Boj s Medúzou v Assassin’s Creed Odyssey není jen o vyhýbání se pohledu - dojmy z hraní
zdroj: tisková zpráva

Boj s Medúzou v Assassin’s Creed Odyssey není jen o vyhýbání se pohledu - dojmy z hraní

27. 8. 2018 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Šárka Tmějová |

Není zrovna obvyklé, aby vás vývojáři na výstavách svrhli ze skály jako nepodařené spartské děťátko, respektive že by ukazovali demo z konce hry a nechali ho pěkně těžké, bez berliček, s kterými by ho dohrála i nevyspalá novinářka zvyklá na konkurenční gamepad. Ubisoft se ale aspoň v tomhle historických faktů drží, takže ráno neráno, ovladač neovladač, jáma smrti v Assassin's Creed Odyssey vás očekává.

Na začátku jsem dostala na výběr mezi Alexiem a Kassandrou, ale jak mě upozornila jedna z vývojářek, jde o stejné postavy, se stejným příběhem, takže hru nemusíte nutně hrát dvakrát, abyste si vyzkoušeli různé možnosti. Záleží tedy čistě na vašich preferencích, čí hlas je vám sympatičtější a komu chcete následujících padesát hodin zírat na záda. Kassandra z hodinu a půl dlouhého dema na Gamescomu je na levelu 50 a jde po stopě přízraku.

Stopuje ho proto, aby zachránila krk Bryce, mladé ženě obviněné z obětování dámy svého srdce oné stvůře. Ani na ostrově Lesbos, kde úkol začíná, kupodivu ke Kassandře není nikdo přítulný, naopak se musí sakramentsky ohánět mečem proti vojákům, rozhodnutým Bryce lynčovat.

Na rozdíl od Bayeka v Origins, v Odyssey nemáte k dispozici štít, základ soubojového systému ale zůstává velmi podobný. Zaměřování nepřátel, uhýbání a protiútoky spolu s lehkým a těžkým úderem, několik kategorií zbraní na blízko a luků. Rozpracování se dočkal ukazatel adrenalinu, který teď nespouští jen spartský hněv nebo zvlášť silný útok, ale pohání celou řadu speciálních schopností.

zdroj: Archiv

Těch si na ovladač můžete namapovat hned osm, čtyři pro útoky na blízko, čtyři pro ty na dálku. Nebudu zapírat, na xboxovém ovladači jsem z toho byla hlavně na začátku zoufale zmatená, ale jsem si celkem jistá, že až budu mít v ruce DualShock a budu si pamatovat, kde kterou schopnost vlastně mám, bude boj příjemně intuitivní. Body dovedností rozdělujete do tří stromů, které jsou stejné jako v Origins, tedy lovec (boj na dálku), válečník (boj na blízko) a asasín (plížení). Kassandra má kromě léčení třeba plošný útok, kterým zvládne odrazit hned několik vojáků najednou, nebo schopnost odzbrojit stráže se štítem.

Zabíjením vojáků na sebe v Odyssey poštvete lovce odměn, stejně jako nepodařeným pokusem něco ukrást. Situaci lze řešit různě, buď se na nějaký čas ztratíte z dohledu na jiný ostrov, zaplatíte pokutu, anebo můžete zabít toho, kdo odměnu vypsal. Příklon k RPG žánru, tedy aspoň v možnosti svobodných voleb, je cítit i v rozhovorech. Totiž, poprvé v historii série můžete vybírat, jestli někomu pomůžete, anebo ho pošlete do háje. „Ale většina hráčů chce všem pomoct, získat nejlepší vybavení a splnit každý úkol,“ doplňuje vývojářka, takže žádné Tyranny nečekejte.

Mapa herních řeckých ostrovů je vážně obří a k přesunům budete většinu času využívat sedlo koně anebo svou loď. Tu nejspíš nebudete mít k dispozici úplně od začátku a budu chtít pořádné vysvětlení, z čeho si žoldnéřka Kassandra může dovolit platit tolik veslařů. Vylepšení lodi jsou z části funkční, z části čistě kosmetická.

Lov přízraku sestává z několika fází, z nichž většina je nepovinná. Například pro šťastné kopí (TM) si musím jít na nejvyšší bod ostrova, kde orlím pohledem najdu lovce odměn, který se ho ale nevzdá jen tak bez boje. K dokončení úkolu není potřeba, ale s legendární zbraní bude souboj s Medúzou jednodušší. Stejně tak návštěva tábora Dcer Artemidy na ostrově Chios, kam je nutné doplout na triéře, není povinná. Lodní bitva se zatím nekoná, ale v moři plave spousta delfínů a velryb, sirény kupodivu žádné.

Pro nutný klíč k chrámu musím do labyrintu, kde nepotkávám trailerem avizovaného Minotaura, ale smečku pořádně naštvaných medvědů. Naštěstí mě léta zkušeností s fantasy RPG naučila, že srst výborně hoří, takže jednou ze speciálních schopností zapálím těžce vydřené kopí a meč a zakládám v jeskyni bestiální táborák.

Zkamenělé postavy před chrámem už od začátku napovídají, s kým vlastně máme tu čest, ale i tak je Medúza tváří v tvář poměrně působivá. A hlavně, její schopnosti sahají daleko za „kdo jí pohlédne do očí, zkamení“. Kassandra nemá okřídlené sandály, přilbu neviditelnosti ani zrcadlový štít, takže se s ní musí vypořádat klasickou hrubou silou, lukem a hořícím kopím.

zdroj: Archiv

Zabijáckému pohledu se musíte schovávat za pilíře, před trojicí balvanů řítících se ze stropu rychle uhýbat a než můžete Gorgonu vůbec škrábnout, bude potřeba se zbavit jejích kamenných vojáků, kterých si pokaždé vyvolá víc než posledně.

O pár smrtí a desítek minut později jsem konečně vzbudila svého vnitřního Persea a stvůře usekla hlavu, což vzhledem ke svému gamepadovému handicapu považuji za menší zázrak. Zázračných a mýtických bytostí v Assassin’s Creed Odyssey potkáte možná méně, než byste na základě zveřejněných materiálů čekali. Většina z nich obývá těžko přístupná místa a k soubojům s nimi se dostanete až na úplném konci hry.

Na druhou stranu, od série, kde se operuje se stvořením lidí mimozemšťany, úlomky ráje a převtělováním do prapraprapraprababiček/dědečků snad nikdo nečeká hyperrealističnost. Ale nebojte se, historicky přesných dat ohledně peloponéské války a tehdy žijících významných osobností se Ubisoft drží zuby nehty. Kromě „drobného detailu“, že se můžete postavit na stranu Athén a válku s nimi historii navzdory vyhrát, když budete šikovní.

Pokud vám spíš než o věrnost dějinám jde o prvotřídní hratelnost, pak se na Assassin's Creed Odyssey můžete vrhnout už 5. října na PC, PlayStation 4 nebo Xbox One, v opačném případě spalte Staré řecké báje a pověsti, a zkuste radši encyklopedii.

Nejnovější články