„V Ubisoft Blue Byte nám hodně záleží na odezvě od fanoušků, a ti už si dlouho myslí, že devatenácté století by pro Anno mohlo být zajímavé zasazení. Poslechli jsme je a musíme jim dát za pravdu,“ uvedl prezentaci na letošním Gamescomu Dirk Riegert, kreativní ředitel série Anno.
Přestože v názvu svítí velkým písmem 1800, stupeň pokroku odpovídá spíš padesátým létům, pozdější fáze hry dokonce sahají i do raného dvacátého století. Soustředí se hlavně na druhou průmyslovou revoluci, tedy rozvoj železnice a elektrické sítě.
Základem pro vaši metropoli je v úvodu hry jen pár farem, dřevorubeckých chatrčí, dolů na hlínu a možná nějaké to tržiště. Technologický vývoj je ovšem nevyhnutelný, takže se brzy začnou klubat první tovární komíny chrlící oblaka černého kouře do ovzduší a oceli na výrobní linky. Pokrok je pokrok, kola ekonomiky se musí točit. A dokonce i když industrializací intenzivně znečišťujete planetu a svoje městečko, vypadá všechno malebně. Množství detailů je fascinující a váš výtvor pulzuje životem, byť jsou to často životy plné otročiny, stávek a smogu.
zdroj: Archiv
Abyste pracovníky továren udrželi šťastné, musíte pečlivě balancovat jejich ukazatele, aneb když mají stálý přísun kořalky, přehlédnou i fakt, že přes černý kouř nevidí na druhý konec ulice. Kořalka se ovšem pálí z brambor, a ty pěstují jen farmáři, takže hezky na začátek zásobovacího řetězce, postavit více pastoušek. O bezpečnost továren se zase starají zkušení řemeslníci a inženýři, kteří ale bydlí jen v hezkých činžácích a spíš než alkoholu holdují kultuře, takže chtějí chodit do muzea a do zoo, tudíž jim postavíte…
Muzejní exponáty a exotická zvířata ovšem musíte získávat v rámci minipříběhů námořních expedic na více či méně vzdálené ostrovy. Na začátku každého z nich vám nastíní, co vás v cizím prostředí čeká – zda hrozí konflikt, cizokrajné nemoci nebo kontakt s tamními obyvateli. Podle toho vyberete, koho a co na výpravu vezmete: admirál dokáže obsluhovat lodní děla; když nemáte lékaře, využijte vzdělání biskupa a dezinfekčních účinků alkoholu; s jídlem můžete obchodovat, ale zároveň udrží dobrodruhy šťastné, podobně jako komediantka.
V demu na Gamescomu se jeden ze členů posádky na výpravě zamiloval a odmítl odejít bez drahé polovičky, která k tomu na rozdíl od místního krále byla poměrně svolná. S pomocí biskupa vládnoucího diplomacií jsme přesvědčili králova rádce, aby námořníkovi povolil s námi odjet, jenže jsme mu stejně museli obětovat jednoho na oplátku, protože už by se na palubu spolu s vzácným růžovým delfínem a mayskou mozaikou nevešel. Ale členy posádky si v muzeu nevystavíte, no ne?
Jelikož Anno nikdy nebylo jen o stavění, ale i o objevování a prozkoumávání, dojde i tentokrát na trochu vzdálenější expanze. Výpravy do Nového světa, respektive Jižní Ameriky, můžete pojmout jako čistou kolonizaci nebo s tamními domorodci pouze obchodovat či cokoliv mezi tím. Města v divoké džungli vypadají samozřejmě úplně jinak než ta evropská, pěstují se v nich jiné plodiny, chovají jiná zvířata, těží jiné suroviny a tak dále. Dokonce můžete jejich osud ovlivnit skrz diplomacii, zasáhnout do procesu osamostatňování a třeba si je úplně podmanit. Na rozdíl od textových námořních expedic jde o plnohodnotnou lokaci s vlastním rázem architektury a biomem.
Pokud nejste veterány série, vůbec to nevadí – uživatelské rozhraní je velmi intuitivní a obtížnost si můžete nastavit podle chuti i na úplně začátečnickou, takže jde o ideální příležitost, kdy do rozjetého parního vláčku naskočit. Kromě příběhové kampaně dojde i na sandbox mód a multiplayer. Anno 1800 vyjde exkluzivně na počítačích příští rok, konkrétně 26. února.