Vesmír v No Man's Sky nebude patřit nikomu a zároveň všem

Vesmír v No Man's Sky nebude patřit nikomu a zároveň všem

10. 12. 2013 19:45 | Preview | autor: Petr Poláček |

Největší překvapení vyhlašování letošních cen Video Game Awards (s nesedící zkratkou VGX)? Video z procedurálně generovaného sci-fi sandboxu No Man’s Sky, který jeden ze čtyř členů vývojářského týmu Hello Games, Sean Murray, údajně zbastlil vlastnoručně. Zřejmě v letadle cestou z Británie do USA. Zjevně je to šikula, který ovládá tisíc a jednu profesi, stejně jako jeho kolegové z týmu Hello Games, který se doposud blýsknul několika verzemi parádní arkády Joe Danger.

Jakkoli je ale Sean Murray talentovaná a sympatická osobnost, moc toho během VGX neřekl o hře samotné. Prostor dostal až v kolečku preview, které zveřejnili zahraniční kolegové. Konečně z těchto článků získáváme alespoň zevrubnou představu o tom, co Hello Games mají na mysli, když postulují, že No Man’s Sky má být poklonou klasické sci-fi a zároveň ukázka moderního herního konceptu.

No Man’s Sky je sandbox, kde všechno viditelné je dosažitelné. Vidíte na planetě horu? Hurá, můžete si k ní udělat výlet. Vidíte kdesi na obloze obrys nějaké planety? Tak šup, stačí hupsnout do raketky a prostě si tam bez nahrávání a jiných videoherních otravností zaleťte. Musíte ale počítat s tím, že přitom bídně chcípne nebo skončíte jako trosečníci s poškozenou lodí kdesi na neznámé planetce. Možná.

...

Jak se odsud dostanete? Musíte těžit materiály, abyste si mohli loď opravit a mohli zase cestovat, účastnit se přestřelek ve vesmíru, ale i na planetách, provozovat směnný obchod s ostatními hráči nebo si klidně hrát na diktátora vlastnoručně objevené planetky. No Man’s Sky využívá technologie procedurálního generování, o níž vám ale mnohem více poví speciální článek, který pro vás v záchvatu úžasu ze hry naklepal Pavel. Vyjde v průběhu zítřka.

Vraťme se k základní charakteristice No Man’s Sky. Hra vám tedy předhodí vesmír jako sandbox, který se bude nějak generovat. Budete v něm sami? Jistěže ne. No Man’s Sky zřejmě nemá být klasické MMO, ale interakce s ostatními hráči v perzistentním světě bude. Všichni se budou orientovat podle galaktické mapy, budou se utkávat v bitkách na planetách i ve vesmíru, objevovat planety, přičemž se mohou sami rozhodnout, jestli vlastnoručně nalezenou planetku nechají na galaktické mapě zveřejnit, nebo ne. Nic to samozřejmě nemění na tom, že ji může znovuobjevit někdo jiný a původního majitele odsud vyštípat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nebezpečí a snaha přežít bude vůbec velkou součástí No Man’s Sky. Hráč nemá být podle Murraye hrdina, nýbrž jedním z osadníků univerza hry. Začínat bude na jeho okraji, kde bude bezpečněji, a postupně bude mířit ke středu. Čím blíže středu galaxie se bude pohybovat, tím větší nebezpečí bude pravděpodobně čelit. A když mu podlehne, zřejmě přijde o to nejpodstatnější, což je samozřejmě vesmírná bárka. Co by byl vesmírný pionýr bez své lodi? Říká se jim trosečníci a musí hodně dlouho a hlasitě bít do mříží, aby se znovu mohli zbavit hroudy, která jim nohy k zemi víže.

No Man’s Sky snad vypadá až příliš dobře, ale Murray se dušuje, že jejich hra není jen technologické demo, které zaujme v traileru, leč v podstatě reálně neexistuje. Vývoj hry je prý oproti ukázkám z traileru mnohem dál, tvůrci jen prozatím nechtějí ukazovat příliš mnoho z konkrétních herních situací. Chápu je, kouzlo očekávání něčeho skvělého by se naprosto vytratilo a zevšednělo. Ne nadarmo nekoukám na let’s playe her, které mám v merku. Nikdy. Budeme tedy napjatě čekat další zprávy z tábora Hello Games a pro dnešek se rozloučíme s potvrzením tvůrců, že No Man’s Sky prozatím běží na blíže nespecifikované next gen konzoli (takže Xbox One nebo PS4) a více než normálně výkonném PC.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud vás No Man’s Sky zajímá, přečtěte si články o hře u kolegů z Rock Paper Shotgun, Joystq, GamesPotu (bacha, tohle je videoreport) nebo KidzWorld.