Dojmy z Gamescomu: Wargaming chystá solidní taktickou akci Caliber a ozvláštní World of Warships ponorkami
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z Gamescomu: Wargaming chystá solidní taktickou akci Caliber a ozvláštní World of Warships ponorkami

21. 8. 2019 18:18 | Dojmy z hraní | autor: Patrik Hajda |

Pryč jsou ty časy, kdy se společnost Wargaming profilovala jako tvůrce „World of“ her. Najednou jsou tu hry jako Pagan Online a Caliber, které do zavedeného stylu vůbec nezapadají, vzbuzují skepsi, ale o to víc nás nakonec mohou překvapit. Na zavedené značky se ale nezapomíná, čehož je důkazem chystané zásadní rozšíření lodí.

Caliber

Zajít si na prezentaci Wargamingu je neopakovatelný zážitek. Ne ani tak kvůli jejich portfoliu, ale spíš českému kontaktu v podobě Karla Drdy. Kdo viděl alespoň jeden Fight Club s tímto hostem, ten pochopí. Jen si to v případě setkání lidí z branže za zavřenými dveřmi musíte několikrát vynásobit… Přesto se schůzku nakonec podařilo otočit i do seriózní roviny.

Dostal jsem možnost vyzkoušet si chystanou střílečku Caliber s dalšími třemi hráči, kteří seděli v úplně jiné místnosti a s nimiž jsem nemohl nijak komunikovat. Jak jsem po velmi rychlých úmrtích pochopil, komunikace je v případě Caliberu naprosto klíčová.

Karel chápe Caliber jako hru pro lidi, kteří již dosáhli třicítky, a na které jsou moderní střílečky moc rychlé. Ta věková hranice by asi mohla být mnohem nižší, nicméně s rychlostí mu dávám za pravdu.

Caliber je zajímavým mixem několika her. Týmová spolupráce připomíná Rainbow Six Siege, tempo Armu, ale stále jsme v rovině arkády a svižných misí. I když na zbraních si tvůrci dávají hodně záležet a spolupracují dokonce se světovými výrobci jako Kalašnikov na tom, aby modely, animace a efektivita zbraní byla co nejuvěřitelnější. Nemohu posoudit, v životě jsem si nevystřelil.

zdroj: Archiv

Tempo bylo asi nejpřekvapivější. Když jsem se spawnul na mapu a rozběhl se, z nějakého důvodu jsem očekával hbitý pohyb ve stylu Call of Duty, Battlefield a dalších zavedených stříleček. Nicméně jsem dostal zmiňovanou Armu, přičemž sprint byl pořád pocitově pomalejší než běžný pohyb v Apexu.

Možná vám přijde divné takto rozebírat pohyb postavy, ale na celkové vyznění hratelnosti to má obrovský vliv. Moderní válka se odehrává v nepřehledných uličkách měst inspirovaných Blízkým východem, kterými postupujete velmi pomalu.

Já měl tedy možnost vyzkoušet pouze PvE, tedy čtyři hráči proti mnoha počítačovým nepřátelům. V tomto módu plníte klasické mise – musíte někam doběhnout, tam něco aktivovat, chvíli to bránit. A bez možnosti komunikovat se spoluhráči jsme byli za pět minut mrtví. AI je nekompromisní, postávání uprostřed silnice je nesmysl.

Taktika si vážně bere hlavní slovo. Musíte postupovat s rozvahou, krýt se za překážkami, využívat přednosti operátorů, za každou cenu hlídat medika a zvedat kolegy na nohy po jedné dobře mířené ráně od nepřátelského snajpra, tedy jen pokud u toho taky nezařvete a nezaviníte opětovnou prohru týmu.

Operátoři jsou rozdělení do čtyř tříd, které se všechny vždy účastní boje, ale v každé třídě bude časem víc různých operátorů (jeden medik klade na zem lékárny, druhý vyvolává léčivé oblasti a tak podobně). Samozřejmostí bude spousta módů v rámci PvP, ale testuje se i PvPvE.

Hra je stále v hlubokém vývoji, momentálně probíhají uzavřené betatesty, spousta věcí se mění na základě zpětné vazby. Byl bych moc rád, kdyby se mezi plánovaná vylepšení zařadila i grafika.

Nejsem v této oblasti žádný pedant. Když je hra opravdu dobrá, dá se jí ošklivější háv odpustit. Nicméně Caliber má mnoho populárních konkurencí, které mají jak hratelnost, tak vizuál. A současná podoba Caliberu hráče rozhodně nenaláká. Hratelnost by přitom mohla přitáhnout právě ty, kteří hledají něco pomalejšího a taktičtější.

Snad nakonec převládne touha vyzkoušet si hru nad tím, že se ani zdaleka neblíží kráse Battlefieldu V. Ostaně free-to-play model onomu vyzkoušení dost napomůže a byl jsem ujišťován, že vše si můžete odemknout hraním a reálné peníze poputují jen na kosmetické doplňky a možná na odemčení dalších operátorů. Žádné pay-to-win, žádné loot boxy.

Z herního hlediska z Caliberu sálá potenciál, který je bohužel srážen do kolen nelíbivým vzhledem. Ale třeba už se pracuje na potřebném omlazení, i když engine Unity není všemocný.

World of Warships – ponorky

Wargaming si loni na Vánoce otestoval, zda by se hráčům líbilo přidat mezi válečné lodě taky ponorky. A odpověď asi nemusíme říkat nahlas. Už za pár týdnů se World of Warships dočká zásadního updatu, který vám dovolí řídit obávané hlubinné stroje.

Sám jsem se k tomu bohužel nedostal, ale i z krátkého rozhovoru jsem nabyl dojmu, že ponorky zcela změní dosavadní hru. Samozřejmě jen ve vlastních módech, nemusíte se obávat, že byste přišly o čistě lodní bitvy.

Ponorky by postupně měly dostat většinu módů, jako mají nyní lodě, ale pojede se hezky pomalounku polehounku, aby hráči nebyli příliš zahlcení, a aby byl dostatek času na testování nových funkcí. Přeci jen ovládání ponorek je zcela odlišné, vyžaduje hodně zkušeností se hrou.

zdroj: Archiv

Už jenom fakt, že pod hladinou nevidíte, co je nad vámi, dost napoví. S ponorkou můžete plavat na hladině, kde jste nejrychlejší, ale nejzranitelnější. Jinak půjde o vůbec nejpomalejší plavidla ve hře. Hlubiny mají zase tu výhodu, že vás nikdo nevidí (ale ani vy je). Budete mít jen lehké podpůrné systémy, které budou poukazovat směrem k nepřátelům.

Aby se tvůrci vyhnuli hráčům kempujícím u mořského dna do konce bitvy, musíte pracovat se zásobou kyslíků a čas od času se vynořit pro jeho doplnění. Čím déle budete pod hladinou, tím déle pak budete nad hladinou, takže navrch se musíte naučit pracovat s tímto drahocenným zdrojem.

Díky sonaru se můžete dostat k naváděným torpédům, ale standardně budete střílet prostě rovně před sebe. Zatím se testuje, kolik ponorek by se v mořích mělo prohánět. Každopádně to bude shora omezené a nečekejte žádnou divočinu. Prý se počítá se dvěma či třemi.

Osobně si neumím představit rozsah změn, které napáchá příchod ponorek. A myslím to v dobrém slova smyslu. Jakékoliv bojiště je hned zajímavější, když se po něm prohánějí různé síly, a nejen zástupci jednoho druhu. Pokud jste nestihli vánoční event, další, tentokrát již trvalá příležitost na sebe nenechá dlouho čekat.

Nejnovější články