Brothers in Arms Hell Highway (UbiDays) - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Brothers in Arms Hell Highway (UbiDays) - dojmy

31. 5. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zúčastnili jsme se hned dvou různých předváděček taktické válečné akce a díky tomu máme z první ruky info o obohacených herních mechanismech, technickém provedení a zapálení vývojářů pro věc.

Autor: Pavel Oreški & Martin Zavřel
Publikováno: 31.května 2007


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Série Brothers in Arms (recenze prvního dílu a Earned in Blood) již patří do zlatého fondu her inspirovaných druhou světovou válkou. Může za to bezprecedentní důraz na autentičnost, skloubený s překvapivě snadno uchopitelnými a intuitivními herními principy. Díky této kombinaci vás hra vtáhne do svého světa jako málokterá jiná. Dvojnásob by to mělo platit pro připravovaný třetí díl Hell's Highway, jelikož poprvé využije sílu nové generace konzolí, ale nebojte, vyjde také pro PC. Zúčastnili jsme se dvou různých předváděček hry vedených přímo šéfem vývojářského týmu z Gearbox Software a tak vám přinášíme dojmy z první ruky.

 Opravdový příběh
BiA3 se bude odehrávat v roce 1944 na hranicích mezi Nizozemím a Německem při operaci Market Garden. Konkrétně bude sledovat dění kolem koridoru, který se snažila udržet 101. výsadkářská divize pro zásobování britských vojsk při přípravě finálního útoku na Třetí říši. A této spojnici se říkalo právě Hell´s Highway. Autoři se snaží o „emotivní opravdovost“ postav. V praxi to znamená, že vaši vojáci jsou založeni na skutečných osobnostech. Například jakýkoli důstojník, který se ve hře objeví, je člověkem, který ve válce byl, má jméno a charakter, který by měl odpovídat tomu, jak se bude chovat ve hře. Nebude to trvat dlouho a zapamatujete si, proč dal Frank svojí bazuce jméno Stella nebo jak Jim lhal o svém věku, aby se dostal do armády. Realistické profily všech postav doplňuje jejich věrohodné chování, měnící se živě podle situace.

K tomu patří drobnosti jako šepot během postupu neznámým prostředím nebo řev uprostřed boje, ale také pokročilou technologií umožněné zobrazování emocí v obličejích postav – počkejte, až uvidíte svého hrdinu v jedné z animací plakat. Potřetí se ujmete role seržanta Bakera a budete velet jeho průzkumné jednotce. Silnější podání příběhu zajistí občasné in-game cutscény, v nichž figuruje klasická filmová kamera a střih, prolínající se chytře s FPS pohledem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Prima parta
V místnosti byl u prezentace přítomen vysloužilý plukovník John F. Antal (profil). Velmi příjemný chlapík, který ke Gearboxu přišel v roce 2003, pracoval na obou předchozích titulech a na starosti má co nejvěrnější přenesení skutečnosti do virtuálního světa. A je vidět, že ho práce baví. Jen pro ilustraci: nejenže shromáždil veškeré reálie z doby konfliktu, z nichž některé byly odtajněny teprve nedávno (po šedesáti letech) nebo vzal část týmu do míst, kde se BiA3 odehrává, ale šel mnohem dál. John řekl: „Kdokoliv v Gearbox má ve hře co do činění s brokovnicí, musí ji vzít fyzicky do ruky a vypálit pár ran“. V tu chvíli mu do řeči skočil Randy s úsměvem od ucha k uchu: „Nedávno jsem střílel z těžkého kulometu, a musím vám říct hoši, je to zatracená mašinka (hell of a gun)“. Je vidět, že se v Gearboxu nenudí.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Průběh misí
Videozáznam mise, ukazované minulý týden v Paříži na UbiDays, obsahoval úvodní seznámení s postavami ve vaší jednotce, následný boj se skupinkami Němců v ulicích vesnice, působivou filmovou animaci zahrnující pochmurné vzpomínky hlavního hrdiny a intenzivní finále v budově místního kostela.

Viděli jsme také misi, kterou nejspíš znáte z shakycam E3 videa. Po její úvodní pasáži, kdy před domem vybuchl granát, hráč vyběhl se svým týmem mezi první baráčky. Potkal civilistu a ten mu řekl, kde jsou přibližně skrytí Němci. Tady Randy poukázal na zajímavý aspekt. Hra bude automaticky měnit mezi různými módy. Jestliže nepřítele uvidíte, ale on o vás nebude vědět, budete se chováte naprosto tiše (stealth). Když nebudete vědět, kde přesně je, ale jakous takous potuchu o něm mít budete, vaše zbraň zůstane připravena k výstřelu a když o něm nebudete mít páru, s hlukem nebo rychlou reakcí si starosti dělat nebudete. Tyto stavy se promítnou, jak do vizuálního znázornění, tak do hratelnosti a ovlivní celý tým.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale zpět k akci. Vojáci se krčili za zídkou a koukali, jak dva Němci odnášejí svého raněného kamaráda. Tuhle situaci půjde vyřešit mnoha způsoby. Buď je zkusíte sami zastřelit, využijete k tomu svůj tým nebo necháte raněného odnést a odhalíte tak německé pozice. Týmu budete zadáváte příkaz k útoku nebo přesunům, klasika. Při označování cíle budete moci zmáčknout třeba klávesu pro házení granátu a vaši vojáci zaútočí právě s ním.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stejně tak budete ovlivňovat chování podřízených při přesunech. Ukážete na místo, uděláte dvojklik a tým se tam přesune co nejrychleji. Nebo použijete jakoukoliv jinou klávesu, která se nabízí a tým se zachová stejně. Což jsme sice neviděli, ale předpokládám, že když k označení waypointu přidáte krčení, vojáci poslechnou. Velmi realisticky působily momenty, kdy vaši svěřenci předvedli, že jsou jen obyčejní lidé. Může se stát, že při přelézání překážky spadnou a kolega jim pomůže na nohy. Nebo, jak bylo vidět v oficiálním traileru, chytnete do náručí zraněného spolubojovníka. Bohužel jsou tyhle zajímavé momenty jen naskriptované.

 Taktický základ
Třetí díl BiA využije prakticky stejné ovládací a hratelnostní mechanismy jako předchozí hry. Opět uvidíte červené ikony nad hlavami nepřátel, které se během palby jejich směrem budou měnit na šedé, jak bude nepřítel demoralizován a začne se více krýt. Červená barva nyní také zalévá obrazovku (v doprovodu působivého tetelení obrazu) během vašeho zranění. Prostor za vhodným krytem však zůstává bez rudého zabarvení, takže v takových okamžicích ihned perfektně vidíte, kde se můžete schovat, abyste přežili a vzpamatovali se.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Klíčovou strategií bude opět obcházení a obkličování nepřátel. K dispozici budete mít v kterémkoliv okamžiku „status awarness“ taktickou mapu, ukazující rozložení vašeho okolí, spojenců i nepřátel. Tato mapa vypadá jako papírové mapy, které tenkrát vojáci opravdu používali. Mezi novými prvky v rámci hratelnosti zaujala také možnost přenášet těžký kulomet a střílet z něj buď za chůze nebo přesněji po rozložení na libovolném krytu. Co se krytů týká, díky vylepšené fyzice můžete kulometem snadno prorazit dřevený plot nebo bazukou vyhodit do vzduchu kryt z pytlů s pískem.

 Spolupráce více týmů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V akci budete velet třem týmům a zde přijde ke slovu strategie. Nejenže budete navigovat oddíly kudy jít a kam střílet, případně čím. Budete přemýšlet i nad tím, jaké klady a zápory má daná jednotka a podle toho volit taktiku. Váš doprovod nebude jen do počtu, aby vám odchytával projektily ve zběsilé přestřelce. Například obrněné vozidlo, které hlídá německá jednotka, zneškodníte pomocí raketometčíků. Ale jsme ve druhé světové a chvíli trvá, než zbraň uvedou do pohotovosti. Proto bude nutné nepřítele nejprve zaměstnat, aby neměl čas si všimnout, že se na něj něco chystá. Kdybyste si nepřipravili půdu, zaměří se nepřátelé okamžitě na raketometčíky, protože pro ně představují největší nebezpečí.

Každý tým bude mít samozřejmě různou palebnou sílu a to se odrazí i na jeho schopnosti ničit prostředí. Se samopalem budete mít problémy prostřílet bytelnější dřevěné stavby, které naopak velkým kulometem rozšleháte s přehledem. Ale ani kulomet si neporadí s bunkrem z pytlů písku a tady nastoupí rakety. Někdy k vyřízení objektu budete moci použít více způsobů. Například dělostřelecký kanón vyřadíte zabitím posádky nebo vhozením granátu do jeho hlavně. Každý granát bude mít jinou sílu – jeden vyřadí dělo z provozu úplně, jiný jen sníží jeho účinnost nebo přesnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Všechny zatím předváděné úrovně byly spíše ohraničenějšího rázu. Randy poznamenal, že se můžeme těšit i na mnohem rozlehlejší prostranství, stejně jako na pasáže, které budou ještě uzavřenější. Příklad nám dal v misi, kdy půjdete s parťákem do nemocnice. O ní se povede tuhý boj a hráč se bude prokousávat vpřed místnost po místnosti. Randy definoval rozpětí někde mezi intenzivními bitvami v Call of Duty (například Rusko), až na hranici mezi běžnými hrami a Flashpointem :-)

 Unreal Engine 3
Asi všichni viděli první trailer, který vloni nejednomu vyrazil dech. Nejlepší je ovšem fakt, že to, co jste na záběrech viděli, je skutečnost. Takhle hra vypadá v běhu. Randy Pitchford, prezident Gearbox Software, nám nejprve předváděl verzi pro Windows XP, která má mít v podstatě nejhorší grafiku ze všech platforem a přesto vypadala naprosto úžasně. Když jsem se ho zeptal, na jakém hardware ta nádhera ve vysokém rozlišení běží, sice nevěděl přesně, nicméně nastínil pár indicií. Nebyl to jejich vlastní stroj, ale PC připravené externím dodavatelem, které mělo mít procesor někde kolem 3 GHz a systém neměl zapojené grafické karty v páru. A přesto hra běžela poměrně svižně, tu a tam se sice něco trhlo, ale to se na PC prostě stává, na to už jsem si dávno zvykli.


Nové gameplay video z UbiDays - stažitelná verze (217 MB, 1280x720)

Po předchozích dílech nikoho nepřekvapil vynikající zvuk. Veškeré postavy nadabovali profesionálové, což platí i o mluveném slovu plynoucímu z úst Holanďanů a Němců, jímž hlas propůjčili rodilí mluvčí. BiA3 však bude hlavně pastvou pro oči. Oproti konzolím příští generace budou v PC verzi trochu hůře zpracované efekty, jako například volumetrická mlha nebo kouř. Konzole se pak mají chlubit takovými specialitkami, jako je třeba průsvitná kůže po krajích prstů nebo odrazy okolí v očích ostatních postav. U PS3 se uvažovalo, že by jeho ovladač s gyroskopickými senzory šel využít jako volant při řízení vozidel. Nicméně to ještě nebylo rozhodnuto.

Na hře je znát důraz na detaily: během explozí uvidíte rozžhavené kousky trosek létat mezi oblaky kouře, při střelbě zůstávají za nábojnicemi odletujícími z vaší zbraně tenké kouřové stopy, předměty a části oblečení na vaší postavě jsou plně animované, takže se během pohybu postavy reálně houpají či deformují apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Řadu předmětů v prostředí jde rozstřílet (ploty, kryty, sochy… ). Zážitek ještě podtrhuje občasný, automaticky spuštěný zpomalený záběr. Ten se aktivuje jakmile se vám podaří nějaká pěkná akce (exploze granátu na správném místě, headshot z ostřelovačky). Tvůrci tenhle prvek v žertu říkají „awesome sensor“ a podotýkají, že je zcela dynamický. Grafické efekty dále zahrnují perfektně ostré a detailní stíny postav nebo lahůdky typu voda stékající po obrazovce, jestliže střelíte do vodní hladiny ve vaší blízkosti.

Velký důraz je kladen na animace a modelování postav. Nevím, nakolik je to pravda (o něco podobného se prý snažili tvůrci hry FEAR), ale údajně je to poprvé, co se u FPS ve virtuálním světě bude pohybovat skutečný 3D model hlavního hrdiny. U předchozích her obvykle šlo o jakési placky s vyznačením zón poškození. Díky tomu bude konec s náhodným rozptylem při střelbě za běhu. Zkrátka tam, kam v momentě zmáčknutí kohoutku hlaveň zamíří, kulka skutečně vyletí. I když ruku na srdce, půjde spíše o specialitku a troufám si tvrdit, že přímo ve hře to ani nepoznáte. Jiná věc jsou ovšem působivé FPS animace související s interakcí s ostatními postavami nebo např. přelézáním překážek apod., těch si všimnete určitě.

 Zapáleni pro věc
Zvětšit zdroj: tisková zpráva O Brothers in Arms: Hell´s Highway bych mohl psát ještě hodně dlouho. Ačkoliv měla být prezentace pouze půlhodinová, nakonec se protáhla asi na 50 minut. Bylo zajímavé sledovat, jak je šéf vývojářů zažraný do své práce, jak ho Hell´s Highway naprosto pohltila. Chvíli jsme si povídali o tom, jaké hraje hry, co ho v poslední době zaujalo, co je pro něj na BiA tím nejlepším. Stejně tak plukovník, který nás bavil, když nastaly určité technické problémy, historkami ze své bohaté vojenské kariéry. Jeho odhodlání do hry dostat co nejvíce realističnosti je obdivuhodné. Kéž by byla každá presentace, jako ta o BiA. Podle aktuálního vyjádření vyjde hra na 90% v listopadu tohoto roku. Randy ale zároveň dodal že je pro vydavatele natolik důležitá, že v případě potřeby dodatečného ladění nebo vylepšování bude termín klidně posunut.


UbiDays trailer - stažitelná verze (47 MB, 1280x720)

Stáhněte si: Trailery a videa

Související články: Novinky, Brothers in Arms Earned in Blood recenze, Brothers in Arms SP recenze&MP recenze

Pavel Oreški & Martin Zavřel


 
 
P.Oreški & M.Zavřel

Nejnovější články