Arma 3: Survive - jak se hraje první epizoda kampaně
zdroj: tisková zpráva

Arma 3: Survive - jak se hraje první epizoda kampaně

8. 11. 2013 20:15 | Dojmy z hraní | autor: Jakub Kovář |

Česká vojenská akce Arma 3 ukázala zoubky již před měsícem a půl, kdy oficiálně vyšla. V naší recenzi si odnesla veskrze pozitivní hodnocení, které získala nejen za podstatné vylepšení všech mechanik a chytřejší umělou inteligenci. Hlavní podíl na zábavnosti má pocit ze střelby, které na rozdíl od předchozích dílů (s výjimkou Operace Flashpoint) zanechává pocit, že hrajete dobrou hru a ne striktně vojenský simulátor pro pár nadšenců.

I přes bohatý obsah Arma 3 při vydání nenabízela příběhovou kampaň, kterou tvůrci nestihli v termínu dodělat. Místo aby vydali nehotový polotovar, tak se fanouškům omluvili, na absenci kampaně při vydání upozornili a slíbili ji dodat formou trojice bezplatných DLC. První ze tří kapitol vyšla poslední den října a určitě stojí za to se na ni blíže podívat.

Přežijte!

Síly NATO na malém ostrově Stratis se připravují k finálnímu stažení a předání moci lokálním milicím AAF. Vy jste jedním z mála „šťastlivců“, co na ostrově prozatím zůstávají, aby dohlédli na rozebrání jednotlivých táborů a vůbec bezproblémový chod celé operace. Dopravení logistických zásob do jednoho z kempů je tedy rutina nad rutinu. Jenže to by se kousek za kontrolním stanovištěm AAF nesměl nacházet převrácený náklaďák s vaším bývalým velícím důstojníkem, který nejeví známky života. A také se nezdá, že by jenom nezvládl řízení.

Situaci dokreslují neznámé vrtulníky na obzoru, bombardování všech základen NATO a hlavně náhlé nepřátelství jednotek AAF. Překvapivý úder vyřadí většinu sil, které ještě zůstaly na ostrově a vám nezbude nic jiného, než utíkat a pokusit se přežít, jak ostatně napovídá samotný název kampaňové kapitoly.

Už první přestřelka v lese vám do žil napumpuje adrenalin, a zběsilá snaha o únik před blížícími se nepřáteli vám rozhodně na klidu nepřidá. Následné chvilkové osamění vám připomene geniální misi Po Montignacu z původní Operace Flashpoint, a jakmile půjdete skrz les na místo setkání s dalšími jednotkami, budete už zaháčkovaní. Vyhlížení nepřátel za každým druhým stromem, snaha o taktický postup ve formaci a strach o holý život je totiž něco, co vám jinde nenabídnou. Navíc je vidět, že si s designem a testováním hry dali tvůrci práci. AI tím pádem reaguje v drtivé většině případů přesně tak, jak má.

Bavte se

Vývojáři se také zjevně poučili z překombinovanosti minulých dílů a sází spíše na jednodušší, ale stále zábavné mise. Kratší doba trvání (mezi 15-30 minutami na misi) není vůbec na škodu, neboť to odstraňuje hluchá místa (dlouhé přesuny odnikud nikam) a hlavně snižuje šanci, že se něco pokazí.

Nemusíte se však bát ani přílišné svázanosti misí: obecné zadání jednotlivých úkolů pořád nechává dost prostoru pro vlastní experimentování. To je zatím omezené snad jen faktem, že v první epizodě kampaně nebudete hrát za velitele družstva, ale jen řadového pěšáka. Mně takovéto mise baví nejvíce, ale dokážu pochopit, že by někdo chtěl už od počátku více kontroly.

Náplň jednotlivých misí je příjemně různorodá, přestože se jedná pouze o pěchotní operace. Mimo procházení lesa se tak budete potápět, postupovat v noci nepřátelským územím s účelem zajistit dodávku zbraní, útočit na vesnice, navigovat minometné bombardování, bránit vrak sestřeleného vrtulníku…

Nudit se nebudete a i při podobném herním stylu se rozhodně nemusíte obávat nástupu stereotypu, což je obrovské plus. Škoda jen, že mise s názvem Death Valley je jen lehce upravenou showcase misí Infantry, což mě zklamalo. Těšil jsem se na zbrusu nové mise, ne na mise, které jsem už jednou dohrál.

...

Omáčka okolo? Je tady, ale…

Příběh kampaně nijak neoslní, v případě akční hry jej ale nepokládám za středobod světa. V Arma 3 ocením zábavnou akci, jakou jinde nedostanu, ne psychologickou sondu do vojákovy duše. Přesto ale vstup do kampaně mohl být pozvolnější (třeba první mise, kde se vážně nic nestane) a pár hlášek navíc v průběhu dalších misí by, jistě nejenom mně, pomohlo se s herním vojákem více sžít.

Pochválit ale musím dabing, který je slušný a hlavně krásně rozlišuje jednotlivé akcenty (takže britský velitel má nádherný britský přízvuk). Atmosféru pomáhá dokreslit ještě solidní hudba a zahanbit se nedají ani grafické efekty. Lehce upravená barevná paleta dělá u misí hodně, stejně jako se povedla mlha a efekty slunečních paprsků.

A co zůstalo z původně slibované nelinearity, která však v rámci herního zážitku vzala z velké části za své? Nešťastně formulovaná možnost zvolit si pořadí některých misí v kempu Maxwell. Možnosti volby mezi misemi jsem si všiml jen náhodou až po odehrání asi poloviny z nich. Co určitě nepřehlédnete, je však možnost vybrat si u zbrojaře jinou zbraň, než jakou vám hra v briefingu přidělí, a celkově možnost uzpůsobit výbavu vašemu hernímu stylu.

Slušný předkrm

První epizoda kampaně obsahuje celkem osm misí a jejich dohrání vám zabere slušné 3-4 hodiny, což je možná i více, než kolik zabere dohrání Battlefield 4 singleplayeru. Bavil jsem se velice dobře po celou dobu - v rámci Flashpoint/Arma her snad nejlépe od datadisku Resistance pro Operaci Flashpoint. Těším se na další epizodu a doufám jen, že autoři nastavenou laťku nejenom udrží, ale pokud možno ji ještě o kousek zvednou.

Nejnovější články