Haden se nijak netají tím, že předtím, než mu přišla nabídka pracovat na Mafii III, sérii prakticky neznal. „Obě hry jsem si zahrál až poté, co mě oslovili a snažil jsem se co nejhlouběji analyzovat jejich přednosti i nedostatky,“ říká s dodatkem, že při jeho rozhodování hráli roli i lidé z 2K Czech, se kterými vše konzultoval.
Je ostatně veřejným tajemstvím, že na preprodukci Mafie III se v Brně pracovalo souběžně s dokončováním druhého dílu, takže Haden a jeho tým nastoupili tak říkajíc do rozjetého vlaku. Podle našich informací sice z původního záměru, který vznikal ještě v 2K Czech, nezbylo v současné podobě hry prakticky nic, čeští vývojáři ale podle Hadena na hře stále pracují, především jako programátoři, tvůrci grafiky a cutscén.
Ale zpět ke hře samotné. První záběry, které byly včera vypuštěny na internet, vyvolaly v mnoha fanoušcích oprávněné obavy z obrovské arkádovosti hry. „Jízdní model je založen na fyzikálním modelu Mafie II,“ brzdí naše obavy Haden, nicméně samozřejmě nepopírá, že tvůrci udělali změny ve smyslu větší agresivity jízdy.
V této souvislosti je třeba navíc poznamenat, že ony „výbušné záběry“ byly v rámci prezentace na GamesComu zařazeny až na úplný závěr a stylem vůbec nepasovaly k tomu, co jsme viděli v předchozí čtvrthodince. V jiné automobilové honičce před tím se totiž auta chovala normálně – nevybuchovala, deformovala se při nárazu a vůbec svým chováním potvrzovala spíše Hadenova slova o příbuznosti s Mafií II. Důvod tohoto podivného rozporu v chování aut nám Haden nevysvětlil, doufejme tedy, že šlo jen o trochu nešťastný nápad marketingového oddělení, a že ve finální hře se bude jízda blížit právě neveřejné části ukázky.
Zatímco při snaze o realističnost se Mafia III od předchozích dílů evidentně trochu posune, z pohledu autenticity by měla na práci Illusion Softworks/2K Czech navázat. „Chceme, aby naše verze New Orleans dávala smysl, aby byla bohatá a aby reagovala na to, že jste míšenec v jižanském městě plném problémů,“ říká Haden.
Časové a místopisné zasazení tak ovlivňuje hudbu (licencované písně v rádiích a podobně), slang, styl oblékání, ale i životní styl, který je plný drog, alkoholu a rozvolněných mravů. „Soustředíme se hlavně na hustotu zajímavých míst a prostředí. Zatím jsme ukázali francouzskou čtvrť, centrum, ale bude jich mnohem víc – to byl jeden z důvodů, proč jsme si vybrali New Orleans jako předlohu našeho města. Jde o velmi variabilní a rozmanité místo.“
zdroj: Archiv
Svět Mafie III by měl být podle Hadenových slov velmi „reaktivní.“ Jinými slovy, bude záležet nejen na tom co děláte, ale také kde to děláte a při jaké příležitosti. „Když půjdete se zbraní v ruce ve zločinecké čtvrti, je menší pravděpodobnost že si vás budou lidi všímat, než když vkročíte se zbraní do baru. V takovém případě zavolá barman hned policii a máte smůlu,“ říká Haden a dodává, že NPC budou reagovat i na takové drobnosti, jako je nevhodné oblečení pro určité místo a čas. „To na vás samozřejmě nezavolají policajty, ale budou si vás více všímat a si vás vezmou třeba do parády místní bitkaři.“
S reakcemi okolí na vaši činnost souvisí i snaha autorů o nelineárnost postupů, které můžete využívat při řešení úkolů. Během prezentace nám lidé z Hangar 13 ukázali infiltraci do jednoho zločineckého baru, kterou můžete provést hned třemi způsoby – vyloženě akčním, kdy vběhnete do baru a začnete střílet, stealth stylem, kdy se proplížíte k majiteli baru skrz odpadní systém a jakýmsi kompromisním způsobem, který obsahuje jak stealth, tak akci. „Každou misi bude možné plnit několika různými postupy. Chceme, aby zážitek každého hráče Mafie III byl co nejvíc individuální,“ říká k tomu Haden.
S obsahováním nejrůznějších barů, hospod a obchodů souvisejí vaši tři kolegové – bossové jednotlivých zločineckých organizací ve městě. Jejich roli už popisoval Adam ve svém článku, Haden ji v rozhovoru s námi ale ještě upřesnil v tom smyslu, že systém služeb a odměn, které vám budou vaši tři parťáci poskytovat, bude značně variabilní. Každý podnik, který obsadíte, můžete přenechat ke správě jednomu z této povedené trojice, přičemž každý z nich vám přinese jinou výhodu, kterou žádným jiným způsobem nezískáte.
S parťáky se seznámíte už z kraje hry a jsou i nedílnou součástí příběhu. „Třeba Vito, hrdina druhého dílu. Časem se trochu změnil, možná zmoudřel, ale každopádně je frustrovaný z toho, že italská mafie nemá ve městě takový vliv jako dřív a snaží se jej získat zpět. A vy mu v tom můžete nebo nemusíte pomáhat.“ Ve specifických příběhových misích navíc budou parťáci chodit s vámi přímo do akce.
Takže, Hadene, zajímavé povídání to bezesporu bylo. Na posouzení toho, zda bude zajímavá i samotná Mafia III jsme zatím měli jen velmi málo času a chybí nám také osobní zkušenost přímo s hraním, skeptický ale nejsem. Dost indicií napovídá tomu, že se trojka v některých aspektech přiblíží ke GTA, v celé řadě dalších ohledů si ale zachovává osobitost, na které může stavět.