Opatchovaná, ne rozšířená edice
Název Enhanced Edition by mohl (byť asi jen u těch, kteří si nepřečtou changelog) evokovat výraznější změny, než na jaké ve skutečnosti došlo. Vedle opravy bugů je nejvýraznějším kladem rozšířené verze právě možnost libovolného ukládání. Taková zdánlivá maličkost, a kolik způsobí radosti! Průzkum mapy, rozhovory i souboje se rázem stávají mnohem bezpečnější, což podporuje experimentování.
Palec nahoru ale dávám za něco, co už mělo být v původní verzi. Nejedná se o radikální změnu hratelnosti, spíše jakýsi antifrustrační mechanismus. Podobné je to s úpravami rozhraní. Nová verze je čistější a konečně přehlednější. Ve výsledku je ovšem vliv obou změn na hraní menší než se mohlo před půl rokem zdát. Prostě při hraní rozbijete méně klávesnic...
Tvůrci rovněž mírně upravili systém putování rozšířenou - virtuální realitou. Ani tentokrát nejde o výrazný zásah, přesto potěší. Systém je totiž o něco intuitivnější, přestože se nedá říct, že by se jak mávnutím kouzelného proutku zároveň stal zábavnějším.
Úpravy bojové stránky hry se omezily na odstranění maniakálně pobíhajících oponentů a možnost používat pistoli při chůzi – protože je ale munice vzácná a Dex opravdu není střílečka, zážitek z boje to nijak výrazně neovlivnilo. A jak už padlo, lze skrze DLC získat trojici speciálních oblečků. Jsou ovšem otázkou pozdější fáze hry, počáteční problematické souboje tak skutečně neopraví. Přesto je třeba ocenit, že DLC jsou k mání zdarma.
Změna AI v soubojích nablízko se také výrazněji neprojevuje. V červnu jsem hře vytýkal nutnost chaoticky poskakovat a nahánět oponenty. A jakkoli nyní můžu konstatovat, že oponenti možná pobíhají obrazovkou o něco méně než minule, nemění to moc na faktu, že souboje zblízka jsou pořád klikfestem, kde rány padají spíše náhodně.
Minimálně do poloviny hry je paleta nových útoků mizerná, stejně jako kolizní systém - Dex se s každým úderem posunuje do zóny, kdy její pěsti zasahují vzduch, popřípadě se po zásahu nemůže hnout, což z pěstních soubojů činí hraní bez špetky taktiky. Úpravy na tom nic moc nezměnily.
zdroj: Archiv
Raději stále pacifisticky
Boji s pomocí zbraně ale změny prospěly. I nadále sice občas vykouzlí haprující kameru nezobrazující vzdálené soupeře, potažmo v interiérech přímo soupeře stojícího hned vedle vás. Oponentům bohužel pravidlo "já nevidím tebe, ty nevidíš mě" pranic neříká a rádi vás svlaží čerstvou várkou olova. Taktéž platí, že občas Dex střílí jinam než míříte, protože postava jednoduše nemá animace na střelbu kolmo ke svým nohám.
Na rozdíl od průměrných soubojů nablízko zde ale hra nechybuje z principu, což je podstatné. V praxi je každopádně úprava soubojového systému spíše marginální a v součtu naznačuje, že Dreadlocks game design soubojů už v základu nedomysleli. S tím ani vylepšená edice nic nenadělá.
Závěrem lze tedy říct, že navzdory řadě úprav a vylepšení by si dle mého rozšířená verze Dex zasloužila stejné hodnocení jako před půl rokem, totiž 7/10. Změny totiž leccos vylepšily, ale na Dex je pořád zajímavé něco jiného - svět, postavy, atmosféra. A s tím vylepšená verze nijak nepohnula.
Lepší než nic
Na Dex je pořád nejvíce okouzlující svět v duchu klasického pojetí kyberpunku, pixel-artová stylizace a solidní questy, které dále vykreslují svět i jeho pozadí. Už v původní verzi a pořád je radost se v něm pohybovat, pozorovat klidně jen animace postav, poslouchat chytlavý soundtrack a vůbec se rochnit v kyberpunkové náladě jako z roku 1995.
Questy jsou sice složené z různých klišé žánru, jenže právě to od podobné hry očekávám. Stejně jako třeba od série Deus Ex. Kdybych proto rád viděl v rozšířené edici něco nového, pak více oblastí k prozkoumávání, nové a zajímavější postavy a více větvících se úkolů! Avšak i změna ukládání do něčeho, co konečně umožňuje hrát bez zbytečného trestání, a poněkud kosmetická předělávka soubojové části se počítá. Navíc nic moc nemění na jádru hratelnosti a pozitivním zážitku z dobře fungujícího světa Dex. Už brzy si ho navíc užijí i majitelé konzolí, jak jsme nedávno psali.