Assassin's Creed: Origins překvapila vzdělávacím módem Discovery Tour
zdroj: tisková zpráva

Assassin's Creed: Origins překvapila vzdělávacím módem Discovery Tour

3. 10. 2017 18:30 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Překvapení, to je něco, co se již v herním průmyslu dneska nenosí. Jedno pokračování úspěšné herní série za druhým skýtá jen pramálo prostoru k tomu, aby mohl být hráč vyveden z míry. Politika věčných úniků videí a informací už toho mnoho nenechává ani na velké herní výstavy a spektakulární konference. O to více jsem byl překvapen, když mi producent nového Asaassina Ashraf Ismail ukázal s úsměvem na tváři budoucnost muzejnictví podle Ubisoftu.  Tedy překvapení pro hru, od které by to asi dneska čekal už jen málokdo. Jenže se tak děje a Assassin’s Creed Origins v sobě bude mít vzdělávací mód.

Discovery Tour, jak se tento mód jmenuje, přijde na všechny platformy zdarma v příštím roce a tradiční naučnou databázi, jak ji ze série známe, posouvá na zcela novou úroveň. Na úroveň otevřeného herního světa vymodelovaného do nejmenšího detailu a obohaceného o muzejní informace, fotografie a popisky tak, aby mohl najednou běžný Assassin's Creed namísto brutálního historického eposu fungovat jako výukový nástroj vhodný do každé učebny i pro zvídavé hráče.

Naučná stezka zabijáků

"Na začátku byla dvojice učitelek z kanadského Toronta, které si natáčely Assassin's Creed 2 a následně vybrané záběry bez násilí a samotné hratelnosti prezentovaly žákům jako vzdělávací nástroj," začíná Ashraf zeširoka o tom, jak se zrodil nápad na Discovery Tour poté, co jeden z rodičů napsal vývojářům dopis s tím, že lidé něco podobného dělají. Věrné ztvárnění historie a reality ostatně bylo vždy velkou devizou série, a ne náhodou brala již dvojka mnohdy dech, když se člověk zamyslel nad detaily se kterými si autoři vyhráli.

I navzdory snaze promítnout do hry co nejvíce z historické reality šlo vždy především o hru a naučný prvek stál bokem. Tedy až doteď. Vzdělávací rozměr Assassin’s Creedu nabude úplně nových rozměrů. Textové encyklopedické zápisky se nově přesouvají do podoby mluveného slova, které slouží jako podklad toulání se po světě. Před sebou budete mít vytyčenou naučnou trasu s poupraveným světem tak, aby se docílilo maximálního vzdělávacího potenciálu.

aco_discovery zdroj: tisková zpráva

Samozřejmě tak chybí souboje a standardní příběh. S trochou nadsázky lze říci, že Ubisoft oznámil takovou menší hru, která sice vychází z Origins a odehrává se na totožné mapě, ale všechno ostatní už je o něčem jiném. Úkoly a příběh nahradily vzdělávací zastavení a jediné co zůstalo je právě herní svět a možnost se jím toulat třeba na koni a poznávat historii Egypta tím nejhravějším způsobem vůbec, aniž byste se museli starat o přežití, plížení a cokoliv co vás ruší od vnímání interaktivního výletu do minulosti.

V praxi si totiž zvolíte jednoho z několika hrdinů a stejně jako v jakémkoli muzeu egyptologie si vyberete tematický naučný okruh dle svých časových možností a samozřejmě i zájmu. Prostě putujete od jednoho bodu na mapě k druhému a na jednotlivých bodech pasivně sledujete výjevy, které jako by vypadly ze školní učebnice. Jenom je to prostě daleko zábavnější a zároveň i více obohacující díky audiovizuálnímu prožitku, který dokáže poskytnou pouze herní médium.

Je libo cestu napříč egyptskou mytologií ve formě přejíždění od jednoho chrámu k druhému a sledování rituálů či božských výjevů z první ruky? To vše v povedené grafice Origins a především na úchvatné herní mapě, která vás uhrane nejen svoji rozlohou. Letos šli v Ubisoftu opravdu do až absurdních detailů a uvěřitelností herního světa, ve kterém má speciální AI i hroch.

zdroj: Vlastní

Krok správným směrem

Dost možná si teď říkáte, co je na tom tak úžasného. No tak Ubisoft udělal walking simulátor se vzdělávacím rozměrem a ono nakonec možná na Discovery Tour ani nic zase tak speciálního není. V kontextu série, která se v průběhu let už dost vytěžila jde ovšem o jedno z příjemných překvapení a především první krok, který může do budoucna Assassin!s Creed zase posunout někam dále.

Především ale doteď nikdo podobný produkt neudělal správně a ruku na srdce, specializovaným vzdělávacím softwarům většinou scházejí především produkční hodnoty, čehož se tady vůbec nemusíme bát. Jde tak o vzácnou shodu dobrého úmyslu a velkého produktu, což by se běžně stát nemohlo a i zato si zaslouží Ubisoft uznání. Nikdo nemůže očekávat, že by nějaká firma nalila takové prostředky do budování virtuálního světa pouze proto, aby vytvořila vzdělávací nástroj. Tím že se vychází z již hotové hry se vše usnadnilo

V druhé rovině pak jde samozřejmě o skvělé PR a to nejen pro Ubisoft jako takový, ale i herní průmysl. "Pozvěte k hraní maminky a dědečky," vyzývá sám Ismail a dost možná není daleko od reality. V podobě očištěné od herního obsahu se může Assassin's Creed do budoucna klidně etablovat jako solidní výukový a vzdělávací nástroj někde na úrovni základní a střední školy. Prozatím pouze v oblasti starověkého Egypta, ale kdo ví, co přinese budoucnost. Osobně si dovedu představit, jak vzniknout totožné módy pro každou z ér ztvárněných v sérii. Ostatně může jít o zajímavou možnost, jak například v budoucnu přejít i na platformy virtuální reality.

Do finální podoby celé nadstavby Discovery Tour je ovšem stále ještě daleko a leccos se tak ještě může změnit. Prozatím víme jen to, že se plánuje vydání formou bezplatného updatu začátkem roku 2018 a to pro PlayStation 4, Xbox One i PC. Prezentovaná ukázka momentálně ještě postrádala kompletní uživatelské rozhraní. I tak jde ale o příjemné překvapení, které je pro někoho možná i zajímavější, než hra sama o sobě.

Nejnovější články