Dojmy z hraní: Everspace je parádní variace na FTL už v early access verzi
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Everspace je parádní variace na FTL už v early access verzi

27. 10. 2016 19:15 | Dojmy z hraní | autor: Jan Slavík |

Řada z vás si jistě vzpomene na indie hit FTL: Faster Than Light z roku 2012. A když překonáte zděšení, že už to jsou čtyři roky, co vyšel, ačkoliv se to zdá jako včera, uvědomíte si také, že se na jeho úspěchu snažilo svézt už docela dost jiných titulů. Většinou se lišily zasazením, zatímco principy hratelnosti zůstávaly podobné. Tvůrci Everspace z německého studia Rockfish na to jdou trochu jinak – zůstávají ve vesmíru, ale upravují žánr.

Vesmírná odysea

Everspace je vesmírná akční arkáda nejčistšího zrna. Žádné hrátky s fyzikou nečekejte, na gravitační praky okolo planet zapomeňte a smiřte se s tím, že ve zdejším vesmíru nemá objekt pohybující se třetí kosmickou rychlostí žádný problém zastavit na dvou metrech. Pokud vám podobné věci kopřivku nezpůsobují, Everspace si vás dost možná získá. Potenciál syndromu návykovosti lze totiž dost silně pocítit již nyní, ve značně očesané a nekompletní verzi hry.

Krom faktu, že nebudete strategicky ovládat celou posádku korábu, ale místo toho usednete za knipl mrštné kosmické stíhačky, je ve hře rozdílů oproti FTL pomálu. Cílem je proletět náhodně generovanými sektory až na blíže neurčený konec. Každý sektor se rozděluje na několik dílčích částí, mezi nimiž provádíte hyperprostorové skoky. Ty samozřejmě stojí palivo, kterého máte standardně na čtyři cesty. Primárním cílem je tedy vždy natankovat a o zbytek už se postará náhodně generované prostředí.

Můžete narazit na obchodní lodě, nepřátelské stíhače či asteroidy plné těžitelných krystalů. Někdy vám bude stát v cestě rušička hyperpohonu, kterou je třeba nejdříve najít a vyřadit z provozu. Jindy budete řešit dilema, zda riskovat útok na dobře bráněnou nákladní loď. Určitě má dost drahocenného paliva, které tak nutně potřebujete, ale majestátní raketové věže a sveřepí obránci se nebudou rozpakovat vás smést z oblohy. Věříte svému stroji a pilotním schopnostem? Nebo radši zkusíte skok bez dostatku paliva, což se může povést, ale také můžete doletět rozložení na atomy?

Stokrát a ještě jednou

V současném stavu hry není událostí a nástrah, které na vás čekají, nijak moc. Samozřejmě to znamená, že se poměrně záhy začnou opakovat, ale i přesto není snadné Everspace vypnout. Za to může mimo jiné i mámivé roguelike kouzlo. Po smrti se sice vracíte na úplný úvod, ale máte možnost jednorázově utratit všechny kredity, co jste během svého letu nasbírali, za některá z celé řady vylepšení. Jde o stejný přístup, jaký jste mohli vidět například ve výtečné Rogue Legacy. Mocnější štíty, rychlejší motory či více slotů pro technologie dávají naději doletět zase o kousek dál, což vás motivuje to zkoušet zas a znovu.

Roguelike systém je tedy zvládnutý na jedničku. Lákavá je též možnost, opět stejně jako ve FTL, najít ve vracích lodí či jen tak v prostoru kontejnery s různými bonusy. Někdy z nich získáte třeba i rovnou lepší zbraň či technologii. Celou mantru chytlavosti pak završuje crafting, který je naprosto jednoduchý na pochopení, ale je účelný a nezdržuje. Naopak poskytuje výhody, které znatelně zlepší vyhlídky na přežití.

zdroj: Archiv

Zábavná taškařice

I totální astrofyzikální neandrtálec, jakým jsem třeba já, pozná, že manévry a akce mají v Everspace se skutečnou kosmonautikou společného tolik, co fastfoodové hamburgery s hovězím masem. To znamená, že ovládání může být velice jednoduché a okamžitě přejde do krve. Hra je zkrátka cílená na hráče, kteří si chtějí jen tak zastřílet ve vesmíru a nepočítat u honičky s nepřátelským stíhačem druhou ruku na papíře hodnotu Lorentzových transformací.

Stačí si ale odbýt několik potupných smrtí, osvojit si míření a třeba nalézt několik technologií, a boj se rázem mění v adrenalinovou a pekelně zábavnou řežbu. Zejména pokud stanete proti většímu množství protivníků, nezastavíte se ani na vteřinku. Pocit z krkolomného tance mezi bláznivým spletencem smrtících paprsků, deštěm raket a laserových střel, je k nezaplacení.

Varovný signál. Letí raketa. Krátký teleport vpřed. Protivník se rychle vzpamatuje. Ostře vpravo, záblesk zelených střel. Bleskurychlý obrat, aktivace čelního štítu. Projektily zvoní, energetické střely stíhají torpéda. Forsáž vpřed. Raketa! Úhyb, svižně do strany, trysky naplno. Jste za nepřítelem. Pulzní laser vypíná štít. Šrapnelové dělo do motorů. Výbuch a trosky. Hra spádem i dynamikou přímo jiskří a každý sestřel nepřítele odmění příjemným zadostiučiněním, což je samozřejmě pro ryze akční hru ten nejklíčovější úspěch.

Pokoukání

Na dobrém pocitu z akce má lví podíl i to, jak hra vypadá. Vesmír v Everspace je, nepříliš překvapivě, stavěný na efekt, což ale vůbec nevadí, protože svůj účel plní. Všudypřítomné roje asteroidů, monumentální prstence okolo planet, výhledy na celé galaxie, gigantické vraky kosmických korábů zalité v pronikavě safírovém svitu blízkého slunce. Ano, Everspace je kýč, ale co naplat, zatraceně pohledný kýč.

Velká pochvala směřuje i k optimalizaci. Vesmírné simulátory či akce to měly vždy o něco jednodušší, protože z podstaty věci nemusí vykreslovat tak složité scény. To ale nemění nic na tom, že hra běží na Unreal Engine 4, vypadá fantasticky a při plných detailech v rozlišení 4K jsem na konfiguraci i7+980Ti nezaznamenal ani jednu jedinou změnu snímkové frekvence, která se, ať už se na obrazovce dělo cokoliv, držela na šedesáti.

Přístupná, krásná, konceptuálně jednoduchá, ale návyková a zábavná. Tak se momentálně jeví Everspace. Jediné, co se v současné době dá vytknout, je očekávatelný nedostatek obsahu. K dispozici je jediná loď, v hotové verzi mají být tři. Lišit se budou pravděpodobně jen startovní výbavou, na nějaké zásadní rozdíly v letových vlastnostech bych v podobném projektu moc nesázel. Přibýt má také víc typů nepřátel, víc druhů náhodných setkání, masovější bitvy, a dokonce i dějová linka.

zdroj: Archiv

Bude to znít trochu zvláštně, ale napůl se bojím, že tvůrci svým slibům dostojí a výsledné dílo bude nejen dobře hratelné, ale i bohaté a rozmanité. Hraním FTL jsem totiž strávil více času, než by mi bylo milé přiznat, a Everspace má velkou naději uchvátit klidně na stejnou dobu, pokud vše dopadne, jak má. Tenhle titul zatím zkrátka vypadá velmi dobře.

Nejnovější články