Assassin’s Creed Rogue není pecka, ale ani vykrádačka Black Flag
zdroj: tisková zpráva

Assassin’s Creed Rogue není pecka, ale ani vykrádačka Black Flag

14. 8. 2014 20:45 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

Zdvižené obočí řady fanoušků série Assassin’s Creed po oznámení „old gen“ záseku s podtitulem Rogue lze zpětně považovat za zcela oprávněné. Assassin’s Creed Rogue si neklade za cíl značku někam posouvat a troufám si říci, že tvůrcům vlastně nejde ani o předem avizované vyplnění bílých míst v příběhové linii spjaté s americkým kontinentem. Rogue je podle všech indicí hlavně větší, obsahově více nabušená a do jiného prostředí zasazená čtyřka, což tvůrci během prezentace hry na GC nijak nezastírali. Na oplátku jsem před nimi nezastíral, že nad tímto záměrem budu nadšeně hýkat, ale zároveň jsem ocenil, že nové prostředí působí atraktivně a může být pro řadu hráčů solidním motivem se do hraní Rogue na podzim pustit.

Více, dále a s lepším ksichtem, ale ne lépe

Navzdory mé původní teorii o skotském původu patří Cormac skutečně k druhé generaci irských přistěhovalců. Na vývoj událostí má tento fakt pramalý vliv, za to ale ovlivňuje přízvuk hlavního hrdiny a vůbec jeho charisma. Řeknu to na rovinu - ani od jednoho moc nepobral a hned po Connorovi z trojky jde o nejméně zajímavou ústřední postavu všech AC her. Tisková zpráva sice Rogue líčila jako nejtemnější díl série, ale skutečnost naznačuje, že jde o typickou frázi z tiskovek bez skutečného významu.

Jakkoli se zápletka může jevit zajímavě, jde spíše o nutnou výplň. Prim totiž hraje myriáda herních možností, úkolů a činností, jejichž navýšení oproti Black Flag a vzájemné napojení na sebe je, dle vyjádření jednoho z vývojářů, hlavním cílem celého projektu. Tvůrci vás zkrátka chtějí uvrhnout do hry, ve které můžete plynule plnit různé úkoly skoro dle libosti a pustit z hlavy jejich důvod či ideologické pozadí. ¨

Autoři kvůli tomu museli zvětšit herní prostředí. Kupříkladu River Valley má stejnou rozlohu jako celá mapa Black Flag, přičemž Rogue ještě k tomu nabídne New York a chladnou krajinu na severu. Jak vývojáři zvládli takové množství obsahu narvat do PS3 a X360 netuším, ale na kvalitu grafiky či technický stav hry nemělo obsahové velikášství vliv. Může jít o klam vyvolaný atraktivitou nového prostředí, ale při hraní dema jsem měl pocit, že Rogue je plynulejší a na pohled o fous hezčí než PS3/X360 verze Black Flag.

zdroj: Vlastní

Zábava na moři

Plynulost se týká hlavně námořních soubojů, které se tvůrci snaží oživit novými manévry a prostředky ke zničení nepřítele. Jestliže jsem se původně vysmíval v tiskovce uvedené možnosti vypustit na moře olej a následně skvrnu zapálit, v praxi se tato novinka ukázala být neskutečně užitečná. Zapálený olej slouží jako skvělá bariéra pro nepřátelské lodě, na které lze postavit taktiku pro celou bitvu. Zároveň však využití oleje nemá negativní vliv na tempo námořních soubojů, které mají pořád šťávu, jakkoli jsme jich ve čtyřce všichni absolvovali tisíce.

Další novinka v podobě jakési předpotopní verze kulometu je na druhou stranu veskrze zbytečná – pouze kouskuje útočný manévr na více fází. Nejdříve tak salvou dělových kulí nepřítele poškodíte, pak musíte rychle kulometem střílet do poškozených míst. Prostředků k útočení je na lodi už tak dost, další možnosti už jen působí zmatek a z námořních střetů dělají obsah střelnici na pouti. Užitečnost novinek spojených s plavbou a bojem na moři je tedy padesátiprocentní, ale vše zachraňuje nová loď a její skvělé pohybové vlastnosti.  Rogue se nestydí ukázat, že na moři či řece jde o naprostou arkádu s výborným tempem a dynamikou. Oproti Black Flag jde jen o mírný posun v mezích rozpočtu a záměru tvůrců, ale každá pozitivní drobnost se cení. Třeba ledové kry a zamrzlé oblasti, do nichž jsem během dema bohužel nedojel.

zdroj: Vlastní

Zbraně na odstřel

Měl jsem na práci důležitější věci, například vyrabování malé kolonie u břehu severního Atlantiku patřící jednomu z „gangů“, což je další drobná novinka. Už jsem psal, že hlavním cílem tvůrců oproti Black Flag bylo krom jiného navýšit množství obsahu a více jej vzájemně provázat. Ve hře tedy figurují tři, dá se říci, nepřátelské frakce, které si jdou vzájemně po krku různým způsobem a do toho se ještě motá hráč se svým bývalým asasínem Cormacem a zmíněné gangy.

Gangy fungují podobě jako bratrstva z předešlých AC her, tvůrci však jejich roli posílili a zvýraznili, aby s nimi mohl hlavní hrdina a hráč s ním interagovat. Většinou tím způsobem, že je chce hlavně vyrabovat a získat jejich byznys i území, jak také jinak. Na to konto do hry přibyla spousta nového obsahu v podobě misí, kdy musíte tábor gangu infiltrovat, zneškodnit hlídkující nepřátele, zničit gangu byznys či zbraně a nakonec odkráglovat šéfa či kapitána. Nastavení bude pravděpodobně vždy stejné, ale provedení se bude lišit dle lokace a počtu nepřátel, k jejichž likvidaci máte několik nových prostředků, ale moc nadšený z nich nejsem.

Chápu sice, že s ohledem na jistý respekt k historické realitě asi tvůrci musí dlouhodobě pracovat se střelnými zbraněmi, zároveň však zastávám názor, že vždy měly a mají i nyní negativní vliv na zážitek z hraní libovolné AC hry. Střelné zbraně (maximálně bych povolil luk či kuši) se do AC her nehodí, protože systém s nimi nepočítá. Můj pokus o infiltraci a následné ovládnutí jednoho z gangů právě kvůli střelným zbraním nebyl pouze úspěšný, nýbrž absolutně triviální.

Stačilo najít vhodné místo, na dálku uspat stráže a bez problému je pak dorazit. No a hloučky nepřátel se pak už bez problémů daly hromadně likvidovat granáty různého charakteru, vystřelené z nové zbraně. Za pět minut byl tábor můj. Na dotaz, jestli už tvůrci přeci jenom nezašli daleko, použila zasahující vývojářka nepromyšlený argument, že nepřátelé mají stejné možnosti jako hráč. Mohou po něm jít s plynem a různými druhy pušek či granátů. Až když jsem jí upozornil, že tuto možnost nepřátelé ani jednou nepoužili, dodala, že na AI se ještě pracuje... Inu, uvidíme.

Jakmile jsem ale druhý tábor zkoušel ovládnout bez použití střelných zbraní, najednou byla míra zábavnosti i obtížnost někde jinde – mnohem výše. Jde spíše o řečnickou otázku, ale napadlo někoho z tvůrců vyzkoušet svou vlastní hru bez střelných zbraní! Vážně nevidí, že pak jde o mnohem zábavnější hru?

Assassin's Creed Rogue zdroj: tisková zpráva

Není špatné nebýt nový

Ponechám bez odpovědí a raději zdůrazním, že Gamescom demo určitě není vyjádřením výsledné kvality (ať už bude jakákoli), ale spíš funguje jako průřez novinkami v Rogue oproti Black Flag. Není jich mnoho, některé fungují skvěle, jiné jsou OK a další si tvůrci mohli spíš odpustit, ale žádná z nich nefunguje jako centrální prvek designové kostry. Rogue se proto hodně podobná Black Flag – jen se odehrává v jiném prostředí a operuje s odlišnou zápletkou. Jedním dechem ale dodám, že nepůsobí jako vykrádačka a dojící automat na peněženky fanoušků.

Nic víc se s ohledem na zcela zřejmý důvod, proč Ubisoft hru vydává, čekat nedalo a fanoušci mohou být rádi, že je podle všeho nečeká žádný narychlo uplácaný průšvih. Za to bych skoro dal ruku do ohně, ale raději počkám na vydání hry v listopadu. A PC hráči opravdu nemusí zoufat. Jarním či letním portem Rogue pro PC jsem si vážně jistý, jakkoli mi tuto informaci ze zřejmých důvodů nikdo z vývojáři ani kravaťáků od Ubi přímo nepotvrdil.

Nejnovější články