Arma 3 - první dojmy z české vojenské akce
zdroj: tisková zpráva

Arma 3 - první dojmy z české vojenské akce

13. 6. 2011 20:20 | Dojmy z hraní | autor: Tomáš Jung |

Když se poprvé objevila zpráva o vývoji Arma 3, byl jsem drze pochybovačný. Měl jsem pocit, že spíše než ArmA 3 mohla být použito označení jako pro nějaké pokračování či rozšíření Arma 2: Operace Arrowhead. Však krajina středomoří, kde se má nová Arma odehrávat, je si s fiktivním Takistánem v lecčems podobná, zbraně bojujících stran už taky z velké části známe a Arma 3 navíc poběží na původním, i když vylepšeném enginu. Jenomže po výživné osobní návštěvě brněnského studia, kde se na Arma 3 pracuje, jsem rychle vystřízlivěl. Opravdu půjde o hru nové generace bojových simulátorů, protože se vydává hned třemi novými směry. Prvním je krok v čase do budoucnosti, pak je tu výlet pod vodní hladinu a také zcela nový způsob kampaně, kde si podá ruku příběh i otevřený svět. Jdeme se na to podívat.

World at War

Jako voják jsem toho s Operací Flashpoint a sérií Arma už hodně zažil. Válčil jsem v masivních konfliktech proti světové velmoci, byl partyzánem, semlelo mě tornádo občanské války a drtil jsem zlé teroristy. Už by se zdálo, že není takřka co nového vymýšlet a že Arma 3 si zopakuje nějaký předchozí vojenský scénář. Opak je pravdou. První zásadní změnou trojky je přesun série do relativně blízké budoucnosti, kdy Evropou zmítá konflikt NATO s východoevropskými státy a svět je postižený globální válkou. Budoucnost přinese i nové zbraně i techniku, k tomu se ale ještě vrátím.

Hráč se však neúčastní nějaké masivní bitvy o Evropu, ale je mu přidělena role kapitána Scotta Millera, velitele speciální jednotky, s níž se dostanete na zhruba 400km2 velký ostrov Limnos ve středomoří, poblíž Řecka, který se ve fiktivní válce nachází hluboko v týlu nepřítele. Na ostrově jsou umístěny důležité vojenské základny a objekty, jejichž průzkum i ničení je hlavním úkolem mise.

Asi by vás moc nebavilo, kdyby šlo všechno jako na drátku, připraven je tedy opět nějaký kardinální průšvih, jenž bude příčinou, že se hlavním cílem mise Scotta Millera stane jeho vlastní přežití v nehostinné a nepřátelské oblasti. Millere, promiň, ale my hráči jsme za to moc rádi, protože tvoje přeměna z vojáka na jakéhosi partizánského bojovníka nám zavání návratem k OFP datadisku Resistance, který jsme žrali i s chlupy. Jenomže oproti Resistance tady bude mnohem více svobody v konání, bude to vojenské GTA se silným příběhem. Teď si představíme ostrov Limnos.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vojáci a pláže

Když jsem se s Ivanem potkal na nádraží v Brně, tak jsme mu cestou do studia položil ve zpětném pohledu hloupou otázku. Nebude nová země, kde se Arma 3 odehrává, příliš podobná Takistánu? První obrázky to trochu naznačovaly, všude hory, vysušená země či relativně pustá krajina. Ovšem první pohled na in-game záběry ostrova, první procházka kolem elektrárny či pohled na zátoky a vesnice jasně vyvrátil výraznou podobnost s Takistánem.

Limnos je ostrov skutečný, a jak je u BI zvykem, do hry bude velmi věrně přenesen. Ostrov je ve skutečnosti dokonce hodně posetý vojenskými základnami, což byl pro členy BI týmu, kteří jeli na ostrov fotografovat, velký problém. Ostrov je sice turisticky přístupný, ale kromě rekreačních středisek na něm nic není a focení je v mnoha místech zakázáno. Jak se bude ostrov jmenovat přímo ve hře zatím není jasné, ale že se svými 400km2 bude poskytovat dostatečný prostor pro boj i pohyb ve všech možných prostředcích je naprosto zřejmé. Ostrov je tak velký, že se Ivan až obává, zda dokáží v jedné kampani hráče dostat do všech jeho zajímavých zákoutí.

Limnos má krajinný ráz velmi podobný Řecku, ale je i na relativně malé ploše nesmírně rozmanitý, typem krajiny i jejím vzhledem. Na první pohled zaujme zabarvení svahů různými porosty, vesnice v údolí jsou z jedné strany obklopené kopci a z druhé omývány mořem. Narazíte také na jako by náhodně rozeseté usedlosti složené ze dvou domů a pojedete po strmých cestách šplhajících po vrstevnici svahu, které dále padají do údolí s jezerem. Na ostrově je letiště, větší i menší města, dokonce kousek pouště a hlavně spousta zátok, zálivů a skrytých pláží.

Těžko by BI hledala rozmanitější kus země, který by se takto dal vzít a bez větších ořezávání a úprav použít přímo ve hře. Navíc tento terén doslova provokuje k partizánské válce, v jejímž duchu se příběh a kampaň ponese. Počítejte také s mnohým cestováním, jenž by mělo být díky živému okolí zábavné. Samozřejmě tím vzroste důležitost dopravních prostředků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Svoboda se vrací

Arma je svoboda. Zcela objektivně lze tvrdit, že neexistuje lepší vojenská hra, která by vám dávala tolik svobody v hraní, v akci i plánování. První Operace Flashpoint volnost jen nakousla, Arma: Armed Assault posunula dál a Arma 2 ji vytáhla až na hranici, kterou je běžný hráč schopen zkousnout. Kampaň v Arma 2 byla skutečně bez bariér, vzpomeňte si třeba na misi Manhattan, kde jste dorazili k velitelství, dostali úkoly rozseté v různých oblastech, k dispozici vrtulníky, obrněné transportéry, bezpilotní průzkumná letadla i dělostřeleckou podporu a bylo na vás, jak a v jakém pořadí úkoly splníte. Kromě předepsaných misí do děje zasahovaly i náhodně generované události. A to nepíši o finálních misích kampaně ve stylu warfare modu, jež byly více strategií než akcí s příběhem.

Tady se dostáváme k zajímavému milníku vývoje celé série Arma. Když mě před lety Ivan Buchta představoval samostatně hratelný datadisk Operation Arrowhead, dával najevo, že kampaň v Arma 2 byla hodně překombinovaná a hlavně pro mnoho hráčů složitá. Sám doslova řekl, že právě v misi Manhattan velká část hráčů vůbec nepochopila, že je vlastně zcela na nich, jak akci provedou. Byli vystrašeni z toho, že je nikdo nevedl za ruku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Měl jsem pocit, že právě na základě těchto ohlasů komunity (a samozřejmě i náročnosti testování takové mise) se kampaň v následujícím datadisku Arma 2 Operation Arrowhead dostala do svěrací kazajky, stala se souborem jasně daných misí, jež držely hráče v pomyslném tunelu a snažily se ho odradit od kreativnějšího plánování a provedení akce. Což byla docela škoda.

Jenže vývoj Arma jde dál a nyní se zdá, že právě Arma 3 by se měla vrátit k volnosti, jakou jsme měli v Černarus, měla by extrémně využívat generovaného obsahu, a přestože bude tahounem silný příběh, nebudete jím nijak omezováni a s chutí se vydáte na průzkum živého okolí. Pochopil jsem, že tady se na nás chystá jakýsi mix inspirovaný silným příběhem z partizánského datadisku Operace Flashpoint Resistance a hozený do nového a mocného enginu Arma, schopného generovat obsah a vytvářet uvěřitelný okolní svět.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zloděj aut a tanků

Opět bude na vás, jak budete úkoly plnit, zda si ukradnete auto, abyste dojeli k cíli mise, nebo pošlapete pěšky a cestou přepadnete nepřátelskou hlídku, odzbrojíte ji a zbraně pak využijete na další akci. Můžete napadnout a poškodit elektrárnu, způsobit výpadek proudu a oslabit tím schopnost obrany nepřátelské základny. Občas bude fajn si dojít do nepřátelského skladu pro zbraně, vzít, co unesete, a zbytek vyhodit do luftu. Ano, jste partyzán a musíte krást nepříteli co se dá, shromažďovat si arzenál, včetně tanků i vrtulníků. Budete nést odpovědnost za své činy, snášet trest za zabití civilistů, čímž si můžete zavřít přístup k některým z místních frakcí, které by vám jinak rády pomohly.

Jak Ivan nadhazuje, způsob, s jakým se vyrovnáte se situací na ostrově, bude záležet na vás. Prostor dostane osamělý střelec, ale také týmově založený hráč s chutí využívající třeba podporu místního odboje. Musíte se chovat opatrně, protože svět kolem vás nebude netečný. Pokud například nepříteli obsadíte vyvýšenou pozorovatelnu, počítejte s tím, že se tam za chvíli objeví vrtulník a s chutí vás rozseká na kusy, přičemž v místě vašeho působení nepřítel zaručeně znásobí počet hlídek. Už proto je mnohdy lepší infiltrace a opatrné chování anebo ještě lépe využití léčky. Hráč se svou přítomností může pokusit dělat volavku a natáhnout nepřítele na místo, kde předtím položil miny. Z takové strategické i taktické volnosti se nejednomu hráči zatočí hlava.

Podívejte se na obrázek popsané mapy a sami dokážete rozpoznat, jaké možnosti se vám budou nabízet. Volnost a svoboda, která se vytratila v přídavku Operation Arrowhead, se v Arma 3 vrátí v plné síle a to je pro mě osobně asi největší plus Arma 3. Nebudu jen bojovat, ale budu bojem žít. Ke kampani se ještě sluší dodat, že tentokrát ji nepůjde hrát kooperativně, společné mise budou oddělené od příběhové části hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Budoucnost armády

Nebaví vás už po milionté jezdit v tanku M1A1 Abrams či ruských T-54. Do nekonečna střílet z AKček či odstřelovacích pušek Dragunov? V tom případě pro vás bude Arma 3 osvěžující vojenská zkušenost. Jak jsme naznačili, přesouváme se kousek do budoucnosti, nebudeme ale jíst amarouny ani létat na jiné planety Je to budoucnost poměrně blízká, avšak viditelně měnící vývoj vojenské techniky. Bohemia Interactive se stali konstruktéry nových zbraní, vozidel a vrtulníků – drtivá většina přítomného arzenálu bude totiž smyšlená a fiktivní!

Jste v šoku? Tak klídek, mokrý hadr na hlavu a čtěte dál. Nemusíte se totiž obávat příchodu laserových tanků či vznášedel s plazmovými děly. Tanky, vrtulníky a další bojové stroje budou mít své reálné základy, BI si spíše pohrávají s jejich tvary, míchají do sebe jednotlivé typy a nechávají vzniknout nevšední kusy arzenálu a působivou vojenskou techniku.

Příkladem budiž vrtulník Mi-48 Kajman. Zadejte si ho do googlu a zkuste tento typ najít. Nic, že? Položte telefon, není třeba volat ruskému výrobci a ověřovat si u něj informace, tenhle stroj ve skutečnosti neexistuje a byl zkonstruován dle potřeby hry. Cílem bylo mít monumentální stroj, z něhož půjde hrůza, jakmile někam přiletí. Zároveň bylo třeba mu dodat schopnost transportu menší vojenské jednotky. Tady ho máte, je to spletenec skutečných vrtulníků Mi-28 a Kamov Ka-50 doplněný o transportní prostor. Pokud se podíváte na obrázky dalších vozidel, uvidíte kousky tvarů třeba z izraelského tanku Merkava či transportér podobný Strykerům.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

U bojové techniky nás neminou i drobnější vylepšení vycházející z nových schopností enginu, jako třeba již opravdu viditelné vystřelování raket z vrtulníku, po nichž se v raketnici objevuje volný prostor. Nadchlo mě také potvrzení informace, že Arma 3 bude obsahovat vylepšené prvky simulace vrtulníku, včetně jejich lepšího ozvučení, jaké jsou vyvíjeny pro Take on Helicopters. Létání s vrtulí nad hlavou bude o fous realističtější, ostatně přečtěte si naše preview na Take on Herlicopters, ať víte, co vás v Arma 3 ve vzduchu čeká.

Jsem zvědavý na ohlas komunity i na všechny hráče Army, protože tam mohou vyzkoušet výkvěty moderního válečnictví a najednou jim někdo předhodí neexistující techniku. Na druhou stranu tím vznikne unikátní válečný svět, způsobem i stylem boje a možná, že to je krok, jimž se stane Arma zase více ojedinělá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

H2O

Kompletně nová výzbroj vám nestačí? Tak tady je další novinka celé série – výprava pod mořskou hladinu. V Arma jste ovládli pevninu i vzduch, ale do vody jste se dosud dostávali jen málokdy nebo vůbec. Koupel byla většinou nucená, když jste na hladinu řachli s vrtulníkem nebo omylem zajeli s nějakým vozidlem.

V Arma 3 se otevírá nová vodní dimenze a s ní nové typy misí. Kromě potápěčské výstroje a zatím jednoho potvrzeného podmořského plavidla SDV (SEAL Delivery Vehicle, malá ponorka táhnoucí potápěče) jsem zvědavý například na nové a promakané bojové čluny. Těším se, jak budu tiše pod hladinou pronikat do nepřátelské oblasti, kde záškodnicky položím výbušniny ve skladu zbraní a s ohňostrojem za zády se budu vracet pod hladinu, aniž by kdokoli tušil, že jsem tam byl.

Ivan nám ukazoval mořské dno, které bylo hodně členité, všude plavala spousta ryb a z vrchu se jako paprsky laseru prokousával ke dnu sluneční svit. Jak Ivan naznačil, nečekejme však boje pod vodou s harpunou. Dokonce ustoupí i realističnost a zásoba kyslíku by měla být neomezená. Vodní prostor by měl, jak je tomu v reálném světě, sloužit spíše k infiltraci nebo jako další taktická volba, měl by být alternativní cestou k cíli mise, což je u ostrova plného zátok logický krok.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vypadá to dobře

Hardwarová náročnost Arma 2 při jejím vydání byla popravou i toho nejvýkonnějšího počítače. Arma 3 běží na stejném enginu, jen o generaci lepším, což je pro nás dobrá zpráva. PC máme už nadupanější a engine by měl být lépe optimalizovaný. Uvidíme, jak s ním zatřese třeba nová simulace fyziky nebo použité volumetrické mraky. Právě fyzika v praxi by měla být zásadní novinkou. Ivan se doslova rozplýval, když nám ukazoval, jak reagují bedny po nárazu vozidla či jak těžké vozidlo odstrčí lehké, a mohu potvrdit, že svět vypadal o stupeň realističtější.

V série Arma obecně pokulhávaly animace postav, což je další cíl grafiků, na který vrhnou své síly. Na závěr ještě dostrčím pár drobností. Co se týče editací, tak nejvýraznější změnou je umístění oficiálního a funkčního 3D editoru do hry. Vylepšení bude aplikováno také na AI, ovšem jeho základ pochází z Operation Arrowhead, a tak bych v tomto ohledu neočekával dramatické změny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

To beru

Arma 3 mě nadchla, to musím přiznat a může za to zejména fakt, že se v kampani vrací volnost a dynamičnost. Ostrov vypadá také úžasně, nemohu se dočkat, až si ho budu jen tak projíždět. Změn a novinek vypluje na hladinu ještě hodně, hra je zhruba v polovině svého vývoje a měla by vyjít v létě 2012, ale směr, jakým se vydala, mě více než zaujal. Nebude to už čistá vojenská simulace, bude to spíše simulace fiktivní vojenské techniky a možná, že si spousta z nás užije objevování nových zbraní i tanků. Třetí Armě se budeme ještě hodně věnovat a brzy snad přineseme další nové informace. Hned teď si třeba můžete přečíst rozhovor s hlavním designérem hry Ivanem Buchtou se spoustou doplňujících podrobností.

Nejnovější články