Call of Duty 2 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Call of Duty 2 - dojmy z dema

30. 9. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Prožili jsme dramatickou jízdu na korbě vozu, rozdali jsme si to s Němci schovanými v egyptském městečku a zmocnili jsme se protileteckých děl, díky čemuž už víme, jak se hraje nejočekávanější střílečka podzimu.

Autor: Kate
Publikováno: 30.září 2005
Verze hry: oficiální pre-release demo
Doba testování: pár dnů

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Call of Duty 2 patří bezpochyby k nejočekávanějším hrám letošního podzimu, takže asi málokterému příznivci válečných FPS unikla informace o úterním uvolnění singleplayerového dema. Ne každý si ovšem může dovolit cca 650 MB velkého „macka“ stáhnout, a právě pro takové čtenáře jsou primárně určeny tyto první dojmy. Pochopitelně ale v diskusním fóru uvítáme též doplňující, případně protichůdné názory hráčů, kteří si demo sami zahráli. Pro ně jsme zase posbírali doplňující informace o modifikacích pro zmíněnou hratelnou ukázku.

 Začátek konce
Demoverze obsahuje jednu singleplayerovou misi „The End of the Beginning“, jejíž dohrání vám zabere pouhých 15 minut v závislosti na obtížnosti i zkušenostech. Celá hra začíná dramatickou jízdou pouští, kterou ovšem sledujete pouze pasivně z korby vozu. Kolem vás neustále něco bouchá a na obzoru vidíte siluetu egyptského městečka El Daba. Ihned po průjezdu městskou bránou vás přivítají zakempovaní Němci, spolu s několika muži je ale můžete elegantně obejít a zneškodnit zezadu.

Vaším prvním úkolem se stává eliminace obsluhy protileteckých děl na pobřeží. Po úspěšném splnění se přesouváte dál a stísněnými uličkami si razíte cestu až na samotné německé velitelství. Po dokonalém vyčistění hlavní budovy se s jednotkou shromáždíte na určeném místě, kde vás už (podobně jako v demu Brothers in Arms: Earned in Blood ;) přivítá chlapík s láhvinkou v ruce. Tím mise končí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Intenzivní atmosféra
Jednou z nejvíce oceňovaných věcí na prvním Call of Duty se vedle skvělé hratelnosti a zajímavého návrhu map stala i celková atmosféra, která na mnoho hráčů zapůsobila doslova jako magnet. Troufám si říct, že nejinak je tomu i tady. Opět se cítíte, jako byste se ocitli uprostřed zuřícího válečného pekla (alespoň já si to tak nějak představuji ;) a atmosféra všeobecného zmatku je tentokrát ještě intenzivnější.

Neustávající střelbou a výbuchy granátů se prolíná řev vojáků s občas zřetelným nádechem zoufalství v hlase. Zvuková kulisa je zkrátka parádní a korunu všemu ještě nasazuje občasné „třesení obrazu“, navozující zmatený pocit po nedalekém výbuchu. Výkřiky vojáků navíc nejsou jen tak samoúčelné, ale jak demo naznačilo, kolikrát vám můžou přinést i cenné tipy („musíme je obejít zprava!“). O tomto tzv. battle chatter systému jsme více psali v dřívějším preview.

 Skriptované sekvence & více cest jen teoreticky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva COD2 je po vzoru jedničky protkáno efektními skripty, díky kterým se můžete těšit z řady dramatických okamžiků a hra tak opět působí spíše jako film (berte s nadsázkou). Vývojáři vás sice skripty trochu omezují, ale na druhou stranu vám také neustále předhazují novou pastvu pro oči, takže nejde jen o chaotické pobíhání ulicemi. Velice se mi líbila například „scénka“, kdy kolega z vašeho týmu zbystřil u jistých dveří a přiblížil se k nim, aby je otevřel/rozkopal. Než se však mohl něčeho dopátrat, rozmetala jej salva z kulometu, který byl ukryt v místnosti za nimi. Velice působivé, pokud se ovšem smíříte s tím, že tam zmíněná vsuvka bude pokaždé. Pro hráče znalé prvního dílu by ale něco takového neměl být problém.

Pro Call of Duty 2 jsou slibovány větší mapy, ale zrovna ta v demu asi opravdu nebude jejich typickým zástupcem. Co se týče linearity, dá se vypozorovat jistá snaha o její zmenšení, ale příliš herní svobody zde opravdu neočekávejte. V některých situacích si sice teoreticky můžete vybrat, zda půjdete tudy nebo jinudy, prakticky použitelná se mi ale vždy jevila jen jediná cesta. Pokud někde existuje viditelná postranní ulička, nepovažuji čelní náběh za alternativní možnost, i když všechno je věcí vkusu :) Samozřejmě nemůžeme nic generalizovat kvůli jedné mapě. Třeba se v plné verzi najdou i takové, na kterých si opravdu budeme moci vybrat z více – zdůrazňuji - plnohodnotných sekundárních cest.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Umělá inteligence spolubojovníků rozhodně není nijak viditelně špatná. Chlapci se celkem slušně dokáží krýt a cvičeně utíkají před granáty, což ale musíte i vy, pokud se příslušný indikátor objeví na obrazovce. O schopnostech nepřátel se už píše mnohem hůř. Jednak je jejich rozestavění i pohyb při každém hraní stejný, druhak nemohli v demu předvést tolik, aby se dala jejich AI nějak celkově hodnotit. Většinou jen prostě někde čekají zakempovaní na smrt, byť se jí brání, co mohou - třeba celkem přesným házením granátů.

ZAJÍMAVÉ MODIFIKACE DEMA
Na české fanouškovské stránce cod2.hotgames.cz najdete kromě aktuálních novinek ze světa Call of Duty 2 i řadu uživatelských modifikací do tohoto dema. Jmenujme například mod, kde si můžete zahrát za Němce (pro masochisty je k dispozici dokonce i německý překlad ;) nebo přídavek, ve kterém bude mít Thompson 30 nábojů a ne jen 20, jak je tomu v demu standardně. Dalším zpestřením může být modifikace, ve které máte už od začátku k dispozici Bren, což mi ale osobně přijde trochu zbytečné, jelikož jej můžete sebrat hned po první „výměně nábojů“. Více najdete na zmíněné fanstránce.

Obtížnost a pojetí zranění
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mnozí čtenáři si v diskusních fórech stěžují na jednoduchost hry, s čímž musím do puntíku souhlasit (i když taková obtížnost Veteran mi lehká nepřišla ani za mák). V podstatě jde o to, že zatímco nepřátelé moc velkou výdrž nemají, vaše tělo snese olova opravdu nadprůměrně. V jisté části hry jsem se například dostala v  budově k výklenku, ze kterého bylo třeba sejmout nepřátele dole na dvoře i na okolních domech. V tu chvíli u mě doma ovšem někdo zazvonil, takže jsem nechala hru hrou a šla se věnovat návštěvě. Po pár minutách jsem se vrátila a s překvapením zjistila, že hra běží, ale co hlavně - že můj hrdina stále ještě živý odolává sem tam se trefícím Němcům! :) Doufám, že mi osobní vsuvku odpustíte, ale myslím si, že tento fakt přesně charakterizuje obtížnost hry. Jen dodávám, že v tu chvíli byla pouze „Regular“ a, že při vyšší si už opravdu nic podobného dovolit nemůžete.

Prakticky se mi jeví, že zvyšující se obtížnost závisí pouze na tom, jak rychle se dostanete do kritického stavu (zčervenání okrajů obrazovky + příslušný nápis) a jak rychle se naopak zase stabilizujete. Protože ve hře neexistuje nic jako ukazatel zdraví, je tento stav vaším jediným vodítkem. Teoreticky tedy můžete dostat během hraní nespočet kulek. Pokud je dostanete v krátkém sledu ihned za sebou, znamená to problém. Pokud se mezi jednotlivými zásahy stihnete zotavit, nic se neděje. S vyšší náročností hry samozřejmě „zdrsňují“ i nepřátelé, ale neočekávejte, že by jich bylo víc nebo zkoušeli zcela nové finty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dostupné zbraně
Na začátku dema dostanete dostanete do ruky Thompson, během hraní se ale můžete dostat i k Brenu, MP40, Kar98 nebo si pochopitelně zastřílet z kulometu (MG42). Ve vaší výbavě samozřejmě najdete i tříštivé či kouřové granáty - obzvlášť s těmi druhými pak můžete celou atmosféru zkázy a chaosu ještě pořádně zdůraznit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jen pro úplnost, všechny zbraně v plné verzi hry by měly být následující: BAR, Bren, Colt 1911A1, Lee Enfiled, Lee Enfield Scoped, G43, G43 Scoped, Kar98k, Kar98k sniper, Luger, M1 Carbine, M1 Garand, Mosin Nagant, Mosin Nagant sniper, MP40, MP44, PPS42, PPSH, Springfield, Sten, SVT40, Thompson, TT30, Webley, Panzercheck, Panzerfaust, kouřové granáty - americké, britské, ruské i německé, Mk-11A1 tříštivý granát, RGD-33 ruský granát, Steilhand granát.

NA JAKÉM HARDWARE TO BĚŽÍ?
Na mé sestavě Athlon XP 2800+ 1 GB RAM a GeForce 6800 Ultra běžela hra v rozlišení 1024x768 s plnými detaily a 4x AA naprosto plynule (35-45 fps) a s poměrně krátkou (doslova pár sekund) nahrávací dobou. Minimální hardwarové požadavky ke spuštění Call of Duty 2 jinak zní: grafický 3D akcelerátor s 64 MB RAM a kompatibilní s DirectX 9.0c, Windows 2000/XP, Pentium 4 1,4 GHz nebo AMD Athlon XP 1700+, 256 MB RAM (512 MB RAM doporučeno), rozhraní DirectX 9.0c, 100% DX9.0c kompatibilní zvuková karta s posledními ovladači a 700 MB místa na harddisku (+ 800 MB pro swap-soubor).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podporované grafické karty jsou ATI Radeon 8500, 9000, 9200, 9500, 9600, 9700, 9800, X300, X550, X600, X700, X800 & X850, dále NVIDIA GeForce 2 Ultra, GeForce 3 Ti, GeForce 4 Ti, GeForce FX, GeForce 6 & GeForce 7 série (podrobnější info).

Grafické zpracování mi osobně přišlo velice pěkné, modely postav vysoce detailní a efekty (kouře, výbuchů) skutečně věrohodně zpracované. Škoda jen, že prostředí není příliš interaktivní. Explozi po zásahu zaručí pouze pár sudů na pobřeží a dál se dá rozstřílet snad jen několik dřevěných krabic v ulici při cestě zpátky. Možná chci příliš, ale když už člověk k něčemu podobnému v jiných hrách jednou přičichne, hledá to pak prostě všude.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Malé shrnutí
Na finální verdikt je ještě brzy, ale i tak si dovolím zesumírovat několik svých postřehů. Zaprvé jsem ze hry měla vesměs podobný pocit jako z minulého dílu, a to v tom nejlepším slova smyslu. Call of Duty 2 bude mít patrně spád a „náboj“ prvního dílu, což je dobře, protože hráči zjevně chtějí intenzivní akci, ve které skoro není čas si oddechnout. Opět jde převážně o arkádovou záležitost, která si očividně neklade za cíl oslovit náročné hráče či experty na druhou světovou.

Důležitá je zde zábavnost a jednoduchost ve všech ohledech. To ale opět nemyslím hanlivě, koneckonců spousta lidí si ráda zastřílí jen tak „pro odpočinek“ a Call of Duty je přesně dělaná pro hraní, kdy se nechcete nervovat se složitým ovládáním nebo vymýšlet taktické finty. Díky řadě skriptů má hra alespoň zčásti pevně hozenou osnovu, tudíž pravděpodobně opět nikdy nenastanou zákysové problémy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stručně řečeno, demo mi sice nijak dech nevyrazilo, ani nepřekvapilo, za to mě ale ujistilo o tom, že druhý díl pravděpodobně dosáhne kvalit jedničky (samozřejmě pouze v případě, že opět nabídne i hratelnostně bohaté mise a zajímavé mapy). To ovšem nebudeme moci posoudit dříve, než po vydání plné verze hry v listopadu.

Stáhněte si: Demo, Video, Trailer...

Související články: Preview (5/2005), Novinky, Call of Duty recenze, Call of Duty: United Offensive recenze


 
Kate
autorce je 20 let, studuje MFF UK obor informatika; kromě psaní pro Tiscali Games recenzuje i pro časopis LEVEL a TV pořad GamePage; nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenská simulace, volný čas ale tráví i jinak



 
 
Kate

Nejnovější články