Dojmy z hraní: Deus Ex Mankind Divided nabídne moře voleb a mluvenou češtinu
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Deus Ex Mankind Divided nabídne moře voleb a mluvenou češtinu

19. 6. 2015 11:50 | Dojmy z hraní | autor: Jakub Kovář |

Předváděčka nového Deus Ex: Mankind Divided začínala ve vlaku směřujícím do Prahy, kde se měl Adam Jensen setkat se svou spojkou. Důvěrně známé město s bohatou historií sice na rozdíl od reality ve hře zdobí i futuristické stavby, nicméně jej bezpečně poznáte. A to především ve chvíli, kdy vystoupíte z vlaku. Hlavní nádraží vypadá skoro jako ve skutečnosti, nicméně tentokrát se po něm pohybuje i spousta augumentovaných lidí a policistů zakutých v robotických zbrojích. Celková atmosféra se pohybuje někde mezi původním Deus Ex: Human Revolution a filmem Neila Blomkampa District 9, přičemž samotný příjezd do města evokuje především první kroky v City 17 z Half-Life 2.

Xenofobní strach z augumentovaných dobře ilustrují kradmé pohledy kolemjdoucích, policejní šikana a také několik prohozených nadávek. Ty jsou samozřejmě česky, stejně jako česky mluví i policisté. Zřetelně mimo jiné uslyšíte „Připravte si papíry!“ nebo otázku „Co máš za problém?!“

Česká čeština

Skvělou zprávou pro nás, Čechy, je, že všechny tyto hlasy zní přirozeně a čeština zní opravdu jako čeština, což je po řadě zkomolených ruštin v jiných hrách příjemným překvapením. Tvůrci si totiž najali profesionální herce (hlas dabující policisty mně byl extrémně známý, ale nedovedu jej bohužel přiřadit ke konkrétnímu jménu) a vliv na atmosféru je samozřejmě velmi pozitivní.

Tvůrci sami v následujícím rozhovoru vyjádřili nadšení nad tím, že se mi dabing líbí a potvrdili, že pro ně bylo důležité nabídnout skutečně autentický zážitek. I proto češtinu uslyšíme hodně často: jedna z vývojářek mající na starost právě zvukovou stránku hry mi potvrdila, že přibližně polovina NPC v ulicích Prahy utrousí něco česky. Důvodem je lepší vtažení hráče do atmosféry hry a navození pocitu, jako byste skutečně byli v cizí zemi – taky tam řadě lidí nerozumíte. Pro nečeštináře však budou české věty aspoň otitulkovány. Naopak oficiální lokalizace do češtiny se na 99 % nedočkáme.

Budeme se cítit jako doma

Důraz na detail však nekončí u dabingu, ale táhne se celou hrou. Dle svých slov byli autoři nadšení Prahou a jako dějiště části hry si ji vybrali především proto, že jde podle nich o jedno z nejzajímavějších evropských měst. Zmíněná prezentace se odehrávala zčásti na zmíněném nádraží a potom v ghettu Golem City, nicméně autoři se dušovali, že z Prahy ukáží mnohem víc a stoprocentně některá místa poznáme, protože i když do nich přibudou kyberpunkové prvky, stále půjde o známé dominanty. Přestože v rámci odladění designu levelů tvůrci úplně překopali rozložení běžných ulic, měla by jim zůstat nezaměnitelná atmosféra.

Jejímu budování krom zvuku přispívá samozřejmě i grafická stránka hry, která je úžasná. Hra i přes širokou paletu barev zvládá vylíčit naději nebo zmar a přes stále výraznou stylizaci do žluté vypadá vše tak nějak realističtěji a lépe. Nové efekty nejlépe představí tech demo (viz video níže) vydané autory kvůli PC Gaming Show, a já za sebe jenom dodám, že příjemná je i do určité míry vylepšená zničitelnost prostředí, demonstrovaná rozstřílením části sloupu postaveného z televizí.

zdroj: Archiv

Spousta novot, ale stará dobrá hratelnost

Co se týče hratelnosti, nese se vše v duchu Human Revolution. K dispozici máte několik cest, které můžete volně kombinovat, a u nichž je vždy naznačeno, jak byste měli postupovat. Což znamená, že se můžete se proplížit, prohackovat, prostřílet nebo prokecat až ke kýženému cíli, k čemuž vám poslouží i rozšířená paleta schopností. Ty nově zahrnují například možnost omráčit nepřátele elektronickým výbojem, vystřelovací a vybuchující nano čepel, nebo zrychlení nazvané „Icarus Rush,“ jež umožňuje skákat přes propasti nebo ve vysoké rychlosti srazit nepřátele k zemi.

Mimo nových schopností však tvůrci zakomponovali i spoustu dalších prvků: dočkáme se třeba speciálních druhů nábojů, účinných proti různým typům nepřátel (EMP náboje, průrazné apod.) Další novinkou, zaměřenou hlavně na tichošlápky, je pak vylepšení mechaniky, kdy po stisknutí tlačítka jednou ránou z blízka složíte soupeře. Mimo rozdělení na smrtící a nesmrtící chvat můžete nepřítele nově zlikvidovat i zpoza krytu, což znamená, že se Adam bude snažit zůstat po celou dobu schovaný a automaticky uklidí tělo. Samotné přepadení sice stále nesmí nikdo vidět, ale nová mechanika umožňuje lepší načasování celé akce.

Inovací se dočkala i Adamova rentgenové vidění, které toho v současné verzi odhaluje o něco více, než v původní hře – lépe tak můžete odhadnout, co se nachází v další místnosti a jaké do ní vedou přístupové cesty, což vám umožní si do detailů rozplánovat postup. A pak sledovat, jak se plán rozpadá po prvním kontaktu s realitou.

Hackuju, hackuješ, hackujeme

Drobné úpravy se dočkal i hacking. Nově můžete s příslušnou augumentací hackovat na dálku třeba i přístupová dvířka ventilací apod., což s sebou přináší i novou minihru. Ta bohužel působí poměrně klasicky a jde v ní prakticky jen o to zmáčknout tlačítko ve správnou chvíli. Klasické hackování známé z původní hry nicméně zůstává a najde využití u různých větších systémů. Drobné úpravy této minihry zahrnují třeba to, že nově nevidíte všechny přístupné stanice, nebo může být v systému umístěna past.

Novým schopnostem a prvkům je samozřejmě uzpůsoben i samotný design úrovní. Z prezentace se zatím zdá, že je ve hře opravdu moře jednotlivých cest, což jen a jen dobře. Také jsem postřehl, že úrovně se zdají být mnohem více postavené i do výšky a působí výrazně rozlehlejším dojmem, přičemž umožňují jak skákat po střechách, tak jít kanály, skrz byty nebo normálně ulicí. Dle tvrzení prezentéra bylo v ukazované úrovni možné dokonce vylézt až do obytné čtvrti, kde se nacházely nepovinné úkoly a spousta emailů ke čtení, což dojem větší otevřenosti ve všech směrech podporuje.

zdroj: Archiv

Na závěr prezentace se tvůrci pustili i do problematiky bossů. Sympaticky uznali, že v původní hře to bylo vážně špatné a že nyní budete moci každého z bossů odstranit, jak budete chtít. Můžete se plížit, můžete hackovat, můžete na něj naběhnout čelem… anebo jej můžete ukecat, což se nám autoři rozhodli ukázat.

V podstatě se jedná o jednoduchý rozhovor, v němž jednou za čas volíte ze tří nabízených možností, tak trochu ve stylu Mass Effect (akorát nemáte naznačeno, jestli jste v té chvíli hodní nebo zlí). V těchto chvílích musíte z gest a výrazu tváře odhadnout, kdy na nepřítele zatlačit, kdy jej trpělivě vyslechnout, nebo kdy začít obhajovat své myšlenky. V závislosti na své vyřídilce se můžete vyhnout soubojům nebo získat informace, jež se vám budou hodit i o mnoho hodin později ve hře.

Návaznost na předchozí díly

Mankind Divided působí po všech stránkách odladěnějším dojmem, než předchozí díl, a je na nejlepší cestě nadchnout své fanoušky. Jediné, s čím budou mít možná problém, je fakt, že hra nijak nepracuje s vaším rozhodnutím na konci minulého dílu – jak jste se rozhodli, máte vědět pouze vy. Skutečnost totiž zcela přikryla propaganda Iluminátů, a vaše rozhodnutí prostě ve výsledku není podstatné. I přes toto lehké zklamání se ale na Deus Ex: Mankind Divided těším a jde pro mě o nejlepší hru výstavy. Už aby tu byl začátek roku 2016, kdy titul vyjde na PC, Xbox One a PS4!

Nejnovější články