Brothers in Arms: Furious 4 - E3 dojmy ze zběsilé co-op akce
zdroj: tisková zpráva

Brothers in Arms: Furious 4 - E3 dojmy ze zběsilé co-op akce

18. 6. 2011 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Petr Poláček |

V materiálech před E3 stálo „brutální akční FPS vyvíjená third-party vývojářem“. A přestože bylo jasné, že musí jít o další díl v sérii Brothers in Arms, lámal jsem si nad podivným popiskem hlavu, protože označení „brutální“ a „akční“, aniž by se někde poblíž vyskytovalo slovo „taktická“, žádný z předchozích BiA dílů necharakterizuje. Všechno vyjasnila až tiskovka Ubisoftu před začátkem E3. Gearbox předvedl jeden z nejméně pochopitelných kroků a převrátil vážnou, taktickou sérii v bezhlavou kooperativní řežbu s komickým elementem, která bez skrupulí kopíruje schéma Tarantinových Inglourious Basterds (Hanebný pancharti).

Když už si ale v hlavě srovnám, že takový žánrový skok nedává v rámci série vůbec smysl (obchodně možná ano, ale to není moje starost) a podívám se bez předsudků na hru samotnou, hned je svět růžovější. Jako kooperativní akce se čtveřicí výrazných postav, přebarvenou grafikou a šílenými scénkami může Brothers in Arms: Furious 4 fungovat velice dobře. A není to tím silným černým pivem, které přímo během prezentace hry na stánku Ubisoftu roztáčel barman novinářům, aby se dostali do té správné bujaré nálady (což kolegové z USA, zvyklí na slabou břečku, poslušně udělali). S Lukášem jsme tedy z plastových kelímků usrkávali silné pivo a otáčeli krky za čtveřicí vývojářů u čtyř počítačů, jak se společnými silami snaží infiltrovat městečko během pivních slavností. Jejich protivníky jsou vojáci, oficíři i gestapo, jejich prostředky jsou neortodoxní a jejich cílem je samotný Führer.

Krvelačný indián Chok jako voják, svalnatý bezmozek Montana jako tank, psychopatický irský medik Stich a buranský bojovník z Texasu Crockett. Každý z této šílené party má své vlastní hlášky i roli v příběhu, ale hlavně má k dispozici jiné zbraně a speciální schopnosti, ať už pro boj střelnými zbraněmi či nablízko. Jak je dnes moderní i v té nejakčnější hře, budou všichni v průběhu kampaně získávat nové schopnosti, zbraně i hodnosti, odemykat nové výzvy...no zkrátka se vylepšovat.

Ideálně by si každý hráč měl vybrat bojovníka, jehož styl mu sedne nejvíce. Když jsem ale sledoval, jak se vývojáři prodírají první čtvrthodinou mise, rostl ve mně neodbytný dojem, že tempo hry je tak zběsilé a brutální, že je vlastně docela jedno, koho si zvolíte, protože užitečné jsou nějakým způsobem všechny speciální schopnosti i zbraně.

Žádná z postav není v něčem silná a v jiném na oplátku slabá, aby se celý tým musel nutně doplňovat. Možná je to jen otázka finálního laděni těsně před dokončením hry, ale spíše za tím stojí možnost hrát hlavní kampaň nejenom v kooperaci se čtyřmi živými hráči, ale i o samotě, kdy zbylé role supluje AI. Jak všichni víme, na AI se dá jen málokdy spolehnout, proto musí být každá postava víceméně schopná vybojovat všechno sama s lehkou pomocí AI. Pokud nějaký rozdíl mezi postavami je, pak není herní, ale spíše stylový - hlášky, vzhled, ujeté zbraně.

zdroj: Archiv

Bez ohledu na tento postřeh měla samotná akce přímo elektrizující náboj a z tématiky absurdního boje byla v ukázce schopná vytěžit maximum. Experimentální i klasické zbraně včetně motorovky, tomahavku a plamenometu rozjely balet plný brutálních výkřiků a přesných headshotů. Do toho se mísily hlášky pološílených členů jednotky Furious 4 a soustředěné pokřikování hrajících vývojářů, kteří se zjevně skvěle bavili.

Každá přestřelka byla vyřešena docela rychle, hra plynula velmi svižně vpřed a pro udržení adrenalinového tempa byla čtveřice co chvíli vržena před naskriptovanou situaci s humornou scénkou. Všichni naskákali do auta a bez zdvořilého zaklepání vjeli do hospody plné přiožralých nácků, z nichž polovinu poslali do Věčné třetí říše během slow-motion segmentu, kdy bylo krásně vidět, jak každý z nich skončil. Jeden s hlavou přišpendlenou tomahavkem ke stěně, druhý s obrovským střepem z tupláku v oku, další s třetím okem od kulky uprostřed čela. Jen není jasné, jestli šlo o zpomalení automatické, které se v podobných situacích sepne jako skript, nebo manuální, které zapínají hráči, když je jim to k užitku. Druhá varianta je samozřejmě preferována.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pak přišla obrovská rána, jak vůz narazil do stěny a hned v zápětí se rozpoutala bojová vřava při likvidaci zbylých hostů, dokud nebyl lokál plný prázdných stolů, nedopitých džbánků a mrtvých Němčourů. A zase pár hlášek a hurá do poslední fáze dema, která přinesla hektické souboje na větší ploše kolem velkého ruského kola a závěrečný střet s bosákem poněkud tužší konstituce a obrovské výdrže. Jeho likvidace si poprvé za celou ukázku vyžádala opravdovou spolupráci - tank odláká pozornost a nechá do sebe střílet, zbylí hráči pálí do fricka se štítem z nechráněné strany. Všude létají kulky i hlášky spolubojovníků, plamenomet se také činí a do toho se mísí moc pěkná interakce s prostředím, zakončená obdobou velkého třesku.

Od začátku mi stylizace hry připomínala Wolfenstein sérii od id Softu, která boj s nácky také prezentuje v přehnaných barvách i formách – od nepřátel, přes zbraně až po styl boje. A tutlal jsem v sobě neodbytnou myšlenku, že bych parádně nadesignované prostředí raději než v této hře viděl právě v posledním Wolfensteinovi, jenž na nudné zpracování dost trpěl. Ve výsledku jsem si tak chtě nechtě musel přiznat, že Brothers in Arms: Furious 4 má něco do sebe a není toho málo. Gearbox s Ubisoftem zatím přesné složení herních módů tají, jistá je pouze hlavní kampaň hratelná v kooperaci maximálně čtyř lidí. Už v této chvíli jsem si docela jistý, že by fanouškům kooperativních her typu Left 4 Dead či Killing Floor měla sednout - pokud bude zbytek hry stejně intezivní, jako prezentovaný segment.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Technicky hra vypadala dobře, stylově byla jasně vymezená a sami vývojáři si hraní užívali. Celý dojem tak může hypoteticky zkalit jen nešťastné rozhodnutí, zasadit takovýto titul do série Brothers in Arms, která by si po slušném díle Hell's Highway určitě zasloužila pořádné pokračování, ale v původním duchu. Přitom zrovna Gearbox už v minulosti ukázal, že jako jedna z mála nezávislých herních firem dokáže se zbrusu novou značkou prorazit komerčně i herně viz Borderlands.

Pokud by se tento titul nejmenoval Brothers in Arms: Furious 4, ale jenom Furious 4, tak by na konto případného úspěchu první hry mohla vzniknout celá samostatná série s velkým rozvojovým potenciálem a nemuselo dojít k zabití značky Brothers in Arms. Ano zabití. Co asi tak bude Gearbox dělat, když se bude chtít vrátit k taktické a vážné podstatě Brothers in Arms série? Těžko říci, ale přesvědčovat pak zase znovu hráče, že to není zběsilá kooperativní akce, bude dost těžké. V případě použití názvu Furious 4 by navíc všichni řešili jen hru samotnou a ne fakt, že byla chybně zařazena do série BiA, protože přesně to se stalo a hře to momentálně zcela zbytečně škodí.

Nejnovější články