Autor: Martin Klekner Publikováno: 16.října 2007 |
Zástupcem lidského plémě TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Ústřední postavou bude univerzální heroj Shepard, jehož svoboda cestování a objevování obrovské galaxie bude oproti KoTOR posunuta mnohem dál. Nic to však nemění na tom, že alespoň zezačátku budete svázáni pevně danou dějovou linkou, která se jen hemží problémy a otázkami. Obávaný Turianský bojovník Saren, toužící po vyhlazení lidské rasy, agresivní společenství UI strojů Geth, s nímž se spojil ve svém nenávistném tažení, záhadné vyhlazení kolonie Eden Prime a apokalyptická hrozba v pozadí - to vše se na vás nahrne během první hodiny hraní a bude jen na vás, jak si se situací poradíte. Jako všeobecně uznávaný zástupce lidské rasy, první adept našeho druhu, který má naději stát se členem organizace Specters, přitom zatraceně záleží na tom, jak se rozhodnete. A hádejte co na to vývojáři? Dají vám volnost. Absolutní. zdroj: Archiv první minuty z hraní - stažitelná verze (174 MB, HD) Vytvořte svého hrdinu ME je jedna z těch her, o nichž si uděláte představu jedině tehdy, vezme-li se vše popořadě. Pojďme tedy zpět k tvorbě postavy. Vyberete si ze tří základních profesí a jejich kombinací. Klasický voják bude především mistrem v zacházení se zbraněmi a léčení, inženýr ovládne schopnosti jako hackování systémů, opravy všeho druhu a ničení cizích štítů. Třetí pak bude skupina adept, obdoba mágů z fantasy her. V dvaadvacátém století se totiž lidstvo naučilo díky důmyslným implantátům ovládnout tzv. biotické síly. Manipulace se vzdálenými objekty, řízení cizí mysli, využívání přírodních živlů v boji atd., to je jen drobný výčet toho, co biotici dokáží. Zbylé tři třídy tvoří přechody mezi základními: Infiltrator ovládá zbraně i techniku (a specializuje se na tiché ostřelování), Vanguard vlastní biotické síly, bez pořádného arzenálu však nedá ani ránu, a konečně zdaleka nejmírumilovnější Sentinel je syntézou biotika a technika. S postupem času se samozřejmě každé skupině otevřou unikátní dovednosti; stejně jako v KOTORu se pak dočkáme i druhého výběru zaměření, souvisejícího pravděpodobně se vstupem do řad Specters. Dle uvolněného videa je jasně patrné, jak detailní je tvorba charakteru. Nejde přitom jen o vzhled (k dispozici bude i volba takových drobností, jako výrazová škála), tvůrci přidávají i další, poměrně neokoukané prvky. Volba životního příběhu předurčí motivace a názory vašeho hrdiny, několik povahových šablon (samotář, válečný hrdina, kruťas atd.) zároveň ovlivní jeho sklony a to, jakým způsobem ho ostatní budou přijímat. Můžete být mužem nebo ženou a vaše volba pak ovlivní průběh celé hry. character creation video Na okraj galaxie a dál Základním kamenem hry je galaktická mapa, přístupná z paluby Normandy. Fanoušci zmíněného KOTORu budou mít rychle jasno, neboť interakce probíhá velice podobně, pouze s tím rozdílem, že místo několika planet tu je desítek hvězdných soustav. Celá mapa se skládá ze čtyř úrovní. Na té první, planetární, dostanete informace o světě, který hodláte navštívit. Druhá, solární, dává přehled o planetách dané sluneční soustavy. Na úrovni hvězdných soustav budete cestovat z jedné části vesmíru do druhé, a konečně na galaktické se před vámi zjeví galaxie v celé své nekonečnosti. Přechod mezi úrovněmi se děje zcela plynule, prostým zoomem (na můj vkus snad jen až příliš pomalu). Stejně přirozeně funguje i cestování - nikdo vás nenutí sledovat přesně naplánovanou trasu, prostě si vyberete, jaký kus skály zrovna chcete prozkoumat a vyrazíte za dobrodružstvím. Ne všechny světy jsou obydlené, některé však skrývají skutečně hodnotné poklady (a tuhé nepřátele). No, a kdykoliv budete mít chuť skočit zpět do víru dění, prostě najdete planetu označenou modrou vlajkou, signalizující cíl příběhových misí... „Svoboda volby“ jsou nejskloňovanější dvě slova BioWare. Veškeré vaše akce mají mít masivní a okamžitý efekt na prostředí okolo vás, od vývoje událostí po postoj cizích ras k té lidské. Váš úkol brzy nabere vskutku epických proporcí a vy tak budete nuceni jednat bez váhání, bez výčitek a za hranicí veškerého práva. V tu chvíli přijde na řadu tolik oblíbené morální přesvědčení. Získáte si galaxii na svou stranu dušínovským chováním, anebo raději odstraníte každého, kdo vám bude stát v cestě? Ani příznivci šedé prospěchářské cesty navíc nebudou zklamáni, autoři pro ně slibují neméně bohaté možnosti. Počítejte samozřejmě s tím, že vaše chování silně ovlivní vývoj příběhu, některé možnosti vám budou uzavřeny, jiné zpřístupněny. Hra nabídne několik možných konců (přesný počet zatím nebyl odtajněn), znovuhratelnost je tedy zaručena, což v kombinaci s plánovanou 20-30 hodinovou hrací dobou (bez veškerého objevování a plnění nepovinných misí) zní víc než zajímavě. Víc hlav víc ví Nespočet parťáků bude ochotných přidat se do vaší skupiny. Každý z nich je unikát, každý má co říct, každý reaguje na vaše akce jiným způsobem. S některými si okamžitě padnete do oka, jiné budete muset pracně přesvědčovat o správnosti svého konání - anebo také ne. V takovém případě vás NPC klidně opustí, neschopna vyrovnat se s vašimi rozhodnutími. Můžete dbát na své kamarády, promlouvat s nimi o jejich minulosti, snažit se řešit jejich problémy, anebo být buran a zcela bez okolků si z nich utahovat. Počítejte ovšem s tím, že každý si o vás bude neustále utvářet svůj názor a z něj poplyne i respekt / apatie vůči vaší osobě - nehledě na to, že na něm bude záviset i to, zda-li vám v kritických situacích neukážou záda. Živoucí rozhovory A tímto se dostáváme k dalšímu velkému lákadlu - živoucím rozhovorům, které se BioWare snaží předvést na úplně nové úrovni. Nemluvím přitom o bombastickém ztvárnění pohybů a mimiky postav, ale o samotném systému konverzace. Zhostíte-li se slova, máte na výběr z několika možností, směřujících rozhovor určitým směrem (obdiv, pohrdání, úcta, strach, neutrální přístup atd.). Žádné předem definované věty, jen reakce určitého typu, které hlavní hrdina přednese v podání trefných odpovědí (možnost „Přestaň se vykrucovat!“ tak např. vyústí v tasení zbraně přímo do obličeje neochotného obchodníka). MTV gameplay video s rozhovorem Odpovědi se navíc zpřístupní dříve, než NPC dokončí svou řeč a jednotlivé druhy reakcí mají své pevné místo na gamepadu, takže stačí jen po paměti mačkat tlačítka. Výsledkem je naprostá plynulost, reakce navazuje na reakci, už žádné postávání a pročítaní nabízených tvrzení, jen bezprostřední dialog. A nejenom dialog - členové vaší party se samozřejmě budou často vměšovat. Pro lepší představu mrkněte na toto video. Příklon k akci Až dosud se nabízelo přímé srovnání s předchozími počiny BioWare, autoři však pro ME překvapivě zvolili akčnější pojetí, než jsme zvyklí. Na hru je nahlíženo z third-person perspektivy, zapomeňte ovšem na tradiční zadávání akcí. Pakliže chcete zaútočit, musíte opravdu zamířit na nepřítele a manuálně vystřelit. Nehledejte v tom samozřejmě žádnou vědu, ovládání je velice podobné např. Gears of War, najdete zde i aktivní krytí za překážkami a střelbu z úkrytu. Mnozí na tuto změnu nahlíželi skepticky, novináři, kteří měli možnost vyzkoušet hru na vlastní kůži, ovšem shodně tvrdí, že vše je maximálně uživatelsky přítulné a RPG prvky rozhodně nejdou do pozadí - právě naopak. Míření je manuální, přesnost, dostřel a pravděpodobnost zásahu se ovšem vyhodnotí až s přihlédnutím ke statistikám postavy. A stejně tak je tomu i se všemi ostatními akcemi, od hackování systémů, přes plížení a odemykání zámků, až po přesvědčování postav během rozhovorů. Do akce, která probíhá výhradně na jednotlivých planetách a vesmírných stanicích (žádné vesmírné bitky ani mezihry se tu nekonají) vyrazíte vždy v doprovodu dvou parťáků, mezi postavami přitom půjde plynule přecházet. Složení bude libovolné, pouze v případě některých příběhových misí si hra vyžádá účast určitého člena týmu, jež bude nutná pro jejich úspěšné splnění. Nejde však jen o taktické rozhodnutí, každá postava bude reagovat na dění na jednotlivých planetách a vy se tak občas dostanete k informacím, které byste při její neúčasti nezískali. Samotná spolupráce ve skupině je dle prvních videí velice příjemně navržená, zamířením na určité místo a aktivací kruhového menu rychle přikážete ostatním jakou akci mají užít, při náročnějších bojích jde pak hra zapauzovat a v taktickém režimu určit přesné rozmístění spolubojovníků. Typickým příkladem budiž situace předváděná na PAX07, kterou můžete shlédnout v tomto videu nebo v šesté minutě zde. Skillů, zbraní, brnění a další neodmyslitelných pomůcek bude ve hře nespočet, žádná větší překvapení se pravděpodobně nekonají. Vyzvednout musím skvěle vypadající schopnosti Dark power, která umožňuje manipulaci se vzdálenými předměty a nepřáteli - tedy jakási obdoba Síly ze Star Wars. Zvláště na pokročilejších úrovních je efekt skutečně ničivý, podobný tlakové vlně při výbuchu bomby. Všechny myslitelné systémy budou upgradovatelné, za běhu tak můžete vybavit své pušky optikami, granátomety ale i mrazícími projektily a paralyzéry, vylepšovat půjde také vybavení a dokonce i samotná Normandy. To vše za pomoci přehledných kruhových menu. Popravdě, vše je tak rychlé a přívětivé, až mě to mírně znepokojuje... Na palubě Normandy dojdete k mapě galaxie, vyhledáte správný kvadrant, sluneční soustavu a planetu a pak již stačí zmáčknutí jediného tlačítka, abyste byli v efektním videu vysazeni na jejím povrchu. Tehdy se poprvé seznámíte s MAKO. Ačkoliv zní název všelijak, jedná se o velice užitečný transportér s třemi páry kol, několika jumpjety a poměrně solidním arzenálem zbraní. Před chvíli jsem pravda zmínil, že hra nebude obsahovat minihry, za jednu takovou obsáhlejší podsložku hratelnosti ovšem můžeme považovat právě ovládání tohoto několikatunového drobečka. Od rychlého cestování po dobrou ochranu, MAKO vám dá nedocenitelnou výhodu v každém rozlehlejším terénu, jichž při objevování vzdálených planet najdete víc než dost. Kdykoliv pak budete moci jednoduše vystoupit. zdroj: Archiv 2. video z hraní - stažitelná verze (115 MB, HD) Grafická špička Nad zpracováním ME bychom se mohli rozplývat hodiny a hodiny a stejně by to nebylo dost. Hra plynule přechází v cutscény či rozhovory a díky několika drobným detailům (depth of field a lehký grain efekt) sálá nepřehlédnutelným filmovým dojmem. „Chceme, aby se hráči cítili, jako by byli uprostřed nějakého živoucího sci-fi z let osmdesátých,“ tvrdí s úsměvem Casey Hudson, vůdce projektu. Další věcí, kterou musím vyzdvihnout, jsou báječné světelné efekty, zvláště nepřehlédnutelné na detailních tvářích postav při rozhovorech. Pak také design všech ras, zbraní, brnění atd. A barvité provedení představených prostředí, samozřejmě včetně úžasné mapy galaxie. Zmínil jsem už skvělou mimiku? Co ale musíte vidět je, jak voda realisticky stéká z MAKO. A... - ne, vzdávám se, je toho zkrátka hodně. Jediné, co dělalo testerům uvolněných novinářských verzí vrásky na čele, jsou občasné chyby v AI (např. nepřítel zaseknutý za rohem v tomto E3 07 demu) a příležitostné kolísání framerate. Doufejme, že vývojáři vše řádně vyladí. další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii
Directors Cut E3 trailer - stažitelná verze (89 MB, 1280x720) Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Novinky... |
Martin Klekner | |
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky |