještě jednou a uřežu ti ruku
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Boj muže proti muži má v případě Mafie 2 větší význam než u jedničky. Vito bude schopen vzít a hodit skoro jakýkoli předmět, který unese. Když mu dojdou náboje, automaticky bere oponenta pažbou po hlavě. Věci jako lahve od whisky se velmi snadno rozbijí, čímž se z nich stávají ostré a nebezpečné zbraně. Běžný arzenál se od svého předchůdce nemá příliš lišit, opět čekejte dobové zbraně. A když Vito "náhodou uklouzne na banánové slupce", po čase se sám uzdraví. V případě rozsáhlejších válečných jizev bych v to ale nedoufal. Zajímavou vlastností disponují přestřelky v interiérech, kdy kropenici vidíte a konáte z pohledu nad levým nebo pravým Vitovým ramenem, samozřejmě s možností libovolně "přehazovat" mezi rameny.

Většiny misí se Vito nezúčastní sám, nýbrž do všeho navrtá svého parťáka Joea. Zpočátku se bude hlavně výbušný Joe ohánět čím se dá, tzn. slabšími kalibry typu Tommy Gun (kdo by neznal "Tomíka"), základními typy pistolí nebo výše zmíněnými lahvemi. Časem s Joem dostanete do pracek MP, brokovnice, německý klenot MG42 (patřící jistému obchodníkovi s alkoholem, který se naneštěstí rozhodl prodávat lihoviny nesprávným lidem) nebo macínek kulomet s dvojnožkou, čímž skončí veškerá sranda. Část onoho arzenálu mimochodem prostřelí dveře nebo i tenší zeď, o mizerných improvizovaných krytech nehodných panáků nemluvě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ve městě, jako je tohle, vás krása stojí peníze
"Hra má zcela nový a vlastní herní engine. Naši lidé stvořili naprosto úžasný engine, který splní všechny naše požadavky. Jsem si jist, že si toho všimnete na screenshotech. Mafia 2 udá nové standardy pro hry tohoto žánru," rozplývá se tvůrce z 2K Czech nad 5 let vyvíjeným rodinným pokladem. Zdá se, že má proč – minimálně fyzikální stránka věci je prý brilantní (fyzikální výpočty zčásti zařídí technologie NVIDIA PhysX). Kulky vykouzlí do skla pavučiny a výloha se rozsype až po několikáté ráně. Každý objekt si "zapamatuje" způsob destrukce, což ovlivní jeho animaci apod. O pohyb lidského obličeje se postará zhruba 30 kostí. Kdo viděl trailer, ten ví, že to nese své ovoce. Pro cutscény vytvořili vývojáři dokonce svůj vlastní robustní editor.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednou z největších výsad enginu má být plynulý přechod mezi interiérem a exteriérem, což už nám otrávilo nejedno RPG, třeba polského Zaklínače. Prý se dočkáme rozumnějšího rozmístění ukládacích pozic a to i mimo Vitův domovský brloh (později spíše rozežranou vilku), ačkoli zde jsou dostupné informace jen velmi vágní. Vzhledem k honu na dosažení ultimátní atmosféry nemá na obrazovce prudit žádný interface (ukazatel inventáře, zdraví, energie apod.). Všude po městě se budou povalovat interaktivní objekty nejrůznější povahy – popelnice, poštovní schránky, odpadky a tak – a čekat, až je někdo s chutí nakopne. V noci se "náhodný generátor" dokonce postará o to, která světla na ulici budou svítit a která ne. Všiml by si toho k čertu vůbec někdo, nebýt namlsaných článků, jako je tenhle?

 I tráva bude šumět trojrozměrně
V Mafii 2 se máme setkat také s vrtošivými rozmary počasí a ročních období – avšak ne flexibilně ve hře, nýbrž v souvislosti s dějem. Předpověď počasí tu a tam jistě zazní i v rádiu – rosničky mají i za velkou louží. Přinejmenším tolik práce, jako tým investuje do cut-scén, vkládá do designu charakterů. Jedné postavě se věnují přibližně čtyři týdny, vytvářejí různou mimiku, piplají se s dobovými účesy nebo oblečky. Ve hře se mimochodem nemá nacházet snad jediný 2D objekt, i tráva si bude šumět trojrozměrně :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mafia 1 byla relativně dlouho ryze PC projektem a pozdější port na PS2 dopadl neslavně. Uběhlo sotva pár let a ignorovat nejrůznější herní zařízení by si dovolil jen naprostý šílenec. Podle našich informací neexistuje v případě Mafia 2 žádná primární platforma, edice pro PS3 a X360 jsou tedy chystány paralelně s tou pro PC. Totální herní guru se veškerými myslitelnými herními mašinkami prý bude schopen vypozorovat minoritní rozdíly v grafice, jako lepší pohled do dálky na PS3, realističtější zobrazení na X360, pohyblivé stíny na PC apod. Jedná se ale spíše jen o předběžné odhady (ačkoliv si neumíme představit, že by soudobé high-end PC za nekřesťanský peníz japonsko-americkou konkurenci v celkové kvalitě obrazu netrumfly). Aby se neobakoval neuspokojivý výsledek anabáze Mafia 1 na PS2 a X360, budou obě konzole vybaveny pomocným systémem zaměřování.

JAK TO BUDE S ČESKOU VERZÍ?
Cenega Czech by chtěla Mafii 2 přeložit kompletně (texty i dabing), s volitelnou možností přepnout do angličtiny. Finálně by se toto mělo rozhodnout do pár měsíců. Má zájem počeštit i konzolové verze, ale ty možná nedopadnou.

Oproti rok starým informacím z jiného zdroje došlo ke změně plánů Take 2, kteří nakonec skutečně hodlají uvést verzi pro všechny platformy (PC, PS3, X360) souběžně.

Pravděpodobněji zatím vypadá, že Mafia 2 pro PC bude stát 1199-1299 Kč, tzn. shodně jako stálo GTA IV PC, a konzolové verze 1699-1799 Kč. Zde záleží, jaký druh licencování se Ceneze teprve podaří domluvit s Take 2. A přestože by ráda použila nižší cenovou hladinu 899-999 Kč.

 Tenhle moula si myslel, že ho dosadili proto, že je tak dobrej…
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož se po přerodu v 2K Czech stali z dřívějších Illusion Softworks a Rockstaru (mírně konkurenční série GTA) nevlastní bráchové, musí se svérázný lídr Mafia 2 ve svých prohlášeních mírnit: "Zbožňujeme Grand Theft Auto IV, které z technologického hlediska dokáže hromadu mimořádných věcí," ale tradičně věří v konečné, byť těžko měřitelné vítěztví: "Podle našeho názoru bude největším tahákem Mafia 2 oproti GTA 4 poněkud odlišný zážitek, který jsme soustředili na naše téměř filmové zpracování, jenž je inspirováno značným počtem mafiánských filmů. Pouze ten zážitek asi zdesetinásobíme. Rozhodli jsme se Mafii 2 udělat více lineární než GTA. Naše mise jsou daleko komplexnější. Ne, neděláme si kvůli GTA žádné velké starosti – nemáme v plánu konkurovat hrám jeho ražení. Mafia 2 neobsahuje laciný humor, parodii, pop-kulturní odkazy nebo rádiohity. Jde o seriózní projekt," říkají tvůrci.

Sporadicky, ale přesto se dostane na přetřes i srovnání s herním Kmotrem, který vedle Puzovy knižní a Coppolovy filmové předlohy žádnou velkou díru do světa rozhodně neudělal: "Ačkoliv první Kmotr byl skvělou hrou, Mafia II bude mnohem lepší." Tak si to přeberte, jak chcete :) Vraťme se ale na chvíli zpátky do roku 2002. "Bylo v té době dosti neobvyklé dávat ve hře tolik důrazu na děj. Před vydáním Mafie se lidé autorů často ptali: ‘To jste se snad zbláznili, párat se takhle s animacemi?‘ Z prvního dílu se také hodně poučili. Dialogy postav prý jsou daleko realističtější – např. i proto, že používají běžnější mluvu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Když jsem se v úvodu zmiňoval o distancování se Mafie 1, nemluvil jsem tak úplně pravdu. Minimálně na Wikipedii se špitá, že se na místním krchově dočkají místa posledního odpočinku některé důležité postavy, které provedly v prvním díle spoustu špatností. Nebo že by tam 2K Czech z legrace pohřbili rovnou sami sebe, jak to ve svých hrách rádi dělávali Black Isle Studios? :) Dan Vávra se v jednom z rozhovorů tvářil ještě tameněji: "Jak jistě víte, tak většina charakterů z původní hry skončilo poměrně špatně. Možná nakonec budete moci spatřit některou z postav, avšak budete muset horlivě vyčkávat a pozorovat."

 Nevidíme se naposled, grázlové
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož se vloni na jaře prodala dvoumilióntá kopie Mafie 1, zdá se, že chuť po podobných projektech v době uspěchaných pokračování přesto je a to pozoruhodně velká. 2K Czech vidí na trhu velmi módní "více znamená lépe" tendence, které – stejně jako řada odrostlejších hráčů – považují za nesprávné: "Nesoutěžíme s ostatními hrami v tom, kolik máme toho či onoho. Jak jste si mohli všimnout, prezentace Mafia 2 není o nějakých číslech," myslí si Vávra, i když se jedná pouze o částečnou pravdu. Nadšený smysl pro detail a přísný výběr dobových materiálů projevili už mnohokrát a nejeden článkař na nich postavil své preview. Teď ještě projevit smysl pro filmový drajv. Ale v podstatě nemáme a nechceme mít u 5+ let vyvíjeného následovníka kdysi pokrokové hry, nyní s nepoměrně vyšším rozpočtem, důvod nevěřit. Přestože si na neuvážené páchání ultimátních špatností ve jménu zhýralého Dona budeme muset počkat do letošního podzimu.

Zdroje: vlastní, Mafia.Czech-Games.net, Mafia2.Scorpions.cz, MafiaGame.cz, homepage, diskusní fóra, GameStar, Level, GamesRadar, GamesReactor, Cynamite a další zahraniční časopisy

Stáhněte si: Trailery...

Související články: První část preview, Novinky, Mini-preivew, Mafia 1 recenze a pětidílný návod



Ještěr
autor (22) je psavcem na volné noze a vedoucím FOBGE, revival projektu pro Fallout 2, a dříve působil na fanstránce Vault šílené brahminy

 
 
Ještěr

Nejnovější články