Crashday - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Crashday - dojmy z dema

8. 2. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Toto demo nereprezentuje kvalitu finální hry, přečtete si na úvodní obrazovce Crashday. A je to pravda, kvalitu podle našeho názoru nepředstavuje. Proč jsou dojmy negativní+jak probíhá sešrotování naleštěného miláčka?

Autor: Cappy
Publikováno: 8.února 2005
První české dojmy zdroj: tisková zpráva Verze hry: oficiální demo
Doba testování: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Toto demo nereprezentuje kvalitu finální hry, můžete si přečíst na úvodní obrazovce dema a je to vskutku pravda. Demo tedy kvalitu rozhodně nepředstavuje, ale začněme hezky postupně. Crashday chce být přemožitelem oblíbené série Trackmania a především pokračovatelem legendárních Stunts. Závodní hry, ve které jste soutěžili vždy proti jednomu protivníkovi na tratích, které jste si sami postavili. Ty byly tvořeny skokánky, vertikálními smyčkami, klopenými zatáčkami a mezitím občas nějakým tím visutým mostem či kusem betonové zábrany. Prostě věcmi, se kterými si poradí jedině kaskadéři. Ve své době to byla snad nejlepší závodní hra na PC.

 Kaskadérské kousky...
Crashday je ale z trochu jiného soudku. I v něm by mělo jít o auta a také o kaskadérské kousky. Nicméně první dojmy z dema dávají jasně tušit, že se tahle hra od původních Stunts značně liší, což je škoda, ale k tomu se dostaneme za chvíli. V demu si můžete vyzkoušet dvě auta, která se sice podobají svým reálným předlohám, ale nejsou licencovaná. Takže mají názvy jako Ironhorse Motors V8 (to je Ford Mustang) a 4x4 Power PickEMUp V8 (to je zase Ford PickUp). Auta se od sebe liší designem, výkonem motoru, akcelerací, maximální rychlostí a sílou pancéřování.

Můžete je prohnat ve dvou přístupných typech závodů. Dá se hrát Wrecking Match nebo Stunt Show. Oba typy závodů se nacházejí v sekci Single Event, což je hra proti dvěma/třem počítačem řízeným protivníkům. Abych byl konkrétnější, tak Stunt Show okusíte na mapě "finals2 - A big Pile of Scrap", kdy je účelem provést na uzavřené trati (s vertikálními obrátkami a skokánky) s autem co nejvíce triků, nejlépe pěkně v řadě a několikrát po sobě + s dobrým dopadem. Když se vám to povede, dostanete za to body do výsledného hodnocení. Kdo v hodnocení dosáhne určitého počtu bodů jako první, ten vyhrává. V plné verzi ještě budou další módy Hold the Flag, Bomb Run, Pass the Bomb, Test drive a Race.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 ... s rotačním kulometem
Ale zpět k demu. Druhý druh závodů je také pro jednoho hráče a má také destrukční charakter, proto se asi jmenuje Wrecking Match. Jde v něm o to nezničit sebe, ale protivníky. Jednoduše je rozstřílet na cimpr campr, a to buď na kapotě připevněným rotačním kulometem nebo raketami země-země. Trochu to připomíná stařičký Interstate 76 (86), ale bohužel s tím rozdílem, že otevřené prostranství není tak rozlehlé, všechno je strašně zjednodušené a nějak jsem "nerozchodil" zaměřování raket, takže jsem rakety posílal před sebe naslepo a většinou s výsledkem 0,000 nic (což v Interstate nebylo, tam se dalo slušně zaměřovat). Druhý problém je rychle mizející munice z kulometu a jeho malý účinek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oba módy jsou poměrně nezábavné, divné a velmi těžce se mi popisuje, proč nejsou zábavné. Návrh herního prostředí se pro daný typ hry prostě nehodí. Aréna pro kaskadérské kousky je tak "dobře navržená", že umožňuje provést tak maximálně jeden nebo dva kousky po sobě. Překážky na sebe zkrátka vůbec nenavazují. Probíhá to tak, že se půl hodiny rozjíždíte, pak něco skočíte, následně se rozbijete (zastavíte), takže se zase půl hodiny rozjíždíte, pak něco skočíte, zase se rozbijete - a tak dále. Protože se při každém dopadu demoluje i vaše auto a zhoršují se jeho jízdní vlastnosti, je každý další rozjezd větším a větším utrpením. V plné verzi však bude editor tratí, který by toto mohl dovolit vyřešit.

 Jako na kolotoči
Na hru se dá dívat z několika úhlů pohledu. Z kamery umístěné v odstupu za vozem a mírně nahoře, dále z kabiny, z nárazníku, ještě z kapoty a dva tři další. Ovšem s tím, že když hrajete Stunt Show, tak potřebujete s autem logicky ve vzduchu různě rotovat, abyste dostali více bodů do hodnocení. No a když se při tom díváte z kabiny, tak si za chvíli připadáte jako na kolotoči. Efekt je to značně… nechutný. Stunt aréna totiž nemá žádné jednoznačně rozpoznatelné záchytné body - takové prvky, na které byste se mohli zaměřit a které by vám pomohly v orientaci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kousky, jako jsou vertikální skoky a smyčky, se několikrát po sobě opakují, takže po chvíli točení absolutně nemáte ponětí, kde jste, jak vysoko vlastně jste, atd.. začne se vám z toho točit hlava a je vám šoufl. Když se snažíte problém řešit a přepnete třeba kameru tak, abyste viděli vůz před sebou, tak zase při průjezdech smyčkami nevidíte na cestu, protože kamera různě poskakuje.

 Ryzí arkáda (zachraň se kdo můžeš)
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bystří už pochopili. Tahle hra je ryzí akrkádou a když už jsem u toho, tak věřte tomu, že ryze arkádovému pojetí se nevyhnulo ani ovládání. Za šílený dojem z hraní s největší pravděpodobností může právě systém řízení. Jedná se totiž o prehistorický způsob zatáčení, který je navázán na pohyb volantu. Nevím, kde to autoři vyhrabali nebo jak jim to vlastně funguje. Vypadá to, že hráč směrovými šipkami na klávesnici ovládá primárně volant a nikoliv kola. Při rychlé změně směru je pak prakticky nemožné odhadnout momentální "pozici volantu" a vrátit auto na trajektorii, na kterou ho potřebujete navést. Automatické centrování volantu je pomalé, takže si občas připadáte jak kormidelník na lodi.

A to jsem ještě nezmínil podivný kontakt kol s vozovkou. Auta se chovají pomalu jak žebřiňák, vůbec nepérují a nekopírují terén. Když se snažíte třeba najet na skokánek, auto na jeho úpatí jakoby nadskočí, protože nájezdy jsou příliš příkré nebo je tam nějaký rantl/obrubník. Ohledně počínání vývojářů mě zaráží jedna věc - proč nebyli schopni přizpůsobit překážky technologii ovládání, kterou mají? Nad tím opravdu zůstává rozum stát Asi si tedy dokážete představit, jaká je u Crashday hratelnost. Nebudu vás napínat: tragická.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Nějaké plusové body?
Prostředí je částečně zničitelné a zdemolovatelná jsou i auta, což je asi nejlepší vlastnost hry. Autoři ji nazývají "detailed vehicle damage simulation" a opravdu, po chvíli řádění na skokáncích svého naleštěného miláčka nepoznáte. Sešrotovat auto do patvaru na kolečkách není zase až takový problém. Ale že by to nějak odpovídalo realitě? Ale kdeže, ani náhodou. Kolům se jen tak něco nestane a tak trčí ven z karoserie. Nemyslím si ale, že by to u tohoto typu hry bylo na škodu. Tím spíš, že existují mnohem horší modely poškození/nepoškození. Další plusový bodík bych dal za hudbu a také za grafiku, i když s výhradami, protože třeba Mustang povedený je, ale Ford už vypadá lehce humpolácky (ale to bude i problém originálního vozu :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bude finální hra, vycházející 24. února, podstatně lepší než to, co jsem měl možnost vidět v demu? Toť otázka. Ale měla by se snažit být lepší. Jinak totiž nemůže počítat s hodnocením větším než tak 40 procent. Konkurenti, jako třeba Trackmania, byť určitě nejsou úplně dokonalí, nabízí mnohem lepší zábavu. Vypadá to, že Crashday je dělaný čistě na efekt a nikoliv k hraní.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky, Vše o sérii Trackmania

 
Cappy
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her



 
 
Cappy

Nejnovější články