Dead Space 3 demo od plné hry neodrazuje, naopak
zdroj: tisková zpráva

Dead Space 3 demo od plné hry neodrazuje, naopak

24. 1. 2013 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Lucie Jiříková |

Při hraní Dead Space se prý někdo zbláznil. Taky jste to slyšeli? Nevím, jestli je to skutečně pravda, ale s přihlédnutím k náplni hry bych tomu klidně i věřila. Starý Dead Space byl prostě horor se vším všudy. Dobře vystihl tíživou atmosféru a nechybělo ani spousta lekavých momentů.

Nemůžeme se proto divit, že fanoušci série reagovali na první trailer na Dead Space 3 hodně negativně. Ono to totiž vypadalo, že vývojáři ze studia Visceral Games dali před hororovou náplní přednost zběsilému střílení ve stylu klasických akčních titulů. A jak to s touto hrou vypadá pár dnů před vydáním? Máme se těšit, nebo se bát? Po zhlédnutí několika dalších trailerů a dohrání nového dema si troufám tvrdit, že se můžeme těšit, na to jak se budeme bát.

Ve dvou se to lépe táhne?

Příběh Dead Space 3 volně navazuje na události prvních dvou dílů. Poté co Isaac Clark a jeho přítelkyně Ellie potkávají seržanta Johna Carvera a objevují planetu Tau Volantis, na níž se pravděpodobně nachází zdroj všech markerů, ztroskotávají a vše se tím tak trochu zamotá. Isaac se probouzí z bezvědomí a vydává se do sněhové bouře hledat Ellie.

Tedy pokud si nezvolíte, že tuto hru budete hrát v multiplayeru. V takovém případě budete problémům čelit ve dvou. Kooperativní spolupráce se přitom během hry dá kdykoliv vyvolat, ale i vypnout a pokračovat v cestě zcela osamoceně. To vše bez nutnosti přerušování hry a dlouhého čekání.

Kooperace dvou hráčů je jednou z největších novinek třetího pokračování a i když do ní nebudete žádným způsobem nuceni, mohl by vás k ní motivovat fakt, že v ní budou dostupné rozdílné scény, ale také další zajímavé věci. Alespoň podle slov autorů, protože z dema tato věc nemůže být jednoznačně vyčtena.

Když si nevidíš ani na špičku boty

Co je však z dema patrné více než dost, je nápadný odklon od koridorového pojetí prostředí. Vývojáři tak velmi pravděpodobně zareagovali přímo na výzvy fanoušků, kterým stísněné chodbičky a interiéry přišly už mírně stereotypní. Vedle nich se proto nově budeme toulat i po otevřeném prostranství a kochat se nádhernými scenériemi.

Ještě než si ale začnete vzteky rvát vlasy z hlavy, ujistím vás, že i exteriéry na hráče dokáží působit hodně děsivě. Planeta Tau Volantis je totiž zamrzlá a velice často zde nastane sněhová bouře, která okolí halí do bílého oparu. To znamená, že hráč nevidí skoro ani na krok a poslouchá hrůzné zvuky a odhaduje, odkud se k němu mohou doléhat.

zdroj: Archiv

K hutné atmosféře přidává také posunutá kamera, která už není umístěna přímo nad hlavní postavou, ale leží o pár centimetrů vedle. To působí jako bychom na hrdinu nahlíželi okem nestranného pozorovatele, na druhou stranu nás to však od postavy neodosobňuje. Hráč se tím spíše rychleji ponoří do pocitu strachu a zmaru.

Pokud jsem v článku zmínila impozantní scenérie, musím si k tomu přisadit ještě vylepšenou grafiku, která sice není strhující (ano, nová generace konzolí už klepe na dveře), ale od posledního dílu rozhodně zaznamenala jistý posun. Přibylo pár pixelů, které sice nevyvolají nadšenou hysterii, ale potěší hráče se smyslem pro detail, respektive pro maličkosti. Tak například jakmile Isaac vstoupí do místnosti z venkovního prostředí, zanechává po sobě dobře viditelné stopy na zemi.

Isaac a jeho kutilské dovednosti

Mít nekrytá záda je vždycky děsivé, ovšem autoři nás proti strachu vybavili mocnou zbraní, kterou není nic jiného než možnost vytvářet si svou vlastní zbraň. Funguje to podobně jako třeba v Dead Island, jen je to o moc vymakanější. Cestou budete sbírat součástky, se kterými na příslušných místech budete moci dovybavit své stávající zbraně, nebo si složit zbraň úplně novou.

Skládání zbraně už na první pohled vypadá jako ráj pro všechny hračičky – spousta různých možností, součástek a slotů, které mají rozdílné dopady na celkovou povahu zbraně a její účinky. Někomu by to dokonce mohlo přijít zbytečně složité. I zde však platí, že jde o svobodné rozhodnutí. Do kreativní práce vás nikdo nebude nutit. Můžete ji zcela vynechat, nebo použít plánky, které budete sbírat cestou, nebo měnit se svými přáteli.

Možnost volby se však nevztahuje na in-game videa, kterými se budeme muset proklikat úplně všichni – ať se nám to líbí, nebo ne. Jedna akční interaktivní pasáž je k vidění i v samotném demu a musím se přiznat, že na mě působila celkem přirozeně. Autoři se navíc dušují, že s těmito scénami to ve hře nijak nepřeháněli a použili je spíše k oživení statických pasáží.

Zatím to tedy všechno vypadá celkem nadějně. Jestli však Dead Space 3 bude fungovat jako celek, to se definitivně rozhodne až 8. února, kdy má tato hra vyjít pro Xbox 360, PS3 a PC, kde však půjde o čistý port bez jakýchkoliv významnějších úprav, což není nikdy důvod k přehnanému jásotu.

P.S. Pokud máte na demo svůj vlastní názor, tak šup s ním do diskuse pod článkem, díky :)

Nejnovější články