Dojmy: Krásné a zábavné Anno 1800 se vrací k historickým kořenům
zdroj: tisková zpráva

Dojmy: Krásné a zábavné Anno 1800 se vrací k historickým kořenům

6. 2. 2019 17:45 | Dojmy z hraní | autor: Šárka Tmějová |

Nejnovější přírůstek do série budovatelských strategií jsem měla poprvé šanci vyzkoušet na loňském Gamescomu a teď se namísto posunutého vydání prezentuje alespoň v uzavřené betaverzi. Zařadí se Anno 1800 po bok strategických klasik, ve kterých s radostí dodnes topíme desítky a stovky hodin, nebo ho radši zasunete v Uplay knihovničce někam hodně hluboko k – fanoušci futuristických dílů prominou – 2205 a 2070?

Legendární budovatelská série v loňském roce oslavila dvacáté narozeniny a na poli tohoto strategického žánru si už zvládla vybudovat určité jméno. A možná i číslo. Součet letopočtu z názvu totiž vždycky musí dávat dohromady číslici 9, takže se tentokrát nenechte mýlit letopočtem z počátku 19. století, v pozdějších fázích se vývojově snadno přehoupnete i přes jeho polovinu. Průmyslová revoluce a pokročilá kolonizace jsou tedy hlavními taháky sedmého Anna v pořadí.

Základní zajetý koncept se v zásadě nemění. Na ploše vymezeného ostrova pracujete na rozvoji své společnosti, budujete zpočátku zemědělské, poté průmyslové a kulturní impérium, balancujete rozpočet, hledáte přírodní zdroje, věnujete se obchodu a válčení.

Návrat do historické epochy Annu rozhodně prospěl a minulost mu sluší podstatně víc než budoucnost, nehledě na to, že století páry a bouřlivá průmyslová revoluce je zasazení pro budovatelskou strategii jak dělané.

zdroj: Archiv

Pokrok nezastavíš

Blue Byte v uzavřené betě zpřístupnili relativně obsáhlou část chystaného sandboxového módu. Centrem každého ostrova musí být přirozeně přístav, jehož stavbou hra začíná. K němu přilepíte tržiště, pár farmářských chatek, rybárnu, možná bramborové políčko, palírnu a malou hospůdku, abyste své rolníky udrželi šťastné, protože jim zatím ke štěstí stačí málo.

Pokrok se nicméně řítí kupředu a brzy zjistíte, že ke stavbě hezčích, dlážděných cest potřebujete hlínu z dolů a palíren a od těch je to už jen krok k obřím fabrikám na zpracování železa. Dělníci jsou oproti farmářům na kvalitu života náročnější, po práci si rádi zajdou na pivo a chtějí se i umýt, k čemuž potřebují mýdlo, které se ovšem dělá z vepřového tuku. A vedle vepřína a jatek nechce žít nikdo.

V betě byly přístupné tři společenské vrstvy z plánovaných pěti. Zatím nejpokročilejší řemeslníky uspokojíte polévkou z konzervy a stavbou školy pro jejich děti. Vyšší hustota osídlení s sebou nese riziko požárů a s bující populací roste i kriminalita, takže se nevyhnete ani hasičské a policejní stanici, při vysoké spokojenosti obyvatel nicméně máte možnost povolat i civilní hlídky a dobrovolné hasiče.

Ekologova noční můra

Cesta ke spokojenosti je ovšem dlouhá, protože výroba toho, co obyvatele uspokojuje, jim na druhé straně drásá nervy a touhu po estetičnu. K tomu v sousedství stojí továrna generující zisk, ovšem za cenu horšího ovzduší, takže jste na začátku věčného kolotoče vyvažování pomyslných vah prosperity a životní spokojenosti obyvatel.

Ideálně si tak chcete budovat průmyslovou zónu někde za městem, ale zároveň mít krásné vyumělkované centrum, které na ostrůvek přiláká turisty ochotné utrácet spoustu peněz. A v tom vám malé parčíky a fontánky, jimiž se u místních snažíte vykoupit industriální kolos chrlící do vzduchu tuny popela, zrovna dvakrát nepomůžou.

Vybíraví návštěvníci chtějí ze všeho nejvíc do muzea a do zoo, jenže tam úplně nemůžete prezentovat neumělé kresbičky starostovy dcerky a ježka, který se před hlukem z okenářské fabriky schoval do odpadní šachty.

Proto přicházejí na řadu, tradá, zámořské expedice. Pamatujete si ještě na ten přístav, který musíte postavit jako první? Zpočátku se vaše lodní putování omezí na prozkoumávání okolních ostrůvků, kde sídlí více či méně přátelské konkurenční společnosti a občas také některé zemědělské plodiny, pro které ten váš kus půdy není dostatečně úrodný.

zdroj: Archiv

Krásný nový svět

V pozdější fázi máte možnost vydat se na otevřené moře do Nového světa a objevit v sobě vnitřního kolonizátora. Kontinenty už jsou sice dávno objevené, takže druhým Kryštofem Kolumbem se nestanete, zato můžete nakupovat banány, kávu, kakao a další exotické plody. Mé nejvyšší řemeslníky ovšem tyto výdobytky exotických civilizací nechávaly zcela chladnými, jediné, co je v betě zajímalo, byla cukrová třtina a rum.

S expedicemi se pojí speciální minihra ve vlastním textovém rozhraní s výběrem z možností. Různé typy lodí mají odlišnou palebnou sílu nebo třeba kapacitu podpalubí a výpravy do různých míst zase vyžadují jinou výbavu.

Mýdlo a alkohol vám pomůžou v boji proti exotickým nemocem (a trudnomyslnosti), extra porce jídla donutí posádku vymáčknout ze sebe více energie, diplomaty využijete při kontaktu s cizími národy, střelný prach a děla… asi vám nemusím vysvětlovat, k čemu vám na moři budou děla.

Občas to nicméně musíte vysvětlit svým nebohým sousedům, kteří získají pocit, že místo umravňování pirátů je chcete použít proti nim. Tahle diplomatická část mi zpětně přišla asi nejnudnější. Vztah se sousedy totiž neustále klesá a musíte pro ně plnit otravné repetitivní mise, které obvykle zahrnují převoz nějaké bedny z jedné strany mapy na druhou.

Vzácně z nich dostanete lepší odměnu než pár bodíků do ukazatele příměří a nějaké ty peníze. Spolu s expedicemi jsou úkoly od spojenců excelentním zdrojem exponátů do muzea a zoologické zahrady zvyšujících právě tu turistickou atraktivitu a spokojenost vašich lidiček.

Veřejné mínění lze ovlivňovat také skrz místní noviny, které skutečně informují o aktuálním dění, ale pokud vás posledních pár měsíců provázeli jen piráti, požáry a smog, můžete do nich vsunout nějakou tu optimistickou propagandu.

Detaily, kam se podíváš

A takových příjemných detailů je v betě Anno 1800 plno. V mém přístavním městě ani na vteřinu neustává nepřetržité mravenčí hemžení a i přes neustálou nutnost něco mikromanagovat jsem se občas neubránila prostému pozorování cvrkotu kolem.

I „ošklivé“ průmyslové čtvrti vypadají ve skutečnosti moc pěkně, Ubisoft si jejich kouzlo ověřil už v Assassin’s Creed Syndicate, ale hezky se kouká vlastně na všechno, od přístavu přes políčka až po kontrastní jihoamerický biom.

S touhle krásou se pojí trochu vyšší hardwarové nároky, než jste u budovatelských strategií možná zvyklí. Blue Byte si ovšem tentokrát pravděpodobně dali větší práci s optimalizací, takže se nic neseká a necuká, i přes nespočet pobíhajících postaviček, vlajících kusů prádla a jednotlivých klásků obilí pohupujících se ve větru.

Už v betě mi nebylo líto v Anno 1800 utopit víc hodin, než by bylo zdrávo, a to mi hra sotva stihla oznámit, že postup a úspěchy v jednom průchodu odemykají speciální bonusy i pro ty následující. Nemůžu se dočkat dubnové plné verze a toho, až ty desítky hodin strávím v ní. Moje zoo totiž prakticky zeje prázdnotou a ty otravné sousedy bude muset zpacifikovat někdo s větší a pokročilejší palebnou silou, než jsou dvě fregaty a flotila škunerů bez děl.

Nejnovější články