Dojmy: Conglomerate 451 je zajímavý, syrový kyberpunk
zdroj: tisková zpráva

Dojmy: Conglomerate 451 je zajímavý, syrový kyberpunk

14. 7. 2019 14:00 | Dojmy z hraní | autor: Ondřej Švára |

Ze stále neopadající retro vlny se dnes mohou těšit také příznivci krokovacích dungeonů. Pravé oldschool zážitky, i když nejen ty, přináší Conglomerate 451, duet pro starosvětské RPG dobrodružství a kyberpunkovou atmosféru. Ještě nehotová verze hry naznačila potenciál, se kterým by mohla oslovit jak věrné fanoušky žánru, tak i další hráče.

Zpátky do budoucnosti

Conglomerate 451 je trojrozměrný krokovací dungeon, který poznáte podle typického pohybu hlavní postavy ve čtvercové síti s otáčením v 90stupňových úhlech. Tento dnes již poněkud zastaralý herní styl vyhledávají zejména jeho pamětníci z 80. a 90. let, kdy byl v kurzu. Možná vás ale překvapí, jak umí být zábavný.

Klasické dungeony byly na přelomu tisíciletí vytlačeny moderními RPG hrami, ale před několika lety znovu ožily díky nezávislé scéně a hrám jako Legend of Grimrock nebo The Fall of the Dungeon Guardians. S nimi má však novinka společný pouze onen typický pohyb po čtvercové mřížce a taktický boj. Jinak se v ní příliš neřeší složité hádanky, prostředí není poseto trýznivými pastmi a není tu ani památky po středověku nebo klasickém hrdinském dobrodružství.

Typické prvky pro krokovací dungeony jsou v Conglomerate 451 mírně v zákrytu ve prospěch bohatých RPG prvků a roguelike pravidel. Navíc každý krok je skutečně v rytmu kyberpunku, což hru činí výraznou a originální. Díky futuristické atmosféře má tematicky blíže k Shadowrunu než k tradičnímu bloudění v labyrintech a kobkách.

zdroj: Archiv

Kroky v rytmu kyberpunku

Podobně jako na sebe dříve dokázalo upozornit Vaporum díky steampunkové stylizaci, vyčnívá i Conglomerate 451 svojí netypickou tématikou. Vypráví o budoucnosti, ve které digitální technologie pronikla nejen do lidské společnosti, ale i do člověka samotného. A dobrotu to zrovna nedělá.

Conglomerate je ve skutečnosti jméno nešťastného města, jakéhosi Detroitu příštích generací, kde lidé žijí pospolu se stroji a ve špinavých ulicích se daří zločinu, a to i kybernetickému. Se zlořádem budete muset zatočit v roli šéfa speciální zásahové organizace. Vaším úkolem bude čistit město od gangů a kriminálních živlů, ať už půjde o lidi, nebo o roboty.

Zničte je všechny

Conglomerate 451 bezesporu nevyhraje cenu za scénář. Ten je pouhou snůškou béčkových klišé. Dobře ale vysvětlí, proč se ocitáte v instituci, kde se klonují lidé, jejichž těla jsou vylepšována biomechanickými technologiemi, a proč jsou do boje se zločinem vysíláni jako moderní gladiátoři jdoucí na smrt. Ta přichází v nebezpečném prostředí nevyhnutelně, vlastně je pouhou otázkou času.

Na rozdíl od klasických RPG dobrodružství, kde družiníky potkáváte cestou, se v Conglomerate 451 vyrábějí uvnitř důmyslných laboratoří. A nutno podotknout, že na jejich životech opravdu příliš nezáleží. Vypadají jako lidé, ale nejsou to lidé, alespoň ne podle běžných měřítek. A tak jsou i snadno nahraditelní.

Cena života

Ve společnosti s dobrými mravy se o ceně života nahlas nemluví, protože je nevyčíslitelná. V Conglomerate 451 je ale hodnota „umělé“ bytosti – vašeho bojového agenta – definována konkrétní částkou, kterou zaplatíte v klonovacím centru. Postavy se rodí bez emocí a stejně tak umírají, což je potřebný vklad do roguelike hratelnosti, která nový krokovací dungeon zajímavé doplňuje.

Nejenže je prostředí v Conglomerate 451 částečně náhodně generované a žádný postup hrou není úplně stejný, ale smrt postavy v boji znamená její definitivní konec, přičemž samozřejmě propadá i veškeré její získané vybavení a zkušenosti. Skon postavy vás bude mrzet, i když víceméně jen z materiálního hlediska.

zdroj: Archiv

Berte si, co hrdlo ráčí

Cíl vašeho poslání je jasný: udělat ve městě pořádek stůj co stůj v každé jeho čtvrti. Postupně tedy budete rozšiřovat sféry vlivu na úkor soupeřících skupin, což předurčuje průběh celé herní kampaně. Krok za krokem, respektive oblast za oblastí, budete čistit ulice, přičemž vstup do každé nové a zajímavější lokace je podmíněn úspěchy v těch předchozích.

Abyste nebyli v akci zcela bezzubí, získáte mandát trénovat lidské klony a vybavovat je nejmodernějším arzenálem a technickými pomůckami, včetně bio–implantátů. Vše vyvíjíte a testujete ve vlastním vědeckém centru, a tak je celá hra rozdělena na taktickou a bojovou část. Zatímco v terénu rozdáváte spravedlnost, za zdmi vědeckotechnického střediska vznikají nové typy zbraní, munice, útočné a obranné skilly a další podpůrné prostředky pro vaše agenty.

Veškerých vylepšení budete dosahovat pomocí trpělivého výzkumu a tréninku, za který se platí v herní měně a arkádových bodech. Ty se získávají úspěšným plněním misí anebo z lootu. Jelikož je ale hra stále v rozpracované stavu, nemá smysl popisovat její obsah příliš podrobně. Buďte každopádně ujištěni, že už nyní je přímo nabitá RPG prvky.

Jenom zkušenostní strom pro levelování postav nabídne desítky hodin zábavy. Dále tvůrci z RuneHeads slibují přibližně deset bojových tříd pro vlastní agenty, až pětatřicet v řadách protivníků, asi stovku skillů, padesátku zbraní i jejich upgradů a třicítku speciálních kyber–implantátů, zlepšujících fyzické i mentální vlastnosti. Hračičkové se tedy nudit nebudou.

Akce

Svobodně namíchat ty nejlepší vlastnosti pro své agenty je nejen zábava, ale především kumšt. Svoji dovednost zúročíte v samotném boji, který se v ulicích města vede klasickým tahovým způsobem. Jakmile se před vámi objeví nepřátelská skupina, hra se přepne do taktického módu a začne řež, ve které se členové obou skupin pobijí střídavě na základě iniciativy a akčních bodů.

V boji používají postavy útočné, obranné nebo léčivé skilly, a to v několika stupních účinnosti podle dosažených zkušeností. Každá akce nebo manévr přitom spotřebovává dostupné akční body, což je v žánru běžný standard.

Dá se říct, že v boji hra splňuje vše, co se od ní očekává. Na druhou stranu ani nijak zvlášť nevyniká. Tvůrci by přeci jen mohli zapracovat třeba na efektech útoků, které prozatím nijak neohromují. Naopak se jim daří dobře odlišovat vlastnosti zbraní různým dostřelem, kadencí a účinností, čemuž odpovídá i druhová pestrost nepřátel. Prakticky každý protivník, ať už jde o člověka, kyborga, nebo robota, reaguje na různé útoky po svém.

Cesta na věčnost

Conglomerate 451 je žánrová směska. Nejde ani o typický krokovací dungeon, ale ani o typickou roguelike akci. Zpočátku vám tudíž nebude připadat ani příliš náročná a smrt postav nebude nevyhnutelná. A pokud již budou muset umírat, hra vám nesebere dosažený pokrok v kampani. Jenom vás ztráta trénovaných postav poněkud přibrzdí v rozletu.

Hra velice chytře dává v každé misi na výběr z několika úkolů, odstupňovaných podle obtížnosti i co do zisku arkádových bodů a peněz nutných k rozvoji báze. Vlastně veškerý pokrok je limitován úspěchy v jednotlivých úkolech, ale zdá se, že hra je solidně vyladěná a průběh kampaně nebude zbytečně frustrovat.

A můžeme se těšit

Conglomerate 451 by měl zůstat v programu předběžného přístupu přibližně do konce letošního roku. Během té doby autoři slibují přidat nové typy misí včetně diplomatických, otevřít město do celkem čtyř okrsků a asi pětkrát zvětšit dosavadní obsah. Přidají tedy spoustu dalších úkolů, nepřátel, zbraní, skillů, implantátů, speciálních narkotik a dalších podivuhodných vylepšení.

Kultovní dobrodružství Dungeon Master dopřálo svého času krokovacím dungeonům popularitu, o jaké se dnešním nástupcům ani nesní. Žánr ale přežil, a to je dobře. Dokonce plodí nadějné tituly jako je Conglomerate 451. Můžeme se těšit na atmosférickou, obsahem nabitou a technicky solidní hru, která se nezpronevěřuje svému rodokmenu a přitom nešetří svěžími nápady.

Nejnovější články