Crying Suns vypadá jako důstojný nástupce FTL, vyjde za 14 dní
zdroj: tisková zpráva

Crying Suns vypadá jako důstojný nástupce FTL, vyjde za 14 dní

3. 9. 2019 15:30 | Dojmy z hraní | autor: Václav Pecháček |

FTL – Faster Than Light nás v roce 2012 naučilo, jak nesmírně, závislácky zábavné může být poletování skrz vesmír ve vlastní lodičce, zoufale se vyhýbat všudypřítomnému nebezpečí a pořád, v jednom kuse umírat. Tuhle formulku se od té doby snažila replikovat celá řada roguelike her, ale žádná z nich si nezaslouží nálepku „nástupce FTL“ tak jako Crying Suns. Plná hra dorazí za chvilku, ovšem i nové demo stojí za to.

Pokud chcete skočit rovnou do hotového produktu, v němž se ujmete velení bitevní lodi s posádkou čítající stovky lidí a pokusíte se zachránit impérium zmítající se v drtivé existenční krizi, pak si musíte počkat na 19. září. Ale není vůbec špatný nápad napřed vyzkoušet demoverzi, kterou si zdarma stáhnete na Steamu.

V demu se z vás stane admirál Idaho (pomrknutí směrem k Duně určitě nebude náhodné) a vyrazíte prozkoumat první sektor ve hře, sektor plný pirátů, lupičů a dalších odporných existencí, které využily nenadálého mocenského vakua, když se zničehonic zlomila technologická páteř 700 let starého císařství.

zdroj: Archiv

Protilékem na chaos jste právě vy se svou bitevní lodí, jejími obřími kanóny a hangáry k prasknutí nacpanými stíhačkami, drony a fregatami. Vesmírné bitvy probíhají v reálném čase s pauzou a jejich základem je stejně jako v FTL volba, na co se budete soustředit dřív. Chcete nepříteli nejdřív vyřadit hangár, nebo hlavní kanón? Ochrání váš důstojník integritu pláště, nebo raději skočí doplnit štíty?

Na začátku je všechno poměrně triviální, ale z bitev se hodně rychle stanou složité potyčky – a to není ani zdaleka to jediné, co hra nabízí. Překvapivě silný je prvek vyprávění – vedete dialogy s postavami, provádíte příběhová rozhodnutí, dozvídáte se čím dál tím víc o (dle mého názoru) fascinujícím příběhovém pozadí zdejšího světa. Doptávat se na podrobnosti toho, jak funguje místní nadsvětelný pohon nebo co je vlastně zač ten náš císař Oberon mě bavilo, což je u roguelike spíš výjimka z pravidla.

Další náplní vašeho času je cestování po slunečních soustavách, útěk před lovci, které zajímá vaše krásná, technologicky vyspělá loď a její součástky, obchodování, získávání paliva a také pozemní operace, které provádíte pomocí speciálních jednotek. Ty se vylodí na planetě, pokoušejí se splnit daný cíl a vy je v případě potřeby můžete povolat zpátky na loď, pokud máte pocit, že operace neprobíhá podle vašich představ.

Crying Suns je (aspoň na první pohled) trošku komplexnější hra než FTL s více aktivitami a hýblátky. I z toho důvodu mám pocit, že jednotlivé průchody budou výrazně delší než v případě slavného předchůdce, kde jste často mohli umřít během prvních několika okamžiků. V jádru ale evokuje zážitek z FTL nebývale přesně a navíc umí nádherně prodat iluzi, že jste opravdu kapitán, když řešíte myriádu problémů a unikátních situací a obřím oknem na můstku se díváte, jak nepřátelská loď hoří nebo jak vaše komando odlétá na právě objevenou planetu.

Nechci to zakřiknout, ale Crying Suns vypadá hodně dobře. 19. září se ukáže, zda šlo o přesný první dojem.

Nejnovější články