Dojmy z hraní: Kratos zestárl, zvážněl a nový God of War proto působí svěže a zajímavě
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní: Kratos zestárl, zvážněl a nový God of War proto působí svěže a zajímavě

16. 6. 2016 14:18 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Sony během své E3 2016 tiskové konference ukázala téměř z každé své hry hratelnou ukázku, ale na samotné výstavě už to bylo o poznání horší - vesměs pro všechny větší hry platí, že si je nezahrajete. Namísto toho se jen podíváte, jak je hraje některý z vývojářů, ale zase vám alespoň někdy řekne i něco zajímavého. Podobně tomu bylo i v případě God of War – hráli jenom tvůrci ze Sony Santa Monica. Na revanš alespoň nastínili nejen filozofii, jakou se při vývoji řídí, ale nalákali i na Kratova syna, který bude podle všeho plnit daleko významnější roli, než by se mohlo na první pohled zdát.

Od Valhaly po Yggdrasil 

Série God of War zažívá totální restart a spolu s ním i příběh siláka a bohobijce Krata, který opouští zkrvavený Olymp, a vydává se až na daleký sever, před síně samotné Valhaly. Proč, jak a kde, to nevědí ještě ani sami autoři. Kromě informace, že nová hra naváže na trojku, a všechny události poté neuznávají, nemohou tvůrci ničím konkrétním sloužit. Zatím to ale vypadá, že ani oni sami si nejsou jisti, jak přesun k severské mytologii vysvětlí a zaobalí.

Tvůrci samozřejmě nemohou na plná ústa prohlásit, že jde o zatraceně lákavé kulisy, a je to z jejich strany do značné míry kalkul, byť je to částečně pravda. God of War ale na každý pád zvučí a vypadá už nyní, minimálně rok a půl před vydáním, naprosto famózně a do kapsy strčí většinu her z letošní E3 obecně. Prezentované demo, které se až na pár detailů shodovalo s tím ze Sony konference, tak konečně dokazuje, že i stávající konzole mají dost výkonu na to, aby poslaly hráče do kolen a nemusely dělat kompromisy. I když je pravda, že demo běží pouze ve 30 fps, a stejné by to mělo být i s hotovou hrou. Drobné detaily, jako stopy ve sněhu nebo paprsky slunce, malebně se lámající o bělostný sníh, ale nechybí a dodávají hře na atmosféře.

Zapomenout ale nelze ani na stěžejní novinku - nový úhel kamery, který z God of War dělá v zásadě novou hru. Tvůrci opouští mustr rubačky s fixní kamerou a nechají vás konečně po nádherných úrovních rozhlédnout s tím, že to s sebou přináší i daleko větší příklon k žánru akčních adventur. Není to ale vůbec na škodu, protože série už změnu notně potřebovala, a demo v tomto ohledu zanechává veskrze pozitivní dojmy. Kamera za ramenem Kratovi sluší a co je důležitější, umožňuje autorům dle jejich slov plně vytěžit potenciál druhé stěžejní novinky - Kratova syna, který může být díky nové kameře neustále v záběru. 

God of War zdroj: tisková zpráva

Kratos filozofem 

Kratos je skutečně otcem a je úplně jedno, zda biologickým, nebo jen duchovním. Na každý pád ale platí, že i kvůli tomu kdysi bez rozmyslu kosti lámající a hlavy usekávající polobůh zmoudřel, ostatně i zestárl, a God of War se trošku překvapivě nebude štítit ani hlubšího příběhu a filozofie. Ta tam je bezhlavá a na myšlenky prostá akce. Tentokrát by měla zápletka stát hlavně na vztahu otce se synem, ale i na tom, jak se Kratos vypořádává se vztekem - jedním z jeho hlavních poznávacích znamení. Musí, pokud chce svého syna vychovat tak, aby se vyvaroval chyb svého otce.

Nejzajímavější je ale způsob, jakým se vývojářům povedlo zmíněný přístup převést do reality už v demoverzi. V několika okamžicích je patrné, jaké problémy vztek hlavnímu hrdinovi dělá, s čímž souvisí i výkon Christophera Judgea, známého díky roli Teal'c ze Stargate, který jako hlas Krata předvádí skvělý výkon. Vývojáři ze studia Santa Monica mají navíc k dispozici i vlastní motion capture studio, což je na hře poznat.

zdroj: Archiv

Role Kratova syna by měla připomínat působení Elizabeth v Bioshock Infinite s tím, že i v God of War bude možné ovládat syna stiskem jediného tlačítka a vyžádat si tak pomoc v boji. V budoucnu by ale autoři rádi představili i společná komba, čili postava syna a jeho role ve hře i v příběhu ještě rozhodně neřekla poslední slovo. Velká část hry by ostatně měla být hlavně o tom, jak se Kratos chopí role otce. Hráč by tak měl sledovat postupný zrod nového válečníka - Krata juniora.

To vše jsou ale zatím jenom záměry - ani autoři sami momentálně nevědí, co se dostane do finální verze hry. Jak sami říkají, jisté je jen to, že se vrátí oblíbené truhlice a léčivé studny. Všechno ostatní se dočká minimálně výraznějších úprav po vzoru soubojového systému, který se nyní ovládá úplně jinak než v předchozích hrách.

Háky vystřídala sekera očarovaná elementem chladu a namísto mačkání křížků a koleček si to nově rozdáte nejen s bohy severu, ale i s kostlivci z Valhaly či obry z Ásgardu za pomocí obou triggerů. Nechybí ani možnost sekeru různě házet a samozřejmě provádět všemožná komba. Celkově působí souboje především díky kameře daleko přirozenějším, živějším dojmem a paradoxně ani nevadí, že od minula Kratos ztratil nejednu ze svých magických, respektive božských, schopností.

God of War zdroj: tisková zpráva

Omlazená klasika 

Celkově tak demo, které je mimochodem možné odehrát pouze v jednom kamerovém záběru zcela bez střihů a násilných přerušení, zanechalo jen pozitivní dojmy. Vývojáři navzdory počáteční skepsi skutečně dokázali nemožné a krvavý koncept God of War posunuli zase někam dále. Ano, už to není ona bezhlavá rubačka, ve které tečou potoky krve a hlavy létají vzduchem, ale to vůbec nevadí. Původní koncept se ostatně vyčerpal už před lety.

Namísto tradičních God of War propriet tak autoři přicházejí s neméně zajímavými a audiovizuálně vděčnými novinkami, které změnu nálady plnohodnotně vynahradí. Co je ale nejdůležitější, God of War je moderní hra jako stvořená pro moderní dobu. Je dobré vidět, že tvůrci zbytečně nebazírují na odkazu minulosti a jsou připraveni jít dál, byť věci jako hádanky zachovávají. Škoda, že jde jen o první nástřel, a když se dostaneme k něčemu hmatatelnějšímu alespoň před koncem příštího roku, budeme ještě rádi.

Nejnovější články