Přetočte kolo času na 18. duben 2013 a všechno je přesně tak, jak má být. Do nového Flashe přeprogramovaná, v podstatě 10 let připravovaná, stoprocentně zadarmo udělaná a artworků od 300 stovek světoznámých grafiků plná Coraabia je přístupná všem zájemcům v rámci otevřeného betatestu. Stojí za vyzkoušení? Definitivně! Nadhodím pár důvodu proč.
Když si zpětně čtu, co jsem o Coraabii psal před dvěma roky, mám radost, že většina základních informací stále platí. Radost proto, že se tvůrcům podařilo většinu tehdy zamýšlených prvků a věcí realizovat. Základem všeho, tedy celé Coraabie, je ale karetní hra a celý herní i RPG systém. Je komplexní, velmi komplexní, ale od základu funkční.
Jistě, karet je už nyní velké množství a ne všechny jsou s ohledem na parametry zcela vybalancované, takže mezi nimi jsou kousky, které prostě nikdy nepoužijete. Ale to odladí větší nápor hráčů nebo čas. Samozřejmě za pomoci tvůrců, kteří od spuštění otevřené bety opravují první zjištěné neduhy bleskurychlým stylem.
Dobře, takže tu máte propracované karetní RPG s megalomansky (a zajímavě viz intro video či Coraabia wiki) pojatým universem, které se hraje v prohlížeči (připravuje se verze pro tablety a mobily) a funguje na systému, jenž nemá závažné díry a je zábavný, protože vychází z mnoha hospodskými seancemi vyzkoušené a odladěné karetní hry skutečné. K tomu si přidejte zpracování v českém jazyce a velmi osobité audiovizuální ztvárnění, o které se samozřejmě postarali kluci z ARK8, ale také přes 300 kreslířů, grafiků a jiných umělců z celého světa. Samozřejmě zdarma.
Na Coraabii je vůbec pěkné, že navzdory profesionálnímu zpracování a funkčnosti hra vznikla z čirého nadšení, bez jakékoli investice. Respektive, jak je vidět na infografice, tak kluci z týmu sami mezi sebou vybrali na poplatcích cca 180 tisíc korun, což se dá tedy oficiálně požadovat za dosavadní rozpočet hry. Přijde vám to v době Kickstarteru, kdy i ti největší amatéři odmítají dělat na hrách zadarmo a prosí o prachy komunity, bláznivé? Samozřejmě, že ano. Ale podívejte se, ono to vážně vyšlo!
Je třeba zdůraznit, že Coraabia je karetní RPG (a strategie) onlineové, čili hrajete proti živým lidem a ne proti AI. Přesto ve hře najdete strukturu klasických kampaňových úkolů – od určitého počtu vyhraných zápasů nutných k postupu na další level či získání schopností, po úkoly příběhového charakteru a do budoucna i turnaje. Své síly měříte proti živým lidem, ale už nyní je v open betě dostatek připraveného obsahu, abyste se mohli dlouho bavit i něčím jiným, než sestavováním a laděním balíčku, potažmo souboji.
V tomto kontextu vážně doporučuji nejenom absolvování tutoriálu, ale též pečlivé prozkoumání průvodců na oficiálním fóru. Tutoriál vám vysvětlí naprosté základy soubojů, ale rozhodně vám neprozradí ty nejpodstatnější nuance. A protože je herní systém opravdu dost komplexní a všemožných ikonek je v rámci interfacu více než dost, bude lepší je znát předem, než se v nich ztratit během hry a zbytečně si tak koledovat o prohru a tím pádem i pokažení statistik.
Hlavní důvody, proč vyzkoušet Coraabii tedy znáte. Jen připomínám, že funguje na modelu free to play, takže můžete hrát zcela zdarma a na nákup nových balíčků, boosterů či kusovek si vydělat svými schopnostmi. Samozřejmě je tu alternativa nákupu in-game měny za skutečné peníze, ale to už je vaše věc.
Dalších pár týdnů ukáže, jak moc je free to play systém vybalancovaný - jestli opravdu umožňuje hrát zdarma, nebo pro úspěšné konkurování v rámci hráčské smečky vyžaduje finanční investici. Čím více lidí se do tohoto testování zapojí, tím samozřejmě lépe. Což je výzva. Vyzkoušejte Coraabii, ať mám s kým hrát a prokrastinovat (místo psaní článků).