Darkest Dungeon - dojmy z hraní RPG, ve kterém vaši hrdinové zešílí
zdroj: tisková zpráva

Darkest Dungeon - dojmy z hraní RPG, ve kterém vaši hrdinové zešílí

13. 2. 2015 20:30 | Dojmy z hraní | autor: Vojtěch Schubert |

Skupinka čtyř raněných dobrodruhů v posledním vzepětí zbídačené vůle pokračuje potemnělou chodbou. Viděli toho více, než by chtěli, a dychtivost po boji je už dávno přešla. Dva z nich krvácejí, obvazy došly, klerička padla. Už je však čeká jen poslední komnata, poklad a splnění úkolu! Na samém konci cesty se přece nelze před lákavým cílem obrátit. Pochodeň dohořívá a je načase zažehnout další, už poslední. Jídlo už také není, protože většinu snědli u ohně při odpočinku. A tak se zubožení, fyzicky i psychicky ztýraní dobrodruhové vrhají vpřed. 

V očekávání finální bitvy postupují za skomírajícího světla zbývající pochodně strašidelnou chodbou, na jejímž konci čeká čeho se obávali. Další nepřátelé. Pár dobře mířených úderů a další rek umírá, jinému pod vlivem stresu prostě přeskočilo a pomatenými výkřiky podrývá vůli svého posledního druha. Jen tak tak se z boje tito poslední dva přeživší stahují a prchají do města.

Sice nezískali odměnu za splnění úkolu, ale odnesli aspoň to, co našli před osudnou komnatou. Jeden hrdina utíká z města nadobro. Druhého zavřeli do blázince. Nevadí. Zlata dychtivých hrdinů je dostatek, stačí jen říct a postavit tváří v tvář prastarému zlu nové dobrodruhy, dokud se nedostaví první úspěch a zlo nezačne ustupovat…

Podobně jako tento příběh budou vypadat vaše první výpravy do kobek v Darkest Dungeon, tahovém roguelike RPG od Red Hook Studios. Vývojáři jej zafinancovali přes Kickstarter a nyní na hru na Steamu lákají ve formě předběžného přístupu. Ostatně, zde se hra ihned po vydání vyšvihla mezi nejprodávanější tituly.

Není se čemu divit. Hra vás okamžitě chytne nádherně osobitou, ručně kreslenou grafikou, temnou, hutnou atmosférou, správou a rozvojem města, návykovým systémem bojů a samozřejmě rozvojem hrdinů. Musím také ocenit vypravěče, který charismatickým a patřičně ponurým hlasem komentuje většinu dění, zejména při dobrodružné výpravě. 

Ostatně, nejen díky vypravěči mám pocit, že hraji počítačovou variaci Dračího doupěte. Tenhle dojem se prohluboval i díky tahovému systému boje, nutností řešit zásoby jídla, pochodní, léků, „čtverečkované“ mapě i klasickému táboření uprostřed nebezpečné oblasti. Když jsem pak řešil taktické rozložení družinky, kdo se bude za kým krýt, bylo mi jasné, že tvůrci mají se stolními RPG hodně zkušeností.

Příběh se točí okolo honosného rodinného sídla, kde původní majitel probudil prastaré zlo, které se nyní rozlézá v kobkách pod sídlem i v lesích kolem něj. Je na vás, vracejícím se marnotratném synovi, aby zlo porazil. Nebudete na to sami, k ruce máte bezpočet hrdinů, kterých můžete ve hře najmout tolik, kolik chcete, a poté vždy jednu čtveřici vybavit jídlem i dalšími zásobami a poslat je na dobrodružství. V něm může jít o průzkum oblasti, vymlácení zdejších monster, zabití bosse či pouhé shromáždění pokladu.

Hrdinové se rozdělují podle povolání, které určuje schopnosti a preferovanou pozici v družině. Najdeme zde například křižáka, kleričku, banditu, morového doktora, barbarku, kultistu, lovce odměn a další více či méně klasické fantasy role. Každý z nich má specifickou sadu schopností, které můžete na vyšších úrovních i rozvíjet a odemykat další. Důležité je ale brát ohled na preferovanou pozici daného hrdiny v družině (vybírat můžete ze čtyř), protože například takový křižák patří dopředu, a pokud se dostane úplně dozadu, ani si neškrtne. Stejně tak klerička, která zejména léčí ze zálohy, nemá co dělat v přední řadě.

zdroj: Archiv

Je tedy třeba namíchat takovou skladbu hrdinů, kteří se vzájemně dokážou podpořit schopnostmi a jsou aspoň částečně kompatibilní, co se týče preferovaných pozic. Rovněž se některé schopnosti hrdinů dají použít jen na určitých pozicích, a to i na těch, které pro dané povolání nejsou běžné. To spolu s velkým množstvím unikátních reků vytváří velký prostor pro experimentování se složením družiny.

Samotný boj probíhá na tahy proti skupince dalších tří až čtyř nepřátel. Používáte běžné útočné schopnosti, které jsou specifické daným povoláním hrdinů, případně se navzájem léčíte, nepřítele omračujete, způsobujete mu krvácení, otravu či snižování statistik a nabouráváte mu jeho optimální formaci. A to samé dělá protivník vám.

Nutno podotknout, že bitvy jsou vcelku obtížné a ve své komplexnosti hodně návykové. Nezřídka se stane, že hned po první či druhé bitvě v dané oblasti jste natolik vyčerpaní, že prostě musíte průzkum vzdát a vrátit se zpět do města, protože jinak hrozí vašim dobrodruhům smrt. Ke konci oblasti už vás to však táhne zkusit ještě jednu místnost (a ještě jednu a ...). Dokud nenarazíte na příliš silné protivníky, načež musíte prostě utéct a zachovat aspoň špetku nalezeného pokladu, který potřebujete k nákupu jídla a zásob na další výpravu.

Hra s častým návratem výpravy před cílem počítá. Je to prostě součást života dobrodruha, stejně jako pro vás bude na denním pořádku posílání vystresovaných nebo šílených hrdinů k vodě. Prostě najmete nové, jedete dál a časem z žáru bitev povstane pár reků, kteří zvládnou neumřít a nepřijít o rozum. Poté se dostanou na vyšší úrovně a do jejich rozvoje se už vyplatí investovat, abyste mohli bojovat v náročnějších oblastech. Každá nová lokace přináší nové nepřátele i prostředí, takže se hra tak rychle neokouká. Prim v prvních kapitolách hrají rozhodně nemrtví, démoni a případně bandité.

Hrdinové budou zejména na začátku odpadávat jako mouchy - nejen kvůli fyzickému zranění, ale dost často také kvůli psychické újmě. Ve hře totiž nalezneme i unikátní systém postihů za psychické poruchy. To se projevuje zejména tím, že nepříznivá situace (tma, strach, krvácení, blízkost smrti, kouzla, pasti, atd.) způsobuje hrdinům stres, který se shromažďuje, stejně jako riziko nákazy. Na konci dobrodružství pak může prožité dobrodružství způsobit menší zdravotní či psychické problémy - třeba samolibost, chudokrevnost či třeba syfilis. Tyto nemoci se projevují snížením některých statistik či odmítáním určité péče ve městě.

Čas od času se však stres projeví i blahodárně a postavu zocelí zlepšením některých statistik (ranní ptáče, úskočnost, ostříží zrak, taktik atd.). Jakmile však stres u některého hrdiny dosáhne maxima, nastává virtuální hod kostkou, který otestuje hrdinovu sílu vůle. V tento okamžik se mohou stát dvě věci: buď hrdina pod tlakem okolností zešílí, což mu navodí silně negativní vlastnost, často ovlivňující i ostatní hrdiny (sobeckost, panický strach, masochismus apod.), nebo ve zkoušce odolnosti vůle obstojí a získá silně pozitivní vlastnost, která pak pomáhá celé družině ve smyslu povzbuzování ostatních.

zdroj: Vlastní

Stres se dá regulovat pochodněmi. Pokud má družina dostatek světla, nemá strach, má výhodu a může nepřítele překvapit. Ve tmě je zase družina v nevýhodě, strach z temných zákoutí stres zvyšuje a činí družinu zranitelnější. Ve tmě však oproti plně osvětleným chodbám zase naleznete cennější poklady, takže je otázka, co chcete - více pokladů, nebo duševně zdravou družinu? Stres se dá i snižovat, třeba úspěchem v boji, kouzly a na výpravě zejména tábořením, kdy se postavy nají, vyléčí a různými schopnostmi navzájem podpoří (avšak běda, pokud už žádné jídlo nezbývá, efekt je opačný).

Opět platí, že každý hrdina má jiné tábornické schopnosti, které mohou působit buď na ně samotné, nebo na jejich druhy. Mohou tak zahrnovat například obvazování ran, šibeniční humor, nezřízenou pijatiku, která sice sníží stres, ale také některé vlastnosti, hrdina může pronést povzbudivý proslov apod.

V dobrodružstvích jde samozřejmě o poražení stvůr, postupování příběhem a získáváním jmění, za které rozvíjíte schopnosti slibných hrdinů a vylepšujete budovy ve městě, v nichž vaši svěřenci relaxují, trénují a nebo si kupují novou výbavu. Občas také najdete nějaký ten artefakt, který pozmění statistiky hrdinů jak pozitivně, tak negativně (např. zvýšení zdraví, ale současné snížení obrany).

Peníze také potřebujete na to, abyste vynervovaným hrdinům zaplatili v městské krčmě pořádnou pitku, žhavou noc s kurtizánami nebo nějaký ten hazard. V kostele se zase duchovněji ladění hrdinové mohou modlit, rozjímat či nechat očistně zmrskat. To vše hrdinům sníží stres a připraví je na další výpravu, protože poslat na ni neodpočaté hrdiny si říká o várku chovanců pro místní blázinec.

Darkest Dungeon je na Steamu sice v early accessu, ale jako taková je hra již nyní takřka perfektně odladěná a jediné nedodělky spočívají v absenci dvou posledních oblastí, které autoři teprve dokončují. Vývojáři rovněž pružně reagují na reakce a postřehy hráčů a zatím se jim daří vytvářet opravy chyb a celkové aktualizace obden. Jinak je hra kompletní, prakticky hotová a plně hratelná, takže nezbývá, než se do kobky nejtemnější odvážně vydat, doufat v pevnou vůli hrdinů a těšit se na dokončení této slibné, atmosférické a netradiční hry.

Nejnovější články