Dojmy: Cyberpunk 2077 předvedl šarmantního Keanu Reevese, ale taky horší akci

18. 6. 2019 18:00 - Dojmy z hraní
autor: Šárka Tmějová

Vychází na platformách: PS4, Windows, Xbox One, PS4 Pro, Xbox One X

Zatímco oznámení dubnového data vydání Cyberpunku 2077 na konferenci Microsoftu bych označila za jeden z nejsilnějších momentů své první E3 (a může za to nejen Keanu Reeves), následná prezentace za zavřenými dveřmi už tak strhující nebyla. Zvlášť ve srovnání s tou loňskou na kolínském Gamescomu. Vybrali tvůrci tentokrát jen méně naleštěný segment, nebo bude mít Cyberpunk nějaké ty slabší stránky?

Celá galerie

Nemůžu se ubránit dojmu, že CD Projekt tentokrát trochu šlápl vedle s výběrem pasáže, kterou novinářům a dalším návštěvníkům z oboru ukazoval. A co je ještě možná trochu horší, oproti minulému roku vlastně neukázal nic moc nového.

Prezentace na E3 měla demonstrovat rozmanitost v řešení misí podle schopností a zaměření vaší postavy. Oproti loňsku jsme tentokrát začínali s mužskou verzí V se specializací v plížení a hackování, v průběhu mise ji ale občasně střídala velmi akční ženská varianta s lamželeznými pěstními augmentacemi.

Právě svoboda v tvorbě postavy a přidělování jednotlivých atributů bude podle všeho silným tahounem Cyberpunku. Zároveň se jí ale moc nemusíte zaobírat, hra tenhle management údajně dokáže obstarat i za vás na základě vašeho herního stylu, tedy přihrát cenné body k těm schopnostem, které nejvíc využíváte.

Věta „kdybychom investovali víc bodů do xy, mohli bychom teď udělat něco jiného“ zazněla během prezentace asi pětkrát, proto je trochu škoda, že jsme se nedočkali žádných těch neobvyklých řešení a místo toho v obou případech šli tou nejnalinkovanější cestou.

Roli hraje i úvodní tvorba postavy. Pokud si tedy zvolíte své původní zázemí coby dítě z ulice, dost často zvládnete prokouknout nějakou léčku, protože víte, jak to v životě chodí.

Ale popořadě. Prezentovaná pasáž se odehrávala kousek po čerstvém traileru. Jackie je v téhle příběhové linii po smrti a protagonisty V se ujímá mentor Johnny Silverhand s obličejem a hlasem Keanu Reevese. Podle vývojářů se ale situace může vyvinout hned několika způsoby: Nikdy nevíte, jestli vás Silverhand jen využívá, anebo je opravdu váš přítel. Zároveň je v podstatě jen halucinací, vedlejším produktem čipu ve vašem mozku, takže se může objevit kdykoliv a kdekoliv. Obvykle aby přidal nějakou sarkastickou poznámku.

V téhle variantě jde V po krku korporát, takže je nutné se upsat ďáblu – respektive jednomu z poměrně mocných hackerů, Placidovi. Ten V slíbí, že pokud pro něj vyřídí drobnou službičku v gangy ovládané čtvrti Pacifica, zprostředkuje mu setkání s Brigitte, která jako první člověk zdigitalizovala svoje vědomí.

Pacifica měla být původně luxusní turistickou čtvrtí s krásnými hotely, obchoďáky, bary a podobnými buržoazními aktivitami, ovšem investory odtud vyhnala jedna z četných ekonomických krizí. Místo podnikatelů se tam nastěhovali Voodoo Boys, skupina k cizincům velmi nedůvěřivých Haiťanů. Se svým kontaktem se V setkává v neony zdobeném kostele, namísto mše nás ale čeká procházka do nedalekého řeznictví.

Cestou už neonů potkáme mnohem míň, barevná paleta není tak divoká a spíš než na lesklé povrchy narážíme na počmáraný železobeton. Lidé posedávají u improvizovaných ohňů z barelů a odpadkových košů. Není to zrovna místo, kde byste se dobrovolně zdržovali po setmění. V řeznictví, kde namísto poražených zvířat najdeme úhledné syntetické balíčky, nám vývojáři předvádějí překladatelský implantát, který v reálném čase převádí do angličtiny zpěv babičky v houpacím křesle.

Cyberpunk 2077 Cyberpunk 2077

Nejsme tu však kvůli zpívání, ale kvůli Placidovi, jednomu z výše postavených Voodoo Boys. Ten nás posílá zjistit, co konkurenční gang Animals vyvádí v obchodním domě Grand Imperial. Placide se ovšem nespokojí s pouhým slibem, že V záležitost v Pacifice vyřídí. Namísto toho si vyžádá pojistku v podobě části jeho vědomí, aby viděl dění jeho očima a dokázal s ním v reálném čase telepaticky komunikovat.

V v té chvíli může ucuknout (není to úplně standardní procedura), nebo se podvolit automaticky. Další kontextová možnost vyskočí ve chvíli, kdy se z jedné ze zadních místností vyřítí jeden z Placidových pohůnků, ale jak vývojářka dodává, vaše zvědavost může být i ke škodě a Placide vypadá, že šťoury nemá zrovna dvakrát v lásce.

Na misi se vydáváme na motorce, která má v sobě zabudované rádio a taky se, světe, div se, chová jako současné motorky, jen víc připomíná ty z Trona. Vývojářka zmiňuje, že co se způsobů přepravy týče, budete mít na výběr z desítek možností, myšleno jednotlivých modelů aut a dalších vozítek. Řízení je jedna z mála aktivit, která neprobíhá z pohledu první osoby, takže si můžeme prohlédnout novou bundu s ďábelskou lebkou na zádech, kterou si V čerstvě pořídil. Oblečení navíc podobně jako v Kingdom Come půjde různě vrstvit.

Cyberpunk 2077 Cyberpunk 2077

To už ale V parkuje poblíž obchodního domu s mnoha jeho otevřenými prostranstvími i zastrčenými komorami a větracími šachtami. Svoboda v řešení, pamatujete? Začínáme průchodem s plížením a hackováním. V roce 2077 je všechno propojené v jedné obří síti, takže V může nahackovat bezpečnostní kamery a automat s Nicolou, aby se z něj vysypaly plechovky a odlákaly pozornost stráží. Jsou tu ale i víc neotřelé možnosti.

Jeden z nebohých Animals vydechne naposledy, když mu na bench-press na dálku naložíme pár desítek kilogramů navíc („A proto netrénujete bez sparring partnera.“), dalšímu zvýšíme obtížnost u boxovacího robota, který ho během pár sekund knockoutuje. Je to sice originální, ale pořád jde jen o odlákávání pozornosti.

Přesouváme se k dámské variantě V s nabušenými implantáty místo rukou. Ta si s nějakým plížením hlavu neláme a namísto pečlivého obcházení parkoviště zkrátka a dobře rozrazí křídla těžkých kovových dveří. Můžeme si taky prohlédnout systém perků s celkem 12 větvemi: pistole, pušky, brokovnice, odstřelovačky, čepele, obouruční zbraně, boj na blízko, hackování, tiché zabíjení, chladnokrevnost, inženýrství a atletika. Většina z nich je sice zaměřená na likvidaci (a poměrně brutální), Cyberpunkem 2077 ale můžete projít bez jediného zabití.

Cyberpunk 2077 Cyberpunk 2077

Což rozhodně není případ dema s namakanou V. Bušení mechanickými pěstmi jí brzy přestane stačit, takže prostě ze základů vyrve střílnu a pár desítek sekund s ní kropí vše živé i neživé v dohledu. Tříští se sklo, socha delfína uprostřed atria se rozpadá na kusy, nepřátelé jdou bez výjimek k zemi. Přepálené? Každopádně.

O pár odboček později, kdy hackerská verze V zjistí, že místní síť ovládá další podobně silný hacker, přichází na řadu boss. Místní šéfka Animals, Sasquatch, má obří kladivo a zásobárny nadlidské síly ve svítivých fialových tubách na zádech. Když ji do těch slabých míst trefíte, nepřekvapivě přijde i o tu sílu. Sotva je rozstřílíme, už to kladivo neudrží, zato V nasadí do hlavy malware a spustí odpočítávání. Pokud Sasquatch nezabijete v časovém limitu, zemřete.

Tady nicméně zemře ona, byť by samozřejmě nemusela. Můžete ji totiž taky obejít. V se konečně setkává s cílem mise, agentem NetWatch, futuristickým policajtem, který se s Animals spojil, aby Pacificu zbavil Voodoo Boys. Placide V telepaticky instruuje, aby ho vyslechl a pak nahackoval policejní databázi. Agent V varuje, že je pro Placida postradatelný a zbaví se ho ve chvíli, kdy splní svůj úkol. V dialogu samozřejmě máte na výběr a Placida můžete zradit, my se ale ještě pořád musíme setkat s Brigitte, takže agenta omráčíme a připojíme se.

Cyberpunk 2077 Cyberpunk 2077

Agent měl pravdu, Placide v té chvíli usmaží mozek všech lidí napojených do stejné sítě. V ovšem přežije, a to ze stejného důvodu, proč může kdykoliv vidět Keanu Reevese, pardon, Johnnyho Silverhanda. Toho tahle zrada pochopitelně naštvala a chce si to s Placidem jít vyřídit hned teď.

V se posbírá z podlahy a na parkovišti se setkává s hrstkou Voodoo Boys, kteří jsou poněkud překvapení, že V vidí jinde než v černém pytli. Namísto na vrakoviště mu tedy nabídnou, že ho zavezou na Placidem. Než ho V stihne vzteky rozmašírovat, přichází na scénu jeho šéfová Brigitte, přesně ta, se kterou se od začátku snažíme sejít, a nabídne nám odpovědi.

Odpovědí je koupel ve vaně ledu a výlet do digitálního světa se spoustou glitchů, artefaktů a dalších klišé, která vás napadnou, když se řekne virtuální vědomí. Příslibem, že tímhle to ani zdaleka nekončí, tohle demo ovšem končí.

Cyberpunk 2077 Cyberpunk 2077

Pořád se nemůžu dočkat, až si Cyberpunk 2077 osahám na vlastní klávesnici a myš, a už se moc nechci dívat na to, jak ho hraje někdo jiný. Střelba i nepříliš nápaditý souboj s bossem mě zrovna dvakrát nepřesvědčily, byť chápu, že čisté plížení je na prezentaci před diváky poněkud nezáživné.

Dočkala jsem se alespoň ujištění, že Keanu Reeves není jen mluvící hlava, která hru přišla prodat masám na pódium a objeví se na pět minut v jednom vedlejším úkolu. Jeho halucinace má být součástí ústředního příběhu a podobně jako ozvěny Jokera v Batman: Arkham Knight bude prostupovat prakticky celou hrou.

S velkolepými prohlášeními o herní revoluci bych teď byla přinejmenším opatrnější, ale i přes trochu skeptický přístup je pro mě Cyberpunk 2077 pořád nejočekávanější hrou. Čekám od ní, že kromě naplnění všech kyberpunkových klišé zvládne přijít ještě s něčím navíc, a pokud to bude smysluplný zamotaný příběh a spousta atmosferických lokací, kde si problémy můžu řešit, jak mě napadne, asi mi to úplně stačí.

Kompletní hrané demo, které jsme viděli na E3, spatří světlo širšího světa na PAX West, který se koná od 30. srpna do 2. září. CD Projekt tak dost možná použije stejnou strategii jako loni a ukáže podobný segment ještě na Gamescomu, jen bude vybírat jiné možnosti. A snad tím průběh mise radikálně změní.

Cyberpunk 2077 vychází 16. dubna 2020.

Tagy: sci-fi RPG kyberpunk E3 2019 E3 2019 Live

Zdroj: vlastní

Související hry

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)