Dojmy z hraní: Battleborn od Gearboxu je spíš týmová střílečka než MOBA
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Battleborn od Gearboxu je spíš týmová střílečka než MOBA

18. 9. 2014 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Aleš Smutný |

Když sleduji záběry z mise v Battleborn, začínám chápat, proč šéf vývoje Randy Varnell zdůrazňuje, že nová hra od Gearboxu „není jen MOBA“ a nepřímo se tak distancuje od současného boomu her tohoto žánru. Protože popis Battleborn opravdu nemůže být zredukovaný jen na jeden žánr. Ostatně, díky tomu mi Battleborn přijde zajímavý, jak se ukázalo během prezentace, na kterou si Gearbox sezval třicítku novinářů z celé Evropy.

Battleborn je naše třetí původní hra a zároveň naše největší hra,“ říká Randy Pitchford a navazuje: „Lidé se nám divili, proč nepokračujeme s dalšími díly Brothers in Arms nebo Borderlands. Jenže my jsme kreativní tým a některé věci, které jsme chtěli mít v Borderlands, by v Brothers in Arms nefungovaly a stejně tak věci, které chceme mít v Battleborn, by nefungovaly v Borderlands.“

Zní to hezky, ale je třeba připomenout, že ačkoliv na Battleborn pracuje momentálně největší část Gearboxu, jsou zde i další týmy, které pracují na jiných projektech. Gearbox třeba předal Borderlands: The Pre-Sequel do rukou 2K Australia, ale část původního týmu na hře spolupracuje.

Faktem ale zůstává, že Battleborn je rozhodně velký projekt a ne jen střelba od boku ve snaze svézt se na popularitě MOBA her. Proto zapomeňte na všechny žánrové škatulky. Battleborn je především týmová střílečka a až poté cokoliv ostatního. Během půlhodinového dema jsem si tak notně poopravil svůj původní dojem. Předmětem prezentace byla PvE složka, se kterou se Gearbox dosud nepochlubil. Parta hrdinů se v ní pouští do kooperativního boje proti AI v řadě arén, většinou završených bossem. Kdybych měl použít aktuální příměr, je to obdoba Strike misí z Destiny.

Battleborn zdroj: tisková zpráva

100 a jeden žánr

V Battleborn MOBA prvky nenajdete. Jde o ryzí střílečku, co i přes pre-alfa stav vývoje, který se projevoval nedokonalými animacemi a mezerami v designu UI, hodně evokovala Borderlands - stylem střelby i humorem. Jestli totiž něco Battleborn definuje vedle kooperace, je to paleta hrdinů. Během jednoho z rozhovorů jsem se designéra Johna Mulkeye zeptal, jestli je nějaký žánr, který do hry nedali. „Momentálně nevím, ale jestli na to přijdu, hned ho tam přidáme.“

Postavy podle toho opravdu vypadají. Máte tu Ratha, člena císařské gardy Jennerittského impéria, který vypadá jako kdyby utekl z anime, je říznutý upírem a v boji se ohání mečem. Montana patří k frakci Peacekeeperů, připomíná amerického vojáka z karikatury, tahá s sebou obrovský kulomet a má tělo asi desetkrát větší než nohy. Thorn je lučištnice Eldridů, což je rasa, která se spoléhá na magii, soužití s přírodou atd. Oscar Mike také patří k Peacekeeperům a je to lehká parodie na všechny hrdiny Call of Duty a nebo Halo.

Nejzajímavější mi ale přišla dvojice Miko – Marquis. Na ní je totiž vidět sympatická nepříčetnost Gearboxu při tvorbě postav. Miko je houba-humanoid. Ve hře je její role podpůrná, umí léčit ostatní spolubojovníky s pomocí spórů, ale stejně též protivníky zraňovat. A abyste se nenudili, bleskurychle umí vrhat nože. Miko také utekla z nějakého anime a nejlepší je, že hraní za ní vážně působí, jako když hrajete anime. Miko poletuje po bojišti, schovává se za Montanu, občas poodskočí a chrlí v „cool“ scéně jeden nůž za druhým a občas vypustí obláček spórů.

Sova v šlechtickém klobouku

Ještě ujetější je Marquis, což je steampunkový robotický šlechtic – sniper. Kdyby vám tohle nepřišlo jako dost bizarní kombinace, vězte, že má pod kloboukem robotickou sovu jménem Hoodini (jako když sova dělá hůů a zároveň narážka na slavného kouzelníka, chápete?), která po vypuštění prozkoumá nějaké území a následně ho hlídá. Na blízko má Marquis k dispozici malý derringer, ale na dálku vezme hůl, ze které vyskočí optika a ta-dá, je tu steampunková sniperka. 

Z toho, co jsem viděl se zdá, že za každou postavu se hraje jinak. Oscar Mike nejvíce evokuje klasické střílečky. Thorne je mrštná, s lukem přesná, ale nemá energetické štíty a moc toho nevydrží. Miko je ryze podpůrná postava, podobně jako Marquis, který je ale mnohem ofenzivnější. Montana působí jako disruptor, což je výraz Gearboxu pro „tanka“ ovšem s tím, že vaším úkolem není jen vstřebávat zranění. Rath je zase hratelností hodně blízko mlátičkám. Je celkem jasné, že je těžké odladit jednotlivé postavy tak, aby se od sebe lišily a nabízely opravdu něco jiného. Prozatím to ale vypadá, že se to Gearboxu daří.

Battleborn zdroj: tisková zpráva

V PvE mnoho shodných prvků s MOBA žánrem nenajdete. Nejblíže tomu je asi levelování v průběhu mise, kdy si vždy zvolíte jednu z vlastností, které posílí směřování dané postavy. Na začátku mise tedy máte holou postavu, na konci levelujete a modifikujete to, co potřebujete. Postup mimo mise zde bude také, ale spíše než na kvalitu se zaměří na kvantitu.

„Pokročilejší hráči budou mít spíš větší nabídku toho, jak danou postavu hrát, odemknou si třeba jiné způsoby smrti nepřátel, ale nebudou ve hře silnější,“ vysvětluje mi na otázku, zda nevznikne nerovnováha Randy Varnell. „Chceme, aby si spolu mohli plnohodnotně zahrát s kamarády na zcela odlišných levelech, aniž by pro jednoho a druhého byla hra příliš jednoduchá či obtížná.“

Battleborn zdroj: tisková zpráva

Rodokmen nezapřeš

Ačkoliv jsme v pohybu viděli jen PvE mise, jsem si celkem jistý, že minimálně tahle část hry mě bude bavit. Svým chaotickým pojetím mise hodně evokovala Borderlands 2. Chaotickým ve smyslu dění na obrazovce, jinak se hráč musí orientovat v tom, co se děje, a kde je třeba, aby zasáhl. Navíc se mi líbí, že během mise vyděláváte peníze, které pak můžete na určených místech investovat třeba na stavbu věže a nebo portálu, z nějž vybíhají vaši vlastní AI poskoci. Pořád si nejsem jistý, zda hráči v PvP nevyužijí některé postavy pro tvorby nezastavitelných komb, ale jsem si jistý, že v PvE nějaká nerovnováha z principu věci nehrozí.

Napadá mě, že velmi často srovnávám hru právě u Borderlands, byť systémově je Battleborn někde jinde. Nejde v něm o kampaňové sbírání předmětů v otevřeném světě - tohle je primárně týmová arénová hra, jak v PvP, tak PvE. Ale když slyšíte hlášky postav, které často reagují na jiné konkrétní postavy, víte, že jde o lidi, kteří stojí za Borderlands a jejich rukopis je nezpochybnitelný.

Také chápu, proč Battleborn podle Varnella „není jen MOBA.“ Důraz na střelbu a vaše schopnosti ve střílečce je primární, nejde je nahradit schematickým návodem, co a kdy udělat. Zároveň je ale jasné, že Battleborn bude potřebovat mnoho z kouzla MOBA her, aby uspěl, protože potřebuje hráče udržet dlouhodobě, aby se vraceli k plnění misí i vzájemnému bojování v PvP.

Battleborn jen tak mimochodem nebude free-to-play hra - bude se normálně prodávat a za další hraní už se také platit nebude. Jakkoli tedy očekávám, že tvůrci přijdou s řadou DLC, podobně jako, a už jsme zase u toho zase, Borderlands 2. Takže si škrtám Battleborn z kolonky „MOBA vláček“ a přesouvám ho do kolonky zajímavých projektů, ze kterých se může vyklubat dlouhodobě zábavný titul. Když už ne kvůli střílečkovému základu, tak kvůli arogantnímu, elitářskému a steampunkovému robotickému šlechtici s odstřelovačkou v holi a sovou pod kloboukem.

Nejnovější články