Commandos 3 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Commandos 3 - dojmy z dema

2. 9. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Třetí díl slavné strategické série Commandos pomalu klepe na dveře a my jsme otestovali demo, které nabízí malou ochutnávku v podobě tutoriálu a jedné mise v nacistickém vlaku. Máme se na co těšit?

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 2.září 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Španělské vývojářské studio Pyro Studios si získalo renomé zejména počítačovými hrami ze série Commandos (Behind the Enemy Lines a Men of Courage), jejichž předchozí dva díly jste si mohli zahrát před pěti, resp. dvěma lety. Třetí díl s podtitulem Destination Berlin by se měl na obrazovkách počítačů objevit již koncem tohoto měsíce a u nás vyjde s českými titulky. Jeho hlavní změnou oproti oběma předchůdcům je skutečnost, že se odehrává v částečně trojrozměrném prostředí. Znalci prvního a druhého pokračování si pak patrně všimnou rozšíření týmu o svůdnou špiónku a loajálního chlupáče. Změn doznala rovněž strategie hry - autoři si všimli, že hráči mise často dokončovali s jedním dvěma charaktery, aniž by využívali ostatních, takže maximální počet postav je omezen číslem tři.

V koncem minulého týdne uvolněné demoverzi se nachází dvě mise. První z nich nelze považovat za misi v pravém slova smyslu, je to spíše reakce Pyro Studios na stížnosti hráčů, že počáteční mise obsažená v Commandos 2 nebyla právě dvakrát jednoduchá a Commandos 3 by si tak zasloužila nějaký tutorial. Jeho prostřednictvím se seznámíte v uvedeném pořadí se zeleným baretem, ostřelovačem a pyrotechnikem. Vaším úkolem je však především respektovat pokyny tutora, naučit se hru samotnou ovládat a proniknout do zvláštních schopností charakterů. Nejdříve zeleným baretem pobijete několik nepřátel, následně ostřelovačem kryjete jeho ústup a ve finále pyrotechnik vyhodí do povětří tank. Banalita.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Staří psi a nové kousky
Koncept Commandos nedoznal takřka žádných změn, pomineme-li úpravy dané přechodem do částečného 3D prostředí. Jedná se o trochu nezvyklou real-timovou stategii, v níž ovládáte omezený počet postav (nanejvýš tři). Na začátku dostanete zadání v podobě nějaké operace v týlu nepřítele a vy ji musíte provést. Zábavnost hry je dána faktem, že každý charakter má zvláštní schopnosti, takže se všichni navzájem doplňují a současně jsou nezastupitelní. Z mise se tak většinou stává kombinační puzzle, jehož cílem je přijít na to, jak zvláštní schopnosti postav uplatnit. V jejich uplatnění vám brání značné množství nepřátel. Autoři trochu ustoupili kritice absolutní specializace (jen řidič řídí auto atd.) a nyní všichni vojáci dokáží ovládat dopravní prostředky a palné zbraně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již zmíněné zvláštní schopnosti se liší charakter od postavy. Například zloděj dokáže vykrádat kapsy a proplížit se kolem nepřátel nepozorován, zatímco pyrotechnik umí pokládat bomby a likvidovat ty nastražené jinými. Špión naopak používá smrtící sérum a dovede si oblékat uniformy nepřátelských důstojníků.

Vojáci jsou schopni používat objekty nacházející se v jejich bezprostředním okolí, ovšem potřebují k tomu speciální dovednosti. Typickým příkladem jsou kulometná hnízda, s jejichž obsluhou si poradí pouze mariňák (dokonce může kulomet odmontovat a přenášet jej z místa na místo...). Ve většině případů byste však měli být omezeni nedostatkem munice, což zaručuje, že se hraní nezvrhne v bohapustou střílečku.

 Filmové momentky
Druhá mise v demu je již klasickou, ba co přímo filmovou. Její náplň se překrývá se scénářem slavného snímku The Train z roku 1964. Odehrává se ve Francii, resp. na/v nacistickém vlaku odvážejícím z Francie umělecké předměty nedozírné hodnoty. Váš úkol je jednoznačný - ve složení zelený baret, špión a zloděj musíte zlikvidovat několik desítek po zuby ozbrojených nacistických spolupasažérů a uchvátit řízení vlaku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zábava je to, jak se patří, zvláště když zloděj dokáže šplhat po stěnách vagónů, vylézat okny ven a opět zalézat dovnitř. O filmové momenty ostatně nebude nouze, Pyro Studios slibují do plné verze například bitvu o Omaha Beech (Saving Private Ryan, 1999) či boje o Stalingrad. To vše vmněstnané do tří kampaní.

 Práce s inventářem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z demoverze jsem si odnesl několik negativních postřehů spojených s ovládáním, resp. nikoli s ovládáním, ale s prací s inventářem. Tak například inventář nemá žádnou klávesovou zkratku, takže vždy musíte „dojet“ kurzorem myši až do levého spodního rohu obrazovky pročítače a kliknout na obrázek batohu - stejné je to při zavírání; logika by velela, že stačí stisknout klávesu [Esc], což je jakási nepsaná konvence. V Commandos 3: Destination Berlin však ne (autoři jsou patrně nepřátelé klávesových zkratek), zde musíte zmáčknout na horní liště okna inventáře tlačítko Exit. Rovněž předávání věcí z inventáře jednoho charakteru do inventáře druhé postavy je uděláno tak atypicky, že jsem na to přišel až v samém závěru mise odehrávající se ve Francii.

Na co jsem však například nepřišel vůbec je používání uniforem. Z každého nepřítele můžete vyjma jeho zbraně (a několika dalších drobností) ukořistit uniformu rozličné hodnosti. V ledabyle zpracované nápovědě - kde mimochodem nefungují šipky posunovací lišty - je napsáno, že uniformu může používat kdokoli z vojáků, stačí prý kliknout na obrázek uniformy. Vyzkoušel jsem všechno možné i nemožné, ale výsledného efektu se mi stejně docílit nepodařilo (update - díky jednomu čtenáři ve za objasnění situace s používáním uniforem).

Abych však jen nehaněl, dlužno poznamenat, že ovládání má i několik přínosných prvků, z nichž jedním je klávesa [F5], umožňující „zvýraznit“ na obrazovce všechny nepřátele, což sami jistě kvitujete s povděkem v mnoha nepřehledných situacích, které s sebou částečné 3D prostředí přináší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Grafické zpracování
Měl-li bych v demoverzi (samotná hra se od ní samozřejmě může lišit) ještě trochu zaštourat, patrně se nevyhnu 3D prostředí, resp. jeho zpracování. Možnosti nastavení vizuální kvality hry jsou skutečně mimořádně skoupé - omezují se výhradně na volby High a Low. Volbu Low jsem nezkoušel, ale volba High rozhodně není tak „high“, jak bych si v současné době představoval, zvláště srovnám-li to například s nedávno vydanou Rebels: Prison Escape, která je pro Commandos 3: Destination Berlin fakticky konkurencí. Grafická stránka je chudá až ubohá. Mírně zlobí i ovládání 3D prostředí, kdy občas nejde posunovat kamerou tak, jak by si člověk představoval a řada dalších drobností. 2D prostředí je stejné jako v předchozích dílech, tj. velmi kvalitní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přes všechny tyto výhrady jsem se u hraní bavil stejně dobře, jako v případě předchozích dvou dílů. Věřím, že nedostatky obsažené v demoverzi vznikly v důsledku nutnosti hru „ořezat“ na i tak dost drsných 245 MB, a že Commandos 3: Destination Berlin budou rovněž obsahovat ony prvky krystalicky čisté hratelnosti, jíž jsou autoři tolik pověstní.

Stáhněte si: Demo, Trailery, E3 teaser

Související články: Rozhovor, Novinky, Commandos 2 recenze a návod

Mirek Zeman
připravil: jd

 
 

Nejnovější články