Civilization IV Colonization - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Civilization IV Colonization - dojmy

29. 8. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Předělávka klasické Colonization z roku 1995 do moderního enginu Civilizace IV. V čem se od ní liší základní pravidla a dokáže starý herní koncept znovu zaujmout?

Autor: Bergy
Publikováno: 29.srpna 2008
Verze: preview/anglická/PC
Doba hraní: pár dnů


Dostali jsme možnost otestovat preview-verzi předělávky stařičké hry Colonization z roku 1995 do moderního enginu. Nová hra by klidně mohla představovat třetí datadisk pro Civilizaci IV, ale nakonec z ní bude - navzdory lehce zavádějícímu názvu - samostatně spustitelná záležitost, jenž nebude vyžadovat jakékoli předchozí verze základní hry.

 Rychlý rozjezd
Po svižné instalaci a spuštění Colonization na mě vykouklo tematické herní menu s ruční malbou středověkých suchých doků. Na úvod jsem vyzkoušel volbu „Play now“, která už svým názvem zaručovala rychlý start bez zbytečného zdržování. Vybral jsem si jeden ze čtyř dostupných národů (Angličané, Francouzi, Španělé a Holanďané) a rovněž příslušnou herní postavu. Každá země má dva volitelné představitele z řad skutečných historických velikánů (například George Washington apod.) Dále jsem zvolil druh generované mapy (Nový svět nebo Karibská oblast), stupeň obtížnosti a rychlost hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Během chvilky jsem se ocitl na herní mapě s počátečním vybavením, které tvořila menší plachetnice a pár kolonistů. Startovním rokem byl letopočet 1492, tedy chvíle, kdy došlo k objevení skutečného Nového světa. První věcí, kterou je potřeba vždy po startu podniknout, je najít vhodné pobřeží a na něm založit svou základní kolonii. Další kroky jsou více méně obdobné jako u Civilizace, tedy rozvoj města, prozkoumávání okolí, zakládání nových osad a rozšiřování svých hranic. V koloniích se neobejdete bez stavění budov, jako jsou například doky, sklady a různé výrobny. U vnitrozemských osad je nutné místo doků postavit nákladní vozy a vyrobené či vypěstované zboží převážet k přístavům.

 Čím se liší od Civilization?
Pomineme-li fakt, že Colonization se na rozdíl od klasické Civilizace hraje rovnou od pozdního středověku, je významnou odlišností i to, že jste z počátku zcela závislí na kontaktu se svou evropskou domovinou. Nové jednotky si na americkém kontinentu nevyrobíte a ty, které si nedovezete, prostě nemáte. Neustále je proto potřeba pendlovat se svými loděmi mezi koloniemi a evropským přístavem.

Z Nového světa vozíte zboží do Evropy, které zde se ziskem prodáváte a za peníze najímáte vojáky a dělníky potřebné k dalšímu rozvoji v zámoří. Jak jsem vypozoroval, se zvedající se slávou a vlivem vlastních kolonií, stoupá zájem o imigraci. To se projevuje tak, že nové jednotky na vás posléze v evropském přístavu čekají a zdarma se nalodí na vaše plavidla. Vybírat si ale moc nemůžete, většinou se jedná o prosté dělníky. Import specialistů a vojáků musíte i nadále platit zlatem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Smyslem hry je vybudovat si v zámoří natolik silné postavení až bude možné vyhlásit revoluci a vybojovat si navzdory snahám svého krále vlastní nezávislost. Válčení ale nepřichází až ke konci scénáře, naopak provází vás skoro celé hraní, protože boje s indiánskými a dalšími evropskými kolonisty jsou poměrně časté. Colonization jinak probíhá klasicky na tahy, přičemž celkového vítězství musíte dosáhnout v limitu 300 kol a navíc je potřeba se dopracovat k vlastní nezávislosti jako první. Nesmí vás tedy předběhnout žádný jiný evropský kolonista. Na nějaká politická či mírová vítězství se proto nehraje, vítězí vždy ten nejrychlejší a nejsilnější.

 Služebníček, pane králi
Neznamená to však, že by zde chyběla diplomacie. Sám jsem musel jednat jak se svým králem, tak s ostatními kolonisty či domorodými indiány. Rozhodně se nevyplatí si hnedka všechny znepřátelit, a proto je vhodné vybrat si určité partnery k vytvoření spojenectví. To vám pak zajistí lepší zázemí v Novém světě. Nejvíce pozornosti si ovšem užijete ze strany krále, který neustále požaduje podíly z ukořistěných pokladů a pochopitelně chce také vybírat daně. Je sice vždy na výběr jestli zaplatit či ne, ale dokud nejste sami pevní v kramflecích, nevyplatí se příliš si vyskakovat.

Kromě mnou popsané rychlé hry půjde v singleplayeru vyzkoušet ještě pět scénářů s úkoly a věrnou mapou konkrétní oblasti severní či jižní Ameriky. Možné je i nakonfigurovat si svou vlastní hru, což potěší hlavně ty z vás, kteří rádi vše do detailu nastavují. Multiplayer rovněž poskytuje řadu možností. Dá se hrát po lokální síti, internetu nebo jako horké křeslo (střídání hráčů u jednoho PC) či prostřednictvím emailu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Herní interface doznal úprav oproti normální Civilizaci IV a je nyní stylovější s dřevěným designem. Menu a tlačítka jsou pozměněná v závislosti na jiném herním systému. Všudypřítomná civilopedie však nechybí ani zde.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož je grafika použita z Civilizace IV, vizuální dojem a HW náročnost jsou v podstatě totožné. Celkově si myslím, že se na nás chystá velmi zdařilá konverze legendární hry, jejíž sláva bude co nevidět znovu oprášena. Ne že by toho poslední datadisk k Civilizaci IV přinesl málo, ale s Colonization přichází velmi příjemné oživení v odlehčeném stylu hry a s rozdílnými pravidly.

Související články: Novinky, Recenze Civilization IV a datadisků, Recenze Civilization Revolution



Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

 
 
Bergy

Nejnovější články