Dead Mountaineer Hotel - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Dead Mountaineer Hotel - dojmy

30. 9. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Kdesi daleko, na samém kraji světa, je místo - a to dost zvláštní místo - kde se dějí skutečně dost podivné věci a odkud není návratu... Právě tam se odehrává adventura na motivy románu Hotel U mrtvého alpinisty.

Autor: Korgull
Publikováno: 30.září 2006


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Adventura Dead Mountaineer's Hotel byla předvedena na letošní Game Convention v Lipsku a vesměs sklidila samé pozitivní ohlasy. My se teď dostali díky partnerské spolupráci se serverem GameGuru Mania k téže hratelné ukázce, jaká tam byla vidět, tudíž vám můžeme poreferovat, jak to s point&click detektivkou Dead Mountaineer's Hotel na motivy díla bratří Strugackých vypadá. U nás je tento román známý pod názvem Hotel U mrtvého alpinisty. Ač tento titul můj čtenářský deník zrovna náhodou neobsahuje, byť jsou v něm jiná Strugackých slavná díla (včetně Pikniku u cesty), i mne pochopitelně zajímá, jak úzce je příběh hry spjat s příběhem románu. Tvůrci se nechali slyšet, že Dead Mountaineer's Hotel nabídne tři různé konce, z nichž jeden se prý shoduje s tím, jak skončila kniha. Kdo jste ji četl, můžete ji zkrátka i prožít. Jak už ale bylo naznačeno, bude tu také prostor pro odchýlení se od původního děje. Další verze přijdou v úvahu od okamžiku, kdy naleznete mrtvé tělo.

 Pes, co mluví všemi evropskými jazyky
Ať už jste anebo nejste znalí původní předlohy, celkem budete mít ve hře možnost seznámit se vedle samotného hrdiny s patnácti postavami a jedním psem (bernardýnem samozřejmě - děj se odehrává v horách). Z toho jedenáct z nich bude hosty hotelu, dále tu je pak majitel objektu, taxikář, jakýsi kriminální živel známý jako Champion a pochopitelně i mrtvý alpinista osobně. Každá z NPC se má chovat dle vlastního denního rozvrhu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hrdina, jímž je policejní inspektor Peter Glebski, bude muset vážit slova, když se bude chtít vyptávat, protože jednotliví dotazovaní mají na tón a způsob, kterým jsou osloveni, reagovat velmi citlivě. Nevhodnými slovy si můžete zkomplikovat cestu ke kýženým informacím. Co řeknete, může mít vliv na situaci v hotelu. Pokud jde o puzzle, dozvěděli jsme se od autorů, že budeme mít co dočinění s klasikou zpestřenou zábavnými minihrami. Vzhledem k tomu, že se hra odehrává vysoko v horách, všude sníh a led, půjde o minihry spojené se zimou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Místo, kde se dějí divné věci...
Hratelná ukázka začala poměrně dramaticky naladěným intrem, které dává tušit, že se tu bude řešit jedna záhada za druhou. Jen škoda, že následné úvodní texty zmizely ještě rychleji, než se pořádně objevily, takže ani nevím, o čem přesně pojednávaly, což se týkalo i prvních slov majitele hotelu, která pronesl hned po příjezdu vozidla inspektora Glebskiho a později i vět, jež kdokoliv pronese a nenásleduje po nich už žádná odezva z vaší strany. Něco takového ale bezpochyby tvůrci ještě doladí. Každopádně z popisu na oficiálních stránkách tuším, že detektiv byl do hotelu povolán v jakési urgentní záležitosti.

 Oni vědí, kdo jste...
Po více či méně (záleží na vaší volbě slov) zdvořilém rozhovoru před prahem budovy, následovala cesta do kanceláře hoteliéra. Novinářská verze (alespoň předpokládám, že plná hra bude již v tomto volnější, i když kdo ví...) bohužel neumožňovala cestou jakoukoliv odchylku jiným směrem, třeba do jiné místnosti. Každá taková snaha byla odměněna hláškou, že majitel čeká nebo něco v tom smyslu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Až když si Glebski odbyl pohovor, ocitli jsme se v jednom  z hotelových pokojů, chcete-li na místě činu. Hned nato, co jsme se zde porozhlédli a vyzpovídali svého průvodce, byl Peter ubytován v cimře s koupelnou a balkónem, kde se také seznámil s místní pokojskou a ani z té neopomněl vytáhnout pár rozumů.

 S grafikou se pomazlili
Zde musím maličko odbočit o děje. Nemohu totiž nepodotknout, že po grafické stránce, zejména pokud jde o 2D vyobrazení prostředí, v němž se pohybují 3D postavičky, se mi ukázka opravdu velmi líbila. Tím, jak byl venku všude sníh a led, ale také smyslem pro detail, mi připomínala Syberii. Co ale lehce kazilo dojem, byla špatná angličtina a (dle mého názoru) poněkud chaotické dialogy. Na obhajobu je však třeba říci, že překlad pro účely press-dema nebyl profesionální, jelikož Akella ještě nemá smlouvu se žádným zahraničním vydavatelem, a tak jej rusky mluvící tvůrci spíchli doslova na koleně. Na hodnocení něčeho takového je proto ještě příliš brzy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Přesto by byla škoda, aby skutečně velmi pěkná práce grafiků skončila na hloupě vyvedeném systému konverzace. Konkrétně mi nesedlo například to, když se do nabídky reakcí vracela témata, která už byla vyslovena, tak, jakoby šlo o jejich další rozvinutí. Nemluvě o velmi slabé návaznosti, tenhle dojem ale mohl být způsoben i tím překladem. Pevně věřím, že plná hra bude v pořádku. Ještě musím dodat, že v této verzi nebyl vůbec implementován dabing. Zvuky a hudba na pozadí naznačovaly, že v tomto ohledu hra v recenzích bita nebude.

 Záhada zamčeného v pokoje
Ale zpět k ději. Poté, co pokojská odešla po další práci, objevila se první ze záhad. Kdosi totiž inspektora uvnitř pokoje zamkl. Jediné nezamčené dveře vedly na řádně zamrzlý balkón, který se ukázal být společným ještě se sousedním pokojem, kde seděl v křesle do knihy začtený chlápek. Těžko říct, co zajímavého četl, v každém případě tím byl zaujat natolik, že nijak nereagoval na bušení do okenní tabule a zoufalé volání o pomoc.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Asi je vám jasné, že v této situaci přichází na řadu první pořádný rébus, tedy jak upoutat pozornost chlápka v křesle a donutit ho, aby vás vysvobodil. Po prohledání balkónu a pokoje se nechaly najít pouze dvě věci, které se usídlily v inventáři. Cigarety a zrcátko. Pro danou situaci se šiklo právě to druhé. Náruživého čtenáře bylo třeba oslnit "prasátkem".

 Hrátky se zrcátky
Myslíte, že tím je to vyřešeno? I můj první dojem byl takový, než se ukázalo, že přímou cestou to nepůjde. Tohle zjevně nebude hra, které stačí pouze naznačit, že jste přišli na to, co by mělo následovat a ona to udělá za vás. Tady bylo třeba využít některých objektů v místnosti coby odrazů. Možností se nabízelo několik, až jedna byla ta správná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z Dead Mountaineer's Hotel si prohlédněte v naší galerii

Minihra probíhala tak, že jste se zaměřili na některý z aktivních objektů, načež se ukázalo postupně se zaplňující kolečko, v jehož středu jste museli udržet kurzor myši. Když se kolečko vybarvilo celé, skočil paprsek světla na další předmět, kde se totéž opakovalo, dokud jste neudělali chybu a nemuseli to celé absolvovat znovu, anebo dokud jste nezjistili, že tudy cesta nevede, anebo dokud jste nepřišli na správnou sestavu. Po chvilce soustředění se Glebski dočkal ovoce. Muž knihu odložil a otevřel mu dveře do svého pokoje, odkud jste se mohli už bez problémů dostat do chodby a...   ...je to k nevíře, ale dveře do vaší světnice jsou otevřené... ...zde novinářská verze končí.

 Odtud není cesty zpět...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Skončím teď i svůj článek, neboť verdikt zdaleka nepřichází v úvahu. Kdybychom měli vycházet z termínu uvedeného na stránkách Akelly, pak by se Dead Mountaineer's Hotel měl objevit na herním trhu ještě do konce tohoto měsíce (uveden je totiž třetí kvartál). My se ovšem pro jistotu zeptali, a tak víme, že hra nevyjde dříve než koncem roku. Přesto půjde v první řadě samozřejmě o verzi ruskou (viz chybějící vydavatel pro zahraničí).

Obecně si ale myslím, že jde o dílo hodně nadějné. Jak už bylo řečeno výše, román Hotel U mrtvého alpinisty sice neznám, ale věřím, že když jej napsali bratři Strugačtí, určitě stojí za pozornost. Pokud se jej tvůrcům podaří dobře interpretovat, úspěch by mohl být aspoň částečně zaručen. Co do grafiky bude zaručen téměř určitě. Teď ještě zbývá zvládnout překlad, systém konverzace, vychytat drobné chybky související s kurzorem a zajistit dosti charismatický dabing a bude zase o jednu dobrou adventuru víc.

Související články: Novinky...

 
Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 27 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí


 
 
Korgull

Nejnovější články