ArmA 2 - exkluzivní dojmy
zdroj: tisková zpráva

ArmA 2 - exkluzivní dojmy

28. 2. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Nahlédněte společně s námi pod pokličku pokračovaní úspěšného Armed Assaultu, které zaujalo ještě o fous propracovnější vojenskou simulací i prvky známými spíše ze strategií či RPG. + NOVÉ OBRÁZKY

Autor: Warlock
Publikováno: 28.února 2008

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Měli jsme jedinečnou příležitost nakouknout pod pokličku pokračovaní Armed Assault přímo ve středočeském sídle Bohemia Interactive Studia. Jaký pokrok hra učinila od Games Convention, jak funguje RTS režim, v čem bude kampaň nelineární, proč budete muset chránit konvoje transportující zásoby mezi městy, v čem vám pomohou civilisté a chce se grafika i život v rozlehlém herním světě poměřovat s Far Cry 2?

Nikdy bych předem neřekl, že vývojářské studio Bohemia Interactive Studio může sídlit uprostřed lesů v malé vesničce nedaleko Prahy. Navíc v bývalé rekreační chatě, která sousedí se stájemi a dvěma velkými rybníky. Z neuvěřitelného klidu a míru jsem se moc dlouho neradoval, protože za hlavními dveřmi čekala oficiální prezentace pokračování ve světě prodejně úspěšného (300 tisíc kusů) vojenského simulátoru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na místo byli pozváni kromě mé maličkosti zástupci německého Gamestaru, britského PC Gameru a Tomáš Jung ze Score, kterému děkuji za dopravu. V takto skromné sestavě jsme měli spoustu času na dotazy, které zodpovídali ti nejpovolanější – konkrétně šéf tvůrců Marek Španěl a hlavní designér Ivan Buchta. Na konci zbyla i chvilka na malou exkurzi po sídle autorů hry a navštívili jsme i budovu, kde vznikal motion capture nejenom pro Armed Assault.

Opatrná umělá inteligence
Prezentace začala pěkně zostra. Po krátkém představení základních charakteristik ArmA 2, které po loňském preview nemá smysl opakovat (např. že budete součástí pětičlenného týmu nebo že využijete přes 50 vehiklů), se Marek Španěl okamžitě pustil do likvidace partyzánů v opuštěném přístavu. Při svém postupu znovu dokazoval, že s chladnou hlavou to dotáhnete dále než na místní hřbitov. Hned poté použil drobný cheat, aby kamera zabírala celou situaci z očí protivníka a ukázal tak naprostou samostatnost umělé inteligence. Počítačem řízený partyzán se vždy snažil držet u zdí a svůj pohled směřoval na otevřený prostor. Pokud našel vhodnou překážku, použil ji ke svému krytí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
dva exkluzivní obrázky a vpravo Marek Španěl

„V takto rozlehlém terénu vůbec nebylo snadné docílit tak autonomního chování. Případné skripty by výsledek jen zhoršovaly,“ podotkl Ivan Buchta a jeho slova musím potvrdit. Část s přístavem zakončil překrásným přeletem nad podzimní krajinou herní země Černarus, která je inspirována Čechami, a upřesnil některá čísla. Předně rozloha se snížila z původně zamýšlených 300 kilometrů čtverečních na „pouhých“ 175. Jestliže se připočítají ještě vodní plochy, dostanete se k velmi úctyhodným 236 km2. Stejně úchvatně působil dohled, který se v současné době pohybuje na úrovni šesti kilometrů.

Nápověda od civilistů
V souvislosti s krajinou přišlo na přetřes téma, nakolik bude Černarus žít svým vlastním životem a jestli se dá srovnávat ekosystém například s Far Cry 2. „Proč plýtvat systémové prostředky na krávy, když se dají lépe využít na umělou inteligenci vojáků? ArmA 2 je vojenský simulátor a jako takový se zaměřuje na daleko podstatnější aspekty,“ zdůraznil Ivan Buchta a v této souvislosti zmínil důležitost civilního obyvatelstva. To vám může poskytovat klíčové informace o pohybu nepřítele. Jak přesné budou dané údaje, záleží na tom, v jakém okruhu se konkrétní civilista pohybuje. A především jeho paměť nesahá více než pár dnů do minulosti. Může vám například sdělit, že viděl tři tanky T-90, nějakou ruskou těžkou technikou nebo jenom pokrčí rameny - to všechno ve vztahu k jedné konkrétní události.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
nové oficiální obrázky

Neste následky svých rozhodnutí
Trochu se tímto nakousla i kampaň, ve které nakonec bude vystupovat přesně pět frakcí. Kromě nepostradatelného Ruska a Spojených státu to bude pravidelná černaruská armáda a dvě dosti znepřátelené partyzánské skupiny (více o příběhu v GC preview). Sluší se připomenout, že celý konflikt se nejspíše rozhořel kvůli velkým zásobám uranu v Černarusi a nikdo nemá úplně čisté svědomí.

Podle toho, jak se vyprofilujete v základní části hry, neboli jak poslušně budete poslouchat příkazy, jednat na vlastní pěst nebo brát ohledy na civilní obyvatelstvo, se rozhodne, komu budete později velet nebo s kým bude možno uzavřít spojenectví. Vše je ve vašich rukou a jestli na několik nepřátelských vojáků v nedaleké hustě obydlené vesnici povoláte artilerii, ponesete za to i následky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V druhé části hry tak prakticky budete pokračovat v zajetých kolejích a sami si svým způsobem nastavujete míru obtížnosti. Například při velení partyzánům se budete spoléhat na dobré maskování, přepadávání ze zálohy, dobrou znalost terénu, ale už jenom těžko se vypořádáte v přímém střetu s těžkou technikou. Své tanky si tedy buďto budete muset ukrást nebo naopak začít zaminovávat důležité spojovací trasy, což vyjde daleko laciněji.

Válečná RTS???
Velkou pozornost na sebe při prezentaci strhnul režim RTS, kde ve speciálním menu nebo spíše náhledu dostanete možnost ovládat svoje jednotky shora jako v klasických strategiích. Kromě základních pohybů vojáků v něm nechybí ani formace či nastavení chování. Samozřejmě se vždy můžete přepnout do režimu FPS a ze svého velitelského vrtulníku podpořit útočící pěchotu. Pod svojí kontrolu dostanete obvykle dvacet až třicet skupinek vojáků či armádní techniky, které v celkovém součtu dosáhnou počtu praporu (zhruba 500 – 1000 mužů).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

„Nemusíte se učit žádné polní manuály nebo studovat dlouhé měsíce armádní strategie. Uživatelské prostředí se snažíme nastavit tak, aby hráči vyšlo maximálně vstříc a on se mohl soustředit výhradně na boj,“ zmínil v závěru této části Ivan Buchta. A zdůraznil tím, že nemají v úmyslu vytvořit plnohodnotnou strategii nad původním FPS režimem, ale spíše umožnit hráči jiný pohled na bojiště, které by měl brát skutečně jako živoucí prostředí. Pokud se tedy něco takového dá o bojišti říci...

 Konvoje na scéně
Obrázek zdroj: tisková zpráva S výše představeným režimem také úzce souvisí připravovaná nová multiplayerová mapa (chcete-li typ hry) pro finální patch prvního ArmA. Ta bude obsažena i v druhém dílu. Základní principy bude následující: z každého týmu je vybrán velitel, který disponuje finančními prostředky týmu. Ty používá k vyrábění nové techniky nebo stavbě budov na předem vybraném místě. Mapa se rozděluje do několika teritorií a za zabrání každého z nich nebo-li každého města získáte určitý obnos peněz/kreditů. Stejně tak může vaše konto obohatit zabíjení nepřátelských vojáků nebo ničení jeho techniky.

Hlavním zdrojem vaší obživy však budou konvoje transportující zásoby mezi jednotlivými městy. Ty se samozřejmě stanou snadným terčem pro protivníky a vaší prioritou bude ochraňovat je, jinak se po chvíli ocitnete na mizině. „K tomuto systému logistiky jsme přidali pár nerealistických prvků, jako jsou zrychlené přesuny mezi městy nebo oživovací místa (respawn pointy) ve speciální budově v každé vesnici. Věříme, že to nebude na škodu a že to zlepší celkovou hratelnost,“ uvedl Ivan Buchta.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Některé části z toho režimu se dokonce objeví v singleplayeru ArmA 2. Jestliže například jedna strana zabere přístav, dostane přístup k tankům, které dříve nakupovat nemohla. Jestliže právě vy nebudete oním šťastlivcem, nezbude vám než si onu techniku opatřit jiným způsobem (krádež, plnění úkolů apod.) nebo se spolehnout na vlastní zásobovací konvoje na svém území a vymyslet jinou taktiku.

 Technická stránka
Grafika ArmA 2 byla hodně diskutovaným tématem a alespoň v mých očích obstála velmi dobře. Země nebyla pokryta pouze rozmazanou texturou, ale ve většině případů na ní rostla hustá tráva. Velmi slušně působila architektura a pochvalu si zaslouží detailnost modelů vojáků (včetně takových maličkostí, jako pás s náboji nebo další vybavení za opaskem: čutora či armádní nůž, zbraní bude jinak kolem 50ti). Hodí se připomenout, že jakékoli srovnávání s Crysis nebo Call of Duty po stránce grafiky naprosto postrádá smysl, protože ArmA 2 se hraje v nesrovnatelně větším otevřeném světě, který se inspiroval krajinou České republiky. Vše je navíc vytvořeno přesně podle satelitních snímků a tak žádná část lokalit není stejná. Navíc se pohybujeme i v jiných číslech, co se týká počtu jednotek. Každá strana konfliktu může mít na mapě maximálně 144 skupin po více jak sto jednotkách (v původním Flashpointu byly jen po tuctu).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hodně mě také zajímalo, jak to bude vypadat s fyzikou a jestli už si konečně budu moci udělat tankem druhá vrata do stodoly. A ačkoliv odpověď nenaplnila má očekávání, rozhodně jsem nebyl zklamán: „Destrukce budov bude přítomna, ale pouze v omezené míře a na předem vybraných budovách. Zkrátit cestu městem ale ve většině případů bude možné,“ odpověděl Ivan Buchta a Marek Španěl ho doplnil: „Samozřejmě se snažíme, aby těchto budov bylo co nejvíce, ale takovéto efekty mají značný dopad na výkon.“

Vývojáři se při prezentaci pochlubili optimalizací pro dvoujádrové procesory, DX9/DX10 enginem s plnou podporou HDR osvětlení zahrnujícím real-time stínování, přizpůsobení očí na tmu a světlo nebo naopak oslepující efekty. Předveden byl i editor k vytváření vlastních map a scénářů, který sám o sobě bude modifikovatelný a zahrne i 3D mód. Multiplayer má podporovat klání až 50 hráčů naráz.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
lednové obrázky, ty starší jsou v galerii

 Exkurze ve stodole
Na závěr výletu zbyla chvíle na prohlídku kanceláří BIS, kde právě ArmA 2 vzniká před počítači padesáti tvůrců. Postupně jsme se zastavili u grafiků, designérů a dalších profesí, jež jsou součástí týmu (jenom programátory jsme vynechali – prý nejsou příliš komunikativní :-) Shlédli jsme video z natáčení motion capture, práci na modelu divokého prasete a několik odlišných variant jednoho stromu - rozdělených podle jeho stáří od drobné větvičky až po mohutnou borovici.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zlatým hřebem byla návštěva nedaleké budovy, která zvenku vypadala jako větší stodola. V ní se však ukrývalo kompletní vybavení pro natáčení motion capture. Ve své podstatě šlo o velkou temnou místnost s několika kamerami po celém obvodu a dalším prostorem přecpaným nejrůznější elektronikou. Zajímavostí je, že se zde zajištovalo nahrávání motion-capture pro film Wanted s Angelinou Jolie, který se jinak natáčel v Praze.

 Důležité termíny
Jako hráč zaměřený spíše na strategie vítám RTS úroveň hry a musím pochválit grafickou stránku, u níž ještě chyběly jakékoliv particle efekty (exploze, kouř, mlha apod.), které budou dolpněny v průběhu vývoje. Datum vydání PC verze a X360 verze (obě souběžně) je plánováno na poslední kvartál tohoto roku. Ohledně PS3 verze nám bylo odpovězeno, že zatím není v plánu.

Podle slov Marka Španěla by se skutečně vše mělo stihnout a z obchodního hlediska jim zbývá jenom najít vydavatele pro Severní Ameriku. Ještě předtím fanoušky ArmA čeká v brzké době vydání finálního patche pro první díl, který bude obsahovat již zmíněnou multiplayerovou mapu a opraví všechny kritické chyby v původní verzi. Za měsíc a půl dojde ke spuštění samostatného webu ArmA2 a někdy v červnu se dočkáme prvního traileru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A jak zatím Marek Španěl hodnotí Operation Flashpoint 2 vyráběný v Codemasters? „V době, kdy my máme hotový engine, předvádíme jednotlivé aspekty hry a postupně přidáváme další možnosti, OFP2 zatím předvedla renderovaný trailer a několik podobně přikrášlených obrázků." Co k tomu dodat?

Související články: GC preview (8/2007), Novinky, Armed Assault recenze a dojmy, Vše o Armed Assault



Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články