Condemned - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Condemned - dojmy z dema

1. 4. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Ohledali jsme čerstvou oběť kriminálních živlů. Nese stopy málokdy vídané brutality, byla bita neobvyklými vražednými nástroji a je prosáklá děsivou atmosférou, která na ní dýchla před pomalou smrtí. Přistupme k pitvě!

Autor: J.A.Frost
Publikováno: 1.dubna 2006
První české dojmy z PC verze zdroj: tisková zpráva Verze hry: PC demo
Doba hraní: 1 den


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nenechte se zmýlit, hra Condemned je už pár měsíců v prodeji, ovšem pouze pro Xbox 360. Na dostřel se však blíží lehce zdokonalená konverze na PC, kterou jsme otestovali v aktuálním demu s první misí z plné verze. Jak vidno, Monolith v této hře uplatnil své bohaté zkušenosti z Aliens vs Predator 2 nebo F.E.A.R. Čili se také jedná o velice strašidelnou FPS, která dosud získávala veskrze vysoká hodnocení - a dle našich dojmů musíme potvrdit, že nejspíš zaslouženě.

 Detektivní práce
Ocitnete se v roli agenta FBI Ethana Thomase z jednotky SCU (Serial Crimes Unit). Právě jste dorazili na místo činu, které budete muset prohledat. Docela čerstvou mrtvolu najdete záhy. Pomocí mobilu se spojíte s ústřednou, kde dostanete pokyn k jejímu prozkoumání. Díky UV lampě a foťáku nejprve zjistíte známky o škrcení oběti a jejich snímek pošlete na stanici, kde vaše domněnky následně potvrdí ženský hlas poručíka. Laserem ohledáte zbytek těla. Stopy nevyhnutelně vedou k Match Makerovi, sériovému vrahovi, jehož se snažíte vypátrat. Všechno to vyšetřování a volání mobilem se pochopitelně děje za vaší plné účasti, takže se do kůže agenta Thomase dostanete velice rychle.

Úvodní adventurní část hry rázně utne pach cigaretového kouře, který se line z vedlejší místnosti. Nejprve se ozvou zvuky na požárním schodišti a pak zhasnou všechna světla. S baterkou a pistolí se tedy vydáváte nahodit generátory v budově, ve které se to jen hemží zločinci, čekajícími na příležitost, kdy vám budou moci rozmlátit ciferník.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Tak trochu jiná akce
S pistolí v jedné a baterkou v druhé ruce se hned cítíte lépe. Jednotliví nepřátelé se ani moc nezdráhají skákat vám do rány a urychlit tak svůj odchod do věčných lovišť. Pozice se vyrovná až ve chvíli, kdy o pistoli přijdete. Pak budete muset vzít zavděk nástroji, které do této doby drželi vaši protivníci – tzn. hřeby pobité plaňky, ocelové trubky, hasičskou sekeru a dokonce i dvířka od obyčejné skříňky.

Bitky se v ten moment přemění v taktizování, jelikož zbraně mají různorodý dosah, sílu, rychlost manipulace a užitečnost při blokování. Možná vám bude nějaký čas trvat, než si na to vše zvyknete. Například s malou trubkou budete mít rychlejší útok, lépe se vám budou blokovat rány, ale nezpůsobíte takové zranění ani dosah nebude největší. Zbraně se také opotřebovávají. Jelikož je málo nábojů, bojuje se hlavně nablízko. Osobně se mi vyplatila vyčkávací taktika se správně načasovaným blokem a okamžitým úderem, po němž musel následovat další, jinak jsem riskoval inkasování prudké rány z otočky.

 Když se to mele...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Souboj s jedním nepřítelem je však ještě zívačka. V momentě, kdy narazíte na dva a více oponentů najednou, se teprve budete muset začít pořádně ohánět a udržet si od nich dostatečný odstup. Správné načasování vašich akcí se stane naprostou nezbytností, stejně jako zachování přehledu o nepřátelském pohybu. Zločinci se vás totiž snaží obklíčit a dostat se vám do zad, což je téměř smrtonosná kombinace. V ten okamžik se jim naskýtá příležitost chytnout Ethana za krkem, přičemž druhý maniak nekompromisně útočí. Pomocí myši se sice ze situace vykvrdláte, ale většinou v mizerném zdravotním stavu.

Umělá inteligence se zdá být oproti F.E.A.R. horší. Je to sice možná koncepční záměr - když nejde o elitní vojáky, nýbrž o nepřátele v podobě zakuklených, zjizvených nebo jinak pošramocených individuií - přesto bych od nich čekal alespoň krytí za překážkami. Ne pouze vyčkávání v temném koutě a následné mlácení hlava nehlava. Někdy vám dokonce usnadní práci, když se sami sobě pletou do rány. Okamžik, kdy se na mě vrhli snad čtyři protivníci naráz a jejich kolega opodál to do nich sypal, mi připomněl pět let starého Max Payne. Své nízké IQ nepřátelé kompenzují hrubou silou a když už vás praští, dost to bolí. Naštěstí lékárničky jsou rozesety poměrně pravidelně a v dostatečném množství, což sráží obtížnost trochu dolů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ovládání, pohyb a prostředí
Ze začátku dema jsem se trochu pral s ovládáním, na které je potřeba si zvyknout. Možná to bylo i tím, že tlačítko pro interakci smíte poprvé použít až s první sebranou ocelovou trubkou; klávesa pro taser (zbraň vystřelující elektrické výboje) se zase zpřístupní až v půlce mise. Co mě ale zarazilo, je nemožnost skákání - tento úkon Ethan neumí a umět nebude. Zato dovede sprintovat, i když v jeho podání jde spíš o rychlejší chůzi, než o běh. Navíc tento způsob pohybu rychle vyčerpává staminu. Podle menu je patrné, že se později vyblbnete v soubojích, ale v demu je zpřístupněný pouze jediný typ útoku.

Fyzikální engine tu jinak nechybí, avšak mohl by být do hratelnosti zakomponován více. Nepřátelé padají k zemi rag-doll efektem, ale zapomeňte na nějakou větší interakci s okolím. Například sekerou lze rozsekat dveře, ovšem jen ty, které jsou k tomu určené. Také nelze sbírat ani hýbat jinými předměty, než s těmi využitelnými coby zbraň.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Atmosféra na jedničku
Hra plyne v takovém plíživém tempu a navozuje pocit, jako byste opravdu chodili domem plným maniaků. Krev teče proudem a o brutální zákroky není nouze. Atmosféru umocňuje tma, která sice není všudypřítomná, ale bez baterky byste se asi cítili na zhroucení. Baterka nespotřebovává žádnou energii a intenzita jejího světla je hodně proměnlivá. Navíc je zřetelné, že není staticky umístěna někde v prostoru - hýbe se tak, jako byste ji drželi sami v ruce.

Kombinace opatrného prozkoumávání temných interiérů a bitek nablízko udržuje vaše nervy našponované, protože nikdy nevíte, zda vám není někdo v zádech či neprobourá zeď. O napínavé momenty se samozřejmě starají i dobře načasované skripty nebo cutscény. Poměr akce a chození po prázdných místnostech je zhruba 70:30. Osobně bych uvítal, kdyby to bylo vyrovnanější a třeba i byly využity nějaké stealth prvky (ala Manhunt), kterými hra bohužel vůbec nedisponuje. Tak jako tak, doporučuji vám hrát v noci, kdy atmosféra Condemned maximálně vynikne.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Nároky jako F.E.A.R.
Condemned je věrné trendu skvěle vypadajících next-gen her, což není nic divného, když ho pohání stejný engine jako F.E.A.R., s nímž má obdobné HW nároky. Při rozlišení 1024x768 se hra na mém Athlonu 2200+ s 512 RAM a Radonem 9500Pro hýbala jen kolem 20 fps, takže jsem musel sáhnout k 800x600, kde jsem se bez problémů dostal nad 30 snímků za vteřinu. Možnosti nastavení grafiky jsou široké a i při snížených detailech ji to sluší. Výtku bych měl snad jedině k obličejům, které na mě působily moc uměle, narozdíl od realisticky pojatého zbytku hry (zbraně, detektivní náčiní, design domu atd.).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velice mě také potěšila zvuková stránka hry. Nejprve povedená, vcelku depresivní skladba v menu a pak i veškeré zvuky pro tření materiálu, které jsou možná až nepříjemně autentické. Třeba „práce“ s požární sekerou si žádá trochu silnější nervy. Demo tedy ukázalo, že Condemned může sklidit i na PC velký úspěch, pokud se bude celé odehrávat ve stejném duchu jako demo, nezvrhne se v bezhlavou akci a autorům brzy nedojdou neotřelé nápady. Na příběh agenta Ethana Thomase, pronásledujícího vraždící psychopaty, se můžete těšit už v půlce dubna.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Novinky...


 
J.A.Frost
editor: jd

 
 

Nejnovější články