Caliber
Zajít si na prezentaci Wargamingu je neopakovatelný zážitek. Ne ani tak kvůli jejich portfoliu, ale spíš českému kontaktu v podobě Karla Drdy. Kdo viděl alespoň jeden Fight Club s tímto hostem, ten pochopí. Jen si to v případě setkání lidí z branže za zavřenými dveřmi musíte několikrát vynásobit… Přesto se schůzku nakonec podařilo otočit i do seriózní roviny.
Dostal jsem možnost vyzkoušet si chystanou střílečku Caliber s dalšími třemi hráči, kteří seděli v úplně jiné místnosti a s nimiž jsem nemohl nijak komunikovat. Jak jsem po velmi rychlých úmrtích pochopil, komunikace je v případě Caliberu naprosto klíčová.
Karel chápe Caliber jako hru pro lidi, kteří již dosáhli třicítky, a na které jsou moderní střílečky moc rychlé. Ta věková hranice by asi mohla být mnohem nižší, nicméně s rychlostí mu dávám za pravdu.
Caliber je zajímavým mixem několika her. Týmová spolupráce připomíná Rainbow Six Siege, tempo Armu, ale stále jsme v rovině arkády a svižných misí. I když na zbraních si tvůrci dávají hodně záležet a spolupracují dokonce se světovými výrobci jako Kalašnikov na tom, aby modely, animace a efektivita zbraní byla co nejuvěřitelnější. Nemohu posoudit, v životě jsem si nevystřelil.
zdroj: Archiv
Tempo bylo asi nejpřekvapivější. Když jsem se spawnul na mapu a rozběhl se, z nějakého důvodu jsem očekával hbitý pohyb ve stylu Call of Duty, Battlefield a dalších zavedených stříleček. Nicméně jsem dostal zmiňovanou Armu, přičemž sprint byl pořád pocitově pomalejší než běžný pohyb v Apexu.
Možná vám přijde divné takto rozebírat pohyb postavy, ale na celkové vyznění hratelnosti to má obrovský vliv. Moderní válka se odehrává v nepřehledných uličkách měst inspirovaných Blízkým východem, kterými postupujete velmi pomalu.
Já měl tedy možnost vyzkoušet pouze PvE, tedy čtyři hráči proti mnoha počítačovým nepřátelům. V tomto módu plníte klasické mise – musíte někam doběhnout, tam něco aktivovat, chvíli to bránit. A bez možnosti komunikovat se spoluhráči jsme byli za pět minut mrtví. AI je nekompromisní, postávání uprostřed silnice je nesmysl.
Taktika si vážně bere hlavní slovo. Musíte postupovat s rozvahou, krýt se za překážkami, využívat přednosti operátorů, za každou cenu hlídat medika a zvedat kolegy na nohy po jedné dobře mířené ráně od nepřátelského snajpra, tedy jen pokud u toho taky nezařvete a nezaviníte opětovnou prohru týmu.
Operátoři jsou rozdělení do čtyř tříd, které se všechny vždy účastní boje, ale v každé třídě bude časem víc různých operátorů (jeden medik klade na zem lékárny, druhý vyvolává léčivé oblasti a tak podobně). Samozřejmostí bude spousta módů v rámci PvP, ale testuje se i PvPvE.
Hra je stále v hlubokém vývoji, momentálně probíhají uzavřené betatesty, spousta věcí se mění na základě zpětné vazby. Byl bych moc rád, kdyby se mezi plánovaná vylepšení zařadila i grafika.
Nejsem v této oblasti žádný pedant. Když je hra opravdu dobrá, dá se jí ošklivější háv odpustit. Nicméně Caliber má mnoho populárních konkurencí, které mají jak hratelnost, tak vizuál. A současná podoba Caliberu hráče rozhodně nenaláká. Hratelnost by přitom mohla přitáhnout právě ty, kteří hledají něco pomalejšího a taktičtější.
Snad nakonec převládne touha vyzkoušet si hru nad tím, že se ani zdaleka neblíží kráse Battlefieldu V. Ostaně free-to-play model onomu vyzkoušení dost napomůže a byl jsem ujišťován, že vše si můžete odemknout hraním a reálné peníze poputují jen na kosmetické doplňky a možná na odemčení dalších operátorů. Žádné pay-to-win, žádné loot boxy.
Z herního hlediska z Caliberu sálá potenciál, který je bohužel srážen do kolen nelíbivým vzhledem. Ale třeba už se pracuje na potřebném omlazení, i když engine Unity není všemocný.
World of Warships – ponorky
Wargaming si loni na Vánoce otestoval, zda by se hráčům líbilo přidat mezi válečné lodě taky ponorky. A odpověď asi nemusíme říkat nahlas. Už za pár týdnů se World of Warships dočká zásadního updatu, který vám dovolí řídit obávané hlubinné stroje.
Sám jsem se k tomu bohužel nedostal, ale i z krátkého rozhovoru jsem nabyl dojmu, že ponorky zcela změní dosavadní hru. Samozřejmě jen ve vlastních módech, nemusíte se obávat, že byste přišly o čistě lodní bitvy.
Ponorky by postupně měly dostat většinu módů, jako mají nyní lodě, ale pojede se hezky pomalounku polehounku, aby hráči nebyli příliš zahlcení, a aby byl dostatek času na testování nových funkcí. Přeci jen ovládání ponorek je zcela odlišné, vyžaduje hodně zkušeností se hrou.
zdroj: Archiv
Už jenom fakt, že pod hladinou nevidíte, co je nad vámi, dost napoví. S ponorkou můžete plavat na hladině, kde jste nejrychlejší, ale nejzranitelnější. Jinak půjde o vůbec nejpomalejší plavidla ve hře. Hlubiny mají zase tu výhodu, že vás nikdo nevidí (ale ani vy je). Budete mít jen lehké podpůrné systémy, které budou poukazovat směrem k nepřátelům.
Aby se tvůrci vyhnuli hráčům kempujícím u mořského dna do konce bitvy, musíte pracovat se zásobou kyslíků a čas od času se vynořit pro jeho doplnění. Čím déle budete pod hladinou, tím déle pak budete nad hladinou, takže navrch se musíte naučit pracovat s tímto drahocenným zdrojem.
Díky sonaru se můžete dostat k naváděným torpédům, ale standardně budete střílet prostě rovně před sebe. Zatím se testuje, kolik ponorek by se v mořích mělo prohánět. Každopádně to bude shora omezené a nečekejte žádnou divočinu. Prý se počítá se dvěma či třemi.
Osobně si neumím představit rozsah změn, které napáchá příchod ponorek. A myslím to v dobrém slova smyslu. Jakékoliv bojiště je hned zajímavější, když se po něm prohánějí různé síly, a nejen zástupci jednoho druhu. Pokud jste nestihli vánoční event, další, tentokrát již trvalá příležitost na sebe nenechá dlouho čekat.