Act of War: Direct Action dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Act of War: Direct Action dojmy z dema

1. 2. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Když je Command & Conquer tak úspěšný, proč mu neudělat konkurenci? Act of War k tomu má všechny předpoklady – skvělou grafiku, originální resource management, aktuální téma světového terorismu.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 1.února 2005
Verze hry: oficiální demo
Doba hraní: víkend

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Realtimovu strategii Command & Conquer zná asi každý, komu není žánr RTS úplně cizí. Jedná se o sérii oblíbenou, a tak si leckterý vydavatel řekne, že by neškodilo udělat něco podobného, ale po všech stránkách lepšího. Atari společně s Eugen Systems se nás již brzy budou snažit přesvědčit, že i klon provařené hry může být velmi kvalitním dílkem. A naše dojmy z dema zatím ukazují, že by se jim to opravdu mohlo povést.

 Teroristická hrozba
Strategie Act of War: Direct Action je, stejně jako třeba C&C: Generals, zasazena do blízké budoucnosti. Neradostné blízké budoucnosti, nutno dodat. Autoři vcelku logicky do děje zakomponovali hrozbu globálního terorismu a připravili tři kampaně – tažení za americkou armádu, za speciální protiteroristickou skupinu Task Force Talon a za zlotřilou organizaci The Consortium. Příběh se bude motat kolem obsazení San Francisca teroristy a následném rozpoutání vln teroru po celém světě. Ve hře by měli být přítomni i hrdinové, jejichž osobní příběhy budou dokreslovat dějovou linii.

V masivním demu (ke stažení zde) si můžete vyzkoušet jednu misi, ve které se podíváte do Egypta. Během akce se několikrát updatuje seznam vašich úkolů, které se dělí na primární a sekundární (těžko říci, jakou odměnu v rámci tažení dostanete za plnění vedlejších úkolů – v demu se to nijak zvlášť neprojevilo), takže se nejedná jen o stupidní „rozdrť všechny nepřátele“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Netradiční resource managment
Act of War: Direct Action (dále už jen AoW) je na první pohled klasická RTS, ale po chvilce zkoumání v ní objevíte spoustu dobrých nápadů a příjemných taktických prvků. Tak třeba resource management. Těžbě surovin (konkrétně ropy) bychom se ve hře sice vyhnout neměli, ale peníze se dají získat i jinak – braním zajatců. Vězni vám ve speciálním táboře generují zisk, který v podstatě reprezentuje „politické body“ za úspěch v boji. Vězně navíc můžete vyslechnout a získat informace o části neodkryté mapy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A jak se zajatci berou? S tím souvisí další, v RTS poměrně neobvyklá záležitost. Když je voják zraněný, začne se pohybovat pomaleji, a když už je opravdu na kaši, zůstane na místě a soupeř ho může snadno zajmout. Na resource management samozřejmě plynule navazuje stavba budov. Zde nečekejte nic převratného – stavební roboti prostě chvilku něco kutí a za chvilku máte k dispozici hlavní stan, kasárnu nebo třeba obrannou věž. V budovách vesměs můžete produkovat jednotky, vymýšlet upgrady staveb i vojáků a podobně. Čili klasika.

 Důležitá pěchota
Ovšem skoro stejně důležité jako vaše a soupeřovy vojenské budovy jsou domy obyčejné, civilní - tedy takové, které jsou na mapě jaksi už od začátku. Zde totiž autoři použili prvek vídaný spíše v čistě válečných strategiích (Codename: Panzers, Blitzkrieg), a sice obsazování budov pěchotou. Vzhledem k tomu, že většina misí v plné verzi by se měla odehrávat v městském prostředí, jedná se o prvek klíčový. Vjet několika tanky do neprozkoumané uličky se totiž rovná sebevraždě – stačí pár chytráků s erpégéčky a z vašich moderních hraček jsou rázem hromady šrotu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Lepší a efektnější je pohybovat se od domu k domu se svými malými skupinkami vojáků, na strategických pozicích nechávat snipery, kteří sejmou nepřátelské vojáky jednou ranou (však jejich oblíbenou průpovídkou také je „One shot, one kill“), několik svých mužů zamaskovat pomocí funkce Ambush třeba v parku a těžkou techniku použít buď k likvidaci celých budov nebo k boji s nepřátelskými stroji. Pěšáci, kteří ve většině her slouží spíš jako spotřební zboží na odpoutání soupeřovy pozornosti, zde tak hrají veledůležitou úlohu. Ta je ještě posílena získáváním zkušeností během mise a přítomností hrdinů; například v demu se setkáte se členem speciálních jednotek - seržant majorem Jeffersonem.

 Moderní výzbroj a letecká podpora
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pěšáci ale samozřejmě nezvládnou všechno, takže budete k likvidaci soupeře používat i nejmodernější (respektive i lehce futuristickou) techniku. Kromě tanků a jiných pozemních obrněných jednotek to budou rychlé buginy či samohybné protiletecké baterie a také nepostradatelná letecká podpora. Některé stroje, jako třeba helikoptéry, ovládáte přímo, jiným jen zadáte cíl. To je docela šikovné, jelikož ovládat rychlá letadla manuálně by bylo dost nešťastné – takhle jim jen vytyčíte, kam mají shodit svůj smrtonosný náklad, a ona tak učiní. A pokud je přitom nepřítel nesestřelí, vrátí se za chvíli na základnu a vy je můžete použít znovu. K dispozici by měla být i dělostřelecká podpora, která bude nejspíš koncipována podobně.

AoW se velmi dobře hraje, ale je pravda, že pro hardcore stratégy může být malinko zklamáním. A to hlavně proto, že AI nepřátel je tak maximálně průměrná, možná ani to ne. V demu v podstatě nepředvedli nic jiného, než že občas naběhli v hloučku na mé pozice, což samozřejmě znamenalo krátký masakr. Nebo stáli na svých pozicích a čekali, až na ně chrabří američtí hoši udělají baf. Žádné obchvaty, žádná spolupráce, žádné samostatné jednání. Je ale možné, že to bylo dáno charakterem mise, jako celek bude hra třeba ve finále působit lépe.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Povedená grafika
Samostatnou kapitolou je grafické zpracování. 3D engine je velmi kvalitní, a to snad po všech stránkách – krajina, jednotky i efekty. Pár chyb, jako je třeba špatné umístění stínů, je snad dáno jen nedodělaností hry a ve finální verzi by vše mělo být v pořádku (doufejme). Vzhledem k absenci tanků a podobné těžké techniky v demu jsem bohužel neodhalil, jak moc jsou některé prvky krajiny zničitelné. Jisté ale je, že budovy se dají zdemolovat střelbou.

Nic ale není dokonalé - opět a snad už posté se musím trochu rozčílit nad nemožností většího oddálení kamery; i na nejnižší stupeň zoomu totiž vidíte dost malou část mapy, takže neustále přejíždíte kamerou sem a tam. Při pomalém postupu městem to zas tak nevadí, nicméně pokud chcete třeba zaútočit z několika směrů zároveň na radarovou stanici, budete se více potýkat s myší nežli s taktikou nepřátel. A to je trochu škoda.

 Těšíme se
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově musíme hodnotit dojmy z dema jako veskrze kladné. Samozřejmě, pár chybek jsme odhalili a zejména AI by zasloužila trochu našlápnout, ale je fakt, že AoW je spíše pro masovou hráčskou obec nežli pro hardcore stratégy, kteří stráví hodiny nad vymýšlením taktiky k obelstění superinteligentního soupeře. A jako masová záležitost má tato hra všechny předpoklady k úspěchu – kvalitní zpracování, atraktivní námět a zajímavé taktické prvky, díky kterým jí rozhodně nemůžeme dát nálepku „tuctová RTS“. A v neposlední řadě se autorům podařilo vystihnout i uvěřitelnou atmosféru moderního konfliktu a boje proti terorismu. Takže - těšíme se na jaro.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky...



Jiří Sládek
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)

 
 
Jiří Sládek

Nejnovější články