Masivně efektní RPG od BioWare, jehož vydání na Xbox 360 bylo znovu odloženo, tentokráte na listopad, se skrze svou prezentaci na E3 zase vytáhlo. V téhle souvislosti tady je nezbytná připomínka E3 traileru. Jelikož o hře byly popsány stohy papíru, zkusím vypíchnout nějaké nové info, které má v tomto případě vazbu na soubojový systém. Jak už padla dříve zmínka, tento může být buď kolový nebo real-time, kde si s hlavním hrdinou v pohodě zastřílíte na cíl díky velkému terčíku, s nímž se tu bude pracovat. Nicméně každá střela automaticky neznamená zásah, neboť přesnost palby je odvislá od typu zbraně a vzdálenosti od nepřítele. Tedy čím blíže mu jste, tím budete přesnější. Za pozornost v tomto kontextu stojí zpráva, že máte mít neomezeně munice a to u všech zbraní ve svém držení. Také se hodí připomínka nutného a častého krytí se za objekty á la Gears of War či GRAW, opatrného sondování terénu vykukováním zpoza rohů a používání optiky pro průzkum vzdálenějšího terénu či pro lepší zacílení soka, stojícího prvotně příliš daleko od té paní s kosou.
V rámci animačně příjemného rozpohybování všech zúčastněných je pamatováno i na pohybovou aktivitu, kterou ti, co fenoménu hraní ještě zcela nepodlehli a aspoň občas vyjdou z virtuálních světů do městských ulic, znají pod charakteristickou přezdívkou "sprint". Pro což tu má být vymezeno jedno tlačítko. Jeden button postačí i pro nadefinování waypointů vašim spolubojovníkům, jež lze využít jako vějičku pro odlákání pozornosti (protože se dokáží sami oživovat), nebo pro krycí či podpůrnou palbu. Ono to vůbec z dojmů ze hraní tady vypadá, že ovládání je velice snadno přístupné, jakkoliv se hra tváří minimálně na papíře poměrně komplexně. Tedy že pro vypořádání se s potížemi v obraze bude třeba taktického uvažování, v němž je prostor i pro tradiční výpady z boku á la Brothers in Arms. Asi netřeba podotýkat, že vylepšování jednotlivých skillů (investicí získaných zkušenostních bodů) posléze vede k odhalení zcela unikátních dispozic v případě, že se při tomhle soustředíte určitým směrem vývoje postavy. V tuto chvíli má Mass Effect ještě jisté problémy s frameratem, ale už se moc těším na závěr roku. Co vy?