Rise of Argonauts - preview
zdroj: tisková zpráva

Rise of Argonauts - preview

13. 12. 2008 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

V těchto dnech vychází za velkou louží, zatímco na starém kontinentu nepochopitelně až v únoru. Řeč je o hack & slash RPG ne nepodobném Mass Effect, avšak jednodušším, akčnějším a hlavně z období antického Řecka.

Autor: Martin Klekner
Publikováno: 13.prosince 2008


Obrázek zdroj: tisková zpráva V těchto dnech vychází za velkou louží, zatímco na starém kontinentu nepochopitelně až v únoru. Řeč je o hack & slash RPG ve stylu Mass Effect, avšak jednodušším, akčnějším a navíc z období antického Řecka.

Když se Rise of Argonauts poprvé ukázalo veřejnosti, neměli jsme ho za nic jiného, než za další akční mlátičku, která se bude od konkurence odlišovat snad jen lákavým prostředím řeckých mýtů. Slibované RPG ladění jsme přitom autorům z Liquid Entertainment byli ochotni uvěřit jen na úrovni přítomných role-playing prvků. S každou novou zprávou se však můj pohled na hru měnil. Nyní vypadá lákavěji. Kupříkladu už jen proto, že si ani v nejmenším nehraje na nic víc, než čím chce být – jednoduchou, svižnou, líbivou a hlavně zábavnou RPG hrou, kde pojem volby hraje důležitou roli.

 Euripidés by se obracel v hrobě
Ano, jsme v době, kdy okolo sebe ještě lidé nosili omotaná prostěradla (pozn. tógy), kdy vznikaly jedny z nejkrásnějších památek, za jejichž zhlédnutí dnes platíme nehorázné peníze, kdy učenci pronášeli věty, které se dnes musíme nazpaměť šrotit ve škole – a vůbec, jsme prostě ve starém Řecku. Zhruba někdy v této době se bájní Argonauti vydali na svou dlouhou pouť za zlatým rounem. Proč, to jistě víte. A pokud nevíte, pak jste určitě nedávali ve škole pozor. O to líp pro vás! Rise of Argonauts totiž představují poněkud akčnější verzi známého příběhu...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Žádný správný svatební obřad se neobejde bez polibku. Iáson, vládce království Ioleus, si ho však vůbec neužije tak, jak si se svojí krásnou Alkeme vysnili. Místo toho může jen bezmocně sledovat, jak jeho životní láska klesá v krvi k zemi, s šípem zabořeným mezi lopatkami. Na zármutek a truchlení však není čas – skupinka iónských lučištníků se snaží uniknout z paláce a král rozhodně nechce vrahy nechat ujít trestu. Až když poslední z nich padne proklátý Iásonovým kopím, zhroutí se mocný vládce k zemi a proud hořkých slz vytryskne z jeho očí. V tu chvíli myslí jen na dvě věci: záchranu své životní lásky a odplatu. Pro nás to znamená jediné – právě jsme poznali hlavní dva questy.

Zatímco Alkméné spočívá v mauzoleu, král cestuje do pověstné věštírny v Delfách, kde doufá v nalezení odpovědí na své otázky. Pověst o zlatém rounu, které dokáže vrátit život mrtvým, se zdá být skvělým řešením té prvé. Vymlátit duši z assassinů kultu Blacktongue, vyslaných temným titánem Hecatem, aby zavraždili Alkméné, pak nejspíš bude ta druhá. Netrvá dlouho a král se vydává na svoji cestu, kterou však ani zdaleka nepodnikne sám. První, kdo se přidá, je jeho starý známý Herkules (ano, řecky by to mělo být Hérakles, ale autoři pravděpodobně míří spíše na americké obecenstvo, odkojené televizním seriálem). Ostatní brzy následují. Od té chvíle je již každý bude znát jen jako...Argonauty.

zdroj: Archiv


Achilles trailer

 Hodíme tam trošku AKCE
Uff, hrdinský úvod do příběhu máme za sebou, nyní si raději povězme, jak bude hra vlastně vypadat. Jak již bylo řečeno na začátku, Rise of Argonauts (dále jen RoA) vychází vstříc co nejširšímu hráčskému obecenstvu. Nebazíruje na historické věrnosti, RPG styl Dungeons & Dragons je mu k smíchu a jediné, co ho děsí, je chvíle, kdy by se snad nedejbože zastavil příval akce. Veškeré postavy a reálie jsou stylizované tak, aby byly co nejvíc cool, což platí snad ještě víc o obojích. Tak, teď máte zhruba představu, jaké RoA bude. Pro přehlednost však naše povídání raději roztřídím do několika sekcí, které vám jej představí o něco detailněji. Jsou to: souboje, spolupráce, skutky, cestování a engine.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A začněme pěkně od podlahy – souboji. Iáson totiž není jen zhrzený manžílek a král bezvýznamného kusu skály. Je to i bojovník od kosti, který očividně strávil pěkných pár hodin ve fitcentru. To ostatně poznáte již při úvodní sekvenci, kdy se pomstychtivě žene za vrahy své ženy a kosí přitom celé zástupy protivníků. Ti, kteří měli možnost hru otestovat, shodně tvrdí, že o lákavá komba a usekané údy zde není nikdy nouze. Nesčetné druhy útoků a jejich řetězení nás přitom nyní ani tak moc nezajímají. Hra sice nabídne možnost doslova za letu měnit zbraně a vytvářet tak dechberoucí útočné sekvence, obecně však bojový systém nabídne, na co jsme zvyklí z jiných titulů. To, co přitahuje pozornost, je míra zobrazeného násilí.

Ne že by se v něm autoři nemístně vyžívali. Jde spíše o to zobrazit ho tak, jaké je ve skutečnosti. „Už žádné sekání do potvor bez nějakého viditelného efektu,“ říká hlavní designér RoA, Charley Price, „Když nepřítele zasáhnete, bude to prostě vidět. Objeví se krvavý šrám, kopí se zaboří do masa, meč usekne část těla, palcát rozdrtí kosti. Žádné hitpointy – usekněte nepříteli obě nohy a už se prostě nezvedne.“ A jakkoliv to zní nevábně, funguje to podle novinářů, kteří otestovali hratelnou verzi, stejně dobře, jako na uvolněných videích.

Co se zbraní týče, jsou tři – kopí, meč a palcát. Všechny reprezentují specifický bojový styl, který lze navíc doplnit o použití Iásonova šítu. Ten využijete v prvé řadě k obraně, velice dobře se ale dá v kombech použít jako útočná zbraň. Jde přitom v podstatě o jediný kousek výbavy, který se nemění. Na místech, která navštívíte, pořídíte mnohé nové zbraně a brnění, všechny s vlastními speciálními schopnostmi a příběhovým pozadím. Za plnění různých vedlejších úkolů budete navíc odemykat příslušnou bonusovou výbavu. Třeba takový ohnivý palcát jistě nenechá protivníky chladnými...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Skupinka k pohledání
Máme tu Iásona se štítem, symbolem své královské moci, obrovského Herkula s vizáží wrestlera ve lvím kožíšku, dokonce i nadlidsky rychlého Achillea (ne, nevypadá jako Brad Pitt). Skupinku doplňuje kouzelný faun Pan, smrtelně rychlá lučištnice Atalanta a pár dalších, kteří teprve čekají na odhalení. Nyní sice trošku předběhneme ke kapitole cestování, je to však nutné pro pochopení systému hry. Ta se totiž notně inspirovala tituly jako Knights of the Old Republic nebo Mass Effect. Po světě RoA se potulujete na lodi Argo, která slouží jako dočasná základna pro celý tým. Odtud se pak vydáváte na svá dobrodružství vždy maximálně se dvěma vybranými parťáky.

zdroj: Archiv


Allies trailer

Ostatní postavy sice nelze přímo ovládat, přesto ale nejednou využijete podanou pomocnou ruku. Příkladem budiž takový Herkules – jakmile se k němu dostane někdo příliš blízko, prostě ho zvedne a vyhodí ho do vzduchu směrem k vám. Iásonovi pak stačí jen probodnout letící cíl a je vystaráno. Každý hrdina bude mít samozřejmě vlastní speciální schopnosti, se kterými bude nutné se patřičně seznámit, abyste uspěli na různých místech proti rozdílným protivníkům. Achilles třeba dokáže pomocí svého oboustranného kopí useknout hlavy hned několika nepřátelům najednou, Atalanta si oblíbila zápalné šípy, Pan umí protivníky oslepit atd.

 A my si to uděláme po svém!
Po soubojích a spolupráci postav je RPG systém RoA dalším prvkem, který autoři nikdy neopomenou vyzdvihnout. Nedělali si totiž příliš hlavu s nějakými D&D pravidly, vyprdli se i na systém Diabla, Dungeon Siege a jim podobných – vše vzali a hodili do koše. A tak se zde setkáme se systém tzv. skutků. Vše, co ve hře učiníte, ať už nakopnete do zadnice opilce močícího u zdi, useknete hlavu kentaurovi nebo zadupete do země Krakena, vám vydělá nějaké ty body. A vy budete mít možnost tyto body věnovat na své lodi Argo jednomu ze čtyř bohů – Áreovi, Athéně, Hermovi či Apollónovi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podle povahy jednotlivých bohů se odvíjí i schopnosti, jimiž vás obdaří. Lstivý Hermés dodá rychlost nebo bonusy při útocích na protivníky stojící zády. Áres vás zase obšťastní regenerací či dočasnou nadlidskou silou. Speciálních schopností bude na výběr 25 pro každého z bohů, nikdo vás přitom nenutí zaměřit se jen na jednoho z nich. Páni Olympu navíc občas sami zasáhnout do děje skrz tzv. Božské síly. Čas od času vám tak například Athéna zapůjčí mocné Storm Spear, které k vašim útokům přidá ještě kanonádu blesků. Hermés zase dokáže otevřít bránu do podsvětí, která vcucne všechny protivníky v okolí. Řecké božstvo se tedy očividně činí.

Systém skutků funguje i v rozhovorech s NPC, od nichž se dozvíte množství informací a budete pro ně plnit nespočet vedlejších úkolů. Rozhraní je dost podobné tomu z Mass Effect, rozdíl je jen ten, že místo odpovědí typu :-) :-| :-/ :-( budete své reakce vždy směřovat k jednomu z bohů. Áres je přímý a agresivní, hrdá Athéna si nerada nechá sáhnout na své ego, Apollón je citlivý a soucitný, zatímco Hermés je mazaný podvodníček. Podle svých voleb (a to jak dialogových, tak herních) si pak vytvoříte Iásona přesně ku obrazu svému. Vaše rozhodování přitom leckdy nabude skutečně epických rozměrů – zabijete Medúzu, díky čemuž se k vám přidá její bratr Perseus, či necháte ji žít a přijmete ji do svého týmu, aby zde začala svou cestu k nápravě?

 Cestou necestou, mořem nemořem
Za obzorem Středozemního moře na vás čeká sedm ostrovů, které budete v honbě za rounem muset procestovat. Úvod se odehrává na Iolku, odkud se Iáson vydává do Delf, kde začíná samotné dobrodružství. Bude jen na vás, jaké místo si vyberete jako svůj příští cíl. Na ostrově Saria, obývaném mírumilovnými kentaury, se utkáte s obrovskou zrůdou, ale i zkorumpovanou vládou. V Mykénách zase okusíte jak chutná písek místní arény, do které vás uvrhne rozzuřený král Lycomedes, zhrzený smrtí své dcery, vaší manželky Alkeminy. Kythra zase nabídne souboje s obřími kamennými sochami a závěrečným střetnutím s Medúzou. Projít každý ostrov zabere zhruba dvě hodiny hraní, podíváte se navíc i na několik speciálních míst. Dohromady tedy slušných patnáct hodin (doufejme) zábavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Argo vám na cestách bude sloužit jako polní základna. Iásonův otec Deadalus si sem přenesl svoje kovářství, kde vám vždy rád opraví vaše vybavení a třebas i uková nové kousky. Je tu velký sklad, kam můžete uschovat nalezené předměty. Nachází se tu i obětní svatyně, kde probíhá darování skutků jednotlivým bohům a levelování. V neposlední řadě zde pak můžete prohodit slovo dvě se svými přáteli a utužovat tak vzájemné vztahy.

 Antika plná barev
Zapomeňte na fádní architekturu z bílého mramoru, jak ji známe z dnešních památek. Svět starého Řecka byl plný barev, neboť každý sloup, každá socha, dokonce i stěny chrámů byly barevně malované. A zdá se, že RoA se jeho náladu podařilo zachytit zcela přesně. Lidé, kteří hru již testovali, si nemohou vynachválit design jednotlivých úrovní, překrásné mořské dálavy a bujnou vegetaci na každém kroku. Vše běží na Unreal 3 enginu, není proto příliš divu, že efekty vypadají nadmíru povedeně, na druhou stranu se ozývají hlasy, že samotné zpracování herních modelů rozhodně nepředstavuje špičku. Místy se ve videích objevily problémy s mizením textur a zpomalováním, které však autoři slíbili vychytat.

Velmi příjemným je zjištění, že hudebního doprovodu se ujal Tyler Bates, slavný filmový skladatel. Zcela postačí, když řeknu, že se podílel například na soundtracku pro komiksový spektákl 300: Bitva u Thermopyl. I na poli ozvučení má proto RoA velice slušnou naději stát se nadprůměrným dílem. O to víc zamrzí, že testeři si často stěžují na nevalnou úroveň dabingu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Lék na mrazivé dny
Rise of Argonauts je hra naplněná skvělými nápady. Nejsem si zcela jist, zdali všechny z nich dopadnou v konečné podobě tak, jak autoři prohlašují, přesto si výsledný produkt velice rád zkusím. Mytologické postavy a reálie jsou zde sice prezentovány v na můj vkus až příliš hollywoodském stylu, hráči neznalí tématu to však nejspíš ani nezaregistrují. Akční souboje přímo svádějí k zasednutí ke gamepadu, RPG systém zase nabízí neotřelou variantu k zaprášeným D&D pravidlům.

ČESKÁ VERZE V ÚNORU
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Česká lokalizace od CD Projektu je těsně před dokončením ve fázi testování. Zprávy ze zákulisí hlásí, že hra obsahuje 500 stran textu, které musely být přeloženy do češtiny a implementovány do hry. Recenzi přineseme v únoru.


zdroj: Archiv


Atalanta trailer

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky

Martin Klekner
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky

 
 
Martin Klekner

Nejnovější články