Arma 3 nešetří novinkami - dojmy z hraní alfa verze
zdroj: tisková zpráva

Arma 3 nešetří novinkami - dojmy z hraní alfa verze

5. 3. 2013 11:00 | Dojmy z hraní | autor: Tomáš Jung |

Série Arma si za poslední rok užila velmi intenzivní pozornosti. Oči k ní přitáhla modifikace DayZ, díky které stouply prodeje Arma 2. Druhým důvodem zvýšené pozornosti, upřené zejména na právě vyvíjený třetí díl, byl nucený pobyt dvou vývojářů Bohemia Interactive, Ivana Buchty a Martina Pezlara, v řeckém vězení.

Ač jde o velmi nepříjemnou a nešťastnou událost, vliv na popularitu Arma 3 ji nelze upřít. A po otestování alfa verze Arma 3 mohu s čistým svědomím napsat, že si třetí díl zaslouží mít davy obdivovatelů i bez dobrodružství členů vývojového týmu. Směr, kterým vykročila, se bude líbit nejen fandům série, ale i běžným hráčů, kteří přežvykují hromady stříleček a přijde jim naprosto běžné, že tělo může fungovat i po zásahu několika kulek do hrudního koše.

Alfa verze Arma 3, kterou jsem měl možnost otestovat přímo v sídle Bohemia Interactive, je ode dneška (5. března) veřejně dostupná k zakoupení. Jak konkrétně a za jakých podmínek tvůrci vypustí ven jednotlivé verze alfy, si můžete pročíst zde nebo přímo na homepage. V tomto článku se dozvíte, zda má cenu investovat peníze do ještě nedokončeného produktu, a co na nás česká vojenská simulace chystá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pozor na klávesu G

Alfa verze (tedy ta placená) obsahuje čtyři scénáře pro singleplayer, dva multiplayerové a hlavně editor. Začneme prvním scénářem, ochutnávkou pěchotního boje a malým překvapením. Zkušení matadoři série v něm totiž pojdou jako krysy v kanále po několika minutách boje naprosto hloupým způsobem – hodí si pod sebe granát.

Klávesa G byla v Arma hrách vždy určena pro otevření menu vybavení, Arma 3 překopává ovládání do standardů dnešních stříleček a je pod ní hod granátem. Ostatně celé uživatelské menu je předělané a přehledné. Zřetelně vidíte, jakou máte zbraň, v jakém režimu je nastavená, zjednodušeno bylo i menu pro vybavení a spousta dalších věcí. Proč se tady rozepisuji o tak zdánlivě jednoduché věci jako je změna kláves a rozhraní, když tohle většinou patří na konec článků? Protože komplikovanější ovládání bylo jednou z výrazných překážek pro většinu hráčů.

Pamatuji na rozhovor s profesionálním vojákem, jenž se ve chvílích volna při misi v Afghánistánu baví hraním Battlefield 3. Na dotaz, proč nehraje Armu, jednoznačně odpověděl, že má moc komplikované ovládání. A to je voják – profík! Pro zatvrzelé fandy původních her je zde ale pořád možnost nastavit rozložení kláves tak, jak bylo u předchozích Arma her.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Svištění kulek

Od prvních momentů boje jsem pozoroval změny v chování vojáků. Jak mě Honza Kunt z BI potvrdil, u AI je znát vyšší aktivita ve směru opětování palby a spouštění krycí palby. To neuvěřitelným způsobem přidává na atmosféře! Koukněte se někdy na videa z bojů v Iráku nebo Afghánu, všimněte si intenzity přestřelek, ale i toho, jak většina vojáků spíše opětuje palbu naslepo a jen málo z nich ví, kde se nepřítel nachází.

Vše prostupuje křik a ohlušující zvuk střelby, který přijde i odejde stejnou rychlostí. Přesně tak to funguje v Arma 3. Navíc mě doslova vytáčelo, jak se ti nepřátelští smradi neustále hýbou a někam zalézají. Někoho trefit je pořádný kumšt, ale to je realita. Atmosféra je našponovaná i díky lepším animacím pohybů vojáků a také třeba efektům výbuchů blízko vaší postavy. Skoro cítíte, jak s vámi cukne tlaková vlna.

Zvuková stránka Arma her se mi vždy líbila, ale ve trojce jde Bohemia Interactive ještě o kousek dál. Střelbu z pušek dělá ostřejší, intenzivnější a doladěnou reálnou ozvěnou. A teď ještě bonbónek – pamatujete na robotické hlášky vojáků do vysílačky, kterých se série nezbavila ani v Arma 2? Hlášení o pozicích nepřítele by snad znělo lépe od Krytona z Červeného trpaslíka. Arma 3 byla tohoto prokletí zproštěna, a přestože v alfa verzi není komunikace ještě plně čistá a doladěná, už se to dá poslouchat a je zatím cítit člověk.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Po silnici a vzduchem

K Arma hrám vždy patřila detailně vymodelovaná a realitě, co nejvíce odpovídající vojenská technika, pozemní i letecká. V alfa verzi toho zatím příliš k vidění není, jen pár lehkých obrněných aut a dva typy vrtulníků. Vyzkoušet je můžete naostro ve dvou misích, jedné letecké a druhé pozemní, přičemž již teď zaregistrujete několik rozdílů oproti předchozím hrám. Pokud jste se trápili s řízením vozidel, tady to zas tak bolet nebude, protože vozidla reagují přirozeněji. Mise s obrněným autem je zajímavá záškodnická akce, která se dá dokončit několika způsoby.

S vrtulníkem si také užijete - v misi je několik hlavních a vedlejších úkolů, lze si na letišti doplňovat střelivo a hlavně si pořádně obhlédnout krajinu ostrova Stratis. Chování vrtulníků je ve srovnání s Take on Helicopters arkádové a zjednodušené, na druhou stranu je podobné letovému modelu z Arma 2. Alespoň podle toho mála, co bylo k dispozici k testování. Více se k technice vrátíme až v pokročilejších verzích hry, kde budou dostupné například i tanky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stratis

Z vrtulníku je krásný pohled. Moře se leskne a vlní, krajina pod vámi je tak strhující, že nevíte, na co se nejdříve zaměřit. Támhle radar, nemálo podobný tomu českému kontroverznímu, u břehu moře malebná vesnice, za kopcem opuštěná vojenská základna a všemu pak dominuje velké letiště s jednou dráhou a spoustou hangárů.

Na to, že se jedná o ostrov ve středozemí, zde narazíte na hodně zeleně, stromů i květnatých keřů. Zcela upřímně napíši, že mě ostrov Stratis nadchnul a nebojím se tvrdit, že leckterý jiný vývojář by si s jeho rozlohou a terénem vystačil na celou hru.

Doslova se obávám, jak bude vypadat Altis - jak bude rozlehlý, a jak moc mě pohltí jeho zkoumání. Nepochybuju, že oba ostrovy nabídnou nadprůměrně zajímavý terén pro taktické bitvy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Rybaření se samopalem

Ale rychle do neoprenu a šup pod vodu! V Arma 3 je vodní svět novinkou, kterou zatím nelze posoudit. Je to zkrátka nový prostor, další taktická možnost v bitvě a bude záležet na tom, jak jej Bohemka využije v kampani. Mořský svět má rozmanitě vymodelované dno, sem tam potkáte rybu, kterou lze sejmout fiktivní podmořskou puškou. Pro srandu. Stejně jako bylo v předchozích dílech střílení racků či zvěře v lesích.

Podmořská mise je opět záškodnická a nabízí hodně svobody, jak daný úkol provést. Záleží jen na vás, kde se vynoříte, z jakého směru zaútočíte, a jak tiše se zase pod vodu zdejchnete. Podvodní říši zatím nechám být a těším se, co se z ní vyklube.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Bitva nejen o Stratis

Díky editoru nejste omezeni jen na čtyři přítomné mise. Však si vytvořte vlastní mega bitvu o radar na kopci! Zakomponujte do ni přítomné minomety, nechte si pěchotní zteč podpořit vrtulníkem a odolávejte obrněným vozům vyzbrojenými granátomety. S editorem se dá blbnout hodně dlouho.

Jakmile vás omrzí, ještě tu jsou dvě multiplayerové mise včetně kooperativní, a to už je vážný důvod k přemýšlení o pořízení alfa verze. Mám pocit, že Arma 3 nabídne celkově stmelenější zážitek z boje, jenž není narušován komplikovaným ovládáním, atmosféru neničí robotické hlášky ani hloupé AI.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Arma 3 zjevně nehodlá lízat nohy arkádovým střílečkám, nekopíruje jejich styl a neustupuje zbaběle davům. Těším se na komplexní vojenskou akci v neobvyklém prostředí, kde se budu bát o svůj virtuální život. Tak to má přeci ve vojenských simulacích být.

P.S. Další obrázky z alfa verze najdete v galerii a za tímto odkazem na vás čeká rozhovor s designérem hry Jiřím Zlatohlávkem.

Nejnovější články